Maar wel noodzakelijk. Opmerkelijk dat ie het zo braaf tolereert. 'Tis i.d.d. een erg mooieRonbeo schreef:Vol Dobermann, maar hij zit er zo een beetje lullig bij met de gehoorbescherming op.
Calpamos
Moderator: Beheerdersteam
Re: Calpamos
Re: Calpamos
Prachtig, zou zo kunnen denken dat de teef een voorstaande hond zou kunnen zijn aan de houding, bijna een Pointer. 
Re: Calpamos
Hij gaat alleen mee naar mijn werkplaats(je) als ik niet hoef te zagen of te frezen. Maar toen hij de gehoorbescherming op kreeg moest ik even een lat afkorten.Pjotr schreef:Maar wel noodzakelijk. Opmerkelijk dat ie het zo braaf tolereert. 'Tis i.d.d. een erg mooieRonbeo schreef:Vol Dobermann, maar hij zit er zo een beetje lullig bij met de gehoorbescherming op.
Hij is goed gesocialiseerd en opgevoed, en bovenal heeft hij volledig vertrouwen in mij.
Laatst gewijzigd door Ronbeo op do 15 okt 2020, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Calpamos
Idd, ze staat net zo als de Duitse Staanders die ik vroeger had.hannesie schreef:Prachtig, zou zo kunnen denken dat de teef een voorstaande hond zou kunnen zijn aan de houding, bijna een Pointer.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Calpamos
Denk dat het fineer frezen sterk afhangt van het fineer dat je gebruikt: met dat proefding dat ik geprobeerd heb (bamboe) ging het niet, splinterde nogal. Dat was afsnijden en het laatste stukje schuurblokje. Als het met de frees kan is dat snel en goed. Ga je de kopse kanten ook fineren?
Re: Calpamos
Net even testverpakkingen besteld bij Osmo, de 3032 zijdemat, 3065 semimat en de 3062 mat.
En vandaag ga ik beginnen met fineren, eerst maar even 5 kg lijm halen denk ik. Gaat best wel wat op.
En vandaag ga ik beginnen met fineren, eerst maar even 5 kg lijm halen denk ik. Gaat best wel wat op.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Calpamos
ik heb het even nagezocht,ik heb "Hardwax zijdemat 3032" gekozen destijds.Ronbeo schreef:Net even testverpakkingen besteld bij Osmo, de 3032 zijdemat, 3065 semimat en de 3062 mat.
En vandaag ga ik beginnen met fineren, eerst maar even 5 kg lijm halen denk ik. Gaat best wel wat op.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Calpamos
Bezint eer gij begint, als je kiest voor Osmo kan je later niet meer lakken of beitsen. Ik kies daarom steevast voor lakken, b.v. met Skylt, dan kan je namelijk altijd nog alle kanten op als het resultaat tegenvalt.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Calpamos
goeie tip, wist ik niet.SSassen schreef:Bezint eer gij begint, als je kiest voor Osmo kan je later niet meer lakken of beitsen. Ik kies daarom steevast voor lakken, b.v. met Skylt, dan kan je namelijk altijd nog alle kanten op als het resultaat tegenvalt.
Wat is er anders aan Skylt waarom dat dan wel kan? schuur je dat eraf ofzo? ipv dat de Osmo echt intrekt.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Calpamos
Skylt is polyurethaan lak, dus daar kan je altijd weer overheen lakken/beitsen, Osmo is wax, dus vettig, daar kan je niks meer mee nadat het erop zit, geen verf hecht namelijk op een vet oppervlak.MechanicalAnimal schreef:goeie tip, wist ik niet.SSassen schreef:Bezint eer gij begint, als je kiest voor Osmo kan je later niet meer lakken of beitsen. Ik kies daarom steevast voor lakken, b.v. met Skylt, dan kan je namelijk altijd nog alle kanten op als het resultaat tegenvalt.
Wat is er anders aan Skylt waarom dat dan wel kan? schuur je dat eraf ofzo? ipv dat de Osmo echt intrekt.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Calpamos
pwoh......nee sorrie..ook niet bij benadering.Ronbeo schreef:Weet jij nog bij benadering hoeveel houtlijm jij gebruikt hebt met fineren?
Wat ik in elk geval wel nog weet dat het vies tegenviel hoe enorm veel lijm er nodig was.
Maar ik heb alles over een behoorlijke periode gefineerd, dus ik kon gewoon ruim op tijd weer nieuw halen, zat bouwmarkten hier om de hoek.
thanks, goed te weten voor allicht aanstaande projectenSSassen schreef:Skylt is polyurethaan lak, dus daar kan je altijd weer overheen lakken/beitsen, Osmo is wax, dus vettig, daar kan je niks meer mee nadat het erop zit, geen verf hecht namelijk op een vet oppervlak.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calpamos
Polyurethaanlak vormt ook een laklaag (dun kunststof laagje) over je fineer. Dat beschermt ook beter bij de hoeken. Als je bij het verplaatsen -of wat voor actie dan ook- met je mouw of een stofzuigerslang langs de hoek gaat, dan kan kaal fineer aan je blijven hangen of splinteren, bij een laklaag is die kans veel kleiner.
