EL84 versterkertje
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL84 versterkertje
P = U x I , I = U/R => P = U x U / R
Normaal gesproken gebruik je 135 of 160 ohm als kathode weerstand . Met 150 ohm zit je er mooi tussen in. De stroom zal dan zo'n 55 mA zijn. en er valt dan 8.25 V over de weerstand . Het vermogen dat de weerstand dan dissipeert is 455mW.
Normaal gesproken gebruik je 135 of 160 ohm als kathode weerstand . Met 150 ohm zit je er mooi tussen in. De stroom zal dan zo'n 55 mA zijn. en er valt dan 8.25 V over de weerstand . Het vermogen dat de weerstand dan dissipeert is 455mW.
Re: EL84 versterkertje
Je hoeft je over een te grote stroom geen zorgen te maken.Zoals nu, in triode geschakeld, zit de buis lang niet aan z'n grens.Pons schreef:Wil de EL84 niet op een te hoge stroom zetten anders ben ik misschien zo van de buisjes af of de uitgangstransformators.....
weet niet wat gemiddelde Ma instelling is, of gewoon buizenboek aanhouden...
P=U*I en I=U/R dan is P=U*U/R. Met 9V over 330Ω verstook je 9*9/330=0,25W in die weerstand.Kathode weerstand is 330 ohm. Het is misschien van mij een domme vraag waarom 9*9 /330 ?
Ik probeer een en ander te begrijpen, dus beter 9*9 in de toekomst gebruiken en dan deze toepassen P=U*I 9/0.027 ongeveer 9,2W output
Groetjes Pons
Er loopt een stroom van 9/330=0,02727..A, zeg 27mA.
Die stroom gaat ook door de buis (serieschakeling), stel 250V over de buis dan gaat er 250*0,027=6,8W aan warmte verloren.
De instelling waar Douwe het over heeft is als je de buis als pentode gebruikt, dan heeft meer stroom door de buis zin.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 28 sep 2020, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84 versterkertje
Geachte lezers,
Ik ben jullie niet vergeten hoor, toen ik het hoopje onderdelen in 2012 had gekocht lag de boel even stil
Elke avond luister ik naar de versterker, de vrouw zei al wist niet dat je een vriend er bij had de EL84 ha,ha, grapje moet kunnen toch.
Als radio zendamateur zet ik een en ander aan de kant en wil in de toekomst ( proberen ) weer iets anders te gaan maken in SE uitvoering
ja ik hoor jullie al denken nee dit is nog niet helemaal af, er blijven natuurlijk altijd vragen en hopelijk kan ik deze ook weer aan jullie stellen
Ik wist niet dat er zo veel verschil zat in een uitgangstrafo ATRA0211 ( bedankt tip gever ) en de verkeerde PP van Hammond...
Ik moet even biechten: Heb zomaar de 6L6GT besteld in het buitenland, dacht voor zo;n prijsje....
Helaas kan ik niet zo goed een en ander op het forum vinden voorbeeld : schema's in SE uitvoering: 6L6, EL34 KT88 ???
Of goede hifi transformatoren...
Pons
Ik ben jullie niet vergeten hoor, toen ik het hoopje onderdelen in 2012 had gekocht lag de boel even stil
Elke avond luister ik naar de versterker, de vrouw zei al wist niet dat je een vriend er bij had de EL84 ha,ha, grapje moet kunnen toch.
Als radio zendamateur zet ik een en ander aan de kant en wil in de toekomst ( proberen ) weer iets anders te gaan maken in SE uitvoering
ja ik hoor jullie al denken nee dit is nog niet helemaal af, er blijven natuurlijk altijd vragen en hopelijk kan ik deze ook weer aan jullie stellen
Ik wist niet dat er zo veel verschil zat in een uitgangstrafo ATRA0211 ( bedankt tip gever ) en de verkeerde PP van Hammond...
Ik moet even biechten: Heb zomaar de 6L6GT besteld in het buitenland, dacht voor zo;n prijsje....
