Valhalla - Een hemelse vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door ray5150 »

Ik vind de combinatie van het zwarte front en het fineer wel geslaagd.
De vorm van het geheel daarentegen... :-&
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door satefan »

pappaleo schreef:
satefan schreef:
Zoiets?

Screen Shot 2020-10-04 at 13.48.08.png
:rofl: :rofl: :rofl:
Vorm gaat voor functie in dit geval (diffractie?)

En het dan nog zo lelijk krijgen, toch knap.
Het ging in dit geval meer om het idee, het concept. Niet om een voorbeeld te geven van een perfecte luidspreker.

Satefan
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door ds23man »

Leeuwarden schreef:
Walt schreef:
Is er al hout gekocht? In de meeste topics komen er nu wel de bouwfoto’s...

:rofl: :rofl: :rofl:
Geef het nog een jaar of twee...
Sander krijgt het nog voor elkaar om houtworm in zijn mdf te krijgen. :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door wouter »

Gek, gaat dit over de Sander die naast een wedstrijd 2-weg ook nog iets met Dayton voor&achter deed, en een hooggevoelige 8" waveguide 2-weg voltooide met diverse filtertopologien, en daarna nog een zuil voor de motus startte? Die met mijn poging een elliptisch filter te ontwerpen hiervoor...

Best veel af, en toen ook nog rap een OB die luisterklaar gemaakt was met 18" en een zooi fullrange units als coax om een hoogsectie heen...

Ik denk dat alleen Ton dat tempo evenaart ;-)

Maar die andere 3-weg en La Bella mogen inderdaad ook nog wel afgemaakt worden \:D/
Seed7
Berichten: 89
Lid geworden op: za 05 sep 2020, 10:12

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door Seed7 »

1.5 x Seas A26 = 2x A26RE4 + T35C002 ~140l gesloten kast. Met smalle baffle heb je een vloerstaander. Zelf zou ik'm breed bouwen, inwendig 40x50x70cm en de zijwanden van 40mm bamboe, doortrekken naar beneden totdat de tweeter op oor hoogte staat.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door markbakk »

One World Concepts schreef:
markbakk schreef:
Een actieve bandpass is sowieso een beetje raar.
Haal de bandpass weg en doe de rest gewoon lekker met EQ en actieve filtering.
Met één versterker heeft het wel zin, maar dat weet jij ook wel. Als Sander een volledig actief systeem zou willen, had hij dat wel geschreven.

Ik vind tot nog toe de suggesties hier lelijker dan Sander’s eigen vloerstaander btw. Heeft’ie zeker uitgelokt... :relax:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door Leeuwarden »

markbakk schreef:

Ik vind tot nog toe de suggesties hier lelijker dan Sander’s eigen vloerstaander btw. Heeft’ie zeker uitgelokt... :relax:
Ja natuurlijk! Dat is al jaren zijn tactiek! Niks mis mee, levert altijd wel iets moois op...als ie het tenminste afmaakt :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door hannesie »

:beer:
Leeuwarden schreef:
levert altijd wel iets moois op...als ie het tenminste afmaakt :mrgreen:
Heb je ervaring? :think:

Ken jij hem al een poosje ? :shock:

Doet hij dit wel meer? :rofl:

Het is net een echt mens. :sure: :rock: :beer:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door wouter »

nu je het zegt, de No Budget Monitor had hij ook af ;-)

Ik heb verder geen suggestie, ik vind smal prima maar dan wel met iets bijzonders erin verwerkt. Maar wat.... geen idee :-k
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door OWC »

markbakk schreef:
One World Concepts schreef:
markbakk schreef:
Een actieve bandpass is sowieso een beetje raar.
Haal de bandpass weg en doe de rest gewoon lekker met EQ en actieve filtering.
Met één versterker heeft het wel zin, maar dat weet jij ook wel. Als Sander een volledig actief systeem zou willen, had hij dat wel geschreven.

Ik vind tot nog toe de suggesties hier lelijker dan Sander’s eigen vloerstaander btw. Heeft’ie zeker uitgelokt... :relax:
Anno bijna 2021 mag het wel helemaal actief toch?
Beetje met de tijd meegaan/upgraden.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door wouter »

zijn eigen vloerstaander had uiteindelijk 4x een L18 woofer. Dat is een serieus prima laag weergever, niet diep maar wel autoriteit voor een 6,5"

Daar overheen gaan... groter volume, meer gevoeligheid, impulscorrectie?!
Seed7
Berichten: 89
Lid geworden op: za 05 sep 2020, 10:12

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door Seed7 »

Heb het niet zo op 'vloerstaanders'.
box.png
Een beetje kantelbaar.