Osmo haalt wel de nerf mooi op, maar biedt imho niet die bescherming.
Osmo haalt wel de nerf mooi op, maar biedt imho niet die bescherming.
Re: Calpamos
Klopt. Al moet ik zeggen dat polyurethaanlak een flinterdun laagje is wat ook maar beperkt beschermt tegen mechanische belasting. Ouderwetse vernis (bootlak) is veel dikker en blijft ook zachter. Het vormt i.m.h.o. een betere bescherming na volledige uitharding. Maar het dekt ook de vezelstructuur af van het hout. Woca (vroeger TripTrap) is gebaseerd op zuurstof uithardende plantaardige oliën. Dat is na 1 week volledig doorgehard met behoud van de nerfstructuur van het hout. Is wel lastiger te krijgen dan Osmo, wat gewoon bij de Gamma in het schap staat. Voor Woca kun je ze beter even bellen voor een dealer in de buurt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 16 okt 2020, 17:54, 2 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Calpamos
Ho, ho, Skylt is geen doorsnee polyurethaanlak, Skylt dringt in de vezels van het hout maar zorgt voor een zeer minimale verkleuring, dus je behoudt bij veel houtsoorten de uitstraling alsof het niet gelakt is, maar het biedt wel bescherming en verzegelt het hout zodat vocht etc. geen kans meer krijgt. Wil je toch het hout meer laten spreken zet dan eerst een beits op en lak daarna af met meerdere lagen Skylt, zo heb je een zeer slijtvast oppervlak.
Re: Calpamos
Even een vraagje, het fineer was natuurlijk opgerold en is heel lastig te verwerken zo.
Hebben jullie het eerst vochtig gemaakt en toen een paar dagen laten rusten, of?
Ik zie op de foto's van Mech dat zijn fineer heel mooi plat op de grond ligt nl. Bij mij kraakt het er over en scheurt het al als ik er naar kijk.
Zodra het even in de witte houtlijm staat wordt het al redelijk flexibel.
Hebben jullie het eerst vochtig gemaakt en toen een paar dagen laten rusten, of?
Ik zie op de foto's van Mech dat zijn fineer heel mooi plat op de grond ligt nl. Bij mij kraakt het er over en scheurt het al als ik er naar kijk.
Zodra het even in de witte houtlijm staat wordt het al redelijk flexibel.
Re: Calpamos
Is dit Kuiperflex? Zo niet, dan niet met elkaar vergelijken, Kuiperflex is gekneusd om het soepeler te maken en op een rug van industrieel papier gelijmd.
Re: Calpamos
Nee, dit is 0,6mm vol fineer.
Maar ik dacht dat Mech ook vol fineer heeft gebruikt.
Maar ik dacht dat Mech ook vol fineer heeft gebruikt.
Re: Calpamos
Je zou ook owatrol D1 en D2 kunnen gebruiken; dat geeft op jachten ook een erg fraai resultaat.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Calpamos
Ik zou een lichte beits opzetten als je de tekening meer wilt laten spreken, dun opzetten met een schuimroller.
Re: Calpamos
Hè bah beits. Dat je de kale boekenplanken of vloerplanken nou met beits doet a la...... maar een mooie fineer er mee gaan verprutsen?
Yup, Glitsa celluloselak heb ik vroeger veel gebruikt. Geeft een mooie uitstraling en is erg sterk. Is dan ook een vloerlak. Na goed doorharden schuurde ik het heel licht nat op met P1200 om de stofjes weg te krijgen en daarna met fijne staalwol er over. Geeft een hele mooie zachte eiglans! Maar het is echt wel anders als met Osmo of Woca. Die laten de natuurlijke uitstraling van onbewerkt hout meer in takt.
Yup, Glitsa celluloselak heb ik vroeger veel gebruikt. Geeft een mooie uitstraling en is erg sterk. Is dan ook een vloerlak. Na goed doorharden schuurde ik het heel licht nat op met P1200 om de stofjes weg te krijgen en daarna met fijne staalwol er over. Geeft een hele mooie zachte eiglans! Maar het is echt wel anders als met Osmo of Woca. Die laten de natuurlijke uitstraling van onbewerkt hout meer in takt.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Calpamos
Ho, ho, ik heb het niet over ordinaire schuttingbeits maar over meubelbeits, da’s specifiek bedoeld om fijn (bewerkt) hout te beitsen en de tekening te accentueren.Pjotr schreef:Hè bah beits. Dat je de kale boekenplanken of vloerplanken nou met beits doet a la...... maar een mooie fineer er mee verprutsen
