Calpamos
Moderator: Beheerdersteam
- MechanicalAnimal
Re: Calpamos
pwoh, kickback op een freestafel is geen feestje neeRonbeo schreef:Ik heb het voor de 'gein' eens de verkeerde kant op geprobeerd. Heel bewust dus. Je wil niet weten met hoeveel kracht en snelheid dat stuk hout er vandoor gaat! Is niet grappig!
Ik kwam laatste een buurman tegen, die bouwt bijenkasten....hele kop kapot, gebroken oogkas, hechtingen op zijn hoofd van voor naar achter......kwam een stuk hardhout uit zijn zaagtafel terug vliegen
Met alle geluk van de wereld is dat nu geheeld en geen schade aan zijn oog overgebleven.
Ik zaag en frees ook alleen maar als ik alleen ben. Met de Garagedeur dicht en ga altijd naast het door te voeren materiaal staan. Het kunnen complete speren worden als je kickback krijgt.
Daar is op zich niks mis mee, maar ik zorg altijd wel dat iemand weet dát ik bezig ben, als er dan wat gebeurd en je ligt sterretje te tellen, dan komen ze je zoeken op een gegeven moment...Ronbeo schreef:Ik zaag en frees ook alleen maar als ik alleen ben. Met de Garagedeur dicht en ga altijd naast het door te voeren materiaal staan. Het kunnen complete speren worden als je kickback krijgt.
Dus als er wat gebeurd is er niemand die wat merkt behalve jijzelf....Ronbeo schreef:Ik zaag en frees ook alleen maar als ik alleen ben. Met de Garagedeur dicht en ga altijd naast het door te voeren materiaal staan. Het kunnen complete speren worden als je kickback krijgt.
Thuis is natuurlijk wat je zelf doet maar op het werk is het i.i.g. ten strengste verboden om alleen in de werkplaats te werken. Beunen in het weekend mag, maar nooit alleen.
[edit]
Joram is mij al voor....
- MechanicalAnimal
Ik zeg het mijn vrouw ook altijd even, en die zegt het ook als ze even weg is, dat ik weet dat ik alleen ben.
Ik heb dan altijd* mijn telefoon in mijn kontzak. In de meeste gevallen kun je dan nog bellen.
*En ja, die vergeet ik natuurlijk ook wel eens, ben ook maar mens
Ik heb dan altijd* mijn telefoon in mijn kontzak. In de meeste gevallen kun je dan nog bellen.
*En ja, die vergeet ik natuurlijk ook wel eens, ben ook maar mens
Vaak weet mijn vrouw als ik bezig ben. En kan het Max 2 uur duren voordat ze mij vindt. Kan erg lang zijn.
Maar om nou iemand in te huren als ik de hele dag aan het zagen ofzo ben?? Lijkt me erg onpraktisch.
Dus weloverwogen werken en de tijd nemen en vooral veilig werken.
Maar om nou iemand in te huren als ik de hele dag aan het zagen ofzo ben?? Lijkt me erg onpraktisch.
Dus weloverwogen werken en de tijd nemen en vooral veilig werken.
- Leeuwarden
- SSassen
- Contacteer:
Bij mij niet hoor, ik ben kluizenaar ...Shadow schreef:Daar is op zich niks mis mee, maar ik zorg altijd wel dat iemand weet dát ik bezig ben, als er dan wat gebeurd en je ligt sterretje te tellen, dan komen ze je zoeken op een gegeven moment...Ronbeo schreef:Ik zaag en frees ook alleen maar als ik alleen ben. Met de Garagedeur dicht en ga altijd naast het door te voeren materiaal staan. Het kunnen complete speren worden als je kickback krijgt.
