Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Hier het schema. Hierdoor ben ik eigenlijk op dit topic terecht gekomen. Ik was dit schema kwijt en zocht naar een andere of vergelijkbare (inmiddels heb ik het weer gevonden). Een goede en behulpzame vriend heeft me destijds hiermee geholpen en me naar dit topic gewezen. Ik moet toegeven dat ik niet echt onderlegd ben wat betreft cross-overs. Maar in mijn huidige W5’s werken ze goed. Het gaat mij meer om de vormgeving van de boxen die vind ik geweldig en, vind ik, klinken ze fantastisch. Ik heb een aantal jaren geleden een cnc-frees gebouwd en dit leek me een mooi klusje.
Ik zie trouwens een stuk terug in dit topic een ander schema van de cross-over. Weet nu niet goed wat het beste is?
Ik zie trouwens een stuk terug in dit topic een ander schema van de cross-over. Weet nu niet goed wat het beste is?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Dit wordt de volgende set, het begin is er
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Mooi hoor. Ooit ook aan dit projectje begonnen, maar helaas gestrand. 
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Hallo Janb, ik had je tijdje terug een PB gestuurd, heb je nog niet bekeken denk ik.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Vraag
Ik zie dat de Peerless SLS-P830945 5-1/4 ook wordt toegepast in W5 en zie dat een soort sluitring deze driver mooi afsluit. Dit is volgens mij ook verklaarbaar i.v.m. de vorm van de deze driver. Hij heeft namelijk twee afgeplatte randen en dat zou er dan niet zo mooi uitzien, niet esthetisch. Weet iemand of zo’n ring ergens te krijgen is of zou het ‘ custom made ’ zijn? Voor deze set heb ik TB W5-1138 drivers gekocht die volgens mij ook worden toegepast. Ook bij deze driver is een sluitring zichtbaar in het originele model echter dan met gaten. Trouwens zijn bij de front-drivers (fountec’s) ook afdek ringen toegepast.
Ik vraag dit omdat ik nu toe ben aan het frezen van de gaten voor de drivers en kan nog wijzigingen aanbrengen. Mochten deze ringen niet in de handel verkrijgbaar zijn dan moet ik nadenken hoe en van welk materiaal deze te maken mocht ik dat eventueel willen.
Ik zie dat de Peerless SLS-P830945 5-1/4 ook wordt toegepast in W5 en zie dat een soort sluitring deze driver mooi afsluit. Dit is volgens mij ook verklaarbaar i.v.m. de vorm van de deze driver. Hij heeft namelijk twee afgeplatte randen en dat zou er dan niet zo mooi uitzien, niet esthetisch. Weet iemand of zo’n ring ergens te krijgen is of zou het ‘ custom made ’ zijn? Voor deze set heb ik TB W5-1138 drivers gekocht die volgens mij ook worden toegepast. Ook bij deze driver is een sluitring zichtbaar in het originele model echter dan met gaten. Trouwens zijn bij de front-drivers (fountec’s) ook afdek ringen toegepast.
Ik vraag dit omdat ik nu toe ben aan het frezen van de gaten voor de drivers en kan nog wijzigingen aanbrengen. Mochten deze ringen niet in de handel verkrijgbaar zijn dan moet ik nadenken hoe en van welk materiaal deze te maken mocht ik dat eventueel willen.
-
unrealistic
- Berichten: 18
- Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 12:01
- Locatie: Zeist
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
ik heb ringen laten laseren uit geborsteld rvs plaat. Dit kan via de post binnen een week geleverd worden. Ik was ongeveer € 45 kwijt voor 3 speakers inclusief verzenden. Dat zijn per speaker: 1 ring voor de mid, 1 ring voor de woofer en 1 plaat voor aansluitingen en tweeter achterop.
Dit was volgens mij bij https://lasersnijwerk.eu
Dit was volgens mij bij https://lasersnijwerk.eu
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Bedankt voor je tip, ben benieuwd naar de materiaaldikte 2 of 3 mm schat ik en heb je verzonken gaten laten laseren zodat de schroeven wegvallen? Ik had zelf al gedacht aan aluminium ringen die kan ik zelf frezen en deze later zwart spuiten.
-
unrealistic
- Berichten: 18
- Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 12:01
- Locatie: Zeist
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Lasergesneden deel
Mat:2.0mm RVS304 K320 Afmeting:160.0x224.451x2.0mm
Was inderdaad €11,- per speaker ex btw ex verzending.
De gaten zijn gewoon erdoorheen.
Bij mij klemmen de ringen omdat ze iets te groot zijn.
Ik zou ze volgende keer iets kleiner dan het gat kiezen en met wat dubbelzijdig tape op de speaker plakken.
Mat:2.0mm RVS304 K320 Afmeting:160.0x224.451x2.0mm
Was inderdaad €11,- per speaker ex btw ex verzending.
De gaten zijn gewoon erdoorheen.
Bij mij klemmen de ringen omdat ze iets te groot zijn.
