TMWW-1

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

markbakk schreef:
Ray nummer twee.
Ik moest even denken hoe ik dit moest interpreteren. Maar ik denk dat ik het begrijp 8)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

Lekker bezig Leo!
Koop dan ook echte thinner,die bouwmarkt rommel is erg matig.
Dat geld ook voor wasbenzine trouwens.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TMWW-1

Bericht door Pjotr »

Wat is er nou eigenlijk mis met die afbijt? :think: :relax:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Het stinkt een stuk minder, je wordt er niet direct high van :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

Zeker!
Zo gezond is thinner niet voor je....
Zeker de versies die Tolueen bevatten.... 8-[
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Ik heb een paar aansluitingen gemaakt van wat restant printplaat en de spuitbus zwarte verf:
Op elkaar gelijmd en zwart gespoten
Op elkaar gelijmd en zwart gespoten
Lettertjes er op plakken
Lettertjes er op plakken
Laagje blanke lak er over
Laagje blanke lak er over
Wat onderdeeltjes
Wat onderdeeltjes
Gemonteerd
Gemonteerd
En klaar
En klaar
Nu kan ik de juiste gaten in het achterpaneel maken en kan ik aan het in elkaar zetten van de kast beginnen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TMWW-1

Bericht door Leeuwarden »

Wat doen die schakelaars?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TMWW-1

Bericht door Shadow »

Niveau aanpassing van mid of hoog zo te zien?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TMWW-1

Bericht door Douwe84 »

Leeuwarden schreef:
Wat doen die schakelaars?
Dat wil ik ook wel weten..
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TMWW-1

Bericht door ds23man »

Wel lullig kleine schakelaars trouwens...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TMWW-1

Bericht door Leeuwarden »

Shadow schreef:
Niveau aanpassing van mid of hoog zo te zien?
Op deze manier schakel je alles...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Leeuwarden schreef:
Wat doen die schakelaars?
Nog niks.
Tijdens de ontwikkeling van het filter heb ik lang getwijfeld over de rendementsaanpassing. Een waarde van 5R6 vóór de hoogsectie was te hoog en 4R7 was te laag. Ik heb parallelweerstanden gebruikt. In het midden had ik net zoiets met 2R2 en 2R7

Toen is eigenlijk het idee ontstaan om een parallelweerstandje schakelbaar te maken om de gevoeligheid iets aan te kunnen passen.

Toen ik de definitieve filtermaterialen bestelde, zag ik dat Rudy ook de tussenliggende waarden had. Die zitten nu in het definitieve filter en dat is ok. Er zit nu respectievelijk 5R1 en 2R4 in.

Maar het idee vond ik grappig en ik heb het zo gelaten. Gewoon omdat het kan. De gevoeligheid van het midden en het hoog kan dus afzonderlijk van elkaar met 1 à 1,5dB verhoogd worden. De aanpassing is miniem en het kan geen kwaad.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 26 okt 2020, 21:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Wel lullig kleine schakelaars trouwens...
Dat is mijn compensatiegedrag.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TMWW-1

Bericht door Leeuwarden »

pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Wel lullig kleine schakelaars trouwens...
Dat is mijn compensatiegedrag.
:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TMWW-1

Bericht door Leeuwarden »

pappaleo schreef:
Leeuwarden schreef:
Wat doen die schakelaars?

Maar het idee vond ik grappig en ik heb het zo gelaten. Gewoon omdat het kan. De gevoeligheid van het midden en het hoog kan dus afzonderlijk van elkaar met 1 à 1,5dB verhoogd worden. De aanpassing is miniem en het kan geen kwaad.
Nog even beter naar de foto gekeken, ik denk dat ik het snap. Bas rechtstreeks naar de terminal en m en h naar de respectievelijke schakelaars...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Leeuwarden schreef:
pappaleo schreef:
Leeuwarden schreef:
Wat doen die schakelaars?

Maar het idee vond ik grappig en ik heb het zo gelaten. Gewoon omdat het kan. De gevoeligheid van het midden en het hoog kan dus afzonderlijk van elkaar met 1 à 1,5dB verhoogd worden. De aanpassing is miniem en het kan geen kwaad.
Nog even beter naar de foto gekeken, ik denk dat ik het snap. Bas rechtstreeks naar de terminal en m en h naar de respectievelijke schakelaars...
Niet helemaal:
Tmww_137.jpg
Het laag filter bestaat alleen uit een lowpass en het hoog filter alleen uit een highpass. Het mid filter daarentegen bestaat uit zowel een highpass en een lowpass. Het mid filter zit vanwege het grotere aantal onderdelen op de ene print en het hoog- en laag filter zitten op de andere print. De terminals zijn direct verbonden met de ingangen van de printen.

