de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door OWC »

leonidas schreef:
Ik kreeg op Facebook best veel vragen van mensen die hun low power tube amps ( 2~8 watt) wilden inzetten.
Dat wordt niet erg succesvol met de W15 in Open Baffle.
Die heeft toch echt meer vermogen nodig.
mvgr. Leon
Dat hangt toch ook een beetje af hoe hard mensen willen luisteren?

Ik ken de gevoeligheid niet van deze speakers, maar als je ergens op 90-95dB per Watt zit, zou het met 8W prima kunnen.

Btw, als je het toch over bi-ampen hebt, weleens gedacht aan actief filteren met buizen? ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

leonidas schreef:
Ik ontwerp overwegend acoustics.
Dus aangepast op de units.
Vandaar dat sommige oplossingen makkelijker worden.
Acoustisch in de zin van het maken van een vlakke respons over het werkgebied. De relatief grote baffle voor de breedbander zorgt dat hij pas beneden 200-300Hz gaat afvallen. De woofer doet niet heel veel anders want die zit feitelijk op dezelfde baffle. Met de enkele spoel ervoor zorg je zowel voor compensatie van akoestische kortsluiting in het laag als afval boven de 200-300Hz.
Verschillende breedbanders op telkens dezelfde baffle zullen anders klinken, alleen al omdat ze verschillen in diameter. De ene meer bundelt dan de andere. Dat zijn dan wat andere karakteristieken in het middengebied.
Voor het filter maakt het echter niks uit, als je verder geen correcties in het middengebied toepast om het helemaal vlak te trekken. En of dat vlak trekken gehoormatig meer muziekplezier oplevert is te betwijfelen. Alleen al vanuit overtuiging willen breedbandliefhebbers dit liever niet. Als je vertelt dat er een crossovercomponent tussen zit (ook al is het niet waar) vinden ze het al minder goed klinken.
Dat is ook een beetje wat Leon bedoelt met de 'dark side'. Tweeter erbij mag eigenlijk ook niet, is vloeken in de kerk. :)
Sjoerd79
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 8:48
Locatie: Hengelo

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Sjoerd79 »

Vandaag ben ik op de koffie geweest bij Leon.
Wat fantastisch dat je als nieuw lid en startende zelfbouwer zo ontvangen wordt. Het was de rit van 2 uur meer dan waard.
Ik was erg nieuwsgierig naar de Lii drivers en werd niet teleurgesteld. Ik heb geluisterd naar de 8 en 12 inch. Beide compleet anders maar van mooie kwaliteit en gewoon genieten. De 8 inch wat 'dunner' en gedetailleerd, de 12 inch warmer.
De 12 inch fr in combinatie met de w15 was 'overdonderend' rijk en overall indrukwekkend.
Voor mij als hoog liefhebber was de w15 bijna een beetje teveel van het goede.

Erg leuk om te sparren met Leon (die de geluidsweergave altijd boven het esthetische deel stelt) Waar ik natuurlijk iets wil bouwen wat waarschijnlijk niet gaat klinken. :D

Ik zit met nog meer vragen en ben blij met mijn antwoorden. Een leuke middag en een aanrader!

Leon bedankt!!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

Die F12 is zeker een leuke driver met veel potentie. Al zijn er nog wat aanpassingen nodig om het volledige er uit te halen.
Hoe heb je de set beluisterd? Met het normale crossover of bi amped?
Sjoerd79
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 8:48
Locatie: Hengelo

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Sjoerd79 »

De f12 los en als set bi amped met de w15 en tweeter. De f12 was voor mij met de Leonidas filter al bijna genoeg bas. (luister meeste akoestisch, en avonds laat.)
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door floeper »

De F12 los was inderdaad best imposant kwa bass! Als je inderdaad veel akoestisch luisterd is daar lrima mee te leven :)
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

floeper schreef:
De F12 los was inderdaad best imposant kwa bass! Als je inderdaad veel akoestisch luisterd is daar lrima mee te leven :)
Daar waren we wel van onder de indruk ja.
Wij als laag luisteraars prefereren wat meer laag maar voor iemand die vooral akoestisch luistert kan de F12 het makkelijk alleen af met het goede contour circuit
Sjoerd79
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 8:48
Locatie: Hengelo

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Sjoerd79 »

Ik zou willen beginnen met de 12 inch en dan kijken of ik de bass goed kan krijgen voor mijn ruimte. En anders de bass driver(s) toevoegen. Met de tips en trucs van Leon hoop ik een eind te komen.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

Tikje off topic, maar gaan jullie nog naar de Dutch audio event in Veldhoven? Er is waarschijnlijk weer allerlei baffle spul te beluisteren. Pure audio project, Daudio, en ik zag dat Steinway Lyngdorf er ook weer is. Vond ik vorig jaar spectaculair mooi met hun model B, alhoewel het ik maar kort kon beluisteren... Zes keer 12 inch per kant, heerlijk losse en diepe bas...
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door floeper »

Gaat dat door dan?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Volgens mij niet...
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

Hm ik hoorde net dat het inderdaad niet door gaat. Handig dat ze dat een week van te voren nog niet op hun webpage gezet hebben...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Henkjan »

het was al maanden geleden besloten dat t niet door zou gaan...
hopelijk ergens in t voorjaar
TomTest
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 20 mei 2019, 14:52
Locatie: Düsseldorf

