Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz
Moderator: Beheerdersteam
MechanicalAnimal
Berichten: 3260 Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn
Bericht
door MechanicalAnimal » vr 16 okt 2020, 21:52
Ronbeo schreef: Nee, dit is 0,6mm vol fineer.
Maar ik dacht dat Mech ook vol fineer heeft gebruikt.
Ik heb inderdaad kuiperflex gebruikt.
Dat zijn hele grote platen, stroken fineerr op een stevige papieren drager.
Die platen worden, in elk geval bij de Arnhemse Fijnhouthandel, bewaard in gote lades zodat ze vlak blijven.
SSassen
Berichten: 11528 Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:
Bericht
door SSassen » vr 16 okt 2020, 21:55
SSassen
Berichten: 11528 Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:
Bericht
door SSassen » vr 16 okt 2020, 22:01
Voorbeelden van projecten waarin ik dit fineer heb gebruikt:
ray5150
Berichten: 28143 Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage
Bericht
door ray5150 » vr 16 okt 2020, 22:04
Tering, da's strak !
SSassen
Berichten: 11528 Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:
Bericht
door SSassen » vr 16 okt 2020, 22:09
Nog een pro-tip: fineer netjes op elkaar laten aansluiten op de kanten doe je hiermee, wereldapparaat!
Pjotr
Berichten: 36756 Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek
Bericht
door Pjotr » vr 16 okt 2020, 22:11
ray5150 schreef: Tering, da's strak !
Zeker!
Al vind ik horizontale streepjes toch een beetje macramé-ig fout er uit blijven zien
richard
Berichten: 11061 Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp
Bericht
door richard » vr 16 okt 2020, 22:13
Interessant materiaal. Is het bedrukt? Of is het nerf patroon random aangebracht.
SSassen
Berichten: 11528 Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:
Bericht
door SSassen » vr 16 okt 2020, 22:13
Pjotr schreef: ray5150 schreef: Tering, da's strak !
Zeker!
Al vind ik horizontale streepjes toch een beetje macramé-ig fout er uit blijven zien
Mijn bijzonder charmante vriendin zegt altijd dat ik iets heb met streepjes, dat klopt, waarvan akte ...
SSassen
Berichten: 11528 Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:
Bericht
door SSassen » vr 16 okt 2020, 22:16
richard schreef:
Interessant materiaal. Is het bedrukt? Of is het nerf patroon random aangebracht.
Het is ‘look a like’ fineer, gemaakt van duurzaam gewonnen vurenhout en vervolgens behandeld en gekleurd om er als echt fineer te laten uitzien. Dit is vervolgens gelijmd op een dunne papieren rug die meegekleurd is, dus geen witte of lichtbruine onderlaag die je ziet op de kanten.
richard
Berichten: 11061 Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp
Bericht
door richard » vr 16 okt 2020, 22:17
Pjotr schreef: ray5150 schreef: Tering, da's strak !
Zeker!
Al vind ik horizontale streepjes toch een beetje macramé-ig fout er uit blijven zien
Doet me denken aan de panelen met grondlagen/aardlagen die ze in de kelderverdieping hadden gehangen van het kantoor waar ik heb gewerkt.
Dat was op zich ook wel erg fraai om te zien, de afdrukken waren gemaakt van de wanden van de bouwput van dat kantoor.
SSassen
Berichten: 11528 Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:
Bericht
door SSassen » vr 16 okt 2020, 22:20
Dit is overigens een prima foto om het effect van Skylt te laten zien, de linker kast is met korrel 240 opgeschuurd en met een vochtige doek afgenomen, de rechter kast is 1x ingerold met Skylt.
richard
Berichten: 11061 Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp
Bericht
door richard » vr 16 okt 2020, 22:25
Ik zie het al; het zijn random verlijmde dunne lagen gekleurd (vuren)hout waar vervolgens fineer van is gestoken. Slim bedacht.
