Hoogspannings voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door peterl »

Lijkt me stug dat daar 500 volt doorheen slaat. Hoe zou je het anders willen doen?
Koelblok geïsoleerd opstellen.
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door V4lve Lover »

Ik zal maar even de evangelie van de L2 mosfet erbij pakken.

Je hebt een koelprofiel van 1.2K/W dat betekend dat bij 50W verlies het profiel rond de 80C wordt. ik geloof dat er dan rond de 18W per een van de drie fets verstookt wordt. Dan zijn je fets rond de 90-100 graden en dan lopen de afgebeelde fets bijna zeker tegen thermische instabiliteit aan.

Die L2 fets daarentegen zijn speciaal gemaakt om heet te worden en toch nog flink te kunnen stoken. Kosten ook vier keer zoveel, maar kunnen vier keer het (DC) vermogen aan.

Hier de uitleg over het hoe en wat. https://www.ixyspower.com/images/tech-p ... s_2007.pdf
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door OpaBert »

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd Die plastic ringetjes voor een normale to220 is meen ik 125 volt
En ik heb de mosfets met een stukje aluminium hoekprofiel en 2 boutjes op het uiteinde en daar onder zit de Mosfet geklemd
Dus geen boutje door het mica Ik heb gezien in Monitoren dat er siliconen matje onder zat als isolatiemateriaal
Dat heb ik ook gebruikt Dus geen gaatje er in voor het boutje Douwe
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Ik gebruik geen plastic ringetje . Alleen een mica platje, maar wel een boutje M3. Florick adviseert deze IXTK22N100L Mosfet's maar jij hebt toch een ander type gebruikt? In de ktv's zag je toch ook dat er een mica plaatje voor de lijneindtransistor werd gebruikt? Volgens mij ging de spanning daarover nog hoger. Vergelijkbaar met de monitoren waar je op doelt.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Ik gebruik geen plastic ringetje . Alleen een mica platje, maar wel een boutje M3. Florick adviseert deze IXTK22N100L Mosfet's maar jij hebt toch een ander type gebruikt? In de ktv's zag je toch ook dat er een mica plaatje voor de lijneindtransistor werd gebruikt? Volgens mij ging de spanning daarover nog hoger. Vergelijkbaar met de monitoren waar je op doelt.
Hier data van de siliconen mat die gebruikt heb
6 kv
CA30E97A-5714-435E-A15F-A0014E3AD615.png
De mica plaatjes ook goed
E09C45E9-E046-46BD-98B9-2D43772D6033.png
Dus ook goed genoeg Douwe
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Gerrittube »

Ik gebruik mica met dik 600 Volt in een MOSFET stabilisator @ 500 mA. Geen enkel probleem!

Groeten, Gerrit
Plaats reactie