Ik zou ze volgende keer iets kleiner dan het gat kiezen en met wat dubbelzijdig tape op de speaker plakken.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Hallo Jan , dat ziet er allemaal erg mooi en strak uit hoor dan zijn die van mij maar amateuristisch zo'n cnc frees is wel super zeg. Wat het filter betreft heb ik geen idee tot hoe het zich tot mijn filter verhoudt Misschien moeten we het aan de heer Boenicke zelf vragen hij zal best weten dat er in doe het zelf land interesse voor is. Zou wel leuk zijn om ze naast elkaar te horen. Bij mij spelen ze met 2 subwoofers naar rithaler N dipool met mivoc aw3000 voor het onderste octaaf tot 40 Hz dat combineert erg goed naar mijn idee.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik heb verstevigingen (3D print) aangebracht achter de opening voor de fountek’s. Er is kans dat bij het frezen het hout uitbreekt omdat het op die plek erg hard en dus bros is. De opening valt namelijk ongeveer in het hart van de kopse kant van de stam (nb. linksboven in wand van de opening is een klein zwart streepje zichtbaar, dat is het hart, jaar één van de walnotenboom). Beter was geweest het hout anders te zagen, dit wellicht een volgende keer.
Ook heb ik aan de achterzijde, waar de gaten voor de post bindings komen, een verstervings PLA plaatje met twee componenten lijm aangebracht. De bindings en de tangband 1/2” silicone tweeter heb ik op een aluminium plaatje gemonteerd. De volgende klus is het frezen van afdek ringen.
Ook heb ik aan de achterzijde, waar de gaten voor de post bindings komen, een verstervings PLA plaatje met twee componenten lijm aangebracht. De bindings en de tangband 1/2” silicone tweeter heb ik op een aluminium plaatje gemonteerd. De volgende klus is het frezen van afdek ringen.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Vanmiddag de afdekringen gefreesd uit 2 mm aluminium. Ik denk dat ik ze met zwarte radiator lak spuit, bij verhitting van de verf wordt volgens mij de lak harder. Misschien heeft iemand nog een tip? De ringen voor de W5’s bevestig ik met kleine magneetjes, bij de 3,5” midrange gaan de schroeven door de ring. In eerste instantie had ik hex-schroefjes gekocht echter hebben deze een kophoogte van 4 mm. Deze wilde ik vlak met het frontplaatje laten vallen maar vond ze dan te ver uitsteken, echter zou de 3,5” driver dan te diep verzonken moeten worden waardoor de driver te ver naar achter zou komen te liggen en er een te groot gat zou ontstaan. Het liefst zou ik de rubberen ring van de dome nog iets verder uit willen laten steken maar dat wordt lastig. bij de W5 lukt dit beter.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik heb zelf geen ervaring met radiator-lak, maar als je aluminium wil gaan lakken is het advies om er eerst een etsende primer op te spuiten. Die zorgt voor een goede hechting van je aflak op het aluminium.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Goeie tip inderdaad, hecht(ets)primer is een must anders bladdert de verf er gewoon weer af als je je nagel ertegenaan zet.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Kwestie ook van goed vetvrij maken en ruw opschuren. Ik schuur het even op met 800 waterproof te samen met wat Dreft. Dan goed afdrogen met een schone theedoek en nitril handschoentjes dragen. Anders zitten er gelijk weer vette vingers op. Een goed ouderwetse lak op terpetinebasis blijft ook wel goed zitten is mijn ervaring. Er was vroeger z.g.n. rijwiellak van Teoflux die goed hechtte op alu. Een goede etsende primer, ook wel washprimer genoemd, is een een 2K lak. Eenmaal aangemaakt is dat beperkt houdbaar. Misschien beetje overkill voor die paar ringen.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Nu heb je ook prima 1k etsende lakken in spuitbus.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
??? Waarroo.........dre schreef:Nu heb je ook prima 1k etsende lakken in spuitbus.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Bedankt voor de tips, ga er mee aan de slag. Heb nog een algemene forum vraag: wat betekenen de iconen voor de onderwerpen in de ‘algemeen luidspreker zelfbouw’-lijst?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
de gloeilampjes zijn zgn sticky onderwerpen,altijd bovenaan de lijst. en die helemaal bovenaan met i zijn mededelingenJanb schreef:.... Heb nog een algemene forum vraag: wat betekenen de iconen voor de onderwerpen in de ‘algemeen luidspreker zelfbouw’-lijst?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
dre schreef:
Ik ken alleen de levergroene 2K. Bij je 3e link: "Vanwege de samenstelling mag dit product helaas alleen aan bedrijven geleverd worden, onze excuses voor het ongemak." Zal eens een bus bestellen. Vernam laatst dat ook AKZO (Sikkens) een 1K Washprimer zou moeten hebben. Anyway goed ontvetten en vetvrij houden, blijft een must.
[Edit]
Gevonden: https://legacy.sikkensvr.com/nl/product ... puitbus%29
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Eerste W5 tijdelijk in elkaar gezet. Helften moeten nog gelijmd, filter geplaatst, ringen zwart gespoten en schuren, schuren, schuren,.... (nb kleurbalans foto niet correct, lamplicht)