EDIT: Als je geen "plankjes" wilt. Corian kun je buigen. Neem een plaat, klem het tussen twee planken met baffle breedte. Stook op tot ~150C en buigen maar. Mooie naadloze overgang van voorkant naar zijkanten. De plank waar je "om heen" buigt kun je een mooie ronding geven. Je kunt dit voor de hele hoogte van de kast doen of alleen voor een MT of MTM sectie.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door pappaleo »

Niks mis met een vloerstaander.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

SSassen schreef:
Goed, de R is weer in de maand en ingewijden weten wat dat betekent! Ik heb stevige zin om maar weer eens een nette vloerstaander te bouwen, maar niet in een recht-toe-echt-aan kast, ik zoek iets aparts wat zeker niet conformeert aan de bekende zes planken en wat bracing. Kortom, ik zoek inspiratie, dus ben benieuwd naar de reacties! :proost: ...
oewh, leuk een inspiratie-topic :D .....

Ik hang toch graag een beetje de 6-planken-filosofie aan, de outside-the-box (did you see what i did there :mrgreen: ) ontwerpen spreken mij een stuk minder aan. Ik zie mijn luidsprekers nog steeds het liefst als een zuil-ontwerp, ongeacht krommingen, ronde vormen, losse topkasten of wat dan ook.

Wat ik prachtig vind in ontwerpen zijn juist de combinaties van materialen, het natuurlijke hout gecombineerd met stoer of juist ingetogen RVS of diepzwarte biezen om contrasten beter tot uiting te laten komen.

Wat ik prachtig vind zijn de top-modellen van Sonus Faber.

De Amati Tradition (in wenge) ......
SF Amati Tradition Wenge.jpg
en de Cremonese (in walnoot en wenge).
CREMONESE_Walnut.jpg
CREMONESE_Wenge.jpg
Natuurlijk zijn er meer van deze ontwerpen te vinden, maar deze kwamen in me op.


Ik kijk hier op het forum dan ook met nostalgie terug naar bijvoorbeeld de Paranello van Jasper Joppe Geerts, de 803D "kloon" die een dergelijk design aanhing. Schitterend fineer, onderbroken door een contrasterende bies. Van de tweeterbehuizing ben ik persoonlijk minder gecharmeerd.
Paranello's.JPG
Last, but not least.......de Concave's van Asterduc.
Concaves.JPG
Ik had het al even over het combineren van materialen, de Concaves hebben prachtig textuur op de wanden door het gebruik van Oberflex HPL en de kast is voorzien van een eikenfineer bovenzijde.
Detail Oberflex Concaves.JPG
Ik heb "helaas" nu wat andere spaardoelen, mocht dat niet zo zijn dan ging ik de Calpamos bouwen, omdat die luidspreker mij enorm gaaf lijkt. De Calpamos (meerdere hier kennen hem inmiddels en hij wordt al gebouwd hier) is één van de laatste ontwerpen van Geenius.
Calpamos.jpg
HIer even in stemmig zwartwit, maar voorzien van een zwarte frontplaat en zebrano-fineer is dit wel een statement in je woonkamer.

i rest my case:
2Calpamos.jpg
Ik zou kiezen uit een textuur HPL van Oberflex voor de Calpamos.

http://www.oberflex.com/52-textured-wood.html

ik denk zoiets : http://www.oberflex.com/180-hammered-wo ... k-309.html
Hammered wood grey oak.jpg

De rechtoe-rechtaan-kast ademt de sfeer van retro/oldskool behuizingen van weleer waar een aantal fabrikanten, zoals JBL met hun L100 en L82 classic's naar terug grijpen. Een firma als Harberth en Blumenhofer maken volgens mij alléén maar gebruik van deze klassieke "box".


Waar ik ook blij van wordt............zijn dergelijke ontwerpen:
unnamed.jpg
Mits je de Staatsloterij wint en een bijbehorend landgoed met luisterruimte kunt veroorloven :mrgreen:

Hier op het forum is een kleinere uitvoering gemaakt van de Focal - variant van een dergelijke ontwerp. Ik kan deze helaas even zo 1,2,3 niet terugvinden. Geinspireerd op de Focal Utopia of Sopra meen ik.

anyway.....je ziet het, ondanks best uiteeenlopende modellen neig naar toch "6 planken" in plaats van open baflles (hoewel technisch intressant en allicht het summum in weergave) electrostaten of zeer extreme designs.

Sander, ik ben heel erg benieuwd naar wat je uiteindelijk besluit te ontwerpen.

