Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door toetertje »

Ik speel met het idee om een hele nette voeding te bouwen.
Ik heb nog een paar autoversterkers liggen, die ik af en toe
pak om even lekker te genieten. De versterkers hebben voor
voor mij emotionele waarde, en iets magisch. :D

Nu ben ik het gesleep met accu's een beetje zat, en zou ik
de versterker uit zijn jasje willen halen, en in een gewone
behuizing met voeding willen bouwen.

Ik zou daar dus een hele nette voeding voor willen bouwen.
Ik zit dan te denken aan 15 ampere, aan 14 volt.

Om maar een beginnetje te maken, eerst de trafo.
Krijg ik uit een 12 volt trafo, na gelijkrichting nog 14 volt onder belasting?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door Ah!buis »

Nee dus.Nou ja, ongestabiliseerd wel maar waarschijnlijk brom .
Welke versterker is 't ? Vermoedelijk zit er een (schakelende) omvormer in die van 12V een hogere maakt voor de versterker.Kun je beter meteen de versterker voeden, met meer volts en minder amperes.
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door toetertje »

Het gaat om b.v. een sinfoni amplitude 90.2x.



Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik weet niet of ik de print van de versterker zelf aan wil tasten.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door Olaf Analogue »

Eigenlijk zou je zo iets moeten hebben, volledig gestabiliseerd.
Bijlagen
IMG_20171104_100739263.jpg
IMG_20171104_154501905.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door Ah!buis »

Je hebt voor 15A veeleer twee stuks van zoiets nodig
https://www.eoo-bv.nl/ringkern-trafo-s- ... -714a.html
of iets goedkoper,
https://www.eoo-bv.nl/ringkern-trafo-s- ... -714a.html
En dan een soort schakeling van circuitsonline waar Ray mee kwam bijv.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door ray5150 »

Overigens denk ik dat als je daadwerkelijk een conventionele voeding wil die 15 Ampere continu kan leveren dit een vrij prijzige en forse zaak gaat worden.
Ik snap dat die dingen bij 12 a 14 Volt erg veel stroom lusten, aan de andere kant ga ik ervan uit dat bij redelijk normaal huiskamer gebruik het stroomverbruik niet meer dan een paar Ampere zal zijn.

Deze transformator zou ook kunnen : https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... 225va.html

Zo'n SMPS zoals Olaf hierboven laat zien is ook een mogelijkheid.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door Henkjan »

ik gebruik voor testen etc een 4 kanaals auto versterker, en die voed ik met een 12A Meanwell SMPS (ingesteld op 14V).
Dikke 1F cap er tussen, dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
ik gebruik voor testen etc een 4 kanaals auto versterker, en die voed ik met een 12A Meanwell SMPS (ingesteld op 14V).
Dikke 1F cap er tussen, dat dan weer wel.
Start ie daarmee op dan? Veel SMPS'en starten niet op daarmee omdat die C te lang een kortsluiting blijft. Truck is dan om de condensator eerst op te laden via een 2,2 ohm weerstand bij inschakelen en later de weerstand te overbruggen als de C op spanning is.

Overigens 13,8V "bakkie" voedingen met een flink amperage te kust en te keur.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door Henkjan »

het is een redelijk bij de tijds auto ding met wat electronica er op die o.a. de inrush tijdens t laden beperkt want de SMPS heeft er geen moeite mee. eerder had ik een wat eenvoudiger ding, en daar hoorde je de beveiliging van de SMPS 2 tot 3 keer ingrijpen als die voor t eerst startte. voor dat ding liet ik dus de voeding aan staan en zette de amp alleen uit met de remote van de versterker, als die niets hoeft te leveren verbruikt zo'n Meanwell toch niet veel.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door toetertje »

Die smps van olaf is zeker 1 die het klusje kan klaren.
Maar smps en audio, daar zijn de meningen over verdeelt. :hide:

