Hoe versterking veranderen (voor MC element)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Hoe versterking veranderen (voor MC element)

Bericht door buisje »

Ik ben beetje aan het zoeken hoe ik door weerstanden te veranderen de versterkings factor in deze MM phono pre omhoog kan schroeven tbv een low output MC element Benz gold. Kom daar zo niet uit omdat phono riaa in schema verwerkt zit.

Welke weerstanden moet ik veranderen ?
Ik denk zelf aan de 7k5 en 200 ohm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe versterking veranderen (voor MC element)

Bericht door Pjotr »

buisje schreef:
Ik ben beetje aan het zoeken hoe ik door weerstanden te veranderen de versterkings factor in deze MM phono pre omhoog kan schroeven tbv een low output MC element Benz gold. Kom daar zo niet uit omdat phono riaa in schema verwerkt zit.

Welke weerstanden moet ik veranderen ?
Ik denk zelf aan de 7k5 en 200 ohm
In welk concreet schema? Over het algemeen heeft een RIAA versterker voor MM te weinig open loop gain om die te verbouwen naar een RIAA voor MC. Meestal wordt dan een step-up trafo ingezet of een low noise pre-pre die 20 dB versterkt.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Hoe versterking veranderen (voor MC element)

Bericht door buisje »

Hoi Pjotr

Deze: https://ibb.co/HXnX1PQ

Ik krijg met geen mogelijkheid foto geupload
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe versterking veranderen (voor MC element)

Bericht door Barry2001 »

phono.JPG
(Als je er een picje van maakt kun je 'm locaal uploaden, dit kan niet vanaf een adres)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe versterking veranderen (voor MC element)

Bericht door Pjotr »

Dat gaat hem zo echt niet worden Jan Willem. Ik zou eens op diyaudio.com gaan zoeken naar een redelijke MC-RIAA met low noise op-amps.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Hoe versterking veranderen (voor MC element)

Bericht door buisje »

Ik bedankt voor input. :)
Kan natuurlijk ook eens gewoon een ifi zen pre amp bestellen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe versterking veranderen (voor MC element)

Bericht door Pjotr »

Yup, kun je denk ik niet tegenaan bouwen voor dat geld: https://www.audiophonics.fr/en/vinyl-pr ... 14764.html Heb hem nog niet gehoord maar ziet er veelbelovend uit!
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Hoe versterking veranderen (voor MC element)

Bericht door MarcelvdG »

Pjotr schreef:
In welk concreet schema? Over het algemeen heeft een RIAA versterker voor MM te weinig open loop gain om die te verbouwen naar een RIAA voor MC. Meestal wordt dan een step-up trafo ingezet of een low noise pre-pre die 20 dB versterkt.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar voor de volledigheid: daarnaast klopt er gewoonlijk ook niks van de ruisaanpassing, te veel spanningsruis voor MC. Bij een MC-versterker die wordt omgebouwd voor MM door alleen de tegenkoppeling aan te passen heb je vaak het tegenovergestelde: te veel stroomruis.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoe versterking veranderen (voor MC element)

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Yup, kun je denk ik niet tegenaan bouwen voor dat geld: https://www.audiophonics.fr/en/vinyl-pr ... 14764.html Heb hem nog niet gehoord maar ziet er veelbelovend uit!
Ziet er inderdaad netjes uit!
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Hoe versterking veranderen (voor MC element)

Bericht door buisje »

Ik denk dat ik toch eerst een MC pre-pre ga bouwen, de Le Pacific, deze hang ik aan de batterij gevoedde Phono pre. PIO caps voor prepre, en betere soundplus opams voor de phono zijn onderweg. Verder wil ik phono schema nog iets verbeteren met MKC caps. Ik hou jullie tzt op de hoogte (maar ik werk niet snel :D )
Plaats reactie