Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Barry2001 »

Welkom Jan, vooral doen dat verslag :goedzo:
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Hier het schema. Hierdoor ben ik eigenlijk op dit topic terecht gekomen. Ik was dit schema kwijt en zocht naar een andere of vergelijkbare (inmiddels heb ik het weer gevonden). Een goede en behulpzame vriend heeft me destijds hiermee geholpen en me naar dit topic gewezen. Ik moet toegeven dat ik niet echt onderlegd ben wat betreft cross-overs. Maar in mijn huidige W5’s werken ze goed. Het gaat mij meer om de vormgeving van de boxen die vind ik geweldig en, vind ik, klinken ze fantastisch. Ik heb een aantal jaren geleden een cnc-frees gebouwd en dit leek me een mooi klusje.
Ik zie trouwens een stuk terug in dit topic een ander schema van de cross-over. Weet nu niet goed wat het beste is?
Bijlagen
ECEB415E-FA95-4E95-8915-DD44DFD2D99A.png
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Dit wordt de volgende set, het begin is er
Bijlagen
BC20C1F1-5502-4A48-B9A2-24A1AB9CC400.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Shadow »

Wauw =D>
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door toetertje »

Mooi hoor. Ooit ook aan dit projectje begonnen, maar helaas gestrand. :oops:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Walt »

Hallo Janb, ik had je tijdje terug een PB gestuurd, heb je nog niet bekeken denk ik.
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Vraag
Ik zie dat de Peerless SLS-P830945 5-1/4 ook wordt toegepast in W5 en zie dat een soort sluitring deze driver mooi afsluit. Dit is volgens mij ook verklaarbaar i.v.m. de vorm van de deze driver. Hij heeft namelijk twee afgeplatte randen en dat zou er dan niet zo mooi uitzien, niet esthetisch. Weet iemand of zo’n ring ergens te krijgen is of zou het ‘ custom made ’ zijn? Voor deze set heb ik TB W5-1138 drivers gekocht die volgens mij ook worden toegepast. Ook bij deze driver is een sluitring zichtbaar in het originele model echter dan met gaten. Trouwens zijn bij de front-drivers (fountec’s) ook afdek ringen toegepast.
Ik vraag dit omdat ik nu toe ben aan het frezen van de gaten voor de drivers en kan nog wijzigingen aanbrengen. Mochten deze ringen niet in de handel verkrijgbaar zijn dan moet ik nadenken hoe en van welk materiaal deze te maken mocht ik dat eventueel willen.
unrealistic
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 12:01
Locatie: Zeist

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door unrealistic »

ik heb ringen laten laseren uit geborsteld rvs plaat. Dit kan via de post binnen een week geleverd worden. Ik was ongeveer € 45 kwijt voor 3 speakers inclusief verzenden. Dat zijn per speaker: 1 ring voor de mid, 1 ring voor de woofer en 1 plaat voor aansluitingen en tweeter achterop.
Dit was volgens mij bij https://lasersnijwerk.eu
IMG_0287.jpg
IMG_0288.jpg
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Bedankt voor je tip, ben benieuwd naar de materiaaldikte 2 of 3 mm schat ik en heb je verzonken gaten laten laseren zodat de schroeven wegvallen? Ik had zelf al gedacht aan aluminium ringen die kan ik zelf frezen en deze later zwart spuiten.
unrealistic
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 12:01
Locatie: Zeist

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door unrealistic »

Lasergesneden deel
Mat:2.0mm RVS304 K320 Afmeting:160.0x224.451x2.0mm

Was inderdaad €11,- per speaker ex btw ex verzending.

De gaten zijn gewoon erdoorheen.
Bij mij klemmen de ringen omdat ze iets te groot zijn.
Ik zou ze volgende keer iets kleiner dan het gat kiezen en met wat dubbelzijdig tape op de speaker plakken.
smaudi
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:18

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door smaudi »

