EL84 PP UL (schema DHTROB)
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Kijk, daar kan ik verder mee. Thanx Demo. Dan de boel zo dicht mogelijk op elkaar. Lukt niet overal, maar ik wrik die koppel C's er wel tussen.
Greetz, Bob
Greetz, Bob
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Heerlijk die zondagen! Door de week geen tijd gehad om lekker met de buizenbak verder te gaan.
De softstart is opnieuw opgebouwd, ziet er nu gelukkig wat strakker uit.
Vanmorgen rest van de onderdelen strak gesoldeerd. Was wel weer even puzzelen.
Draden zo kort mogelijk gehouden.
De softstart is opnieuw opgebouwd, ziet er nu gelukkig wat strakker uit.
Vanmorgen rest van de onderdelen strak gesoldeerd. Was wel weer even puzzelen.
Draden zo kort mogelijk gehouden.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
De draden van de wisselspanning en de gloei heb ik opnieuw getwist en zo kort mogelijk tegen het chassis aan gelegd.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Steraarde gemaakt dicht bij de 230V ingang en de voedingstrafo.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
En vastzetten maar. De lijningangen en de luidsprekeraansluitingen langs de wand en op gepaste afstand van elkaar. De hoogspanning ligt tegen het alu-chassis aan.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
De rest van het spul zit ook al in. Net de bodemplaat erop geschroefd en de buizen geplaatst.
De ingangen met twee kortgesloten RCA pluggen aangesloten. Ik had nog een paar oude JBL speakertjes om mee te testen.
Om meteen mijn Q-acoustics in te zetten vind ik een stap te ver.
Stekker in de wandcontactdoos, klik....
.
Hmm, goed begin, geen doorslaande stoppen, geen rook. Na korte tijd komt de gloei op. Alle buisjes doen lekker mee.
En ...helaas,
( de hond duikt de mand in) een gigantisch hoge fluittoon. Als iemand zijn parkiet kwijt is dan denk ik dat hij in mijn versterker zit.
Even de Anodedraden wisselen.
De ingangen met twee kortgesloten RCA pluggen aangesloten. Ik had nog een paar oude JBL speakertjes om mee te testen.
Om meteen mijn Q-acoustics in te zetten vind ik een stap te ver.
Stekker in de wandcontactdoos, klik....
Hmm, goed begin, geen doorslaande stoppen, geen rook. Na korte tijd komt de gloei op. Alle buisjes doen lekker mee.
En ...helaas,
Even de Anodedraden wisselen.
Laatst gewijzigd door Spoc op zo 01 nov 2020, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
En poging 2..
Helaas, nog steeds een Tweety in de kast.
Ik ga even op mijn denkstoel zitten.
Anodedraden eerst maar weer terug naar de uitgangspositie
Helaas, nog steeds een Tweety in de kast.
Ik ga even op mijn denkstoel zitten.
Anodedraden eerst maar weer terug naar de uitgangspositie
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Even Peter zijn EL84 draadje er maar weer naast gehouden.
Anne zei het al dat in het originele schema de grid stop weerstanden en de schermweerstanden ontbraken.
In een publicatie van Menno vd Veen lees ik ook het een en ander hierover.
Ik voeg ze ook toe.
Grid stoppers van 1kOhm en schermweerstanden van 180 Ohm.
Anne zei het al dat in het originele schema de grid stop weerstanden en de schermweerstanden ontbraken.
In een publicatie van Menno vd Veen lees ik ook het een en ander hierover.
Ik voeg ze ook toe.
Grid stoppers van 1kOhm en schermweerstanden van 180 Ohm.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Sterke espresso en 4 weerstanden verder.
Nog even nalopen en poging 3.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Heb je, bij het verwisselen van de anodeaansluitingen, ook de schermroosters (UL-tap) verwisseld ?
Als nml het schermrooster aan de tap van de overkant zit gaat de boel fluiten.Verwisselen van de anodes alleen helpt dan, met alles verwisselen blijft dan de evt fout.
Als 't niet lukt, de ECC82 eruit.Nog fluiten: het is de eindtrap, niet meer fluiten=iets mis rond de ECC.
Anne
Als nml het schermrooster aan de tap van de overkant zit gaat de boel fluiten.Verwisselen van de anodes alleen helpt dan, met alles verwisselen blijft dan de evt fout.
Als 't niet lukt, de ECC82 eruit.Nog fluiten: het is de eindtrap, niet meer fluiten=iets mis rond de ECC.
Anne
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Hallo Anne,
Ik heb alleen de anode-aansluitingen gewisseld. De UL-taps heb ik ongemoeid gelaten.
De eettafel moest even vrijgemaakt worden, dus mijn "werkplaats" heeft even het veld geruimd. Ik ga het zo even testen.
Bob
Ik heb alleen de anode-aansluitingen gewisseld. De UL-taps heb ik ongemoeid gelaten.
De eettafel moest even vrijgemaakt worden, dus mijn "werkplaats" heeft even het veld geruimd. Ik ga het zo even testen.
Bob
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Versterker speelt lekker, ik zal straks nog wat sfeer pic's maken van de zacht gloeiende buisjes.
Als je je oor tegen de speakers houdt dan hoor je met de ingangen kortgesloten en volume vol open ergens in de verte een lichte brom. Met mijn mobiele foon als bron hoor je een lichte brom als je geen muziek afspeelt, met muziek hoor je geen brom meer.
Eens zien of ik dat nog weg krijg. Wellicht het potmeterhuis nog aan aarde leggen.
Hoe klinkt het?