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door TomTest »

Hallo Leon, hallo alle anderen die geïnteresseerd zijn in Lii / OB,
heb vandaag de luidsprekers voor de Liionidas besteld :yeah: en ben nu bezig met de constructie. kunt u alstublieft zo vriendelijk zijn en enkele vragen beantwoorden die mij zorgen baren?
1.) Behoort de spleet in de vloer tussen de vierkante planken (42x42mm) tot het crossover netwerk (akoestische constructie) en is daarom verplicht?
2.) Leon raadt multiplex aan voor het bovenste gedeelte en mdf voor de rest, maar nu probeer ik mijn vrouw ook recht te doen! :wink: Daarom zou mijn poging tot compromis, tussen geluid en optiek (egaal oppervlak), zijn om alle oppervlakken te bouwen van beuken multiplex (multiplex) omdat het een hogere dichtheid heeft dan berken multiplex en daarom dichter bij de mdf ligt. zie je problemen waarom ik het niet zou moeten doen?

Bedankt voor je steun en een fijne zondag allemaal.
Veel groeten André
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

dag André,

1 de spleet mag ook weg.
2 je mag rustig ander materiaal gebruiken. Het zal wat verschil maken maar ik denk niet dat je dat zult horen. Neem wel het woofer panel dubbele dikte !

Veel bouwplezier , Leon
TomTest
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 20 mei 2019, 14:52
Locatie: Düsseldorf

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door TomTest »

leonidas schreef:
dag André,

1 de spleet mag ook weg.
2 je mag rustig ander materiaal gebruiken. Het zal wat verschil maken maar ik denk niet dat je dat zult horen. Neem wel het woofer panel dubbele dikte !

Veel bouwplezier , Leon
Dag Leon,

Heel erg bedankt voor je feedback en uitleg, dit zal mij zeker helpen.
Ik heb al veel gedachten over hoe ik iets bouw, maar ik heb natuurlijk jouw kennis en ervaring niet, daarom ben ik bang om fouten te maken. Toch hoop ik dat ik met veel plezier heb gebouwd (hangt af van de fouten / bedankt voor je goede wensen), maar het belangrijkste is dat het resultaat klopt. :goedzo:

Veel groeten,
André
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Ben al 2 weken met de F12 bezig.
Waar ik op uit ben (voor de dark side) is een relatief kleine open baffle
met goede bas
wat draait op een set amp zoals de 2A3 of 300B.

Dus eerst een circuit getuned voor de F12
Toen Sjoerd , Bas en Coen hebben geluisterd was ik halverwege.

Nu is er veel meer bas en klinkt het totaal veel meer in balans.

Dus vanmiddag snel van een paar schragen een open baffle gebouwd om diverse units uit te proberen.

Op dit moment draaien de F15 units.
Tweaken was nu een fluitje van een cent :)

Bass in spades !!

Morgen kijken of mijn Aurexx Cristal (2x3 watt) voldoende is om een acceptabel geluid te creëren.

Mvgr. Leon.
Bijlagen
IMG_0138.JPG
IMG_0139.JPG
IMG_0140.JPG
IMG_0141.JPG
IMG_0142.jpg
IMG_0143.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Wat is de functie van het balkje onder de unit?
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Walt ,

Dat het bovenste bord tegengehouden wordt en niet weg kan glijden.
Sjoerd79
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 8:48
Locatie: Hengelo

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Sjoerd79 »

Mooie oplossing zo Leon
Klinkt veel belovend. Als jij tevreden bent over de bass is het voor mij iig genoeg.
Jammer dat ik niet om de hoek woon. Na de vorige luistersessie staat de f12 toch wel hoog op mijn wishlist.
Gr Sjoerd
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Op dit moment heb ik zowel de F15 als de F12 spelend .
Open Baffle single driver , beide met add-on tweeter (10 kHz en up)

Het geluid is gebalanceerd op de manier die ik het lekkerste vond klinken.
dat beteknt dat o.a. voor baffle-loss gecompenseerd is zodat het rendement omlaag gaat.

Het was de bedoeling dat is voldoende overhield om beide sets te kunnen gebruiken met SET amps.
Maar ik heb zelf geen 2A3 of 300B versterkers.

Dus bij deze een soort van open oproep of er iemand met zo'n amp en keertje langs wil komen om dit en keer te testen.

Wie o wie voelt zich geroepen ?

trouwens : de F15 heeft een dayton amy 3-4 on top en klinkt verdomde overtuigend.


mvgr. Leon.
Bijlagen
f15 amt 1.jpg
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

Ik heb geen lampen, maar kan wel een paartje low gain ncore 400's meenemen...
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Nou , eh , liever niet Fedde :
Ik moet hier altijd de tent verbouwen voor een andere versterker.
dat doe ik nu dus alleen voor een low power set amp !

gr. Leon
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

De Ncore is heel clean en fijn, en klinkt waarschijnlijk beter dan heel wat low power tube amps, maar wat je wilt...
Ik heb alleen een buis in een MHDT Paradisea TDA1545 DAC, maar deze is momenteel niet meer in gebruik...
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door floeper »

Ik heb mijn tpa3255 versterker al eens meegenomen en Leon heeft zelf een zappulse versterker. Dus het testen met klasse d is bekend ;)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”