SSassen
Berichten: 11528 Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:
Bericht
door SSassen » vr 16 okt 2020, 22:27
richard schreef: Ik zie het al; het zijn random verlijmde dunne lagen gekleurd (vuren)hout waar vervolgens fineer van is gestoken. Slim bedacht.
Klopt! Het proces wordt hieronder uitgelegd en geïllustreerd.
https://www.looklikesdecospan.com/be/Sa ... ld_fineer/
Ronbeo
Berichten: 188 Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem
Bericht
door Ronbeo » vr 16 okt 2020, 22:31
SSassen schreef: Nog een pro-tip: fineer netjes op elkaar laten aansluiten op de kanten doe je hiermee, wereldapparaat!
96D423C7-1829-4B41-8FFD-5F450AB9B308.jpeg
Wat vind jij nou het grote voordeel van een kantenfrees tov een bovenfrees behalve dan de handelbaarheid?
SSassen
Berichten: 11528 Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:
Bericht
door SSassen » vr 16 okt 2020, 23:00
Het is een bovenfrees met een (topkwaliteit) kopieerfrees met meelooplager.
Ronbeo
Berichten: 188 Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem
Bericht
door Ronbeo » za 17 okt 2020, 5:10
Maar datzelfde (topkwaliteit)kopieerfreesje past ook in mijn (grote)bovenfreesmachine, dus dan is het grote/enige voordeel dus de handzaamheid?
Shadow
Berichten: 20407 Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen
Bericht
door Shadow » za 17 okt 2020, 6:39
Jep
Ronbeo
Berichten: 188 Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem
Bericht
door Ronbeo » za 17 okt 2020, 6:52
Mm, zie net op de site van Makita dat je met (bijgeleverd) hulpstuk ook onder een hoek kunt frezen. Kan niet met een bovenfreesmachine.
Kan makkelijk zijn.
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173 Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:
Bericht
door Barry2001 » za 17 okt 2020, 8:10
Als tip (gezien je voorliefde voor Festool), we hadden van de week een discussie, op een kantenfrees van Festool passen alleen Festool kantenfreesjes. En die hebben Festool prijzen
En volgens mij, ik heb 'm zelf niet weet het niet 100% zeker, kan in de Makita wel een universeel freesje. Misschien iets om even na te kijken als je zou willen aanschaffen.
SSassen
Berichten: 11528 Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:
Bericht
door SSassen » za 17 okt 2020, 8:28
Mijn Makita komt met 8 en 6mm spantang, dus je kunt iedere frees met 8 of 6mm schacht gebruiken.
Ronbeo
Berichten: 188 Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem
Bericht
door Ronbeo » za 17 okt 2020, 8:54
Barry2001 schreef: Als tip (gezien je voorliefde voor Festool), we hadden van de week een discussie, op een kantenfrees van Festool passen alleen Festool kantenfreesjes. En die hebben Festool prijzen
En volgens mij, ik heb 'm zelf niet weet het niet 100% zeker, kan in de Makita wel een universeel freesje. Misschien iets om even na te kijken als je zou willen aanschaffen.
Haha, ik vind Festool idd een mooi merk maar kijk ook praktisch. Ik heb 3 makita accumachines dus de makitakantenfrees past er mooi bij, als ik de meerwaarde t.o.v. mijn bovenfrees zie. En idd in de Makita passen mijn 8mm freesjes die ik ook voor mijn tafel- en bovenfrees gebruik.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827 Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:
Bericht
door Henkjan » za 17 okt 2020, 10:58
ja, wrijf t er maar weer in
dre
Berichten: 17580 Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk
Bericht
door dre » za 17 okt 2020, 11:14
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173 Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:
Bericht
door Barry2001 » za 17 okt 2020, 11:41
Maar, het zijn wel heel erg goede freesjes denk ik
dre
Berichten: 17580 Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk
Bericht
door dre » za 17 okt 2020, 12:08
Zeker!
Ik doe er al jaren mee.