EL84 PP UL (schema DHTROB)
Moderator: Beheerdersteam
EL84 PP UL (schema DHTROB)
Daar gaan we dan! In het voorstelrondje had ik al wat info met jullie gedeeld.
Het plaatje in mijn avatar was mijn eerste buizenproject (KT88SE), niet echt succesvol helaas.
De keuze is gevallen op het EL84 versterker(tje) van DHTROB. Ik struinde weer eens het www af en deze versterker sprak mij wel aan. Een technische onderbouwing kan ik niet geven. Ik was op zoek naar een eenvoudig schema, niet teveel componenten, gangbare buisjes en trafo's en een bewezen ontwerp. Mijn elektronicakennis is na mijn opleiding wat weggezakt. Qua meetapparatuur kom ik niet verder dan mijn oude Fluke multimeters. Deze vertonen na 25 jaar trouwe dienst wel wat kuren dus meteen maar een nieuwe aangeschaft. Een scoopje staat nog op de wish-list en een toonfiets. Kan ik tenminste zien waar het fout gaat.
Afgelopen maandjes de nodige onderdelen besteld en begonnen met het chassis. Als werkbank gebruik ik af en toe de eettafel. En het zagen en boren lukt goed in de frisse buitenlucht (achtertuin naast de schuur). Ietwat behelpen maar de bouwpret is er niet minder om.
Inmiddels heeft de post de nodige pakketten afgeleverd.
Ik begin maar met de foto's van het chassis. Oh ja, het belangrijkste, het schema met die slappe buis (ECC82). Niet ieders favoriet zo te lezen maar ik wil niet teveel wijzigen in het originele schema.
Het plaatje in mijn avatar was mijn eerste buizenproject (KT88SE), niet echt succesvol helaas.
De keuze is gevallen op het EL84 versterker(tje) van DHTROB. Ik struinde weer eens het www af en deze versterker sprak mij wel aan. Een technische onderbouwing kan ik niet geven. Ik was op zoek naar een eenvoudig schema, niet teveel componenten, gangbare buisjes en trafo's en een bewezen ontwerp. Mijn elektronicakennis is na mijn opleiding wat weggezakt. Qua meetapparatuur kom ik niet verder dan mijn oude Fluke multimeters. Deze vertonen na 25 jaar trouwe dienst wel wat kuren dus meteen maar een nieuwe aangeschaft. Een scoopje staat nog op de wish-list en een toonfiets. Kan ik tenminste zien waar het fout gaat.
Afgelopen maandjes de nodige onderdelen besteld en begonnen met het chassis. Als werkbank gebruik ik af en toe de eettafel. En het zagen en boren lukt goed in de frisse buitenlucht (achtertuin naast de schuur). Ietwat behelpen maar de bouwpret is er niet minder om.
Inmiddels heeft de post de nodige pakketten afgeleverd.
Ik begin maar met de foto's van het chassis. Oh ja, het belangrijkste, het schema met die slappe buis (ECC82). Niet ieders favoriet zo te lezen maar ik wil niet teveel wijzigen in het originele schema.
Laatst gewijzigd door Spoc op zo 11 okt 2020, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Om te beginnen eerst weer even het schema van de voeding en de versterker. Ik zag deze al op diverse plaatsen op dit forum staan.
In een oud draadje over de bouw van dit bakje zag ik dat Anne een paar correcties had gedaan. Die heb ik klakkeloos overgenomen. Scheelt weer een eerste teleurstelling zal ik maar zeggen.
In een oud draadje over de bouw van dit bakje zag ik dat Anne een paar correcties had gedaan. Die heb ik klakkeloos overgenomen. Scheelt weer een eerste teleurstelling zal ik maar zeggen.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
En het uiteindelijke schema. De voeding bouw ik na met bijna dezelfde onderdelen als genoemd.
De trafo's komen bij Toroidy vandaan. Ik vind deze "donuts" wel wat hebben. Ik heb de Audio grade genomen, lijkt mij goed genoeg. Eerst maar geluid uit het bouwwerk krijgen en dan eventueel upgraden.
De keramische buizenvoetjes, diverse connectoren zijn van de chinees (EIZZ). En de rest van de onderdelen bij diverse webwinkels (Conrad, Tone Factory, Acoustic Dimension).
Vroegâh (ja ik ben geboren Hagenees) had ik weerstandjes van Kiwame. Zagen er solide uit en niet te klein, dus dat smoelt wel in een buizenbak. En het schijnt dat die Kiwame's met de hand worden gerold op het dijbeen van Japanse maagden. Hierdoor leveren deze weerstanden hun bijdrage aan je versterker in de vorm van een zijdezachte klankkleur...ik was meteen verkocht.
