Het mooie is dat in elke car audio versterker die 12V aansluitspanning weer naar een symmetrische hogere spanning wordt omgezet ...door een smps.toetertje schreef:Die smps van olaf is zeker 1 die het klusje kan klaren.
Maar smps en audio, daar zijn de meningen over verdeelt.![]()
Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Laatst gewijzigd door Bertje op vr 10 nov 2017, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Auto versterkers kunnen toch volgens de specs een spanning aan van 12V tot en met 16V .
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Ik heb de voeding in ontvangst mogen nemen.
Poeh, das mooi spul. Ik heb hem getest en het werkt prima.
1 kleine kanttekening, de ventilator is wel erg luidruchtig.
Daar moet echt even een oplossing voor verzonnen worden.
Poeh, das mooi spul. Ik heb hem getest en het werkt prima.
1 kleine kanttekening, de ventilator is wel erg luidruchtig.
Daar moet echt even een oplossing voor verzonnen worden.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Misschien een combinatie van een stillere Fan en langzamer draaien.ray5150 schreef:Een andere ventilator ?
Maar het is een temperatuur geregelde fan, ik weet niet of ik daar zomaar
iets tussen kan zetten.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Best wel mogelijk dat de bestaande fan versleten is. dan gaan zo vaak ook meer herrie maken.
Hoe moet ik die regeling zien, lopen er meer dan 2 draadjes naar de fan, of zit er een kleine sensor in de airflow ?
Hoe moet ik die regeling zien, lopen er meer dan 2 draadjes naar de fan, of zit er een kleine sensor in de airflow ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Misschien kan toetermans het ook zonder fan proberen. Hij zal niet continue 20A uit de voeding trekken.. misschien ff een stickertje oid op de voeding plakken, zodat je bij een ander project weet dat de fan uit staat. Fan is vast bedoelt bij continue belasting.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
er lopen inderdaad 3 draadjes naar de fan.
het is niet alleen het geluid van de fan zelf maar ook de luchtstroom
Ik denk dat hij best wat langzamer kan draaien. De voeding is behoorlijk
overbemeten, en zal nooit echt zwaar belast worden.
het is niet alleen het geluid van de fan zelf maar ook de luchtstroom
Ik denk dat hij best wat langzamer kan draaien. De voeding is behoorlijk
overbemeten, en zal nooit echt zwaar belast worden.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Hoi Toeter, voor de Fan heb ik helaas geen oplossing. misschien is het plaatsen van een weerstands-netwerkje een oplossing zodat hij bijvoorbeeld op halve kracht komt te draaien.
Wat ik nog wel even wil meegeven dat als je op strookje 3.2 op de klemmen 3 en 4 een weerstandje plaatst van 1.9 kOhm ( 1900 ohm ) dan gaan de twee rode ledjes uit, dan is namelijk de alarmmelding uitgeschakeld.
Heeft verder geen invloed op de fan of de werking van het toestel, het zorgt er alleen voor dat de twee rode leds uit gaan.
Het is dus ook niet noodzakelijk om dit uit te voeren.
Een weerstandje van 0,5 watt is al voldoende.
Wat ik nog wel even wil meegeven dat als je op strookje 3.2 op de klemmen 3 en 4 een weerstandje plaatst van 1.9 kOhm ( 1900 ohm ) dan gaan de twee rode ledjes uit, dan is namelijk de alarmmelding uitgeschakeld.
Heeft verder geen invloed op de fan of de werking van het toestel, het zorgt er alleen voor dat de twee rode leds uit gaan.
Het is dus ook niet noodzakelijk om dit uit te voeren.
Een weerstandje van 0,5 watt is al voldoende.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Zo heel af en toe komt dit projectje weer eens uit de kast, en zit ik even lekker te genieten.
Ben nog steeds erg gecharmeerd, van het geluid van deze versterker.
De ventilator is inmiddels vervangen voor een ultra stille.
Maar, nu heb ik een vraagje. De voeding geeft 15,67 volt aan de versterker. Deze kan volgens
de beschrijving 9 tot 15 volt hebben. Daar maak ik mij een beetje zorgen over.
Nu zit er naast de aansluitingen een potmeter verstopt onder een plaatje dat je weg kunt buigen.
Ik dacht daar kun je vast de uitgangsspanning mee corrigeren. Nou, dat is dus niet zo.
Zou het echt kwaad kunnen? De versterker wordt wel heet, maar niet veel heter dan anders.
Je kunt nog net je handen er op houden.
Ben nog steeds erg gecharmeerd, van het geluid van deze versterker.
De ventilator is inmiddels vervangen voor een ultra stille.
Maar, nu heb ik een vraagje. De voeding geeft 15,67 volt aan de versterker. Deze kan volgens
de beschrijving 9 tot 15 volt hebben. Daar maak ik mij een beetje zorgen over.