Succes met je ontwerp zoektocht :D
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op ma 22 sep 2025, 9:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door Shadow »

MechanicalAnimal schreef:

Hier op het forum is een kleinere uitvoering gemaakt van de Focal - variant van een dergelijke ontwerp. Ik kan deze helaas even zo 1,2,3 niet terugvinden. Geinspireerd op de Focal Utopia of Sopra meen ik.
Deze;

viewtopic.php?f=59&t=14686

:goeie:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef:
MechanicalAnimal schreef:

Hier op het forum is een kleinere uitvoering gemaakt van de Focal - variant van een dergelijke ontwerp. Ik kan deze helaas even zo 1,2,3 niet terugvinden. Geinspireerd op de Focal Utopia of Sopra meen ik.
Deze;

viewtopic.php?f=59&t=14686

:goeie:
Bingo :D

De Epilogue's van Vinculum :goeie:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door SSassen »

MechanicalAnimal schreef:
oewh, leuk een inspiratie-topic :D .....
Dank voor de lezenswaardige bijdrage! :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door ray5150 »

Die Paranello's waren inderdaad een machtig project ! :shock:

Kan Sander al iets vertellen over de in te zetten drivers waarmee je wilt gaan werken ?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Kan Sander al iets vertellen over de in te zetten drivers waarmee je wilt gaan werken ?
Jazeker, de insteek is vier a vijf stuks SB Acoustics SB17CAC35-4 per kant met een Beyma TPL-150 of TPL-150/H erboven. De opzet is TWWWWW of TWWWW met óf één midwoofer ingezet puur als mid, met de andere vier stuks voor het laag, óf twee midwoofers in een 2.5-weg (bafflestep correctie) met een laag kantelpunt (pakweg 200-500Hz) en dan twee of drie stuks midwoofer voor het laag.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door markbakk »

Dat doet mij dan weer denken aan de OB die Andre van Speakerkits (dacht ik) ooit had ontworpen. Ok, was MMTMM dacht ik of MMMTMMM, met Audax en de Beyma.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door hannesie »

Was inderdaad ook een serieus en goed klinkende opzet, met dsp en veel rekenwerk.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

SSassen schreef:
MechanicalAnimal schreef:
oewh, leuk een inspiratie-topic :D .....
Dank voor de lezenswaardige bijdrage! :goedzo:
graag gedaan :D


je hebt er niet helemaal de driver opzet voor zoiets......maar dit oogt ook vrij exclusief :goeie:

168 cm (H) x 56 cm (W) x 82 cm (D) maar dit design is vast ook prima haalbaar op 1.10m kast hoogte.
Göbel.jpg
Göbel2.jpg
Mocht je nog willen afwijken en 2 forse(re) laagdrivers willen inzetten....in de combi 2 x laag, 2 x mid en je Beyma in het midden.

Die kneiterdure Beyma's verdienen natuurlijk wel een evenwichtige opzet in het laag .

Oberflex HPL op de zijkanten, carbon baffle....of juist een combi met rustiek eiken.....notenhout........... :rock:


ps: ik heb helaas geen verstand van drivers, metingen etc dus kan je niet helpen met die keuze helaas, maar ik zie dat die Beyma "tweetert" krap 500 euro kost..gaat dat wel goed komen met die 6-inchers van 75 euro per stuk?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

de kleinere Marquis is trouwens ook fraai :lol:
Divin Marquis Slider 1.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door SSassen »

MechanicalAnimal schreef:
de kleinere Marquis is trouwens ook fraai :lol:

Divin Marquis Slider 1.jpg
Check! Alleen ging ik voor slank, vandaar de 17cm midwoofers, en bij voorkeur niet voor een d'Appolito configuratie, anders kan ik natuurlijk ook zo'n bakbeest gaan bouwen :mrgreen: ...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

SSassen schreef:
MechanicalAnimal schreef:
de kleinere Marquis is trouwens ook fraai :lol:

Divin Marquis Slider 1.jpg
Check! Alleen ging ik voor slank, vandaar de 17cm midwoofers, en bij voorkeur niet voor een d'Appolito configuratie, anders kan ik natuurlijk ook zo'n bakbeest gaan bouwen :mrgreen: ...
Begrijpelijk...máár...volslank is óók slank :mrgreen: #rubensspeaker :wink:

Kun je even wat maximale afmetingen opnemen? en heb je al een grof idee wat je mooi vind? Dat hoeft niet eens zozeer alleen maar speakers te zijn, maar als je eens wat dingen op een mood-board zet? Hoe ziet dat eruit bij jou?

Als ik iets moet opnoemen wat ik mooi vind dan is dat bijv. een teak dek van een speedboot met van die zwarte kit :goeie:
teak.jpg


en Sonus Faber werkt bijvoorbeeld met leer op zijn Sonetto's :goeie:
Sonus-Faber-Sonetto.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”