Het is even geleden sinds ik voor het laatst gepost heb, het huis stond vol met speakers en ben toen maar begonnen met luisteren.
Ook de komst van de DEQX betekende dat de zoektocht naar een goed geluid ten einde was en de drive om nog iets anders te bouwen wat minder werd. Ook het feit dat mijn Avaclones ik zo'n monsterproject waren noopte niet echt om aan een vervanger te gaan werken.De avaclones hebben Eton 12" woofers, Accuton C2-90 mids en Accuton 30mm tweeters. Hier heb ik jaren met grote tevredenheid naar geluisterd.
Maar goed, mijn speakers werden na een aantal jaar wel aangevuld met een open baffle subwoofer aangestuurd door een DLCP/NC400 combinatie. Dit gaf me de mogelijkheid om met gemak 20Hz op de luisterplek te halen. Het belangrijkste effect was opmerkelijk genoeg een veel grotere ruimtelijke afbeelding. En dat open baffle laag is niet te kloppen. De grap met de PD2150 is dat de speaker een rendement heeft van 98dB/W, dus ondanks de kortsluiting hou je op 20Hz nog een bruikbare geluidsopbrengst over. Een beetje Hypex power doet de rest.
Na een bezoek aan Rudo (http://www.audiosense.nl) in het kader van het vervangen van mijn DEQX 2.6P voor een HDP-5 een hele goede indruk gekregen van het potentieel van een goed gebouwd en aangestuurd open baffle systeem. Dus.. dan gaat het toch weer kriebelen. Tevens begon ik met de verbeterde performance van de HDP-5 ook heel hard tegen de grenzen van de Avaclones op te lopen. Ik speelde toen met UcD 180HxR versterkers (2x3-kanaals met SMPS power supplies).
Dus... paar stukjes MDF in de schuur opgegraven en een paar Potzus-Gohrlich laag/mid units en ScanSpeak 2905/9000 tweeters die ik nog in de kast had liggen op een baffletje geschroefd, het ding "OB-1" noemen en draaien maar. Niet perfect, maar wel zeer interessant en duidelijk potentieel. De aansluiting met de subwoofers was niet perfect, en ook was het duidelijk te horen dat de tweeters niet open baffle waren, die hadden nog duidelijk een CB kleuring. Dit gaf een soort inconsistentie tussen het karakter van het laag/mid en het hoog.
Dan volgt stap twee: geschikte units kopen. Ik wilde al heel lang eens wat met de Jantzen JA-8008HMQ units doen dus dit was de uitgelezen kans. Aangezien Troels ze zelf ook in een OB heeft toegepast had ik er wel vertrouwen in dat het ging werken. Als tweeters heb ik de ESS AMT-III (de kleinste) gekocht. Shipping was een beetje een bastard. Weer een plank in de schuur gevonden en presto: OB-2.
De OB-2 in combinatie met de subwoofer laat weinig te wensen over. Intussen is de elektronica weer iets anders geworden. Voor het mid en hoog gebruik ik een externe DAC, namelijk de Chord Qutest. Versterking voor de OB-2 is twee maal een FirstWatt F5, de hele boel wordt door een PS audio Power Plant 10 van stroom voorzien. Deze set klinkt echt mooi. Mega afbeelding, heel veel impact en je hoort werkelijk alles. Qua klank heb ik nog niet eerder zo iets klinkt wat je als overtuigen "natuurlijk" zou kunnen beschouwen. Vooral live opnames zijn een openbaring. Waarschijnlijk omdat daar doorgaans minder aan geknutseld wordt.
De volgende stap die ik aan het overwegen ben is een tweede PD-2150 woofer om ook het laag stereo te maken. Ik heb het idee dat het geluidsbeeld door de mono sub een beetje naar binnen trekt. Ik heb de vraag voor een tweede woofer inmiddels bij Thomann neergelegd. Hij staat niet meer op hun site maar ze verwachten dat levering nog wel mogelijk is. Momenteel niet, ik moet over een maand of twee de vraag nog maar eens stellen. Dus... Als er iemand een in een hoek heeft liggen hoor ik het graag! :wint:
Mvg, Fokke.