De trafo's komen bij Toroidy vandaan. Ik vind deze "donuts" wel wat hebben. Ik heb de Audio grade genomen, lijkt mij goed genoeg. Eerst maar geluid uit het bouwwerk krijgen en dan eventueel upgraden.
De keramische buizenvoetjes, diverse connectoren zijn van de chinees (EIZZ). En de rest van de onderdelen bij diverse webwinkels (Conrad, Tone Factory, Acoustic Dimension).
Vroegâh (ja ik ben geboren Hagenees) had ik weerstandjes van Kiwame. Zagen er solide uit en niet te klein, dus dat smoelt wel in een buizenbak. En het schijnt dat die Kiwame's met de hand worden gerold op het dijbeen van Japanse maagden. Hierdoor leveren deze weerstanden hun bijdrage aan je versterker in de vorm van een zijdezachte klankkleur...ik was meteen verkocht.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Leuk zo,n binnen komertje
Ik zie maar een ding wat ik ook meerdere keren fout deed
Dat is dat na de Stop weerstand aan Stuurrooster ECC82 een vaste weerstand van 1 Mohm naar gnd
Dat voorkomt ellende als de loper op de potmeter even slecht contact maakt
Succes en heel veel bouw plezier
OpaBert
Ik zie maar een ding wat ik ook meerdere keren fout deed
Dat is dat na de Stop weerstand aan Stuurrooster ECC82 een vaste weerstand van 1 Mohm naar gnd
Dat voorkomt ellende als de loper op de potmeter even slecht contact maakt
Succes en heel veel bouw plezier
OpaBert
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Deze versterker staat ook al jaren op mijn verlanglijstje, toevallig afgelopen week nog even gekeken naar de BOM. Ik zie dat je het gewijzigde schema van Anne ook al hebt gevonden.
viewtopic.php?f=7&t=19751&p=1670105#p1670105
viewtopic.php?f=7&t=19751&p=1670105#p1670105
Laatst gewijzigd door Zweitse op zo 11 okt 2020, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Dank je OpaBert, die 1 Mohm zag ik volgens mij ook voorbijkomen in het draadje van Peter zijn EL84. Ik dacht nog, 1Mohm dat is best hoog, zal ik die weglaten of overnemen. Ik heb een stappenschakelaar van 100k als volumepot. Als het goed is make-before-break, stel dat de pot het laat afweten en ik heb die 1Mohm er nog niet tussen zitten, wat gaat er dan mis in de schakeling? Je ziet het, mijn buizenkennis is behoorlijk weggezakt.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Afgelopen periode bezig geweest met de behuizing. Ik dacht eerst aan een zo plat mogelijke behuizing met on-top montage van de buizen en trafo's.
Kleurstelling mat turkoois met satijnzwarte trafobehuizing....dacht ik.
Dat werd hier thuis niet echt met gejuich ontvangen. "Als je toch iets bouwt dat er vintage uitziet dan moet het ook een vintage kleurstelling hebben", aldus de leidinggevende. Ok, daar heeft zij dan wel weer gelijk in.
Na wat nachtrust besloten dat het dan iets Victoriaans, Steampunk, Wild West stijl mocht worden.
In mijn airbrushperiode had ik altijd een voorliefde voor verf van House of Kolor. Vooral de candy kleuren.
Idee voorgelegd aan de medebewoners. Reactie; Leuk voor je zo'n projectje, maar waar komt dat ding te staan?
Vintage stijl dus (gewoon doorgaan).
Kleurstelling mat turkoois met satijnzwarte trafobehuizing....dacht ik.
Dat werd hier thuis niet echt met gejuich ontvangen. "Als je toch iets bouwt dat er vintage uitziet dan moet het ook een vintage kleurstelling hebben", aldus de leidinggevende. Ok, daar heeft zij dan wel weer gelijk in.
Na wat nachtrust besloten dat het dan iets Victoriaans, Steampunk, Wild West stijl mocht worden.
In mijn airbrushperiode had ik altijd een voorliefde voor verf van House of Kolor. Vooral de candy kleuren.
Idee voorgelegd aan de medebewoners. Reactie; Leuk voor je zo'n projectje, maar waar komt dat ding te staan?
Vintage stijl dus (gewoon doorgaan).
Laatst gewijzigd door Spoc op zo 11 okt 2020, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Eerst een plaat berkenmultiplex van 18mm gehaald bij de fijnhouthandel. Ik begin daar bij binnenkomst al te kwijlen bij het zien van al hun mooie exotische houtsoorten, maar met alleen wat handgereedschap voor het bewerken hou ik het bij multiplex.
Voor het plaatwerk heb ik wat aluminium laten leveren door Aluminium op maat. En met een gatzaag is dat goed te bewerken.
