Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

Ja ik gebruikte te weinig woorden #-o
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door richard »

Is maar een theoretisch "probleem" wat geen probleem is. Het hout van de kast is ook niet luchtdicht en zoals aangegeven de membranen, rolranden en pakkingen ook niet.

Misschien dat bij het dichtslaan van een deur de woofer beweegt, maar dan overstemd de klap van de deur toch de eventuele akoestische vervorming ten gevolge hiervan.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Klein beetje vooruit gang :)
Dit weekend gaan ze maar in de beits hoop ik
Bijlagen
20200916_233733.jpg
20200916_205654.jpg
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

phuu, die fransen zijn me toch aan het prutsen met voorraad en levertijden....
Wederom is de levertijd van de 12PR320 uitgesteld met 4 weken :evil: :evil:

Zo wordt het alsnog een project van maanden i.p.v. weken :(
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door rho »

Zeer frustrerende situatie.
Kan je ze ondertussen niet ergens anders bestellen?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door OWC »

Ik ben bang dat we zulke dingen voorlopig even voor lief moeten nemen.
Veel van zulke speakers worden nmlk in Azië gemaakt, en ivm de hele toestand zijn er toch wel wat vertragingen.
Vooral ivm shipping ed. Het vervelende is dat de fabrikanten zelf vaak incomplete informatie geven mbt levertijden :(
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door jvenema »

Dit geldt ook voor andere dingen mijn zoon wil een fiets kopen, een Merida crossway 500, Door de corona is iedereen aan het fietsen gegaan en levering uit Taiwan is wat lastig. Een alternatief is ook lastig. Hij wil geen mountainbike en ook geen racefiets maar er iets tussen in. Dus meer de maat wielen en frame groote racefiets, maar recht stuur zoals mountainbike en wat bredere banden maar weer niet zo breed als op een mountain bike. Is bedoeld voor asfalt en ook af en toe bos pad en gravel pad etc.
In dit tussen segment zijn er niet zo veel die daar een leuk model voor hebben. De Merida is dan een leuke fiets voor een nette prijs maar helaas. Was bij fietsenwinkel vandaag die kon nu wat bestellen voor juni volgend jaar.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

rho schreef:
Zeer frustrerende situatie.
Kan je ze ondertussen niet ergens anders bestellen?
Ze zijn veruit de goedkoopste daar bij TLHP, maar uiteindelijk toch ten koste van iets :)
Het is niet anders jongens, dan maar keer extra schuren en beitsen..
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Shadow »

koenjer schreef:
rho schreef:
Zeer frustrerende situatie.
Kan je ze ondertussen niet ergens anders bestellen?
Ze zijn veruit de goedkoopste daar bij TLHP, maar uiteindelijk toch ten koste van iets :)
Het is niet anders jongens, dan maar keer extra schuren en beitsen..
Ik heb eventueel nog Eminence Deltalites in 12 inch voor je liggen, nieuw in doos...
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Geenius »

Ik heb de Faital Pro 12PR320 gewoon op voorraad, maar ben dan ook duurder dan TLHP :hide:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door ds23man »

Geenius schreef:
Ik heb de Faital Pro 12PR320 gewoon op voorraad, maar ben dan ook duurder dan TLHP :hide:
Maar bij jouw krijg je er een gratis cavia bij! :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door OWC »

Geenius schreef:
Ik heb de Faital Pro 12PR320 gewoon op voorraad, maar ben dan ook duurder dan TLHP :hide:
Misschien een swap doen?
Dan kan de beste meneer weer verder, krijg jij een setje nieuw later weer?
Gewoon even een brainstorm hoor.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

heren geen drukte hoor.
Tony helpt me op de achtergrond al meer dan ik had kunnen verwachten.
Dus heen en weer sturen van woofers gaan we niet doen.
Speakers komen vanzelf een keer binnen.

Ondertussen een paar lagen lak erop geknald.

Ik kwam ondertussen nog met een helder moment dat het misschien wel mooi was om de voorkant onder 45 graden te frezen zodat de hoek precies weer op de baffle valt. Dat is opzich goed te doen als de kast nog niet in elkaar zat....
Na wat test stukjes op een afval plaatje toch een hulpstuk gemaakt en alsnog de 45 graden gefreesd, daarna met de zoete vijl nog wat bij gewerkt.
100% strak was het net niet maar door de donkere afwerking valt het eigenlijk niet echt op.

Er zitten nu 3 lagen interieur beits op met tussendoor opschuren met 600 en laatste keer met scotch brite, denk dat ik het voor nu meer even laat.
Moet wel zeggen dat die interieur beits op waterbasis aan de kwast al droogt, moest als een malle door kwasten om zo goed mogelijk te voorkomen dat je 2x over elkaar schilderde.

Baffle wordt een effen mat zwarte MDF plaat, die wordt door een forumlid op de CNC machine gemaakt. Alles verzonken in de baffle.
Bijlagen
20200922_213846.jpg
20200924_081906.jpg
20200924_081903.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door MechanicalAnimal »

oewh nice, dat ziet er goed uit zo zeg.

Dat 45graad facetje lijkt me een potje lastig te frezen zo inderdaad, maar het ziet er goed gelukt uit.