Hallo Jan , dat ziet er allemaal erg mooi en strak uit hoor dan zijn die van mij maar amateuristisch zo'n cnc frees is wel super zeg. Wat het filter betreft heb ik geen idee tot hoe het zich tot mijn filter verhoudt Misschien moeten we het aan de heer Boenicke zelf vragen hij zal best weten dat er in doe het zelf land interesse voor is. Zou wel leuk zijn om ze naast elkaar te horen. Bij mij spelen ze met 2 subwoofers naar rithaler N dipool met mivoc aw3000 voor het onderste octaaf tot 40 Hz dat combineert erg goed naar mijn idee.
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Ik heb verstevigingen (3D print) aangebracht achter de opening voor de fountek’s. Er is kans dat bij het frezen het hout uitbreekt omdat het op die plek erg hard en dus bros is. De opening valt namelijk ongeveer in het hart van de kopse kant van de stam (nb. linksboven in wand van de opening is een klein zwart streepje zichtbaar, dat is het hart, jaar één van de walnotenboom). Beter was geweest het hout anders te zagen, dit wellicht een volgende keer.
Ook heb ik aan de achterzijde, waar de gaten voor de post bindings komen, een verstervings PLA plaatje met twee componenten lijm aangebracht. De bindings en de tangband 1/2” silicone tweeter heb ik op een aluminium plaatje gemonteerd. De volgende klus is het frezen van afdek ringen.
Bijlagen
Versteviging PLA 2,5 mm
Versteviging PLA 2,5 mm
Post binding en tangband 13-1761S 1/2”
Post binding en tangband 13-1761S 1/2”
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Idee voor zelfde concept, ander vorm?
Bijlagen
B80134E7-D6E1-43EE-B53B-032F2531FB04.jpeg
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Vanmiddag de afdekringen gefreesd uit 2 mm aluminium. Ik denk dat ik ze met zwarte radiator lak spuit, bij verhitting van de verf wordt volgens mij de lak harder. Misschien heeft iemand nog een tip? De ringen voor de W5’s bevestig ik met kleine magneetjes, bij de 3,5” midrange gaan de schroeven door de ring. In eerste instantie had ik hex-schroefjes gekocht echter hebben deze een kophoogte van 4 mm. Deze wilde ik vlak met het frontplaatje laten vallen maar vond ze dan te ver uitsteken, echter zou de 3,5” driver dan te diep verzonken moeten worden waardoor de driver te ver naar achter zou komen te liggen en er een te groot gat zou ontstaan. Het liefst zou ik de rubberen ring van de dome nog iets verder uit willen laten steken maar dat wordt lastig. bij de W5 lukt dit beter.
Bijlagen
Het frezen van de ringen uit 2 mm aluminium
Het frezen van de ringen uit 2 mm aluminium
Het resultaat van vanmiddag
Het resultaat van vanmiddag
Schroeven door en door
Schroeven door en door
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Zoiets
Bijlagen
Concept
Concept
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Rick76 »

Ik heb zelf geen ervaring met radiator-lak, maar als je aluminium wil gaan lakken is het advies om er eerst een etsende primer op te spuiten. Die zorgt voor een goede hechting van je aflak op het aluminium.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door SSassen »

Goeie tip inderdaad, hecht(ets)primer is een must anders bladdert de verf er gewoon weer af als je je nagel ertegenaan zet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Kwestie ook van goed vetvrij maken en ruw opschuren. Ik schuur het even op met 800 waterproof te samen met wat Dreft. Dan goed afdrogen met een schone theedoek en nitril handschoentjes dragen. Anders zitten er gelijk weer vette vingers op. Een goed ouderwetse lak op terpetinebasis blijft ook wel goed zitten is mijn ervaring. Er was vroeger z.g.n. rijwiellak van Teoflux die goed hechtte op alu. Een goede etsende primer, ook wel washprimer genoemd, is een een 2K lak. Eenmaal aangemaakt is dat beperkt houdbaar. Misschien beetje overkill voor die paar ringen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door dre »

Nu heb je ook prima 1k etsende lakken in spuitbus.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Nu heb je ook prima 1k etsende lakken in spuitbus.
??? Waarroo.........
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Bedankt voor de tips, ga er mee aan de slag. Heb nog een algemene forum vraag: wat betekenen de iconen voor de onderwerpen in de ‘algemeen luidspreker zelfbouw’-lijst?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

Janb schreef:
.... Heb nog een algemene forum vraag: wat betekenen de iconen voor de onderwerpen in de ‘algemeen luidspreker zelfbouw’-lijst?
de gloeilampjes zijn zgn sticky onderwerpen,altijd bovenaan de lijst. en die helemaal bovenaan met i zijn mededelingen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

:goedzo:

Ik ken alleen de levergroene 2K. Bij je 3e link: "Vanwege de samenstelling mag dit product helaas alleen aan bedrijven geleverd worden, onze excuses voor het ongemak." Zal eens een bus bestellen. Vernam laatst dat ook AKZO (Sikkens) een 1K Washprimer zou moeten hebben. Anyway goed ontvetten en vetvrij houden, blijft een must.

[Edit]
Gevonden: https://legacy.sikkensvr.com/nl/product ... puitbus%29
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Eerste W5 tijdelijk in elkaar gezet. Helften moeten nog gelijmd, filter geplaatst, ringen zwart gespoten en schuren, schuren, schuren,.... (nb kleurbalans foto niet correct, lamplicht)
Bijlagen
1A475F89-2AF5-4E11-B16F-56901B347904.jpeg
32CF1CBB-3664-454A-8E66-D8BFBC48E0DD.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”