Heeft ze de moed eindelijk opgegeven ja?SSassen schreef:Bij mij niet hoor, ik ben kluizenaar ...Shadow schreef:Daar is op zich niks mis mee, maar ik zorg altijd wel dat iemand weet dát ik bezig ben, als er dan wat gebeurd en je ligt sterretje te tellen, dan komen ze je zoeken op een gegeven moment...Ronbeo schreef:Ik zaag en frees ook alleen maar als ik alleen ben. Met de Garagedeur dicht en ga altijd naast het door te voeren materiaal staan. Het kunnen complete speren worden als je kickback krijgt.
- SSassen
- Contacteer:
Bijna, ik slaap inmiddels in de bijschuur tussen m’n nog steeds niet uitgepakte gereedschap en luxe zaagtafel op een pallet ...Shadow schreef:Heeft ze de moed eindelijk opgegeven ja?SSassen schreef:Bij mij niet hoor, ik ben kluizenaar ...Shadow schreef:
Daar is op zich niks mis mee, maar ik zorg altijd wel dat iemand weet dát ik bezig ben, als er dan wat gebeurd en je ligt sterretje te tellen, dan komen ze je zoeken op een gegeven moment...
- MechanicalAnimal
"redelijk lomp"?Ronbeo schreef:IMG_1134.jpeg
maarruh.....i like it, ik mag zulk spul wel, lekker robuust
Ik ben prima in voor een stukje design zoals in Ssassen zijn inspiratie-topic, maar gewoon lomp "klassiek" kan me ook prima bekoren
Ik moet wel zeggen dat ze door de gewijzigde afmetingen wel een stuk slanker zijn/lijken dan het originele model.
Vandaag de kasten schuren, het kopse hout van de achterkant in de witte houtlijm zetten, filters bedraden en dan kan ik morgen het front, de achterkant en een deel van de binnenkant in de zwarte verf zetten.
Ik hoop dat het fineer snel binnenkomt, dan kan ik wat proefstukjes gaan doen met houtlijm en tix.
Volgens een buurman, die professioneel meubelmaker is geweest, moet ik het met tix doen. Maar ik ga het toch eerst maar proberen op de verschillende manieren.
Vandaag de kasten schuren, het kopse hout van de achterkant in de witte houtlijm zetten, filters bedraden en dan kan ik morgen het front, de achterkant en een deel van de binnenkant in de zwarte verf zetten.
Ik hoop dat het fineer snel binnenkomt, dan kan ik wat proefstukjes gaan doen met houtlijm en tix.
Volgens een buurman, die professioneel meubelmaker is geweest, moet ik het met tix doen. Maar ik ga het toch eerst maar proberen op de verschillende manieren.
- MechanicalAnimal
Ze lijken zeker slanker, maar daarmee accentueer je natuurlijk ook meteen de hoogte van de kast.Ronbeo schreef:Ik moet wel zeggen dat ze door de gewijzigde afmetingen wel een stuk slanker zijn/lijken dan het originele model.
Welk fineer komt er ook alweer op?
Ik heb destijds mijn luidsprekers gedaan met de witte houtlijm en strijkijzer methode. Dat beviel zo goed na de eerste test dat ik eigenlijk niet verder heb getest met de contactlijmmethode omdat ik wat huiverig was van het risico dat de "vast=vast"-factor met zich mee bracht tijdens mijn eerste fineeravontuur.
Witte houtlijm is thermoplastisch, dus als het vast zit kun je het weer verwarmen en loshalen schijnbaar. De vergevingsgezindheid vond ik een fijne geruststelling.
Goed van je dat je meer methodes wil gaan testen
- SSassen
- Contacteer:
Fineer doe je met houtlijm, beide kanten met een schuimroller opzetten, laten drogen en dan met de strijkbout verwerken, tix gebruik je alleen voor rare hoekjes waar je met je strijkbout niet bij kunt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ja, dat loshalen gaat prima, is ideaal bij bv het op elkaar aan laten sluiten van 2 stukken fineer: met iets overlap op de kast zetten, dan met lineaal en goed scherp mes door beide heen snijden, 9vertollig fineer verwijderen (strijkout om t te verwarmen en plamuurmes), en dan weer vast zetten (wederom strijkbout)
- MechanicalAnimal
Nou werk ik de hele dag met wetgeving, maar kun je me dat even wijzen op wetten.nl ik heb denk ik iets gemist?SSassen schreef:Fineer doe je met houtlijm, beide kanten met een schuimroller opzetten, laten drogen en dan met de strijkbout verwerken, tix gebruik je alleen voor rare hoekjes waar je met je strijkbout niet bij kunt.
