Budget Calpamos
Moderator: Beheerdersteam
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Budget Calpamos
24-10-20 Mod: Afgesplitst van hier.
Btw ik ben een van de kopers van het "budget" filter, maar moet nog beginnen met de bouw. Heb helaas niet zo'n mooie werkruimte als Ron.
Ik was van plan me aan de originele maten te houden, maar ipv 18 mm wil ik 21 of 24 mm multiplex gebruiken (paar mm groter wel dus. De kasten komen toch op wielen te staan). Waarschijnlijk wel met de inwendige balken (alhoewel ik nog niet weet wat de beste volgorde is, eerst het balkenframe en dan het plaatwerk, of andersom. Dat laatste klinkt raar, maar ik vraag me af of ik het balkenframe mooi haaks krijg).
Maar ik wil het draadje van Ron niet te veel vervuilen (hoewel kan dat nog, het lijkt wel de kantine...?)
Een vraagje. Iemand ervaring met deze houthandel Blok (hun zaagwerk, flexibiliteit etc)?
https://blokplaatmateriaal.nl/berken-mu ... -3385.html
Btw ik ben een van de kopers van het "budget" filter, maar moet nog beginnen met de bouw. Heb helaas niet zo'n mooie werkruimte als Ron.
Ik was van plan me aan de originele maten te houden, maar ipv 18 mm wil ik 21 of 24 mm multiplex gebruiken (paar mm groter wel dus. De kasten komen toch op wielen te staan). Waarschijnlijk wel met de inwendige balken (alhoewel ik nog niet weet wat de beste volgorde is, eerst het balkenframe en dan het plaatwerk, of andersom. Dat laatste klinkt raar, maar ik vraag me af of ik het balkenframe mooi haaks krijg).
Maar ik wil het draadje van Ron niet te veel vervuilen (hoewel kan dat nog, het lijkt wel de kantine...?)
Een vraagje. Iemand ervaring met deze houthandel Blok (hun zaagwerk, flexibiliteit etc)?
https://blokplaatmateriaal.nl/berken-mu ... -3385.html
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op za 24 okt 2020, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Calpamos
Start anders svp een eigen draadje. Op een discussie over een balken frame zit ik wel
te wachten, maar Ron vermoedelijk niet. Wil het anders ook wel voor je doen, kopieer ik jou post daarnaartoe als openingspost.
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Re: Calpamos
Is goed Barry (maar ik weet niet of ik zoveel te melden hebt als Ron)
"Budget Calpamos" (en dat terwijl mijn achternaam "Mos" is
)
"Budget Calpamos" (en dat terwijl mijn achternaam "Mos" is
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Re: Budget Calpamos
Nog even de titel aangepast. Te veel eer om mn nick name te koppelen aan het ontwerp.
Nog even wat achtergrond. Ook ik heb de units bij TLHP gekocht (prima toko vind ik, mits je geen grote haast hebt) en de hoorns zijn van Tony afgenomen.
Al mn tot nu toe diy gebouwde luidsrpeker heb ik gemaakt met MDF en deuvels (+ witte houtlijm). Ik wil liever niet schroeven. Maar weet wel dat het werken met duevels (houten pennen), onzettend veel tijd kost (meten, gaatjes prikken etc), dus denk ik nu aan lamellen (hopelijk gaat dat met zo'n machine iets makkelijker). Daarom ook 21 of 24 mm, heb je iets meer hout om mee te werken.
Nog even wat achtergrond. Ook ik heb de units bij TLHP gekocht (prima toko vind ik, mits je geen grote haast hebt) en de hoorns zijn van Tony afgenomen.
Al mn tot nu toe diy gebouwde luidsrpeker heb ik gemaakt met MDF en deuvels (+ witte houtlijm). Ik wil liever niet schroeven. Maar weet wel dat het werken met duevels (houten pennen), onzettend veel tijd kost (meten, gaatjes prikken etc), dus denk ik nu aan lamellen (hopelijk gaat dat met zo'n machine iets makkelijker). Daarom ook 21 of 24 mm, heb je iets meer hout om mee te werken.
Re: Calpamos
Ik wil daar zeker wel een discussie over voeren hoor!Barry2001 schreef:Op een discussie over een balken frame zit ik welte wachten, maar Ron vermoedelijk niet.
