Kan iemand mijn drivers doormeten
Moderator: Beheerdersteam
Kan iemand mijn drivers doormeten
Hallo,
Een groentje hier.
Tijdens een opruiming kwam ik nog 2 mid/bass drivers tegen van Lanzar (DC54). En ik heb nog een setje Vifa D19DT tweeters liggen welke ik wil combineren in een setje boekenplank speakertjes. Ik wil daar zelf een filter voor maken m.b.v. ViruixCAD, maar mis daartoe de frequency response curve (heet dat zo?)
Heeft er iemand een idee waar ik die info kan vinden, of... kan iemand met een gekalibreerde micorfoon en een stukje software dat voor me meten?
Dank jullie wel!
Een groentje hier.
Tijdens een opruiming kwam ik nog 2 mid/bass drivers tegen van Lanzar (DC54). En ik heb nog een setje Vifa D19DT tweeters liggen welke ik wil combineren in een setje boekenplank speakertjes. Ik wil daar zelf een filter voor maken m.b.v. ViruixCAD, maar mis daartoe de frequency response curve (heet dat zo?)
Heeft er iemand een idee waar ik die info kan vinden, of... kan iemand met een gekalibreerde micorfoon en een stukje software dat voor me meten?
Dank jullie wel!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kan iemand mijn drivers doormeten
Hoi, welkom hier.
opmeten voor filteren doe je met de drivers in de kast, heb je daar al een idee van hoe die wordt?
er zijn diverse mensen met een meetset, dus als je er bij zegt waar je ongeveer woont danwel naar toe wil rijden dan reageert t wat makkelijker
opmeten voor filteren doe je met de drivers in de kast, heb je daar al een idee van hoe die wordt?
er zijn diverse mensen met een meetset, dus als je er bij zegt waar je ongeveer woont danwel naar toe wil rijden dan reageert t wat makkelijker
Re: Kan iemand mijn drivers doormeten
Dankje Henkjan,
Ik wilde een gesloten of bass relfex box maken, afhankelijk van wat die driver presteert. Maar zo wordt het een beetje een kip-ei verhaal natuurlijk :$
Wat ik her en der zie op youtube is dat er filters worden gemaakt op basis van de curves die met de drivers meekomen, of als je het wat grondiger aanpakt zelf meet (evt met een "infinite baffle" van een plaat hout).
Maar als iemand ze voor me zou willen meten, heb ik in ieder geval een beginpunt. Ik heb namelijk het vermoeden dat ik wel wat moet rechtbreien met het filter, omdat het zulke verschillende drivers zijn (auto 4ohm / hifi 8 ohm).
Ik woon in Den Haag, maar kom ook regelmatig in de buurt van Schiphol, Tilburg en de Achterhoek, dus als iemand kan en wil helpen, hoor ik het graag.
Ik wilde een gesloten of bass relfex box maken, afhankelijk van wat die driver presteert. Maar zo wordt het een beetje een kip-ei verhaal natuurlijk :$
Wat ik her en der zie op youtube is dat er filters worden gemaakt op basis van de curves die met de drivers meekomen, of als je het wat grondiger aanpakt zelf meet (evt met een "infinite baffle" van een plaat hout).
Maar als iemand ze voor me zou willen meten, heb ik in ieder geval een beginpunt. Ik heb namelijk het vermoeden dat ik wel wat moet rechtbreien met het filter, omdat het zulke verschillende drivers zijn (auto 4ohm / hifi 8 ohm).
Ik woon in Den Haag, maar kom ook regelmatig in de buurt van Schiphol, Tilburg en de Achterhoek, dus als iemand kan en wil helpen, hoor ik het graag.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kan iemand mijn drivers doormeten
dat kan, maar dan moet t simulatie programma wel goed de invloed van de kast voor je uitrekenen (zowel de frequentie response als de impedantie), en dan nog blijft het een benadering. Als je niet kunt meten, dan is dat de enige manier (en t kan best wel een goed klinkende box opleveren). maar als je wel kan (laten) meten, dan is het t beste en eenvoudigste. Kast maken, drivers monteren )elk separaat bedraad naar buiten), en dan zowel frequentie response als impedantie opmeten.Purn0 schreef:....
Wat ik her en der zie op youtube is dat er filters worden gemaakt op basis van de curves die met de drivers meekomen, ...
de kast (cb of br) kan je prima uitrekenen op basis van de parameters die de fabrikant opgeeft.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kan iemand mijn drivers doormeten
ff inzoomen op de doos: Qt = 0.48Henkjan schreef:....
de kast (cb of br) kan je prima uitrekenen op basis van de parameters die de fabrikant opgeeft.
Vas = 3.64 liter
fs = ?2Hz... (is dat 52 of 62???)
Re: Kan iemand mijn drivers doormeten
Sterker nog .... 82 Hz, dit zijn mid units en geen bas units!Henkjan schreef:fs = ?2Hz... (is dat 52 of 62???)
Re: Kan iemand mijn drivers doormeten
Staat ook op de doos toch? Midrange drivers....SARK schreef:Sterker nog .... 82 Hz, dit zijn mid units en geen bas units!Henkjan schreef:fs = ?2Hz... (is dat 52 of 62???)
Re: Kan iemand mijn drivers doormeten
Zeker maar ik vraag me af of je deze units wel goed kunt gebruiken als bas/mid, om teleurstellingen te voorkomen omdat de TS schrijft mid/bass.
