JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door OpaBert »

Vriend van me vroeg aan mij dit aan jullie te vragen Bij deze :)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door Jerommel »

Kennelijk niemand dus.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door ray5150 »

JBL heeft in de kringen van de betere audio en muziek liefhebber zo'n beetje dezelfde status als Bose en Marianne Weber.
Je wilt er simpelweg niet dood mee gevonden worden.

Dat gezegd hebbende, is JBL vele jaren lang in de USA de norm geweest op het gebied van studiomonitoring, en is menig topalbum ermee opgenomen. het kan verkeren dus.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef:
JBL heeft in de kringen van de betere audio en muziek liefhebber zo'n beetje dezelfde status als Bose en Marianne Weber.
Je wilt er simpelweg niet dood mee gevonden worden.

Dat gezegd hebbende, is JBL vele jaren lang in de USA de norm geweest op het gebied van studiomonitoring, en is menig topalbum ermee opgenomen. het kan verkeren dus.
Bedankt Ray,
Ik zag de plastic klemmetjes aan de achterkant En vergeleek dat met mij Q7 Kef Daar zag ik een wereld van verschil
Dat liet ik John zien
En verder kon ik er niets zinnigs over zeggen
Maar hij heeft ze maar laten staan bij de eigenaar
Bedankt voor je opmerkingen :goedzo:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door hardbats »

De oudere jbl speakers zijn naar mijn idee beter dan wat ze tegenwoordig maken. KEF is toch wel een tandje beter Bert.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door ray5150 »

Maar ze kunnen het echt wel, hoor :
https://www.jblsynthesis.com/products/l ... 000RW.html
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
De oudere jbl speakers zijn naar mijn idee beter dan wat ze tegenwoordig maken. KEF is toch wel een tandje beter Bert.
Ik ben sinds 1975-1976 Echte fan van Kef , nu vind ik de Kef Q7 die bij mij staan niet goed uit de verf komen in het laag
Sommige nummers klinken dan echt lelijk
Dat was me bij de KEF 104 Niet opgevallen eerder andersom :!:
Of dit aan de plaatsing van de q7 Luidsprekers t.ov 104 daar zit de Woofer lager ik weet het niet , soms mis ik de 104ab2
Maar de Detail in de Bas is nu meer weggestopt achter die Bass Drum
Of hoe heet die grote trommel waar ze met een pedaal proberen doorheen te trappen. :?:
Maar ik heb weinig of geen plaats om ze anders weg te zetten .
Keer een Q11 proberen :D
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door Olaf Analogue »

De bas van de 104ab en (en van de varianten Calinda en cadenza) was dan ook wel speciaal. De B200SP1039 was een zeer goede bas driver en de resonators die er bij hoorden waren ook zeer goed. Dat men in die tijd zo'n goede en diepe bas uit 40 liter kasten wisten te halen dat was hun tijd ver vooruit. Eenzelfde oplossing zou heden ten dage nog altijd niet misstaan en komt inderdaad beter uit de verf dan bij menig moderne luidsprekers.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
JBL heeft in de kringen van de betere audio en muziek liefhebber zo'n beetje dezelfde status als Bose en Marianne Weber.
Mwah, ze hebben erg veel Mediamarkt spul en Harman doet ook erg zijn best om de naam die ze ooit hadden te grabbel te gooien. Maar volgens mij maken ze nog steeds wel luidsprekers waar een liefhebber mee uit de voeten zou kunnen.

Wel echt Amerikaans, de vormgeving is voor mij wel een dingetje.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door hardbats »

Leeuwarden schreef:
Kun je zelf haast niet voor gaan bouwen :roll:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door ray5150 »

hardbats schreef:
Kun je zelf haast niet voor gaan bouwen :roll:
Juist wel. met het aantal Avalon clonen dat in NL gebouwd is kun je makkelijk een flinke showroom of luisterdag vullen.
Zomaar een voorbeeld : viewtopic.php?t=11595

Setje originelen kost 100K, zelfbouwen kan voor 5 a 10 K, afhankelijk van de gekozen units.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door hardbats »

Was ook sarcastisch bedoelt 8-[
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door erik1977 »

:lol:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door Jerommel »

Klikt op link, kan het niet geloven.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door jvenema »

Voor dat geld dat je overhou met zelf bouwen, kun je gelijk een optrekje om de speakers heen bouwen, staan ze gelijk droog.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door Leeuwarden »

Jerommel schreef:
Klikt op link, kan het niet geloven.
$ 52.000 valt toch best mee? Ik kan het wel duurder bedenken...
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door Jerommel »

Leeuwarden schreef:
Jerommel schreef:
Klikt op link, kan het niet geloven.
$ 52.000 valt toch best mee? Ik kan het wel duurder bedenken...
Ja, vast wel, maar het zit bij deze jongens m.i. niet in de materiaalkosten end de manuren.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door Leeuwarden »

Jerommel schreef:
Leeuwarden schreef:
Jerommel schreef:
Klikt op link, kan het niet geloven.
$ 52.000 valt toch best mee? Ik kan het wel duurder bedenken...
Ja, vast wel, maar het zit bij deze jongens m.i. niet in de materiaalkosten end de manuren.

Dat geldt voor de meeste speakers...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Bericht door wouter »

Die L5 is een mooi design, waarbij ik vermoed dat de vorm volgt op de functie.
Met die tweeter kun je wel een fris hoog verwachten, maar JBL is een aantal PA dingen (zoals hoorns) gewoon maatgevend geweest.

Ik zou uit dat land eerder iets van Infinity uitzoeken... Maar JBL is lekker 'klassiek' en of de naam nou goed is of niet... Met foamranden die wat liefde nodig hebben zo nu en dan....
Plaats reactie