3 weg met XT25 hoog en RS225 laag, welke mid?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 3 weg met XT25 hoog en RS225 laag, welke mid?

Bericht door OWC »

Met waveguide kun je ook weer wat lager filteren.

Tov de mid heb je geen helling meer nodig.
(Wat überhaupt al geen probleem is)
Ik begrijp niet helemaal wat je precies wilt simuleren?
Wil je kijken naar het effect of van te voren een schatting maken of ... ?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3 weg met XT25 hoog en RS225 laag, welke mid?

Bericht door markbakk »

Als je al weet hoe de kast moet worden, bouw hem en meet alles daarna (met tweekanaal-meting). Looptijdverschillen kun je tot op zekere hoogte prima in het filter compenseren. Daarop zal het toch uitlopen, je kunt de slag met meten op een vlakke baffle m.i. overslaan.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: 3 weg met XT25 hoog en RS225 laag, welke mid?

Bericht door Douwe84 »

Acoustisch uitlijnen maakt filteren makkelijker heb ik wel eens gelezen. Ook vind ik een iets hellende speaker mooi.

Als beide bv 20mm verschillen in een verticale baffle kan ik met tekenen rekening houden met die 20mm verschil en de helling aanpassen om de tweeter 20mm "achter" de mis te krijgen.

Als het een negatief effect heeft doe ik t niet :p
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 3 weg met XT25 hoog en RS225 laag, welke mid?

Bericht door OWC »

Je kunt dat toch ook wel grofweg inschatten?
Daarnaast in je favoriete filter programma kwestie van delayen.

Anders gewoon even een plankje maken en die onder een helling zetten.

Bedank dat offaxis ook eerder gaat afvallen onder een helling.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: 3 weg met XT25 hoog en RS225 laag, welke mid?

Bericht door Douwe84 »

One World Concepts schreef:
Je kunt dat toch ook wel grofweg inschatten?
Daarnaast in je favoriete filter programma kwestie van delayen.

Anders gewoon even een plankje maken en die onder een helling zetten.

Bedank dat offaxis ook eerder gaat afvallen onder een helling.
Kan idd ook. Wellicht is de XT niet de tweeter om in een hellende apeaker te gebruiken, kijkend naar de off axis response
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: 3 weg met XT25 hoog en RS225 laag, welke mid?

Bericht door jvenema »

De XT tweeter valt off-axis inderdaad behoorlijk af, zeker als ik het vergelijk met de SB26ADC-C0004 die ik ooit heb toegepast.

Het meten van een tweeter in een relatief grote baffle op relatief korte afstand (30cm) is nuttig om te weten wat tweeter doet met zo min mogelijk diffractie effecten. De onregelmatigheden die je dan meet, mag je rustig compenseren, omdat dat dan geen diffractie effecten zijn.

Eenmaal in behuizing heb je ook diffractie effecten en die corrigeren is een ander verhaal. Door te vergelijken met de grote baffle meting kun je dan zien wat effect van de behuizing is.

Het meten van de looptijd verschillen, kun je beter gewoon in de uiteindelijke behuizing doen. Gewoon niets aan de opstelling veranderen, vervolgens meet je alle drivers met dezelfde looptijd correctie en je ziet dan de looptijd/fase verschillen. En die metingen kun je in simulator stoppen om je filter te ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: 3 weg met XT25 hoog en RS225 laag, welke mid?

Bericht door Douwe84 »

Dat zou ik nog kunnen doen ja.

Verticaal it is.

Wordt vervolgd
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 3 weg met XT25 hoog en RS225 laag, welke mid?

Bericht door richard »

Chocomel schreef:
... ik heb geen idee of een 4" middentoner hard genoeg kan voor HT.
Een wat grotere middentoner klinkt veel gemakkelijker, zeker bij hoge volumes. Hij zal minder hoeven te bewegen ten opzichte van een kleine. Relatief is de invloed van de ophanging ook minder dan bij een kleine middentoner.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3 weg met XT25 hoog en RS225 laag, welke mid?

Bericht door wouter »

Hangt toch volledig af van de overnamefrequentie ;-)
Plaats reactie