Helaas kan ik niet zo goed een en ander op het forum vinden voorbeeld : schema's in SE uitvoering: 6L6, EL34 KT88 ???
Of goede hifi transformatoren...
Pons
Re: EL84 versterkertje
Om het niet te moeilijk te maken, bijv. https://lonewolfblues.com/proj6l6se.htmlPons schreef:Ik moet even biechten: Heb zomaar de 6L6GT besteld in het buitenland, dacht voor zo;n prijsje....
Helaas kan ik niet zo goed een en ander op het forum vinden voorbeeld : schema's in SE uitvoering: 6L6, EL34 KT88 ???
Da's een ander paar mouwen, heel goeie SE trafos zijn zwaar en duur.De Hammond 125xSE serie is niet zo duur maar laten 't in het laag wel afweten.Of goede hifi transformatoren...
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: EL84 versterkertje
ik ben zelf "bezig" *) met een KT88SE, zie dit topic: viewtopic.php?f=7&t=11804
je kan me nog vrij makkelijk inhalen denk ik
*) lees: ik heb alle onderdelen in een doos, en koop af en toe nog wat extra's bij
je kan me nog vrij makkelijk inhalen denk ik
*) lees: ik heb alle onderdelen in een doos, en koop af en toe nog wat extra's bij
Re: EL84 versterkertje
Anne het schema van de 6L6 uitgeprint en ik wil tzt dit even gaan bekijken of ik een trafo eventueel kan gebruiken ATRA van de man uit Duitsland
Heb middels ook even gekeken naar een trafo set van AE uit Schagen...
En zeker Hendrikjan ik gaat jou volgen,
ik moet mijzelf even koest houden dat ik niet van hak op de tak springt voordat ik veel in huis heeft waar ik uiteindelijk misschien helemaal niet op elkaar is afgestemd...
Afgelopen weekeinde even bij mij zoon op visite geweest onder het motto: even op zijn Focal speakers beluisteren.
Gelukkig had ik mij universeel meter meegenomen, wilde eerst weten of er geen lekspanning of iets dergelijks richting zijn nas / digitale spullen
aanwezig zou zijn en ja hoor ik was de aarde draad vergeten... tja wel of niet aarden bij hem zeker gedaan.
Via zijn systeem richting nas aangesloten, merken gelijk op dat hier veel meer output was voor de ingang van mij versterker.
Het was wederom even stil na enkele nummers was de reactie : klinkt goed, ik mag het niet vergelijken met zijn Marantz versterker ( deze geeft veel meer pwr ) merkte gelijk op dat in deze Focal speakers een heldere klank heeft vergeleken met mij speakers dat mag ook wel gezien het prijs verschil.
Geweldig genoten sorry maar de EL84JJ met die ATRA trafo uit Duitsland is toch wel een verrassende combi ( heb natuurlijk geen andere buizen kunnen vergelijken )
Na 3 uur geluisterd te hebben was het tijd voor de omschakeling naar de Marantz ja ja geen verkeerde versterker moet mij haar nog in vorm brengen.
Tja mij zoon zei al wil je er voor mij ook een bouwen in een zwaardere uitvoering..( en stiekem vind ik dat natuurlijk geweldig )
Groetjes Pons
Heb middels ook even gekeken naar een trafo set van AE uit Schagen...
En zeker Hendrikjan ik gaat jou volgen,
ik moet mijzelf even koest houden dat ik niet van hak op de tak springt voordat ik veel in huis heeft waar ik uiteindelijk misschien helemaal niet op elkaar is afgestemd...
Afgelopen weekeinde even bij mij zoon op visite geweest onder het motto: even op zijn Focal speakers beluisteren.
Gelukkig had ik mij universeel meter meegenomen, wilde eerst weten of er geen lekspanning of iets dergelijks richting zijn nas / digitale spullen
aanwezig zou zijn en ja hoor ik was de aarde draad vergeten... tja wel of niet aarden bij hem zeker gedaan.