Nu zit er naast de aansluitingen een potmeter verstopt onder een plaatje dat je weg kunt buigen.
Ik dacht daar kun je vast de uitgangsspanning mee corrigeren. Nou, dat is dus niet zo.
Zou het echt kwaad kunnen? De versterker wordt wel heet, maar niet veel heter dan anders.
Je kunt nog net je handen er op houden.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
In theorie zou de levensduur er wat van achteruit kunnen gaan, al verwacht ik dat dat wel meevalt. Autoelektronica is doorgaans ontworpen voor een industrieel temperatuurbereik en bestand tegen allerlei soorten elektrische mishandeling: spanningspieken van -60 tot +60 V, 24 V voeding als iemand de accu met startkabels aan een vrachtwagenaccu hangt, dat soort zaken. Daarbij vergeleken heeft een versterker die bij kamertemperatuur op een netjes gestabiliseerde 15,67 V moet draaien het erg makkelijk, lijkt mij.
Als je je er erg veel zorgen over maakt, zou je een dikke siliciumdiode tussen de voeding en de versterker kunnen zetten om de spanning onder de 15 V te brengen.
Als je je er erg veel zorgen over maakt, zou je een dikke siliciumdiode tussen de voeding en de versterker kunnen zetten om de spanning onder de 15 V te brengen.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Die diode zou ik wel eens kunnen proberen, ik weet alleen niet of ik ze zo zwaar heb liggen.
Maar dan is het maximum wat ik kan zakken 0,6 volt?
Maar dan is het maximum wat ik kan zakken 0,6 volt?
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Tussen 0,5 V en 1 V afhankelijk van de stroom en de temperatuur, zie bijvoorbeeld figuur 1 van https://www.vishay.com/docs/96175/vs-15etl06.pdf (Het hoeft overigens helemaal geen fast recovery diode te zijn, maar de eerste geschikte diode die ik tegenkwam was dat toevallig wel.)
Eventueel kun je een flinke gelijkrichtbrug nemen en die zo schakelen dat je er twee diodespanningsvallen van krijgt: voeding aan de minpoot van de brug, versterker aan de pluspoot, andere twee poten kortgesloten.
Eventueel kun je een flinke gelijkrichtbrug nemen en die zo schakelen dat je er twee diodespanningsvallen van krijgt: voeding aan de minpoot van de brug, versterker aan de pluspoot, andere twee poten kortgesloten.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Het zwaarste wat ik heb liggen is de IN5401 van 3 ampere, en de IN3881r van 6 ampere.
Dan geniet de IN3881r de voorkeur denk ik. Deze kan continue 6 ampere hebben. Dat is
voor normaal gebruik voldoende. Maar wat gebeurt er als ik een keer het volume doordruk,
en ik meer stroom verbruik?
En als ik er 2 parallel zet, kan ik dan 12 ampere verbruiken?
En als ik er 2 parallel zet, dan ben ik de helft van de voltage drop weer kwijt zeker?
Dan geniet de IN3881r de voorkeur denk ik. Deze kan continue 6 ampere hebben. Dat is
voor normaal gebruik voldoende. Maar wat gebeurt er als ik een keer het volume doordruk,
en ik meer stroom verbruik?
En als ik er 2 parallel zet, kan ik dan 12 ampere verbruiken?
En als ik er 2 parallel zet, dan ben ik de helft van de voltage drop weer kwijt zeker?
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Kun je dit eigenlijk onbelast meten? Met de IN5401 meet ik 0,3 volt lager,
maar met de IN3881 meet ik eigenlijk geen verschil.
maar met de IN3881 meet ik eigenlijk geen verschil.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Natuurlijk niet, onbelast=geen stroom=geen spanningsval.toetertje schreef:Kun je dit eigenlijk onbelast meten? Met de IN5401 meet ik 0,3 volt lager,
maar met de IN3881 meet ik eigenlijk geen verschil.
Een Si-diode gaat beginnen geleiden rond 0,5V met wat stroom verlies je 0,6V en dat loopt op 0,7 ... 0,8V met de stroom.Hoeveel hangt af van hoe dik de diode is.
Anne
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Oke, dan ga ik hem morgen onder belasting meten.
Klopt het verhaal van het parallel schakelen wel?
Klopt het verhaal van het parallel schakelen wel?
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Parallel zou kunnen met twee identieke diodes.Meestal worden de stromen verschillend kun je niet x2 doen.Hou 't op x1,5 en even in de gaten houden of er een niet erg heet wordt.
Anne
Anne
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Parallel schakelen van dioden is altijd een beetje eng vanwege de positieve temperatuurcoëfficiënt van de voorwaartse stroom (of de negatieve temperatuurcoëfficiënt van de doorlaatspanning, dat komt op hetzelfde neer). De dioden zijn nooit helemaal exact gelijk en degene die de meeste stroom trekt wordt warmer dan haar collega. Daardoor gaat ze een nog groter deel van de stroom trekken, wordt nog warmer enzovoorts. Uiteindelijk zal er altijd wel wat stroom door de koudste diode blijven lopen en hoeft de warmste diode dus in ieder geval minder stroom te geleiden dan wanneer haar collega er helemaal niet was.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Dan volg ik gewoon jou advies op, en ga het eens met een diodebrug proberen.
