Mijn ultieme monitor
Moderator: Beheerdersteam
Ik ga eens mijn schoonmoeder (binnenhuisarchitecte) a.s. weekend vragen om advies. Lakken, fineren, kleuren. Ik ben er zelf nog niet uit.Edo schreef:Kijkende naar de zeer stijve en stevige constructie die je gemaakt hebt denk ik dat die bitumen of dakbedekking nog weinig invloed zullen hebben. Knap stukje werk Jeroen. Jammer dat we ze niet kunnen horen via het forum...![]()
Had je al ideetjes over je afwerking?
\deepspace schreef:Gewoon laten zo, is mooi zat
Ja, maar. Ik ben eigenwijs. Ook al ga ik het verschil niet horen, ik heb inmiddels besloten dat ik het dakbedekkingsidee doorzet voor de zijkanten en de bovenkant. Ik ben er nu al zo lang mee bezig, deze extra bouwkundige complicatie kom ik ook wel weer overheen.
Ha! Die standaard, ja daar komt wat nieuws voor. Daarnaast gaan ze voor huis, tuin en keukengebruik gewoon via een beugel aan de muur net als de oude monitors.SSassen schreef:Complimenten! Ben benieuwd naar de meetresultaten, en voorzichtig met die standaard, ziet er erg wankel uit zo.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Meetresultaten, dat komt nog inderdaad. Maar eerst ga ik mezelf vanavond verwennen met luisteren, daarna toch maar het zaakje uit elkaar en geduldig afwerken. Gaat nog wel een paar weken overheen, zeker met een weekje vakantie er nog tussendoor.
Ja, de drivers betekenen toch wel een behoorlijk stap voorwaarts. En die tweeter die niet meetrilt geeft behoorlijk wat extra verfijning in het hoog, vandaar die vergelijking met een ribbon. Het uiterste hoog klinkt zeer licht, ragfijn.doppedoos schreef:Heb de eerste van jou gehoord op de ddiy, was toen al enorm onder de indruk en zo te lezen heb je jezelf overtroffen!! proficiat!! Zoals idereen hier waarschijnlijk ben ook ik reuze benieuwd hoe die klinkt!!
- pieter pan
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
- Locatie: schilde (België)
Nee bij mij helt de baffle juist naar achteren. Wat dat betreft net als Avalon, alleen de hoek is bij mij ruim 4 graden terwijl Avalon op ruim 8 graden zit. Deze hoek heb ik bepaald aan de hand van het fasegedrag van de drivers, dat ik in augustus al in de testbox had opgemeten. 'Form follows function' dus.
Ik kon het toch niet laten en heb zojuist wat metingen uitgevoerd. De onzekerheid van een kast helemaal gaan afmaken en dat er wellicht iets nog niet optimaal is knaagde teveel aan me.
Ik ben gerustgesteld, méér dan dat
Hieronder achtereenvolgens de impedantie, de amplitude/fase respons, de waterval en de staprespons.
Het impedantieverloop is geweldig goed. Het enige oneffenheidje is de bekende resonantie net onder 600 Hz, die mechanische die overblijft bij harde montage van de magneet op de kegel, maar die niet terug te zien is in de amplitude respons door de rubberslang onder de rand van het frame. De piek op 100 Hz geeft aan dat het effectieve volume van de box 5.3 liter is met een Q van 0,6 (WinISD). Als ik de Q uitreken op basis van de gemeten curve komt dat goed overeen.

De amplituderespons is vlak tussen 300 en 2000 Hz met +/- 0,8 dB. Ik heb dit gemeten met een grondvlakmeting, de kast op zijn zijkant en de woofer iets naar beneden gericht terwijl de microfoon op de grond ligt. Dit moest wel, want door de nog uiterst scherpe randen werd het verloop nog erg door diffractie beïnvloed en kon ik geen goede indruk krijgen.

De waterval laat het typische gedrag van een stijve konus zien. Hij breekt het ergste op bij 4000 Hz. Als je bedenkt dat als je de luidspreker met het filter vlak maakt boven 2000 Hz en dat het watervalgedrag boven 2000 Hz er dan ook veel gunstiger eruitziet, dan denk ik dat deze luidspreker in principe tot 3000 Hz inzetbaar is met een niet al te slap filter.

Hier de staprespons. Je ziet de combinatie van naslingering door het opbreken bij 4000 en 5000 Hz, maar verder een erg mooi verloop. Geen spoor van resonanties in het gebied van 800 tot 1500 Hz, die je zo vaak ziet en die een hobbel na ca. 1 ms geven in de staprespons.

Ik ben gerustgesteld, méér dan dat
Hieronder achtereenvolgens de impedantie, de amplitude/fase respons, de waterval en de staprespons.
Het impedantieverloop is geweldig goed. Het enige oneffenheidje is de bekende resonantie net onder 600 Hz, die mechanische die overblijft bij harde montage van de magneet op de kegel, maar die niet terug te zien is in de amplitude respons door de rubberslang onder de rand van het frame. De piek op 100 Hz geeft aan dat het effectieve volume van de box 5.3 liter is met een Q van 0,6 (WinISD). Als ik de Q uitreken op basis van de gemeten curve komt dat goed overeen.