De weerstanden op de terminals worden met een schakelaartje parallel gezet aan de verzwakkingsweerstand die op de filterprint zit. Dat verlaagt de waarde van die weerstand met ongeveer een half ohm. Minimale correctiemogelijkheid dus.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TMWW-1

Bericht door wouter »

Leeuwarden schreef:
pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Wel lullig kleine schakelaars trouwens...
Dat is mijn compensatiegedrag.
:lol: :lol: :lol:
:rofl: :rofl: :rofl:

Briljant. Zijn normale tuimelschakelaars, je hebt vrij forse schroefterminals daar gebruikt.
Slimme schakeling, heb het bij mijn luidsprekers (AA) ook wel toegepast bij de parallel weerstand, en de laatste variant is een variabele condensator voor het hoog ipv een variabele weerstand. Soms is 'level' niet wat er gecompenseerd moet worden, eerder scherpte of een matte klank. Maar met jouw kleine verschillen is dit echt een nuance schakelaar. Dat is passend omdat je concept voor jezelf is al op smaak gebracht is. Nice touch though =D>
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TMWW-1

Bericht door ray5150 »

Ik krijg een heel erg jaren '70 déjà vu gevoel bij het zien van die plakletters...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Oh, nou, doet je cnc freesje het al?
Dan kan je misschien een mooi plaatje graveren.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

De achterwand bestaat uit 2 lagen, 12mm en 18mm tegen elkaar gelijmd. Om de aansluitingen niet uit te laten steken moet het gefabriceerde plaatje verzonken gemonteerd worden in het binnenpaneel. Omdat dat ter plekke erg dun wordt heb ik een extra 12mm plaatje aan de binnenkant gelijmd.
Ingefreesd en verstevigd
Ingefreesd en verstevigd
De reflexpijp bestaat uit een stuk PVC afvoerbuis met een diameter van 75mm. Die wordt in het gat geklemd/gelijmd. In het buitenpaneel
wordt dan met de kopieerfrees een gat met de binnendiameter van de pijp gemaakt en vervolgens wordt er met de afrondfrees een flare aan gemaakt.
Afbeelding
Zoals gedaan met de testkasten



We willen ook een flare aan de binnenzijde. Daartoe heb ik vanmiddag een paar donuts gemaakt van een restplankje MDF. Daar geb ik twee cirkels ingefreesd met een diameter van 75mm en een diepte van 5mm:
achterzijde
achterzijde
Aan de andere zijde heb ik grotere cirkels (ca 12cm) gefreesd, bijna door de plank heen:
voorzijde
voorzijde
Met behulp van de afrondfrees de flare er in gefreesd:
stukje pijp als mal
stukje pijp als mal
Daarna de cirkels uigezaagd en met de afrondfrees de buitenzijde afgerond:
priegelwerk
priegelwerk
De andere kant ging makkelijker:
op een hulpstukje
op een hulpstukje
Nog even een schuurpapiertje er overheen gehaald:
2 donuts
2 donuts
En even gepast in het achterpaneel:
Tmww_145.jpg
Kijken hoever we morgen komen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TMWW-1

Bericht door Douwe84 »

Mooi werk weer en lekker veel foto's, leerzaam en leuk om te zien/ lezen :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Dank je, Douwe :dank:
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 01 nov 2020, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Enfin. We hebben inmiddels bedrading aangebracht in de piramides. Een sleufje overdwars gefreesd aan de buitenkant waar de bedrading door naar de zijkant geleid wordt, afgewerkt met een kwak kit en een stukje bitumen:
luchtdicht
luchtdicht
De hele buitenzijde wordt toch met bitumen bekleed. Raar spul is dat toch. Het blijft "vloeibaar" maar je moet het bij deze temperaturen niet te snel willen vervormen want dan breekt het. Ik had nog 2 van deze rolletjes liggen:
nou ja, rol....
nou ja, rol....
Stukje afgesneden en de ventilatorkachel er op gezet. Kijken hoelang het duurt voor ik een plat stuk heb
taai
taai
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TMWW-1

Bericht door ray5150 »

Met een haarföhn is dat ook heel goed te doen.
Elektrische verfbrander kan ook, maar dan word het al gauw te heet en kun je het niet meer goed verwerken, zo is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Ik heb de stukken zojuist op maat gesneden en die liggen nog even na te genieten onder een stapel planken.

Kast 1 staat nu in de lijmklemmen. Hopelijk kunnen we nu wat meters gaan maken.
in de herhaling
in de herhaling
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”