Beetje flauw natuurlijk, maar eenieder bepaalt natuurlijk voor zich zelf welke methode hij of zij het prettigst vind verwerken
Er zijn er zelfs nog te vinden die met beenderlijm in de weer zijn
Er komt notenfineer op:lijken zeker slanker, maar daarmee accentueer je natuurlijk ook meteen de hoogte van de kast.
Welk fineer komt er ook alweer op?
Ik heb destijds mijn luidsprekers gedaan met de witte houtlijm en strijkijzer methode. Dat beviel zo goed na de eerste test dat ik eigenlijk niet verder heb getest met de contactlijmmethode omdat ik wat huiverig was van het risico dat de "vast=vast"-factor met zich mee bracht tijdens mijn eerste fineeravontuur.
Witte houtlijm is thermoplastisch, dus als het vast zit kun je het weer verwarmen en loshalen schijnbaar. De vergevingsgezindheid vond ik een fijne geruststelling.
Goed van je dat je meer methodes wil gaan testen
https://hout-fineer.nl/?product=amerika ... 4-59x242cm
Wat eigenlijk de ideale lijm is om te fineren om handmatig te fineren. Werkt net zo als de witte houtlijm met de strijkbout maar zit wel een stuk beter vast. Grote nadeel: Het kan niet tegen vocht en laat daarbij dan weer los op den duur.MechanicalAnimal schreef:
Als je het echt goed wilt doen fineer je de panelen afzonderlijk voordat je de panelen op maat zaagt en de kast in elkaar gaat zetten. En dan met klassieke witte houtlijm in een vacuümzak.
- MechanicalAnimal
Owja, zelfde spul als ik op mijn kasten, ik vind het echt prachtig hout.Ronbeo schreef:
Ik heb alleen de kuiperflex-variant, met zo'n papierrug, dat leek me als leek beter te verwerken.
ja, en het stinkt als de ziekte meen ikPjotr schreef:Wat eigenlijk de ideale lijm is om te fineren om handmatig te fineren. Werkt net zo als de witte houtlijm met de strijkbout maar zit wel een stuk beter vast. Grote nadeel: Het kan niet tegen vocht en laat daarbij dan weer los op den duur.MechanicalAnimal schreef:
Als je het echt goed wilt doen fineer je de panelen afzonderlijk voordat je de panelen op maat zaagt en de kast in elkaar gaat zetten. En dan met klassieke witte houtlijm in een vacuümzak.
en de vaccumzak methode vond ik nou niet echt laagdrempelinger als DIY-er, wel naar gekeken maar al gauw losgelaten.
De PVA D3+strijkijzer-methode bleef over en dat werkte voor mij echt perfect.
Vacuümzakken niet? Wel eens geprobeerd dan? Het werkt ook alleen voor de losse panelen, niet voor een hele kast hè
Haal je voor een paar euro bij de Aldi, Blokker enz. Meeste huishoudstofzuigers trekken meer dan genoeg vacuüm.
- MechanicalAnimal
ow zo, ik dacht die hele Galactica in een huisvuilzak te moeten propppenPjotr schreef:Vacuümzakken niet? Wel eens geprobeerd dan? Het werkt ook alleen voor de losse panelen, niet voor een hele kast hè![]()
Haal je voor een paar euro bij de Aldi, Blokker enz. Meeste huishoudstofzuigers trekken meer dan genoeg vacuüm.