Eerst een vierkante binnenbak gemaakt, daarna 4 plankjes multiplex op elkaar gelijmd en beiden op 60 graden gezaagd. Dit worden de voor en achterzijde. Tenslotte twee zijkanten geplakt en een rondje schuren en plamuren, en weer plamuren en schuren, en nog eens.
Ik had nog een paar oude massief alu volumeknoppen. Die stonden geen van allen echt mooi. Dus besloten om zelf wat te fabrieken. Drie rondjes met de gatenzaag , plakken en rondschuren. Nu heb ik een houten volumeknop in zandloper model. Oogt wel beter.
Voor het plaatwerk heb ik wat aluminium laten leveren door Aluminium op maat. En met een gatzaag is dat goed te bewerken.
Eerst een vierkante binnenbak gemaakt, daarna 4 plankjes multiplex op elkaar gelijmd en beiden op 60 graden gezaagd. Dit worden de voor en achterzijde. Tenslotte twee zijkanten geplakt en een rondje schuren en plamuren, en weer plamuren en schuren, en nog eens.
Ik had nog een paar oude massief alu volumeknoppen. Die stonden geen van allen echt mooi. Dus besloten om zelf wat te fabrieken. Drie rondjes met de gatenzaag , plakken en rondschuren. Nu heb ik een houten volumeknop in zandloper model. Oogt wel beter.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
En nog een plaatje alu geteisterd voor het achterpaneel.
Eigenlijk is dit het tweede plaatje alu. Bij de eerste was ik te enthousiast aan het vijlen geslagen. Dat ging niet goed. Plaatje twee ging beter, gewoon rustig vijlen, in alu gaat dat best hard.
Zo, de eerste ruwe vorm is er.
Eigenlijk is dit het tweede plaatje alu. Bij de eerste was ik te enthousiast aan het vijlen geslagen. Dat ging niet goed. Plaatje twee ging beter, gewoon rustig vijlen, in alu gaat dat best hard.
Zo, de eerste ruwe vorm is er.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Dat wordt mooi
Misschien een overweging om de bovenplaat dubbel uit te voeren, dan kun je de buisvoeten 'verzinken' en zie je geen schroeven e.d. In jou geval is het dan wel jammer dat je hoogte inlevert, omdat 'ie nu mooi plat is.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
De voorkant lijkt wat op die philips HF10 versterkers met die kap van geperforeerd staal eropSpoc schreef:Dank je OpaBert, die 1 Mohm zag ik volgens mij ook voorbijkomen in het draadje van Peter zijn EL84. Ik dacht nog, 1Mohm dat is best hoog, zal ik die weglaten of overnemen. Ik heb een stappenschakelaar van 100k als volumepot. Als het goed is make-before-break, stel dat de pot het laat afweten en ik heb die 1Mohm er nog niet tussen zitten, wat gaat er dan mis in de schakeling? Je ziet het, mijn buizenkennis is behoorlijk weggezakt.
Terug naar je vraag met die 1 MΩ die je er niet in hebt
Heeft wat met kraken van je potmeter te maken Beter Anne vragen
Als die loper los hangt (bij slecht contact loper potmeter)
Ik heb de klok horen luiden maar vergeten waar de klepel hangt
Als dat rooster niet met een weerstand omlaag gehouden werd dan was er iets met electronen die er aan trekken ,
electronen liepen toch van negatief naar positief dus als er electronen op landen wordt hij meer positef
Ik weet het echt niet meer
Er staat iets in mn onderschrift
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Hallo Barry, dat subframe was inderdaad mijn eerste gedachte. Qua ruimte valt het mee. De hoogte is 7 cm en beschikbare binnenruimte is 6 cm.Barry2001 schreef:Dat wordt mooiMisschien een overweging om de bovenplaat dubbel uit te voeren, dan kun je de buisvoeten 'verzinken' en zie je geen schroeven e.d. In jou geval is het dan wel jammer dat je hoogte inlevert, omdat 'ie nu mooi plat is.
Om de boutjes minder op te laten vallen heb ik laagbolkopjes (M3 torx) uitgezocht en de montage van de voetjes is onder de topplaat. Oogt iets minder strak maar ziet er niet onaardig uit.
Bob
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ik was inderdaad door jouw post getriggerd en heb toen voor dit schema gekozen. Eens zien of er straks geluid uit komt.Zweitse schreef:Deze versterker staat ook al jaren op mijn verlanglijstje, toevallig afgelopen week nog even gekeken naar de BOM. Ik zie dat je het gewijzigde schema van Anne ook al hebt gevonden.
viewtopic.php?f=7&t=19751&p=1670105#p1670105
Bob
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Dag Bob, welkom bij het forum. Ik ga je bouwkunsten volgen.