Tja, ik heb eigenlijk alleen mijn Marantz NR1606 AV-receiver als referentie. Valt wel op dat de versterker na een half uurtje spelen wel steeds lekkerder klinkt dan na de eerste minuut.
Ik heb de pre-out van de Marantz gebruikt om even de xbox aan te sluiten op de EL84. Ouderwets cd-tje erin en rocken maar. Ik vond het volume wel aardig totdat de buurman even meldde dat de muziek best wel hard staat.
Ik zal eerst eens de verschillende voltages meten in de schakeling, kijken of die overeenkomen met de waardes in het schema van DHTRob.
Als mijn functiegeneratie en scoop binnen zijn, wil ik eens zien of ik wat meer kan meten. Eens zien hoeveel Watt de versterker kan leveren. En wellicht valt er nog het een en ander inwendig te verbeteren qua lay-out van onderdelen of bedrading.
Ik sta open voor jullie opmerkingen en/of aanbevelingen.
Ik ben in ieder geval blij met het resultaat tot zover.
Mijn dank aan Peterl , Anne, Douwe, OpaBert en Democles voor de adviezen, het scheelde mij weer een paar valkuilen en een "schokje" .
Bob
Laatst gewijzigd door Spoc op di 03 nov 2020, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Voor de liefhebbers (reken ik mijzelf ook toe) een paar feel good foto's.
Greetz, Bob
Greetz, Bob
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Gefeliciteerd met het resultaat Bob. Wees maar trots op jezelf. Zelfbouw geeft veel voldoening. Geniet ervan.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ja leuk, een glimmende versterker en een bloemetje erbij
Alleen de fles lijkt wel leeg
Anne
Anne
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Nu maar wachten op PostNL met mijn scoopje. Maar eerst lekker inspelen, ben nu mijn oude CD verzameling (Spotify ligt eruit op een of andere vreemde manier) opnieuw aan het beluisteren.
Geeft inderdaad veel voldoening zo'n stuk eigenbouw. Het open einde dat ik had met mijn eerste KT88SE poging kan ik tenminste afsluiten.
Keerzijde is dat je nu wel last krijgt van bouwkriebels
Maar mochten jullie op basis van de foto's van het binnenwerk, punten zien die mogelijk leiden tot verbetering of mogelijk de brom eruit kunnen halen dan hoor ik jullie graag.
Geniet van jullie avond, ga ik ook doen!
Groet, Bob
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Mooi dat het allemaal gelukt is Bob, gefeliciteerd.
En veel plezier met de versterker.
En veel plezier met de versterker.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Is dit netspanning? Zo ja, je voldoet niet aan de minimale kruipafstanden en zowieso is gaatjesprint niet geschikt voor dergelijke spanningen ivm. overslag tussen de eilandjes.Spoc schreef:Heerlijk die zondagen! Door de week geen tijd gehad om lekker met de buizenbak verder te gaan.
De softstart is opnieuw opgebouwd, ziet er nu gelukkig wat strakker uit.
IMG_20201101_120659.jpg
IMG_20201101_120739.jpg
Vanmorgen rest van de onderdelen strak gesoldeerd. Was wel weer even puzzelen.
Draden zo kort mogelijk gehouden.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Hi Peter,
Dank je, hij klinkt erg lekker. Nu de boel intern nog wat netter maken.
En ik wil nog alle spanningen nameten en mijn scoop aan de versterker hangen. Ben wel benieuwd naar het uiteindelijke vermogen.
Volgend project staat al op de wish list
Groet, Bob
Dank je, hij klinkt erg lekker. Nu de boel intern nog wat netter maken.
En ik wil nog alle spanningen nameten en mijn scoop aan de versterker hangen. Ben wel benieuwd naar het uiteindelijke vermogen.
Volgend project staat al op de wish list
Groet, Bob
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Hoi Sander,
Heb jij advies voor mij om voor eens en altijd die softstart correct en veilig op te bouwen? Zelf printplaten maken zit er niet in.
Ik zou de onderzijde van de huidige print kunnen voorzien van een laag epoxy (ben chemicus van nature, elektronica is bij mij alleen de basiskennis aanwezig).
Groet, Bob
Heb jij advies voor mij om voor eens en altijd die softstart correct en veilig op te bouwen? Zelf printplaten maken zit er niet in.
Ik zou de onderzijde van de huidige print kunnen voorzien van een laag epoxy (ben chemicus van nature, elektronica is bij mij alleen de basiskennis aanwezig).
Groet, Bob
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ik haal de ongebruikte eilandjes altijd weg. Dan maak je de kans op overslag nagenoeg nul.
Met een 6mm boortje, gewoon in de hand. Even draaien dan haal je die eilandjes zo weg
Met een 6mm boortje, gewoon in de hand. Even draaien dan haal je die eilandjes zo weg
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Grappig, ik heb dat met mijn printje ook gedaan, maar dan met een scherp stanleymes wegschrapen.RobertD schreef:Ik haal de ongebruikte eilandjes altijd weg. Dan maak je de kans op overslag nagenoeg nul.
Met een 6mm boortje, gewoon in de hand. Even draaien dan haal je die eilandjes zo weg
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Klein vraagje,
In het originele schema staat een 10H choke achter de PSU, heb jij die ook? of hoe heb je je power supply opgebouwd?
Heb je je spanningen reeds nagemeten? Hoe komen ze overeen?
bedankt, en mooi resultaat! proficiat
In het originele schema staat een 10H choke achter de PSU, heb jij die ook? of hoe heb je je power supply opgebouwd?
Heb je je spanningen reeds nagemeten? Hoe komen ze overeen?
bedankt, en mooi resultaat! proficiat