Ik kan er eerst zelf even 1 in elkaar prutsen, en als het bevalt, bestel ik er 1 op maat.
Voor mijn gevoel wil ik graag naar 14,4 Volt toe. Ik moet er dus 1.3 V afsnoepen.
Toch raar dat je uitgangsspanning van deze voeding niet een beetje kunt corrigeren.
Ik kan er eerst zelf even 1 in elkaar prutsen, en als het bevalt, bestel ik er 1 op maat.
Voor mijn gevoel wil ik graag naar 14,4 Volt toe. Ik moet er dus 1.3 V afsnoepen.
Toch raar dat je uitgangsspanning van deze voeding niet een beetje kunt corrigeren.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Heb je een diodebrug die 15 A kan hebben? Als je met 6 A-dioden een brug in elkaar knutselt en die zo aansluit als ik voorstelde, kom je uit op een serieschakeling van twee paar parallel geschakelde dioden en heb je dus hetzelfde stroomverdelingsprobleem. De spanningsval is natuurlijk wel het dubbele.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Ik heb geen diodebrug, enkel losse diodes. Ik zie het verschil even niet.
Of heeft een diodebrug gematchte diodes, of een extra schakeling?
Of heeft een diodebrug gematchte diodes, of een extra schakeling?
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Ik zie het verschil ook niet, dat is het punt juist.
Je hebt dioden die 6 A kunnen hebben, je overweegt er twee parallel te zetten om dichter bij de 15 A te komen die je eigenlijk had willen hebben, en Anne en ik leggen uit dat je daar wel wat mee wint, maar zeker geen factor twee (laat staan 2,5).
Vervolgens schrijf jij: "Dan volg ik gewoon jou advies op, en ga het eens met een diodebrug proberen." Ik begreep uit de context dat dat een poging was om de stroom die je verwerken kunt te vergroten vergeleken met twee parallel geschakelde dioden, maar misschien begreep ik dat verkeerd.
Je hebt dioden die 6 A kunnen hebben, je overweegt er twee parallel te zetten om dichter bij de 15 A te komen die je eigenlijk had willen hebben, en Anne en ik leggen uit dat je daar wel wat mee wint, maar zeker geen factor twee (laat staan 2,5).
Vervolgens schrijf jij: "Dan volg ik gewoon jou advies op, en ga het eens met een diodebrug proberen." Ik begreep uit de context dat dat een poging was om de stroom die je verwerken kunt te vergroten vergeleken met twee parallel geschakelde dioden, maar misschien begreep ik dat verkeerd.
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
De verwarring ligt aan mijn kant hoor. Ik krijg door omstandigheden steeds meer moeite
om de dingen helder te krijgen.
Ik begrijp nu wat er gebeurt met parallel schakelen van diodes. En als het ik het goed begrijp,
zou ik dus voor die 20 ampere voeding, en die 1,3 volt verlaging, 2 x 20 ampere diodes in serie moeten zetten.
Als ik dan kijk naar het voorbeeldje wat jij gaf over de diode brug, dan pak ik daarvan dus 2 diodes in serie.
Maar dan staan daar ook 2 diodes in serie, daar parallel overheen. Geeft dat dan niet die problemen? Of zit
er in een diodebrug van 20 ampere, 4 diodes van 20 ampere?
om de dingen helder te krijgen.
Ik begrijp nu wat er gebeurt met parallel schakelen van diodes. En als het ik het goed begrijp,
zou ik dus voor die 20 ampere voeding, en die 1,3 volt verlaging, 2 x 20 ampere diodes in serie moeten zetten.
Als ik dan kijk naar het voorbeeldje wat jij gaf over de diode brug, dan pak ik daarvan dus 2 diodes in serie.
Maar dan staan daar ook 2 diodes in serie, daar parallel overheen. Geeft dat dan niet die problemen? Of zit
er in een diodebrug van 20 ampere, 4 diodes van 20 ampere?
Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.
Ja, daar heb ik wat over het hoofd gezien. Bij een bruggelijkrichter van bijvoorbeeld 25 A loopt er maar 12,5 A gemiddelde gelijkgerichte stroom door elke diode. Eigenlijk zou je dus een brug voor 30 A nodig hebben als er 15 A doorheen moet. Nu doet de parallel geschakelde diode wel iets en helpt het dat je een nette gelijkstroom hebt in plaats van een stroom met enorme pieken, zoals je normaal hebt in een bruggelijkrichter, maar ik denk dat je toch wel een bruggelijkrichter voor minstens 25 A gebruiken moet voor die 15 A.