Re: Budget Calpamos
Leuk dat je ook de Calpamos gaat bouwen! En mijn topic lijkt idd wel een kantine af en toe.Duck Twacy schreef:24-10-20 Mod: Afgesplitst van hier.
Btw ik ben een van de kopers van het "budget" filter, maar moet nog beginnen met de bouw. Heb helaas niet zo'n mooie werkruimte als Ron.
Ik was van plan me aan de originele maten te houden, maar ipv 18 mm wil ik 21 of 24 mm multiplex gebruiken (paar mm groter wel dus. De kasten komen toch op wielen te staan). Waarschijnlijk wel met de inwendige balken (alhoewel ik nog niet weet wat de beste volgorde is, eerst het balkenframe en dan het plaatwerk, of andersom. Dat laatste klinkt raar, maar ik vraag me af of ik het balkenframe mooi haaks krijg).
Maar ik wil het draadje van Ron niet te veel vervuilen (hoewel kan dat nog, het lijkt wel de kantine...?)
Een vraagje. Iemand ervaring met deze houthandel Blok (hun zaagwerk, flexibiliteit etc)?
https://blokplaatmateriaal.nl/berken-mu ... -3385.html
Ik denk als ik de balkjes zou gebruiken ik eerst de zijkanten en boven en onderkant aan elkaar zou monteren, dan de balkjes en dan de achterkant en de baffle. Bij een kleine afwijking in je afkortzaag krijg je anders het balkenframe lastig haaks en precies op maat.
Re: Budget Calpamos
Dat is heel simpel te doen met een afkortzaag. eventueel kun je de mijne (een Einhell dacht ik) wel lenen, daar heb ik het eerstkomende halfjaar toch geen werk voor.Duck Twacy schreef:balkenframe en dan het plaatwerk, of andersom. Dat laatste klinkt raar, maar ik vraag me af of ik het balkenframe mooi haaks krijg).
moet wel een nieuw zaagblad in, is goedkoop te verkrijgen bij http://www.ecotools.nl
Deze zit een stuk meer dichterbij huis.Duck Twacy schreef:Een vraagje. Iemand ervaring met deze houthandel Blok (hun zaagwerk, flexibiliteit etc)?
https://blokplaatmateriaal.nl/berken-mu ... -3385.html
https://www.houtwinkelzaag.nl/
Re: Budget Calpamos
Waarom eigenlijk niet ? het is een behoorlijk forse constructie die (mijns inziens) wel wat baat heeft bij wat schroeven op strategische plaatsen.Duck Twacy schreef:Ik wil liever niet schroeven. Maar weet wel dat het werken met duevels (houten pennen), onzettend veel tijd kost (meten, gaatjes prikken etc), .
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Budget Calpamos
Mijn idee is om Calpamos in de oorspronkelijke maten te bouwen, met balkjes frame. Zoals Ron aangeeft eerst de zij- boven- onderkant, dan de balkjes, dan achterkant en baffle. Dan past het altijd.
Mijn idee is nu om te schroeven (en lijm), en dan dun mdf oid er buiten tegenaan te plakken. En dit fineren, zoals op het proefkastje.
Maar ben nog niet begonnen, plan kan nog wijzigen
Mijn idee is nu om te schroeven (en lijm), en dan dun mdf oid er buiten tegenaan te plakken. En dit fineren, zoals op het proefkastje.
Maar ben nog niet begonnen, plan kan nog wijzigen
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Re: Budget Calpamos
Ik weet niet of je een muti quote kunt doen, dan maar ff zo
@Ronbeo. Zo'n soort aanpak had ik ook voor ogen. Was ik een echte vakman (timmerman) dan zou ik natuurlijk iets kunnen doen met mooie houtverbindingingstechnieken ( https://www.passen-en-meten.nl/houtverbindingen-maken/ ), maar dat is voor mij echt een brug of 3 te ver...
@Ray5150. Ik had ze verleden jaar wel eens gemailed (zekere Dennis). Ze leken me zeker sympathiek. Hun multiplex was destijds wel iets duurder dan bij Blok (80 euro/m2 versus 60 euro/m2 voor 24mm B/BB). Maar aan de andere kant, als ze (tegen redelijke vergoeding) behulpzaam kunnen zijn met wat andere klusjes, zoals de gaten (heb wel een frees, maar even geen geschikte werkruimte. Is ook niet iets dat ik dagelijk doe), dan is dat wel prettig.
