Hoogspannings voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Ah!buis »

Och, 't gaat alle twee, de laatste (onderste) vraagt minder van de potmeter.
Anne
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door elpeewee »

Het valt mij op dat er in niet 1 schema een stopweerstandje van 1K zit aan de gate van de mosfet. Dit moet zo dicht mogelijk bij de mosfet (liefst direct aan het pootje van de mosfet gesoldeerd). Dit voorkomt waarschijnlijk ook al de oscillatie ergens eerder vermeld in deze topic. Je bespaart al een hoop ellende door standaard overal een stopweerstandje te plaatsen. Geld ook voor transistors en grids bij buizen. Allemaal zeer hoogohmige ingangen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

RSS-V4.png
@LPW, het zou zo maar kunnen dat er een stopweerstand moet worden toegevoegd. Mijn kennis van MOSFET's is is onvoldoende om dat te beoordelen. Maar je hebt gelijk dat er bij mijn experiment oscillatie optrad. In een eindtrap met een aanpassingstrafo er achter begrijp ik het wel maar in een schakeling met een eenvoudige source volger lijk mij een condensator voldoende. Ik heb daarin ook nog niet voorzien. Zou 4,7 nF voldoende zijn?
Inmiddels ben ik bij de vierde versie aanbeland.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door OpaBert »

elpeewee schreef:
Het valt mij op dat er in niet 1 schema een stopweerstandje van 1K zit aan de gate van de mosfet. Dit moet zo dicht mogelijk bij de mosfet (liefst direct aan het pootje van de mosfet gesoldeerd). Dit voorkomt waarschijnlijk ook al de oscillatie ergens eerder vermeld in deze topic. Je bespaart al een hoop ellende door standaard overal een stopweerstandje te plaatsen. Geld ook voor transistors en grids bij buizen. Allemaal zeer hoogohmige ingangen.
Weer wat geleerd hier :goedzo: :dank:
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door elpeewee »

Hoi Douwe,
Heb je trouwens al eens op de site van Menno van der Veen gekeken onder de tube society projecten en dan die van 2018. Daar staat in het audio Express artikel een heel mooi hoogspanning schakeling die ik sinds kort ook gebruik. Het werkt als een virtuele supercondensator. Het is alleen niet gereguleerd maar dat kun je er wel van maken. Je eerste schakeling in dit topic lijkt er al aardig op. Mijn versterker waar deze schakeling inzit trekt ongeveer 125mA en dat levert 3 a 4 Volt rimpelspanning op de drain. Op de source hou ik een rimpel over van 0,6 mV. Er staat dan over de Fet ongeveer 11V. Nog een voordeel is dat de spanning mooi langzaam opkomt. Misschien is dit nog een optie.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Is dat die schakeling die Menno als elektronische smoorsmoel duid.
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door elpeewee »

Nee, dat is volgens mij wat anders. Het is die schakeling die bestaat uit een mosfet, 3weerstanden en een condensator van 10 uF
https://mennovanderveen.nl/cms/images/o ... rtikel.pdf
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Ja dat is inderdaad heel wat anders. Menno gebruikt de eerste FET eigenlijk als versterker schakeling GKS en de tweede FET als source volger.
Dit heeft niets met de voeding te maken
menno1.png
menno1.png (6.1 KiB) 362 keer bekeken
Bijlagen
menno1.png
menno1.png (18.57 KiB) 362 keer bekeken
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door elpeewee »

Deze schakeling
Deze schakeling
Simpel en levert schone stroom.

Die andere zijn stuurschakelingen.
Laatst gewijzigd door elpeewee op di 04 aug 2020, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door V4lve Lover »

elpeewee schreef:
Nee, dat is volgens mij wat anders. Het is die schakeling die bestaat uit een mosfet, 3weerstanden en een condensator van 10 uF
https://mennovanderveen.nl/cms/images/o ... rtikel.pdf
Volgens mij gewoon een capacitor multiplier.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Ah!buis »

Is idd geen voeding, een stuk van een buizen? versterker.
De tekening van de fets klopt niet, wordt meer door elkaar gehaald, verwarrend.
Even bijgewerkt.
Anne
Bijlagen
menno0.png
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

elpeewee schreef:
E21DBED7-C951-447D-8449-5F353E1A8A8F.jpeg

Simpel en levert schone stroom.

