Kan iemand mijn drivers doormeten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Purn0
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 26 okt 2020, 10:24

Kan iemand mijn drivers doormeten

Bericht door Purn0 »

Hallo,

Een groentje hier.
Tijdens een opruiming kwam ik nog 2 mid/bass drivers tegen van Lanzar (DC54). En ik heb nog een setje Vifa D19DT tweeters liggen welke ik wil combineren in een setje boekenplank speakertjes. Ik wil daar zelf een filter voor maken m.b.v. ViruixCAD, maar mis daartoe de frequency response curve (heet dat zo?)
Heeft er iemand een idee waar ik die info kan vinden, of... kan iemand met een gekalibreerde micorfoon en een stukje software dat voor me meten?

Dank jullie wel!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kan iemand mijn drivers doormeten

Bericht door Henkjan »

Hoi, welkom hier.

opmeten voor filteren doe je met de drivers in de kast, heb je daar al een idee van hoe die wordt?
er zijn diverse mensen met een meetset, dus als je er bij zegt waar je ongeveer woont danwel naar toe wil rijden dan reageert t wat makkelijker
Purn0
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 26 okt 2020, 10:24

Re: Kan iemand mijn drivers doormeten

Bericht door Purn0 »

Dankje Henkjan,

Ik wilde een gesloten of bass relfex box maken, afhankelijk van wat die driver presteert. Maar zo wordt het een beetje een kip-ei verhaal natuurlijk :$
Wat ik her en der zie op youtube is dat er filters worden gemaakt op basis van de curves die met de drivers meekomen, of als je het wat grondiger aanpakt zelf meet (evt met een "infinite baffle" van een plaat hout).
Maar als iemand ze voor me zou willen meten, heb ik in ieder geval een beginpunt. Ik heb namelijk het vermoeden dat ik wel wat moet rechtbreien met het filter, omdat het zulke verschillende drivers zijn (auto 4ohm / hifi 8 ohm).
Ik woon in Den Haag, maar kom ook regelmatig in de buurt van Schiphol, Tilburg en de Achterhoek, dus als iemand kan en wil helpen, hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kan iemand mijn drivers doormeten

Bericht door pappaleo »

Is die Lanzar DC54 een coax unit?
Purn0
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 26 okt 2020, 10:24

Re: Kan iemand mijn drivers doormeten

Bericht door Purn0 »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kan iemand mijn drivers doormeten

Bericht door Henkjan »

Purn0 schreef:
....
Wat ik her en der zie op youtube is dat er filters worden gemaakt op basis van de curves die met de drivers meekomen, ...
dat kan, maar dan moet t simulatie programma wel goed de invloed van de kast voor je uitrekenen (zowel de frequentie response als de impedantie), en dan nog blijft het een benadering. Als je niet kunt meten, dan is dat de enige manier (en t kan best wel een goed klinkende box opleveren). maar als je wel kan (laten) meten, dan is het t beste en eenvoudigste. Kast maken, drivers monteren )elk separaat bedraad naar buiten), en dan zowel frequentie response als impedantie opmeten.

de kast (cb of br) kan je prima uitrekenen op basis van de parameters die de fabrikant opgeeft.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kan iemand mijn drivers doormeten

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
....
de kast (cb of br) kan je prima uitrekenen op basis van de parameters die de fabrikant opgeeft.
ff inzoomen op de doos:
dc54 tsp.png
Qt = 0.48
Vas = 3.64 liter
fs = ?2Hz... (is dat 52 of 62???)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Kan iemand mijn drivers doormeten

Bericht door SARK »

Henkjan schreef:
fs = ?2Hz... (is dat 52 of 62???)
Sterker nog .... 82 Hz, dit zijn mid units en geen bas units!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Kan iemand mijn drivers doormeten

Bericht door satefan »

SARK schreef:
Henkjan schreef:
fs = ?2Hz... (is dat 52 of 62???)
Sterker nog .... 82 Hz, dit zijn mid units en geen bas units!
Staat ook op de doos toch? Midrange drivers....
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Kan iemand mijn drivers doormeten

Bericht door SARK »

Zeker maar ik vraag me af of je deze units wel goed kunt gebruiken als bas/mid, om teleurstellingen te voorkomen omdat de TS schrijft mid/bass.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kan iemand mijn drivers doormeten

Bericht door Henkjan »

mss is een BR afstemming te doen? evt HPBR?
Plaats reactie