Wie gaat frezen voor je? Audiomanics? if so, dan is je opdracht in goede handen, die heeft voor mij ook mallen gefreest.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Fedde »

Zeker heel mooi! :goeie:
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Herkennen jullie dat? Dat je gedurende een project al tot andere ideeën komt? :roll:

Hoe staan jullie tegen over de mogelijkheid om de baffle met een pakking vast te schroeven? (ipv houtlijm)
Zodat de baffle op een later moment nog eens vervangen zou kunnen worden voor iets anders...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door markbakk »

koenjer schreef:
Hoe staan jullie tegen over de mogelijkheid om de baffle met een pakking vast te schroeven? (ipv houtlijm)
Ik stem tegen.

Ff serieus, zoiets kan wel, maar eigenlijk moet je dan met een blinde baffle eronder werken en niet met een pakking op wat hoeklatjes. De baffle is al een feest van paneelresonanties door de reactiekrachten van de drivers, met een los-vaste verbinding zoals je voorstelt is dat nog erger.

Je kunt dit probleem ondervangen door de magneten van de bas en de mid (lastig te doen), bij voorkeur met een plastisch blijvende verbinding, te bevestigen aan braces in de kast die dan weer op de zijwanden zitten. De flens van de units moet dan weer níet klemvast op de baffle worden geschroefd, maar met tochtband van celschuim als pakking en een flexibele rubberen pakking tussen schroeven/boutjes en chassis.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door hardbats »

Ik denk dat als je genoeg schroeven gebruikt en ze met genoeg kracht aan kunt draaien met een pakking er tussen het geen probleem zou moeten zijn.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door pappaleo »

Ik heb het bij de testexemplaren van de TMWW ook gedaan, maar wel, zoals Mark zegt, met een blinde baffle er achter.

Het idee erachter was dat ik de boel nog open kon maken voor eventuele modificaties, het waren tenslotte testexemplaren.

De definitieve exemplaren hebben ook die blinde baffle, maar de baffle met de units wordt daar dan wel op vastgelijmd.
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door Rick76 »

Even een vraag. De kasten zijn vervaardigd uit populieren multiplex, mbt eventuele paneel-resonantie's toch ook niet het ideale materiaal?
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Antwoord is wel duidelijk. Mark zijn verhaal snijd hout.
De baffle is 22mm dik, heb geen mogelijkheid tot nog een blinde baffle erachter.

Dan moet ik voor mij zelf duidelijk krijgen of ik eerst genoegen neem met een pakking erachter en bij komende nadelen.
Maar wel mogelijk nog een 3weg kan maken in de toekomst.
Of dat ik hem direct volledig verlijm en later niet de baffle kan wisselen.

Slaap er nog wel een nacht of wat over :lol:
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door koenjer »

Rick76 schreef:
Even een vraag. De kasten zijn vervaardigd uit populieren multiplex, mbt eventuele paneel-resonantie's toch ook niet het ideale materiaal?
Tis berken geworden. Houthandel had geen mooie populieren meer staan.
Maar volgens mij is er een geheel topic te wijden aan het "perfecte" materiaal.

Baffle wordt 22mm V313.
kast is al gemaakt dus discussie heeft voor mij geen meerwaarde meer :)
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door jvenema »

Moet zeggen dat ik wel iets soortgelijks heb gedaan met een achterpaneel en daar goede ervaringen mee heb. Paneel kan eraf, zodat je erbij kan en merk verder er ook geen problemen mee. Echter is een achterpaneel wel iets anders dan de baffle waar de drivers inzitten met bewegende massa.

Achterpaneel zit tegen een soort van blind achterpaneel aan, waar een (flink) gat in zit Het blinde achterpaneel zit dan in een gefreesde sleuf gelijmd waardoor dat een erg stevige constructie is. kijk eventueel maar naar de showcases voor tekeningen en foto's

Maar misschien is een blind frontpaneel dan dempings en dan de opschroef baffle wel een goede oplossing afhankelijk van het dempingsmateriaal dat er tussen zit. Wellicht kun je zelfs wat paneel resonanties dempen afhankelijk van wat je er tussen stop.

Er zijn wel meer verhalen van behuizingen van twee lagen hout met demping ertussen. Mogelijk probleem is dan de wat starre schroef verbinding. Maar misschien is daar ook wel een soort van bus met demping erin voor te verzinnen. In de auto industrie worden ook bussen gebruikt met een metalen binnen en buiten ring met iets van rubber of siliconen ertussen om trillingen te dempen.

Kan me ook een constructie voorstellen met drie hout lagen met twee dempings lagen tussen de drie stevige lagen in. De middelste laag is star met de behuizing verbonden. De voorste laag is afneembaar en wordt vastgezet/star verbonden met de achterste laag. Ik geef toe dat het een flinke constructie is, het zijn maar wat ideen.
Example1.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door hannesie »

Een andere optie is dan de binnenzijde voorzien van een tegel, of meerdere, en die dan met een flexibele lijm of kit plakken op de binnen wand.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Bericht door beijert »

Ik zou de midrange en tweeter voorzien van een eigen baffle op deze manier. Zorgen dat de resonanties buiten hun werkgebied blijven.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”