Via zijn systeem richting nas aangesloten, merken gelijk op dat hier veel meer output was voor de ingang van mij versterker.
Het was wederom even stil na enkele nummers was de reactie : klinkt goed, ik mag het niet vergelijken met zijn Marantz versterker ( deze geeft veel meer pwr ) merkte gelijk op dat in deze Focal speakers een heldere klank heeft vergeleken met mij speakers dat mag ook wel gezien het prijs verschil.
Geweldig genoten sorry maar de EL84JJ met die ATRA trafo uit Duitsland is toch wel een verrassende combi ( heb natuurlijk geen andere buizen kunnen vergelijken )
Na 3 uur geluisterd te hebben was het tijd voor de omschakeling naar de Marantz ja ja geen verkeerde versterker moet mij haar nog in vorm brengen.
Tja mij zoon zei al wil je er voor mij ook een bouwen in een zwaardere uitvoering..( en stiekem vind ik dat natuurlijk geweldig )
Groetjes Pons
Re: EL84 versterkertje
Je bedoelt die "Lone Wolf Blues" ?Pons schreef:Anne het schema van de 6L6 uitgeprint en ik wil tzt dit even gaan bekijken of ik een trafo eventueel kan gebruiken ATRA van de man uit Duitsland
Weet wel dat was om een eenvoudig en makkelijk na te bouwen versterker voor te stellen.Is een gitaarversterker, geen "hi-fi".
Anne
Re: EL84 versterkertje
Ok Anne bedankt, wil dan toch een keer iets met HIFI hoewel dat versterkertje wat ik al heeft gebouwd EL84 JJ SE uitvoering mij ook wel goed is bevallen.
Pons
Pons
Re: EL84 versterkertje
Afgelopen zondag even bij mij zoon geweest, mocht op zijn Focal speakers mij versterkertje proberen.( het zweet stond op mij hooft heet dat angst zweet....als de UGT maar niet doorslaan...)
Even meten was voor mij van belang of er nergens een lekspanning aanwezig was gezien wat er allemaal achter de deurtjes staat.
En ja hoor ik was de aarde vergeten aan te sluiten en er liep een lekspanning, snel nog even de aarde er aangezet.
Na enkele uren genieten van verschillende muziek viel mij gelijk op dat mij eigen speakers niet veel midden / hoog bevat
ach er zit ook wel wat prijsverschil ......en ook dat de output van zijn streamer / dac of hoe het mag heten veel beter was dan mij spelertje
Geweldig genoten en tja nu (moet) pa natuurlijk een zware bouwen ha,ha.
Nu even de Marantz beluisteren, ik moet nog mij haar in vorm brengen tja de muur achterin kastje is niet voor niets met een kango
deels uit gehakt i.v.m de aansluitingen paste niet helemaal lekker ( of te kleine kast )
Deze versterker geeft heel wat meer vermogen, maar hij zei wel niet verkeerd geluid uit de EL84...en ik lachte maar
Ok groetjes Pons
Even meten was voor mij van belang of er nergens een lekspanning aanwezig was gezien wat er allemaal achter de deurtjes staat.
En ja hoor ik was de aarde vergeten aan te sluiten en er liep een lekspanning, snel nog even de aarde er aangezet.
Na enkele uren genieten van verschillende muziek viel mij gelijk op dat mij eigen speakers niet veel midden / hoog bevat
ach er zit ook wel wat prijsverschil ......en ook dat de output van zijn streamer / dac of hoe het mag heten veel beter was dan mij spelertje
Geweldig genoten en tja nu (moet) pa natuurlijk een zware bouwen ha,ha.
