Herkennen jullie dat? Dat je gedurende een project al tot andere ideeën komt?
Hoe staan jullie tegen over de mogelijkheid om de baffle met een pakking vast te schroeven? (ipv houtlijm)
Zodat de baffle op een later moment nog eens vervangen zou kunnen worden voor iets anders...
Een beetje ouderwets zoals de Britse LS3/5, LS5/8 en Harbeth luidsprekers.
En wat het trillen van de baffle betreft: die trilt toch en een stijve lijmverbinding geeft die trilling beter door aan de rest van de kast dan een elastische pakking.
Ik zou die trillingen die onvermijdelijk zijn toch graag zo veel mogelijk beperken tot op bijna onhoorbaar niveau. En zorgen dat die trillingen geen invloed hebben op de units die binnen dat frequentie gebied werkzaam zijn.
Het lastige aan fora's is dat er nog wel eens goed bedoelde suggesties (en soms commentaar) gegeven worden die niet altijd nog uitvoerbaar zijn omdat het project al in een (ver) gevorderde staat is.
Mocht ik het met een vorm van een pakking willen proberen, hebben jullie dan nog een suggestie voor een materiaal?
Heb bijvoorbeeld nog een aantal meter speaker pakking liggen.
Persoonlijk zou ik het front er gewoon in lijmen zoals je eerst van plan was.
Wil je een andere speaker, dan bouw je gewoon nieuwe kasten. Hout is nu niet bepaalde het dure aan een DIY speaker.
Het lastige aan fora's is dat er nog wel eens goed bedoelde suggesties (en soms commentaar) gegeven worden die niet altijd nog uitvoerbaar zijn omdat het project al in een (ver) gevorderde staat is.
Dat is natuurlijk een gevolg van het feit dat jij de mening vraagt over een koerswijziging terwijl je al in een vergevorderd stadium bent.
Het lastige aan fora's is dat er nog wel eens goed bedoelde suggesties (en soms commentaar) gegeven worden die niet altijd nog uitvoerbaar zijn omdat het project al in een (ver) gevorderde staat is.
Dat is natuurlijk een gevolg van het feit dat jij de mening vraagt over een koerswijziging terwijl je al in een vergevorderd stadium bent.
De adviezen zijn gewoon goedbedoeld.
Ben ik mij van bewust, en ik schrijf volgens mij ook dat het "goed bedoeld is" geef alleen aan dat dit soms lastig is.
Maar zal de boel verlijmen
Het is natuurlijk ook leuker om bij een serieuze wijziging gewoon wat nieuws te bouwen
Het is natuurlijk ook leuker om bij een serieuze wijziging gewoon wat nieuws te bouwen
Tuurlijk! Je kan altijd een nieuw project beginnen en daarin wat met ideeën doen je hebt opgedaan. Het is een hobby he, het hoeft niet te stoppen als een project klaar is.
Je kunt natuurlijk ook de baffle gewoon vast schroeven op tochtband. Als je nou een iets kleiner exemplaar er achterop vastlijmt met tussen de houten platen een stukje massaplaat van Merford, dan komt het ook vast goed.
Je kunt natuurlijk ook de baffle gewoon vast schroeven op tochtband. Als je nou een iets kleiner exemplaar er achterop vastlijmt met tussen de houten platen een stukje massaplaat van Merford, dan komt het ook vast goed.
Heb ook nog best wat reststukken over van die dynamat achtige ontdreuning matten.
Ik las ergens dat je dit juist niet op je baffle moet plakken, of zou dit juist nog wel meerwaarde hebben?
Bij de bron zou betekenen dat je baffle niet in beweging mag komen.
Eigenlijk zou je de cd-speler niet aan moeten zetten.
Maar als je kan voorkomen dat de reactiekracht van de units de baffle in beweging kunnen brengen heb je al en hoop gewonnen. Het vastklemmen van de magneet is al genoemd. Massa rond de korfrand ook een mogelijkheid, massa en demping op de stijve baffle lijkt me een derde.
Is ook mijn eerste idee, voor de Calpamos al even over na zitten denken. Ook omdat het daar (voor het gevoel) zo min mogelijk effect heeft op de 'werkbare' ruimte in de kast.
Is ook mijn eerste idee, voor de Calpamos al even over na zitten denken. Ook omdat het daar (voor het gevoel) zo min mogelijk effect heeft op de 'werkbare' ruimte in de kast.
jij moet niet zoveel nadenken maar eens beginnen met bouwen
Shadow doet een Sjaak Afhaak en Ronbeo mag ook al bijna "longterm" net als mijn G's in zijn topictitel gaan zetten