Douwe
Douwe
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ik ga dit ook zeker even volgen, wellicht toch maar eens wat spulletjes bestellen. 
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Kleine stapjes, epoxyplamuur heb ik weer voor 90% weggeschuurd. Je voelt nu geen overgangen meer tussen aluminium platen en het hout.
Had ik even vergeten dat de aansluitdraden van de ringkerntrafo's ook nog ergens naar binnen moeten.
Aftekenen maar en met de decoupeerzaag drie sleufjes gemaakt in de 5mm alu plaat.
Goed ontvetten en 2 lagen vulprimer opgebracht.
Mooi egaal, trendy, grijs. Tis dat ik andere plannen heb anders zou ik denken "blanke lak erover en klaar".
Bob
Had ik even vergeten dat de aansluitdraden van de ringkerntrafo's ook nog ergens naar binnen moeten.
Goed ontvetten en 2 lagen vulprimer opgebracht.
Mooi egaal, trendy, grijs. Tis dat ik andere plannen heb anders zou ik denken "blanke lak erover en klaar".
Bob
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Meteen de basislaag opgezet. De candy kleurlak die ik wil gaan gebruik is doorschijnend. Dat betekent dat de kleur van de basislaag de uiteindelijk kleur bepaald.
Always bet on black! Twee lagen House of Kolor Solid Jet Black, vloeit mooi.
Always bet on black! Twee lagen House of Kolor Solid Jet Black, vloeit mooi.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Het ziet er prachtig uit, echt waar. Dit belooft wat.
Als je het maar niet beschadigd met de montage.
Als je het maar niet beschadigd met de montage.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ha Douwe, dat komt wel goed. Als alles goed droog is dan gaat alles in de 2K blanke lak. Dat kan wel tegen een stootje.
De trafo's had ik aangekocht zonder behuizing. Ik zag dat de "supreme" versies wel gepot waren in een glimmend jasje maar dat scheelde best wel euro's.
Op Ali kon ik niet de juiste maat ronde trafokappen vinden. Binnenmaat is 120mm minimaal. Even diep nadenken en snel naar de bouwmarkt.
Ik heb ze zelf in elkaar gezet en de bovenkanten afgewerkt met het multiplex wat ik over had. Netjes afronden met een frees met grote radius en ze kunnen straks snel nog even in de primer en lak worden meegenomen.
Past netjes over de trafo's. De hoogte is totaal een centimeter of 10.
De trafo's had ik aangekocht zonder behuizing. Ik zag dat de "supreme" versies wel gepot waren in een glimmend jasje maar dat scheelde best wel euro's.
Op Ali kon ik niet de juiste maat ronde trafokappen vinden. Binnenmaat is 120mm minimaal. Even diep nadenken en snel naar de bouwmarkt.
Ik heb ze zelf in elkaar gezet en de bovenkanten afgewerkt met het multiplex wat ik over had. Netjes afronden met een frees met grote radius en ze kunnen straks snel nog even in de primer en lak worden meegenomen.
Past netjes over de trafo's. De hoogte is totaal een centimeter of 10.
Laatst gewijzigd door Spoc op di 13 okt 2020, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Voor de vintage uitstraling is de keuze gevallen op goud als hoofdkleur.
2 Laagjes Kandy Pagan Gold. Je krijgt nu een mooie donker gouden kleur (dankzij de zwarte onderlaag). Aflakken met satijn 2k lak en daarna de tweede kleur voor het broodnodige contrast.
En de kapjes
2 Laagjes Kandy Pagan Gold. Je krijgt nu een mooie donker gouden kleur (dankzij de zwarte onderlaag). Aflakken met satijn 2k lak en daarna de tweede kleur voor het broodnodige contrast.
En de kapjes
Laatst gewijzigd door Spoc op do 15 okt 2020, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Leuk project! Ik ben gek op die EL84 versterkers.
Qua looks is het alvast een heel mooi project. Ben benieuwd naar de rest.
Qua looks is het alvast een heel mooi project. Ben benieuwd naar de rest.
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ha Robert,
Dat chassis valt mij nog wel mee. De uitdaging voor mij zit hem in het solderen en hopen dat de boel werkt. Vorig project (KT88SE) was wel leerzaam maar niet echt een feestje. Deze keer gaat het wel lukken!
Dat chassis valt mij nog wel mee. De uitdaging voor mij zit hem in het solderen en hopen dat de boel werkt. Vorig project (KT88SE) was wel leerzaam maar niet echt een feestje. Deze keer gaat het wel lukken!
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL (schema DHTROB)
Ik heb dat andersom, zo'n chassis maken vind ik altijd lastig. Vooral als je eens wat anders wilt dan een standaard rechthoekige doos.