Nu even de Marantz beluisteren, ik moet nog mij haar in vorm brengen tja de muur achterin kastje is niet voor niets met een kango
deels uit gehakt i.v.m de aansluitingen paste niet helemaal lekker ( of te kleine kast )
Deze versterker geeft heel wat meer vermogen, maar hij zei wel niet verkeerd geluid uit de EL84...en ik lachte maar
Ok groetjes Pons
Re: EL84 versterkertje
Dit is een handig hulpje om alles te berekenen Pons
U is spanning
I= stroom P = Vermogen R = Weerstand staat in het midden van deze Taart Gegeven
U is spanning
I= stroom P = Vermogen R = Weerstand staat in het midden van deze Taart Gegeven
Re: EL84 versterkertje
Ik heb een hekel aan uit het hoofd te leren. Gewoon P=U.I en U=I.R de rest volgt eruit, lui hè
Anne
Anne
Re: EL84 versterkertje
Nee maar ik vergeet dat allemaal En heb dit uitgeprint Maar dan kan ik het weer niet vinden vergeten waar ik heb weg gelegdAh!buis schreef:Ik heb een hekel aan uit het hoofd te leren. Gewoon P=U.I en U=I.R de rest volgt eruit, lui hè![]()
Anne
Dus achter op mn calculator geplakt
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: EL84 versterkertje
Aangezien je dit forum ook kunt gebruiken; http://www.google.com, of http://www.duckduckgo.comOpaBert schreef:Nee maar ik vergeet dat allemaal En heb dit uitgeprint Maar dan kan ik het weer niet vinden vergeten waar ik heb weg gelegdAh!buis schreef:Ik heb een hekel aan uit het hoofd te leren. Gewoon P=U.I en U=I.R de rest volgt eruit, lui hè![]()
Anne
Dus achter op mn calculator geplakt
Dingen onthouden is zonde van de ruimte voor meer nuttige en leuke dingen
(vrij vertaald van meneer Feynman)
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: EL84 versterkertje
Ik heb ze nooit uit het hoofd geleerd. Het is in de loop der jaren een soort automatisme geworden.Ah!buis schreef:Ik heb een hekel aan uit het hoofd te leren. Gewoon P=U.I en U=I.R de rest volgt eruit, lui hè![]()
Anne
Re: EL84 versterkertje
Goedendag,
zo probeer ik een en ander te begrijpen / lezen enz. Gebruik vrijwel dagelijks mij versterkertje en staat opgesteld in de kast van er niet echt goed bij
om te experimenteren met wat onderdelen, waarom experimenteren weet ik niet...
zo kwam ik onderstaande link tegen over de bypass condensator tja zelf zit er een waarde bij mij schakeling 330 ohm en 100Uf...
is dat om de 50Hz brom te onderdrukken ?? en misschien moet ik hier helemaal niet aan beginnen en gewoon bestaande modellen nabouwen ?
http://www.learningaboutelectronics.com ... php#answer
Zo zag ik een topic de plankjes versterkers staan, misschien had ik dit eerst moeten doen om een en ander beter te begrijpen / spelen met onderdelen en of instellingen ?
Zo ga ik proberen iets met de 6L6 te doen, dit gaat ik tzt in een nieuw topic plaatsen maar wel eerst op een stuk aluminium / plankje
Groetjes Pons
zo probeer ik een en ander te begrijpen / lezen enz. Gebruik vrijwel dagelijks mij versterkertje en staat opgesteld in de kast van er niet echt goed bij
om te experimenteren met wat onderdelen, waarom experimenteren weet ik niet...
zo kwam ik onderstaande link tegen over de bypass condensator tja zelf zit er een waarde bij mij schakeling 330 ohm en 100Uf...
is dat om de 50Hz brom te onderdrukken ?? en misschien moet ik hier helemaal niet aan beginnen en gewoon bestaande modellen nabouwen ?
http://www.learningaboutelectronics.com ... php#answer
Zo zag ik een topic de plankjes versterkers staan, misschien had ik dit eerst moeten doen om een en ander beter te begrijpen / spelen met onderdelen en of instellingen ?
Zo ga ik proberen iets met de 6L6 te doen, dit gaat ik tzt in een nieuw topic plaatsen maar wel eerst op een stuk aluminium / plankje
Groetjes Pons