PS doet de Aleph het nog??
@Ray5150. Mn vorige hoofdspeakers wegen ws zwaarder....(zou ze kunnen laten zien, maar ik weet niet hoe ik een foto kan plaatsen hier). Zijn overigens lamellen (met ruim houtlijm) niet net zo goed als schroeven??
@Barry2001. Ws is schroeven wel sneller. Nu ja, ik kan nog van gedachten veranderen
Ik heb trouwens bewondering voor hoe fraai sommige diy-ers hun speakers kunnen afwerken. Ik kom zelden verder dan een likje verf (vind ik verder ook niet heel belangrijk). Deze wilde ik liefst blank lakken (als het multiplex dat toelaat, met zwarte voor/acherkant of zo)
@Ronbeo. Zo'n soort aanpak had ik ook voor ogen. Was ik een echte vakman (timmerman) dan zou ik natuurlijk iets kunnen doen met mooie houtverbindingingstechnieken ( https://www.passen-en-meten.nl/houtverbindingen-maken/ ), maar dat is voor mij echt een brug of 3 te ver...
@Ray5150. Ik had ze verleden jaar wel eens gemailed (zekere Dennis). Ze leken me zeker sympathiek. Hun multiplex was destijds wel iets duurder dan bij Blok (80 euro/m2 versus 60 euro/m2 voor 24mm B/BB). Maar aan de andere kant, als ze (tegen redelijke vergoeding) behulpzaam kunnen zijn met wat andere klusjes, zoals de gaten (heb wel een frees, maar even geen geschikte werkruimte. Is ook niet iets dat ik dagelijk doe), dan is dat wel prettig.
PS doet de Aleph het nog??
@Ray5150. Mn vorige hoofdspeakers wegen ws zwaarder....(zou ze kunnen laten zien, maar ik weet niet hoe ik een foto kan plaatsen hier). Zijn overigens lamellen (met ruim houtlijm) niet net zo goed als schroeven??
@Barry2001. Ws is schroeven wel sneller. Nu ja, ik kan nog van gedachten veranderen
Ik heb trouwens bewondering voor hoe fraai sommige diy-ers hun speakers kunnen afwerken. Ik kom zelden verder dan een likje verf (vind ik verder ook niet heel belangrijk). Deze wilde ik liefst blank lakken (als het multiplex dat toelaat, met zwarte voor/acherkant of zo)
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op zo 25 okt 2020, 0:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Budget Calpamos
Lamello's zijn beter als schroeven. De lijmverbinding maakt het sterk, en met lamello's heb je een groter lijmoppervlak.
Het voordeel van schroeven is dat je geen lijmklemmen hoeft te gebruiken. Het voordeel van lamello's is dat je de panelen goed op hun plaats kunt houden, met schroeven kan je hebben dat je hout iets 'wegloopt' tijdens het schroeven.
Ikzelf doe altijd lamello's, werkt echt super.
Het voordeel van schroeven is dat je geen lijmklemmen hoeft te gebruiken. Het voordeel van lamello's is dat je de panelen goed op hun plaats kunt houden, met schroeven kan je hebben dat je hout iets 'wegloopt' tijdens het schroeven.
Ikzelf doe altijd lamello's, werkt echt super.
Re: Budget Calpamos
Schroeven zijn handig om de boel in elkaar te zetten, maar de sterkte moet toch uit de lijmverbinding komen. Een goede lijmverbinding is sterker dan het hout dat er mee wordt verbonden.Duck Twacy schreef:@Barry2001. Ws is schroeven wel sneller. Nu ja, ik kan nog van gedachten veranderen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Budget Calpamos
Geloof ik, zitten zeker voordelen aan. Heb plannen om ook een meubel te gaan maken, misschien helemaal een reden om een lamello frees aan te schaffen. Heb tot nu toe best wel eea aan kasten gemaakt, maar altijd of geschroefd (met lijm) en/of deuvels.Ronbeo schreef:Lamello's zijn beter als schroeven. De lijmverbinding maakt het sterk, en met lamello's heb je een groter lijmoppervlak.
Het voordeel van schroeven is dat je geen lijmklemmen hoeft te gebruiken. Het voordeel van lamello's is dat je de panelen goed op hun plaats kunt houden, met schroeven kan je hebben dat je hout iets 'wegloopt' tijdens het schroeven.
