Calpamos
Moderator: Beheerdersteam
Re: Calpamos
Op de site van de Arnhemse Fijnhouthandel staat een handige PDF met uitleg over fineren.
Zweeft hier ook op het forum rond..
Zweeft hier ook op het forum rond..
Re: Calpamos
Ik vind strijken best makkelijk. Blijft ook heel goed zitten. En op zulke grote vlakken heb je volgens mij ook minder kans op kleine oneffenheden.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Calpamos
Ik heb gekozen voor witte houtlijm en de strijkbout, ik heb mijn fineeravontuur hier op het forum staan vanaf deze post ongeveer:
viewtopic.php?f=3&t=11595&start=1425#p1627945
Fineren lijkt moeilijk, maar dat is het niet, als jij zo'n kast kunt bouwen dan kun je ook fineren.
viewtopic.php?f=3&t=11595&start=1425#p1627945
Fineren lijkt moeilijk, maar dat is het niet, als jij zo'n kast kunt bouwen dan kun je ook fineren.
Re: Calpamos
100% dat je die kopse naden gaat zien...Ronbeo schreef:Mm, lastig. Ik ga het toch maar rechtstreeks op het multiplex doen.
Anders kan er altijd nog een kleedje op met een plant.
Maar nu de lastige keus of tix of houtlijm en strijken.
Ik kan hier op het forum er eigenlijk niet uitkomen. Heeft allebei z’n voors en tegens.
Waarom niet in één keer goed doen?
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calpamos
Houtlijm moet je persen. Dat geeft het mooiste resultaat. Met van die grote bakken zal dat niet gaan en dan ben je aangewezen op tix.
De strijkmethode kan ook, maar ik heb daar persoonlijk meer negatieve ervaringen mee dan positieve.
De strijkmethode kan ook, maar ik heb daar persoonlijk meer negatieve ervaringen mee dan positieve.
Re: Calpamos
Lekker jaren '70 !Ronbeo schreef:Anders kan er altijd nog een kleedje op met een plant.
Re: Calpamos
Ik moet zeggen, mijn hele huiskamer is jaren 60. Dus dat past wel. 
Ik zit er serieus over te denken om het achterpaneel te schroeven. Maar dat is zeker echt ‘not done’?
Ik zit er serieus over te denken om het achterpaneel te schroeven. Maar dat is zeker echt ‘not done’?
Re: Calpamos
Als je er later bij moet kunnen is daar niets mis mee. Met units van deze grootte zie ik het nut echter niet zo.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Calpamos
Je hebt zeker niet gemerkt dat het gat van de woofer groot genoeg is om je hoofd doorheen te steken? Een afneembare achterkant voegt dan niets meer toe, immers je hebt alle ruimte om overal bij te kunnen door het gat van de woofer.Ronbeo schreef:Ik moet zeggen, mijn hele huiskamer is jaren 60. Dus dat past wel.
Ik zit er serieus over te denken om het achterpaneel te schroeven. Maar dat is zeker echt ‘not done’?
Re: Calpamos
Klopt, ik heb er nu 1 niet verlijmd in elkaar zitten met het woofergat erin. Maar de filters liggen op de bodem en omdat de kasten hoger zijn geworden is het toch wat gefriemel. En dat is niet echt mijn ding. Vandaar.
Re: Calpamos
Als het niet perse nodig is, achterpaneel niet alleen schroeven, verlijmen geeft meer stijheid aan de kast.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Calpamos
doe een proefstukje met beide methodes, dan ervaar je zelf wat je t fijnst vindt.Ronbeo schreef:Mm, lastig. Ik ga het toch maar rechtstreeks op het multiplex doen.
Anders kan er altijd nog een kleedje op met een plant.
Maar nu de lastige keus of tix of houtlijm en strijken.
Ik kan hier op het forum er eigenlijk niet uitkomen. Heeft allebei z’n voors en tegens.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Calpamos
MIsschien de achterkant in twee gedeelten, één gedeelte vastlijmen en het tweede stuk schroeven.Ronbeo schreef:Ik moet zeggen, mijn hele huiskamer is jaren 60. Dus dat past wel.
Ik zit er serieus over te denken om het achterpaneel te schroeven. Maar dat is zeker echt ‘not done’?
Wellicht is dat tot ieders tevredenheid.
Paul.
Re: Calpamos
Zelf ben ik een voorstander van Tix.
Erg makkelijk.
2 kanten instrijken,waarvan een haaks op de ander in kammen.
Laten drogen en er voorzichtig op plaatsen,aanwrijven en ik klop het altijd en na met een bolkje hout en een hamer.
Kanten frezen,snijden of schuren.
Erg makkelijk.
2 kanten instrijken,waarvan een haaks op de ander in kammen.
Laten drogen en er voorzichtig op plaatsen,aanwrijven en ik klop het altijd en na met een bolkje hout en een hamer.
Kanten frezen,snijden of schuren.
Re: Calpamos
Dank je, zeker een uitgebreid en leerzaam verhaal!ray5150 schreef:Op de site van de Arnhemse Fijnhouthandel staat een handige PDF met uitleg over fineren.
Zweeft hier ook op het forum rond..
Re: Calpamos
Graag gedaan.
Welk voordeel zou je volgens jou kunnen hebben aan een afschroefbaar achterpaneel ?
Zoals Sander al aangeeft, het woofergat is al behoorlijk groot.
Welk voordeel zou je volgens jou kunnen hebben aan een afschroefbaar achterpaneel ?
Zoals Sander al aangeeft, het woofergat is al behoorlijk groot.
Re: Calpamos
Op zo’n oppervlak kun je bijna niet anders...dre schreef:Zelf ben ik een voorstander van Tix.
Erg makkelijk.
2 kanten instrijken,waarvan een haaks op de ander in kammen.
Laten drogen en er voorzichtig op plaatsen,aanwrijven en ik klop het altijd en na met een bolkje hout en een hamer.
Kanten frezen,snijden of schuren.
Re: Calpamos
Zoals ik al zei: ik heb een hekel aan gefriemel én het is makkelijker met de binnenkant schilderen.
En ik wil experimenteren met de isolatie en bitumen.
Maar of dat opweegt tegen het voordeel van een stijvere kast?
En ik wil experimenteren met de isolatie en bitumen.
Maar of dat opweegt tegen het voordeel van een stijvere kast?
Re: Calpamos
In een stevige kast, en zeker van het kaliber Calpamos, voegen bitumen niks meer toe.
Re: Calpamos
Nou ja, Tony was in de bouwbeschrijving vrij duidelijk; als je zulke oppervlakken met enkel 18mm multiplex wil maken, moet je heel veel bracing toepassen - waar ie erg zwaar van wordt - of met 4mm bitumen mat gaan werken.Pjotr schreef:In een stevige kast, en zeker van het kaliber Calpamos, voegen bitumen niks meer toe.
Re: Calpamos
En daar wordt ie dan niet zwaar van? Bitumen is eigenlijk alleen goed voor rammelende autoportieren en als dakbedekking 