Die andere zijn stuurschakelingen.
Oh bedoel je deze. dit noemt Menno een elektronische smoorspoel. Is ook al eens door Anne voorgesteld.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Ah!buis »

V4lve Lover schreef:
elpeewee schreef:
Nee, dat is volgens mij wat anders. Het is die schakeling die bestaat uit een mosfet, 3weerstanden en een condensator van 10 uF
https://mennovanderveen.nl/cms/images/o ... rtikel.pdf
Volgens mij gewoon een capacitor multiplier.
Zo ongeveer, behalve dat je met de verhouding R22/R24 de spanning over de fet kunt vastleggen.Moet groter zijn dan de top-top rimpel plus wat (paar volt) voor de fet.
Anne
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door elpeewee »

Yes bufferelco ervoor en je hebt schone stroom. Meer heb je niet nodig. Heb er zelfs pcbtjes van laten maken.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

elpeewee schreef:
Yes bufferelco ervoor en je hebt schone stroom. Meer heb je niet nodig. Heb er zelfs pcbtjes van laten maken.
Ik ben blij met je bijdrage, maar voor mij is het geen optie. Ik heb gewoon geen geschikte trafo om zo'n 200V gelijkspanning te krijgen voor de PL36 regelbare voeding van Florick. Vandaar op deze manier.
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door V4lve Lover »

Je kan de PL36 in triode zetten met een jumper op de print, dit gaat goed zolang de spanning over de buis niet boven de 250V komt
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Ah!buis »

V4lve Lover schreef:
Je kan de PL36 in triode zetten met een jumper op de print, dit gaat goed zolang de spanning over de buis niet boven de 250V komt
Voor de buis mag het best veel meer met het schermrooster aan de anode.Die 250V is voor de buis als schakelaar, met de anode laag mag het schermrooster niet te hoge spanning hebben wegens te heet worden.
Het gaat hier op een andere manier mis.Met 250V op g2 is de buis pas afgeknepen, voor nul volt uit, met goed -55V.Met 400V anode+g2 wordt dat al rond -90V , moet er een TL783 in ipv LM317HV.
Anne
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door V4lve Lover »

En de TL783 is weer vervelender omdat deze minimaal ca 10mA wil zien voor hij goed regelt
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door Ah!buis »

V4lve Lover schreef:
En de TL783 is weer vervelender omdat deze minimaal ca 10mA wil zien voor hij goed regelt
Zelfs 15mA :(
Is wel te doen met 82Ω over de referentie, wordt wel een dikke potmeter om de spanning in te stellen.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

elpeewee schreef:
E21DBED7-C951-447D-8449-5F353E1A8A8F.jpeg

Simpel en levert schone stroom.

Die andere zijn stuurschakelingen.
Ik heb vandaag de schakeling op een stukje gaatjesboard gezet. Komende week maar eens in een versterker testen,
elektronische smoorspoel.jpg
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door elpeewee »

Ik gebruik deze Mosfet altijd vanwege z'n geïsoleerde jasje. Volgens mij wordt de BUZ80/81 niet meer gemaakt. Dit is een goede vervanger.
Bijlagen
mosfet FP.PNG
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Ja, dat is ook gemakkelijker, maar ik gebruik wat ik allemaal nog voorradig heb. Vroeger had ik een reparatie inrichting voor radio en televisie en de onderdelenvoorraad heb ik overgehouden, vandaar.
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door elpeewee »

Hoi Douwe,
Heb je de schakeling al eens getest in een versterker?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

elpeewee schreef:
Hoi Douwe,
Heb je de schakeling al eens getest in een versterker?
Nee nog niet. Ik heb de laatste tijd teveel andere zaken die veel tijd in beslag nemen. Ik laat wel even een bericht achter als het zover is.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hoogspannings voeding

Bericht door douwebakker »

Ik ben al een tijdje niet meer bezig geweest met mijn hoogspannings voeding project, maar ik ga het nu weer oppakken. Ik vond nog een lege 19 inch kast waar het hele spul in moet komen. De onderdelen zijn grotendeels in huis. Ik moet alleen nog wat goede potmeters en wat LED meetinstrumenten bestellen. Alle voedings trafo's die ik nodig heb zijn 220V primair. De grootste is een oude trafo uit een Multitone versterker van 390VA. voor de buizenregelaar heb ik een Amplimo 31016 van 220=> 2x25V voor de gloei van 2x PL36. De buizen regelprint heeft een aparte schermrooster voeding nodig. Deze word verzorgd door een Amroh PC45-60N. En om van 230V 220V te maken gebruik ik een Amroh trafo P284 van 220=>9V 1.5A. Voor de uitgaande regelbare hoofdspanning wil ik gebruik maken van de door v4lvelover geleverde print. Verder komt er een MOSfet geregelde spanning uit voor de schermrooster spanning. Hoe het met het negatief komt dat moet ik nog even uitdokteren. Er zit op de trafo nog een 250V wikkeling en een 25V wikkeling.
Plaats reactie