Mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Erg mooi! Doe je nog iets met de scherpe randen langs de zijkanten van de baffle (diffractie)?
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Heb de eerste van jou gehoord op de ddiy, was toen al enorm onder de indruk en zo te lezen heb je jezelf overtroffen!! proficiat!! Zoals idereen hier waarschijnlijk ben ook ik reuze benieuwd hoe die klinkt!!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Edo schreef:
Kijkende naar de zeer stijve en stevige constructie die je gemaakt hebt denk ik dat die bitumen of dakbedekking nog weinig invloed zullen hebben. Knap stukje werk Jeroen. Jammer dat we ze niet kunnen horen via het forum... :)

Had je al ideetjes over je afwerking?
Ik ga eens mijn schoonmoeder (binnenhuisarchitecte) a.s. weekend vragen om advies. Lakken, fineren, kleuren. Ik ben er zelf nog niet uit.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Gaaf Jeroen!! En gefeliciteerd he :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

deepspace schreef:
Gewoon laten zo, is mooi zat ;)
\
Ja, maar. Ik ben eigenwijs. Ook al ga ik het verschil niet horen, ik heb inmiddels besloten dat ik het dakbedekkingsidee doorzet voor de zijkanten en de bovenkant. Ik ben er nu al zo lang mee bezig, deze extra bouwkundige complicatie kom ik ook wel weer overheen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Complimenten! Ben benieuwd naar de meetresultaten, en voorzichtig met die standaard, ziet er erg wankel uit zo.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ha! Die standaard, ja daar komt wat nieuws voor. Daarnaast gaan ze voor huis, tuin en keukengebruik gewoon via een beugel aan de muur net als de oude monitors.

Meetresultaten, dat komt nog inderdaad. Maar eerst ga ik mezelf vanavond verwennen met luisteren, daarna toch maar het zaakje uit elkaar en geduldig afwerken. Gaat nog wel een paar weken overheen, zeker met een weekje vakantie er nog tussendoor.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geenius schreef:
Erg mooi! Doe je nog iets met de scherpe randen langs de zijkanten van de baffle (diffractie)?
Grote facetranden zoals bij Avalon en jouw Andromeda maken onderdeel uit van de afwerking. Gecombineerd met de ellipsvorm in de diepte wordt het een beetje Diapason-achtig.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

doppedoos schreef:
Heb de eerste van jou gehoord op de ddiy, was toen al enorm onder de indruk en zo te lezen heb je jezelf overtroffen!! proficiat!! Zoals idereen hier waarschijnlijk ben ook ik reuze benieuwd hoe die klinkt!!
Ja, de drivers betekenen toch wel een behoorlijk stap voorwaarts. En die tweeter die niet meetrilt geeft behoorlijk wat extra verfijning in het hoog, vandaar die vergelijking met een ribbon. Het uiterste hoog klinkt zeer licht, ragfijn.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JuuL schreef:
Gaaf Jeroen!! En gefeliciteerd he :D
Dank. En de rest ook natuurlijk voor alle complimenten en het meeleven :)
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

een beetje Diapason-achtig.
ga je de bovenkant ook zo schuin naar achter laten afhellen, vind ik best wel mooi

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee bij mij helt de baffle juist naar achteren. Wat dat betreft net als Avalon, alleen de hoek is bij mij ruim 4 graden terwijl Avalon op ruim 8 graden zit. Deze hoek heb ik bepaald aan de hand van het fasegedrag van de drivers, dat ik in augustus al in de testbox had opgemeten. 'Form follows function' dus.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Mooi Jeroen.. ik wordt zo langzamerhand razend nieuwsgierig
hoe ze klinken... denk dat ze de Penaudio's benaderen
of misschien wel overtreffen !!! :oops: :oops:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik kon het toch niet laten en heb zojuist wat metingen uitgevoerd. De onzekerheid van een kast helemaal gaan afmaken en dat er wellicht iets nog niet optimaal is knaagde teveel aan me.

Ik ben gerustgesteld, méér dan dat \:D/

Hieronder achtereenvolgens de impedantie, de amplitude/fase respons, de waterval en de staprespons.

Het impedantieverloop is geweldig goed. Het enige oneffenheidje is de bekende resonantie net onder 600 Hz, die mechanische die overblijft bij harde montage van de magneet op de kegel, maar die niet terug te zien is in de amplitude respons door de rubberslang onder de rand van het frame. De piek op 100 Hz geeft aan dat het effectieve volume van de box 5.3 liter is met een Q van 0,6 (WinISD). Als ik de Q uitreken op basis van de gemeten curve komt dat goed overeen.