Ikzelf doe altijd lamello's, werkt echt super.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Budget Calpamos
Oh zomaar. Ik vind de kast een beetje grofstoffelijk en ik herinner me een opmerking van jou. 
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Re: Budget Calpamos
Ik zit wat te spelen met een zaagplan. Naast gewoon op een kladje, kwam ik ook dit tegen
https://www.cutlistoptimizer.com/ (andere tips welkom)
Nog even een voorbeeld zaagplan geattched Edit, dit plan gaat uit van 24mm dikte. Bij 21 mm zijn de maten ietsje anders
Wil me liefst beperken tot het kopen van 2 platen uiteraard
Wat me wel opvalt is dat sommige leveranciers verkopen platen van 2500x1250 mm, en sommige hebben platen 2500x1220 mm. Dat kan natuurlijk net het verschil uitmaken of een zaagplan past of net niet.
Ik vermoed dat meestal ook eerst een paar mm rondom van de plaat wordt afgezaagd, om transport beschadigingen weg te halen (dus netto nog iets kleiner)
Iets anders; de kritsche afmeting is de binnenbreedte van de kast (van voor-/achterkant, boven-/onderkant. en van bracing). Hier 4500 mm. Is het tegenwoordig nog van belang dat je deze maat maar 1 keer instelt (om te zorgen dat het steeds hetzelfde is)? Of zijn die moderne (cnc?) zaagmachines zo nauwkeurig dat dat geen issue meer is?
https://www.cutlistoptimizer.com/ (andere tips welkom)
Nog even een voorbeeld zaagplan geattched Edit, dit plan gaat uit van 24mm dikte. Bij 21 mm zijn de maten ietsje anders
Wil me liefst beperken tot het kopen van 2 platen uiteraard
Wat me wel opvalt is dat sommige leveranciers verkopen platen van 2500x1250 mm, en sommige hebben platen 2500x1220 mm. Dat kan natuurlijk net het verschil uitmaken of een zaagplan past of net niet.
Ik vermoed dat meestal ook eerst een paar mm rondom van de plaat wordt afgezaagd, om transport beschadigingen weg te halen (dus netto nog iets kleiner)
Iets anders; de kritsche afmeting is de binnenbreedte van de kast (van voor-/achterkant, boven-/onderkant. en van bracing). Hier 4500 mm. Is het tegenwoordig nog van belang dat je deze maat maar 1 keer instelt (om te zorgen dat het steeds hetzelfde is)? Of zijn die moderne (cnc?) zaagmachines zo nauwkeurig dat dat geen issue meer is?
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op zo 25 okt 2020, 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Budget Calpamos
Als ze de (niet cnc) machine een paar keer op de zelfde breedte instellen kan er een mm verschil in zitten. En dat kan teveel zijn. Dus ja, in 1x als het mogelijk is alles van dezelfde maat laten zagen.
Als je ze gaat verven hou dan wel rekening met de houtnerfrichting. Staat volgens mij altijd in de breedte van de plaat.
Als je ze gaat verven hou dan wel rekening met de houtnerfrichting. Staat volgens mij altijd in de breedte van de plaat.
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Re: Budget Calpamos
Daar had ik niet eens aan gedacht. Als ik de het zaagplan van die cutlistoptimizer zou (laten) aanhouden, dan hebben alle indetieke zijden iig dezelfde orientatie
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Re: Budget Calpamos
Alleen in mn dromen. Jij wel he.
Ach ik las veel goeds en ik wil gewoon eens een 15" bezitten. Die paar keer dat ik een goede 15" gehoord heb, maakte dat best indruk. Niet vanwege het bonkende laag, maar vanwege de "autoriteit" dat het laag had. Mn huidige 12" woofers gaan lager (27hz -3 db) dan de Calpamos, maar ik denk dat deze echter zullen lijken. Meer live gevoel.
O ja, en ik vertrouw de ontwerp kwaliteiten van Tony wel.
Ach ik las veel goeds en ik wil gewoon eens een 15" bezitten. Die paar keer dat ik een goede 15" gehoord heb, maakte dat best indruk. Niet vanwege het bonkende laag, maar vanwege de "autoriteit" dat het laag had. Mn huidige 12" woofers gaan lager (27hz -3 db) dan de Calpamos, maar ik denk dat deze echter zullen lijken. Meer live gevoel.
O ja, en ik vertrouw de ontwerp kwaliteiten van Tony wel.
