De vorm van het geheel daarentegen...
Valhalla - Een hemelse vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Ik vind de combinatie van het zwarte front en het fineer wel geslaagd.
De vorm van het geheel daarentegen...
De vorm van het geheel daarentegen...
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Het ging in dit geval meer om het idee, het concept. Niet om een voorbeeld te geven van een perfecte luidspreker.pappaleo schreef:satefan schreef:Zoiets?
Screen Shot 2020-10-04 at 13.48.08.png![]()
![]()
Vorm gaat voor functie in dit geval (diffractie?)
En het dan nog zo lelijk krijgen, toch knap.
Satefan
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Sander krijgt het nog voor elkaar om houtworm in zijn mdf te krijgen.Leeuwarden schreef:Geef het nog een jaar of twee...Walt schreef:Is er al hout gekocht? In de meeste topics komen er nu wel de bouwfoto’s...
![]()
![]()
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Gek, gaat dit over de Sander die naast een wedstrijd 2-weg ook nog iets met Dayton voor&achter deed, en een hooggevoelige 8" waveguide 2-weg voltooide met diverse filtertopologien, en daarna nog een zuil voor de motus startte? Die met mijn poging een elliptisch filter te ontwerpen hiervoor...
Best veel af, en toen ook nog rap een OB die luisterklaar gemaakt was met 18" en een zooi fullrange units als coax om een hoogsectie heen...
Ik denk dat alleen Ton dat tempo evenaart
Maar die andere 3-weg en La Bella mogen inderdaad ook nog wel afgemaakt worden
Best veel af, en toen ook nog rap een OB die luisterklaar gemaakt was met 18" en een zooi fullrange units als coax om een hoogsectie heen...
Ik denk dat alleen Ton dat tempo evenaart
Maar die andere 3-weg en La Bella mogen inderdaad ook nog wel afgemaakt worden
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
1.5 x Seas A26 = 2x A26RE4 + T35C002 ~140l gesloten kast. Met smalle baffle heb je een vloerstaander. Zelf zou ik'm breed bouwen, inwendig 40x50x70cm en de zijwanden van 40mm bamboe, doortrekken naar beneden totdat de tweeter op oor hoogte staat.
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Met één versterker heeft het wel zin, maar dat weet jij ook wel. Als Sander een volledig actief systeem zou willen, had hij dat wel geschreven.One World Concepts schreef:markbakk schreef:Een actieve bandpass is sowieso een beetje raar.
Haal de bandpass weg en doe de rest gewoon lekker met EQ en actieve filtering.
Ik vind tot nog toe de suggesties hier lelijker dan Sander’s eigen vloerstaander btw. Heeft’ie zeker uitgelokt...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Ja natuurlijk! Dat is al jaren zijn tactiek! Niks mis mee, levert altijd wel iets moois op...als ie het tenminste afmaaktmarkbakk schreef:
Ik vind tot nog toe de suggesties hier lelijker dan Sander’s eigen vloerstaander btw. Heeft’ie zeker uitgelokt...
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Heb je ervaring?Leeuwarden schreef:levert altijd wel iets moois op...als ie het tenminste afmaakt
Ken jij hem al een poosje ?
Doet hij dit wel meer?
Het is net een echt mens.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
nu je het zegt, de No Budget Monitor had hij ook af 
Ik heb verder geen suggestie, ik vind smal prima maar dan wel met iets bijzonders erin verwerkt. Maar wat.... geen idee
Ik heb verder geen suggestie, ik vind smal prima maar dan wel met iets bijzonders erin verwerkt. Maar wat.... geen idee
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Anno bijna 2021 mag het wel helemaal actief toch?markbakk schreef:Met één versterker heeft het wel zin, maar dat weet jij ook wel. Als Sander een volledig actief systeem zou willen, had hij dat wel geschreven.One World Concepts schreef:markbakk schreef:Een actieve bandpass is sowieso een beetje raar.
Haal de bandpass weg en doe de rest gewoon lekker met EQ en actieve filtering.
Ik vind tot nog toe de suggesties hier lelijker dan Sander’s eigen vloerstaander btw. Heeft’ie zeker uitgelokt...
Beetje met de tijd meegaan/upgraden.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
zijn eigen vloerstaander had uiteindelijk 4x een L18 woofer. Dat is een serieus prima laag weergever, niet diep maar wel autoriteit voor een 6,5"
Daar overheen gaan... groter volume, meer gevoeligheid, impulscorrectie?!