Zo'n bakkie voeding heb ik in het verleden ook wel eens geprobeerd,
maar dat gaf vaak weer een brommetje.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Die smps van olaf is zeker 1 die het klusje kan klaren.
Maar smps en audio, daar zijn de meningen over verdeelt. :hide:
Zo'n ding voor in de auto heeft toch voorzieningen om storingen zoals alternators enz. tegen te houden ?
Heeft ie aan een schakelende voeding een makkie.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door ray5150 »

toetertje schreef:
Zo'n bakkie voeding heb ik in het verleden ook wel eens geprobeerd,
maar dat gaf vaak weer een brommetje.
Goed mogelijk, die dingen hebben dan ook vaak niks aan storingsonderdrukking aan boord.
trafo, brugcel, elco. daar moet je hem mee doen.

Dat is dan weer het voordeel van zelfbouw, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door toetertje »

Ik had ook wel in gedachten om iets moois te maken.
Mooi ringkern trafootje paar mooie diodes, snubbertje en oversized caps.
Maar ja, die 15 ampere wordt dan toch wel een dingetje.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door ray5150 »

Het moet vooral heel erg degelijk gebouwd zijn. (meerdere) elko's met schroefaansluitingen, geperste of gesoldeerde kabelogen.
Flink dikke bekabeling zoals ook in de car hifi gebruikt word. dat werk.
Brugcellen met schroefaansluiting zijn vrij zeldzaam. dan ga je meer naar het industriele werk toe.
Maar goed, niets is onmogelijk, zolang je er maar genoeg geld tegen aan smijt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door Pjotr »

Het idee van Henkjan is helemaal niet zo slecht: https://www.eoo-bv.nl/voeding-inbouw/16 ... -13-5.html of een 250W/15V exemplaar. In een beetje car-amp zit tenslotte ook weer een SMPS ingebouwd. Ga je echt niet zelf tegenop bouwen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Ga je echt niet zelf tegenop bouwen.
Dat is zeker een punt. dit is lichter, compacter, meer kans op slagen, en ik denk ook dat dat hier de benodigde beveiligingen ingebouwd zitten.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door Olaf Analogue »

Ik weet niet waar je woont, maar ik kan best één voeding missen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door toetertje »

Regio Enkhuizen. Misschien Alphen?
Wat zijn de afmetingen van die voeding?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
Ga je echt niet zelf tegenop bouwen.
Dat is zeker een punt. dit is lichter, compacter, meer kans op slagen, en ik denk ook dat dat hier de benodigde beveiligingen ingebouwd zitten.
En ik geef juist deze als voorbeeld omdat er geen fan in zit maar met convectie koeling werkt. Het zijn meestal juist de fannetjes die na een jaar of wat de geest geven (en lawaai maken). En voor audio kan dat ook prima omdat ze nooit continue onder full load werken. Gemiddeld hooguit op 1/10 daarvan.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door Olaf Analogue »

De afmetingen zijn globaal 24 breed, 17 hoog en 7 dik. ik ga niet naar Alphen.
hij kan eventueel op de post.
Bijlagen
IMG_20171105_150205537.jpg
IMG_20171105_150212693.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door ray5150 »

Dat is een heel mooi gebaar van Olaf. :goedzo:
het lijkt me ook een beste voeding, degelijke kwaliteit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door Pjotr »

Beslist en zeker ook kwalitatief een stuk beter dan de Meanwell.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door toetertje »

Natuurlijk wil ik graag gebruik maken deze super aanbieding. :goeie:

Dan rest mij nog 2 vraagjes,

hij geeft nu 15,75 volt. Is dat nog een beetje bij te regelen,
of zakt dat onder belasting nog iets in?

Heeft het zin om tussen de voeding en de versterker nog wat extra buffer te zetten?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Nette voeding 14 volt, 15 ampere.

Bericht door Olaf Analogue »

dit is inderdaad een onbelaste meting, die valt altijd iets hoger uit.
Ik zou het eerst zonder buffer proberen, als het goed is is het goed.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”