De amplituderespons is vlak tussen 300 en 2000 Hz met +/- 0,8 dB. Ik heb dit gemeten met een grondvlakmeting, de kast op zijn zijkant en de woofer iets naar beneden gericht terwijl de microfoon op de grond ligt. Dit moest wel, want door de nog uiterst scherpe randen werd het verloop nog erg door diffractie beïnvloed en kon ik geen goede indruk krijgen.

De waterval laat het typische gedrag van een stijve konus zien. Hij breekt het ergste op bij 4000 Hz. Als je bedenkt dat als je de luidspreker met het filter vlak maakt boven 2000 Hz en dat het watervalgedrag boven 2000 Hz er dan ook veel gunstiger eruitziet, dan denk ik dat deze luidspreker in principe tot 3000 Hz inzetbaar is met een niet al te slap filter.

Hier de staprespons. Je ziet de combinatie van naslingering door het opbreken bij 4000 en 5000 Hz, maar verder een erg mooi verloop. Geen spoor van resonanties in het gebied van 800 tot 1500 Hz, die je zo vaak ziet en die een hobbel na ca. 1 ms geven in de staprespons.

Hier is wat ik vandaag heb gedaan aan de afwerking.
Het laatste plaatje MDF van 6 mm aan de voorkant erop gelijmd, had ik nog even laten zitten om te controleren of hij goed om de midwoofer heen past. Dan de boven en onderkant van de kast wat vlakker schuren, zodanig dat het precies waterpas staat allemaal en dat de baffle 4 graden helt. Ik heb de boxen gelukkig aardig identiek gekregen.
Dan wat buigmultiplex zagen in de vorm van de afdekking.
Ik doe eerst alleen nog de bodem. Plaatje erop lijmen en daarna mooi gelijk schuren aan de randen.
De juiste lijntjes aftekenen voor het zagen van de facetten.
Het laatste plaatje MDF van 6 mm aan de voorkant erop gelijmd, had ik nog even laten zitten om te controleren of hij goed om de midwoofer heen past. Dan de boven en onderkant van de kast wat vlakker schuren, zodanig dat het precies waterpas staat allemaal en dat de baffle 4 graden helt. Ik heb de boxen gelukkig aardig identiek gekregen.
Dan wat buigmultiplex zagen in de vorm van de afdekking.
Ik doe eerst alleen nog de bodem. Plaatje erop lijmen en daarna mooi gelijk schuren aan de randen.
De juiste lijntjes aftekenen voor het zagen van de facetten.
Ze wegen nu, met de midwoofer erin, ruim 13 kg. Gaat denk ik toch wat minder worden dan ik eerst dacht, er gaat nog een hoop materiaal af van de facetranden. Ik denk dat het geheel uiteindelijk niet boven de 15 kg uitkomt.
Ik was nog wat lijntjes vergeten. Op 5,5 mm afstand heb ik nu nog lijntjes naar binnen gezet, omdat ik rekening moet houden met het materiaal van de afwerklaag dat er nog bijkomt.
Ik was nog wat lijntjes vergeten. Op 5,5 mm afstand heb ik nu nog lijntjes naar binnen gezet, omdat ik rekening moet houden met het materiaal van de afwerklaag dat er nog bijkomt.
Bedankt 
Ik ben weer verder gegaan. Lang nagedacht hoe ik dat met die dakbedekking zou doen. En toen was ik in de garage bezig vanavond en bekroop me sterk het gevoel dat het me niets aan geluidskwaliteit zou opleveren, zoals jullie eigenlijk al hebben aangegeven. Alleen een hoop gedoe, terwijl ik weet dat de kast nu al heel dood is. Dus ik ben teruggegaan naar het oude idee van gewoon een hoop constructielijm en de buigmultiplex.
Eerst het achterpaneeltje 45 graden schuin afgeschuurd.
Daarna met wat spanbanden en hier en daar wat klemmen een zijwandje er tegenaan.
En een uurtje geleden even de overtollige randen netjes weggeschuurd.
Ik ben weer verder gegaan. Lang nagedacht hoe ik dat met die dakbedekking zou doen. En toen was ik in de garage bezig vanavond en bekroop me sterk het gevoel dat het me niets aan geluidskwaliteit zou opleveren, zoals jullie eigenlijk al hebben aangegeven. Alleen een hoop gedoe, terwijl ik weet dat de kast nu al heel dood is. Dus ik ben teruggegaan naar het oude idee van gewoon een hoop constructielijm en de buigmultiplex.
Eerst het achterpaneeltje 45 graden schuin afgeschuurd.
Daarna met wat spanbanden en hier en daar wat klemmen een zijwandje er tegenaan.
En een uurtje geleden even de overtollige randen netjes weggeschuurd.