Daar overheen gaan... groter volume, meer gevoeligheid, impulscorrectie?!
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Heb het niet zo op 'vloerstaanders'.
Een beetje kantelbaar.
EDIT: Als je geen "plankjes" wilt. Corian kun je buigen. Neem een plaat, klem het tussen twee planken met baffle breedte. Stook op tot ~150C en buigen maar. Mooie naadloze overgang van voorkant naar zijkanten. De plank waar je "om heen" buigt kun je een mooie ronding geven. Je kunt dit voor de hele hoogte van de kast doen of alleen voor een MT of MTM sectie.
EDIT: Als je geen "plankjes" wilt. Corian kun je buigen. Neem een plaat, klem het tussen twee planken met baffle breedte. Stook op tot ~150C en buigen maar. Mooie naadloze overgang van voorkant naar zijkanten. De plank waar je "om heen" buigt kun je een mooie ronding geven. Je kunt dit voor de hele hoogte van de kast doen of alleen voor een MT of MTM sectie.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
oewh, leuk een inspiratie-topicSSassen schreef:Goed, de R is weer in de maand en ingewijden weten wat dat betekent! Ik heb stevige zin om maar weer eens een nette vloerstaander te bouwen, maar niet in een recht-toe-echt-aan kast, ik zoek iets aparts wat zeker niet conformeert aan de bekende zes planken en wat bracing. Kortom, ik zoek inspiratie, dus ben benieuwd naar de reacties!...
Ik hang toch graag een beetje de 6-planken-filosofie aan, de outside-the-box (did you see what i did there
Wat ik prachtig vind in ontwerpen zijn juist de combinaties van materialen, het natuurlijke hout gecombineerd met stoer of juist ingetogen RVS of diepzwarte biezen om contrasten beter tot uiting te laten komen.
Wat ik prachtig vind zijn de top-modellen van Sonus Faber.
De Amati Tradition (in wenge) ......
en de Cremonese (in walnoot en wenge).
Natuurlijk zijn er meer van deze ontwerpen te vinden, maar deze kwamen in me op.
Ik kijk hier op het forum dan ook met nostalgie terug naar bijvoorbeeld de Paranello van Jasper Joppe Geerts, de 803D "kloon" die een dergelijk design aanhing. Schitterend fineer, onderbroken door een contrasterende bies. Van de tweeterbehuizing ben ik persoonlijk minder gecharmeerd.
Last, but not least.......de Concave's van Asterduc.
Ik had het al even over het combineren van materialen, de Concaves hebben prachtig textuur op de wanden door het gebruik van Oberflex HPL en de kast is voorzien van een eikenfineer bovenzijde.
Ik heb "helaas" nu wat andere spaardoelen, mocht dat niet zo zijn dan ging ik de Calpamos bouwen, omdat die luidspreker mij enorm gaaf lijkt. De Calpamos (meerdere hier kennen hem inmiddels en hij wordt al gebouwd hier) is één van de laatste ontwerpen van Geenius.
HIer even in stemmig zwartwit, maar voorzien van een zwarte frontplaat en zebrano-fineer is dit wel een statement in je woonkamer.
i rest my case:
Ik zou kiezen uit een textuur HPL van Oberflex voor de Calpamos.
http://www.oberflex.com/52-textured-wood.html
ik denk zoiets : http://www.oberflex.com/180-hammered-wo ... k-309.html
De rechtoe-rechtaan-kast ademt de sfeer van retro/oldskool behuizingen van weleer waar een aantal fabrikanten, zoals JBL met hun L100 en L82 classic's naar terug grijpen. Een firma als Harberth en Blumenhofer maken volgens mij alléén maar gebruik van deze klassieke "box".
Waar ik ook blij van wordt............zijn dergelijke ontwerpen:
Mits je de Staatsloterij wint en een bijbehorend landgoed met luisterruimte kunt veroorloven
Hier op het forum is een kleinere uitvoering gemaakt van de Focal - variant van een dergelijke ontwerp. Ik kan deze helaas even zo 1,2,3 niet terugvinden. Geinspireerd op de Focal Utopia of Sopra meen ik.
anyway.....je ziet het, ondanks best uiteeenlopende modellen neig naar toch "6 planken" in plaats van open baflles (hoewel technisch intressant en allicht het summum in weergave) electrostaten of zeer extreme designs.
Sander, ik ben heel erg benieuwd naar wat je uiteindelijk besluit te ontwerpen.