Afbeelding

De amplituderespons is vlak tussen 300 en 2000 Hz met +/- 0,8 dB. Ik heb dit gemeten met een grondvlakmeting, de kast op zijn zijkant en de woofer iets naar beneden gericht terwijl de microfoon op de grond ligt. Dit moest wel, want door de nog uiterst scherpe randen werd het verloop nog erg door diffractie beïnvloed en kon ik geen goede indruk krijgen.

Afbeelding

De waterval laat het typische gedrag van een stijve konus zien. Hij breekt het ergste op bij 4000 Hz. Als je bedenkt dat als je de luidspreker met het filter vlak maakt boven 2000 Hz en dat het watervalgedrag boven 2000 Hz er dan ook veel gunstiger eruitziet, dan denk ik dat deze luidspreker in principe tot 3000 Hz inzetbaar is met een niet al te slap filter.

Afbeelding

Hier de staprespons. Je ziet de combinatie van naslingering door het opbreken bij 4000 en 5000 Hz, maar verder een erg mooi verloop. Geen spoor van resonanties in het gebied van 800 tot 1500 Hz, die je zo vaak ziet en die een hobbel na ca. 1 ms geven in de staprespons.

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hier is wat ik vandaag heb gedaan aan de afwerking.

Het laatste plaatje MDF van 6 mm aan de voorkant erop gelijmd, had ik nog even laten zitten om te controleren of hij goed om de midwoofer heen past. Dan de boven en onderkant van de kast wat vlakker schuren, zodanig dat het precies waterpas staat allemaal en dat de baffle 4 graden helt. Ik heb de boxen gelukkig aardig identiek gekregen.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project93.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project93.jpg
Dan wat buigmultiplex zagen in de vorm van de afdekking.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project94.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project94.jpg
Ik doe eerst alleen nog de bodem. Plaatje erop lijmen en daarna mooi gelijk schuren aan de randen.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project94a.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project94a.jpg
De juiste lijntjes aftekenen voor het zagen van de facetten.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project95.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project95.jpg
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Jeroen, dat ziet er zeer netjes uit!! Echt vakwerk als je het mij vraagt. =D>
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Goedzo Jeroen.. =D>
We komen in de buurt van de finale volgens mij. Muziek dus.
Ben benieuwd.
Overigens heb ik foto's voorbij zien komen die misschien best aardig zijn met een lijstje er omheen. Voor een kunstmarkt?.. 8)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ook ik sluit me helemaal aan bij Sietse en Michiel. Toppie man.
Waarschijnlijk heb je het al even vermeld ergens, maar hoeveel wegen ze nu uiteindelijk?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ze wegen nu, met de midwoofer erin, ruim 13 kg. Gaat denk ik toch wat minder worden dan ik eerst dacht, er gaat nog een hoop materiaal af van de facetranden. Ik denk dat het geheel uiteindelijk niet boven de 15 kg uitkomt.

Ik was nog wat lijntjes vergeten. Op 5,5 mm afstand heb ik nu nog lijntjes naar binnen gezet, omdat ik rekening moet houden met het materiaal van de afwerklaag dat er nog bijkomt.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project95a.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project95a.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project96.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project96.jpg
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hij wordt super Jeroen!! Vakmanschap :D
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

ook ik effe mijn complimenten zonder verder ietts toe te voegen:

super project!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bedankt :lol:

Ik ben weer verder gegaan. Lang nagedacht hoe ik dat met die dakbedekking zou doen. En toen was ik in de garage bezig vanavond en bekroop me sterk het gevoel dat het me niets aan geluidskwaliteit zou opleveren, zoals jullie eigenlijk al hebben aangegeven. Alleen een hoop gedoe, terwijl ik weet dat de kast nu al heel dood is. Dus ik ben teruggegaan naar het oude idee van gewoon een hoop constructielijm en de buigmultiplex.

Eerst het achterpaneeltje 45 graden schuin afgeschuurd.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project97.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project97.jpg
Daarna met wat spanbanden en hier en daar wat klemmen een zijwandje er tegenaan.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project97a.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project97a.jpg
En een uurtje geleden even de overtollige randen netjes weggeschuurd.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project97b.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project97b.jpg
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

wanneer kan ik een paar kasten bestellen, wil nog nieuwe topkasten maken voor mijn Focal Triga :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Mooi spul he, dat buigmultiplex.
Gaat er strak uitzien zo Jeroen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Andere zijkant klaar en het bovenlaagje. Deze box is nu klaar voor de tweede en laatste afwerklaag. Dat wordt spannend, ik wil het materiaal zo gaaf mogelijk houden voor het lakken. Ondertussen ligt de andere box te drogen voor de eerste afwerklaag. Leuk he zo'n spiegeltruuk :roll:
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project97c.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project97c.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”