Succes met je ontwerp zoektocht
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op ma 22 sep 2025, 9:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Deze;MechanicalAnimal schreef:
Hier op het forum is een kleinere uitvoering gemaakt van de Focal - variant van een dergelijke ontwerp. Ik kan deze helaas even zo 1,2,3 niet terugvinden. Geinspireerd op de Focal Utopia of Sopra meen ik.
viewtopic.php?f=59&t=14686
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
BingoShadow schreef:Deze;MechanicalAnimal schreef:
Hier op het forum is een kleinere uitvoering gemaakt van de Focal - variant van een dergelijke ontwerp. Ik kan deze helaas even zo 1,2,3 niet terugvinden. Geinspireerd op de Focal Utopia of Sopra meen ik.
viewtopic.php?f=59&t=14686
De Epilogue's van Vinculum
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Dank voor de lezenswaardige bijdrage!MechanicalAnimal schreef:oewh, leuk een inspiratie-topic.....
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Die Paranello's waren inderdaad een machtig project !
Kan Sander al iets vertellen over de in te zetten drivers waarmee je wilt gaan werken ?
Kan Sander al iets vertellen over de in te zetten drivers waarmee je wilt gaan werken ?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Jazeker, de insteek is vier a vijf stuks SB Acoustics SB17CAC35-4 per kant met een Beyma TPL-150 of TPL-150/H erboven. De opzet is TWWWWW of TWWWW met óf één midwoofer ingezet puur als mid, met de andere vier stuks voor het laag, óf twee midwoofers in een 2.5-weg (bafflestep correctie) met een laag kantelpunt (pakweg 200-500Hz) en dan twee of drie stuks midwoofer voor het laag.ray5150 schreef:Kan Sander al iets vertellen over de in te zetten drivers waarmee je wilt gaan werken ?
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Dat doet mij dan weer denken aan de OB die Andre van Speakerkits (dacht ik) ooit had ontworpen. Ok, was MMTMM dacht ik of MMMTMMM, met Audax en de Beyma.
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Was inderdaad ook een serieus en goed klinkende opzet, met dsp en veel rekenwerk.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
graag gedaanSSassen schreef:Dank voor de lezenswaardige bijdrage!MechanicalAnimal schreef:oewh, leuk een inspiratie-topic.....
je hebt er niet helemaal de driver opzet voor zoiets......maar dit oogt ook vrij exclusief
168 cm (H) x 56 cm (W) x 82 cm (D) maar dit design is vast ook prima haalbaar op 1.10m kast hoogte.
Mocht je nog willen afwijken en 2 forse(re) laagdrivers willen inzetten....in de combi 2 x laag, 2 x mid en je Beyma in het midden.
Die kneiterdure Beyma's verdienen natuurlijk wel een evenwichtige opzet in het laag .
Oberflex HPL op de zijkanten, carbon baffle....of juist een combi met rustiek eiken.....notenhout...........
ps: ik heb helaas geen verstand van drivers, metingen etc dus kan je niet helpen met die keuze helaas, maar ik zie dat die Beyma "tweetert" krap 500 euro kost..gaat dat wel goed komen met die 6-inchers van 75 euro per stuk?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Check! Alleen ging ik voor slank, vandaar de 17cm midwoofers, en bij voorkeur niet voor een d'Appolito configuratie, anders kan ik natuurlijk ook zo'n bakbeest gaan bouwenMechanicalAnimal schreef:de kleinere Marquis is trouwens ook fraai![]()
Divin Marquis Slider 1.jpg
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Begrijpelijk...máár...volslank is óók slankSSassen schreef:Check! Alleen ging ik voor slank, vandaar de 17cm midwoofers, en bij voorkeur niet voor een d'Appolito configuratie, anders kan ik natuurlijk ook zo'n bakbeest gaan bouwenMechanicalAnimal schreef:de kleinere Marquis is trouwens ook fraai![]()
Divin Marquis Slider 1.jpg...
Kun je even wat maximale afmetingen opnemen? en heb je al een grof idee wat je mooi vind? Dat hoeft niet eens zozeer alleen maar speakers te zijn, maar als je eens wat dingen op een mood-board zet? Hoe ziet dat eruit bij jou?
Als ik iets moet opnoemen wat ik mooi vind dan is dat bijv. een teak dek van een speedboot met van die zwarte kit
en Sonus Faber werkt bijvoorbeeld met leer op zijn Sonetto's
