luidspreker keuze

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: luidspreker keuze

Bericht door richard »

Dat is echt een probleem idd. kleine speakers met hoog rendement, dan moet ik gelijk aan de Klipsch boekenplankjes denken...
Het kan wel, maar voor een hoog rendement kan je minder eisen stellen aan de onderste grensfrequentie. Wordt soms gemaskeerd met een wat hogere Q in het laag en daardoor wat opslingerende bas.

Van het trio; klein, rendement en diepgang kan je er maar twee kiezen.

Overigens hadden luidsprekers van Focal meestal ook een wat hoger rendement dan gemiddeld.
Laatst gewijzigd door richard op za 05 sep 2020, 9:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker keuze

Bericht door dre »

Met 12W kan hij prima spelen tot zijn aanstaande KT88 versterker klaar is.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door peterl »

richard schreef:
satefan schreef:
dre schreef:
De Prestigious Two zou wel eens wat voor je kunnen zijn.
Zeer fijne speakert, en de ontwerper heeft in t filter een optionele voorziening opgenomen voor buizen-liefhebbers:
Wat is het rendement van dat ding, 85 tot 87 dB? Wel eerst proberen of dat gaat met je 12 Watt versterker met de muziek die je leuk vind.
Nee die trekt het niet las ik op het forum, gevoeligheid is veel te laag.
Ik ben er inmiddels al wel achter dat het niet zo eenvoudig is voor buizenversterkers vanwege het lage vermogen(nu 12 straks misschien 25 watt) en de impedantie van 8 ohm. dan komt daar de gevoeligheid nog bij van tegen de 90 db, wordt zoeken, zelfs in het bestaande hifi gamma tot max 600.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door peterl »

ray5150 schreef:
peterl schreef:
Dat zou ik dan ook bij ons in de regio kunnen doen, dat is niet het probleem.
Zit er bij jullie in de regio dan ook een zelfbouw luidsprekerzaak ?
Oh, ik wist niet dat dat een zelfbouwzaak was, dacht een hifi winkel :oops:
Maar nee die hebben we niet bij ons.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: luidspreker keuze

Bericht door richard »

Shadow schreef:
kleine speakers met hoog rendement, dan moet ik gelijk aan de Klipsch boekenplankjes denken...
Is als je voor nieuw wil gaan ook een optie, volgens mij is de R51M ook wel binnen het budget.
Is Klipsch wel een levendig luidsprekertje; niet iedereen zijn smaak. Al zijn de hedendaagse modellen een stuk evenwichtiger dan vroeger.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door peterl »

Ik hoorde van de buizenbouwers ook al over klipsch dat die het goed doen, ga daar eens naar kijken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: luidspreker keuze

Bericht door Pjotr »

Echte zelfbouwzaken waar je ook naar voorbeelden kunt luisteren zijn er eigenlijk niet meer helaas. Meen dat alleen Speakerland in Os nog wel op afspraak werkt. Dat maakt het erg lastig om je keuze te maken voor iets wat zo smaakgevoelig is. En zeker als je instapt zonder ervaring in de zelfbouwwereld. Om te beginnen zou ik vergeten dat zelfbouw goedkoper is dan kant en klaar vandaag de dag. Je moet het echt doen omdat je het leuk vindt om zelf iets te creëren. In die zin zou ik niet gelijk boven in de boom beginnen en eens wat ervaring op gaan doen in het wat lager budget segment.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door peterl »

Dank je Peter, dat idee kreeg ik ook al een beetje, zag dat de boekenplank Speakers in Oss ook niet allemaal aan de specs voldoen.
Maar wat zijn andere belangrijke specs waar je rekening mee moet hoeden bij een luidspreker? Dit is van de klipsch rp500
Gevoeligheid is hoog, dus oke
maar wat betekenen bijv frequecy response?
crossover frequency?

FREQUENCY RESPONSE 48-25kHz +/- 3dB
SENSITIVITY 93dB @ 2.83V / 1m
POWER HANDLING (CONT/PEAK) 75W/300W
NOMINAL IMPEDANCE 8 Ohms Compatible
CROSSOVER FREQUENCY 1500Hz
HIGH FREQUENCY DRIVER 1” Titanium LTS Vented Tweeter with Hybrid
Cross-Section Tractrix® Horn
LOW FREQUENCY DRIVER 5.25” Cerametallic Cone Woofer
ENCLOSURE MATERIAL MDF
ENCLOSURE TYPE Bass Reflex via rear-firing

Dit is van de Focal aria.

Type Two-way bass-reflex bookshelf loudspeaker
Speaker drivers 61/2" (16.5cm) Flax bass - Midrange
1" (25mm) Al/Mg TNF inverted dome tweeter
Frequency response (+/- 3dB) 55Hz - 28kHz
Low frequency point - 6dB 47Hz
Sensitivity (2.83V / 1m) 89.5dB
Nominal impedance 8Ώ
Minimum impedance 4.6Ώ
Recommended amplifier power 25 - 120W
Crossover frequency 2800Hz
Dimensions (H x W x D) 153/8x 87/8x 111/32" (390x225x280mm)
Weight 19lbs (8.5kg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: luidspreker keuze

Bericht door Pjotr »

Daar is echt niks zinnigs over te zeggen. Het totaal bepaalt het klankbeeld. De rest is eigenlijk kretologie ;) Of het bevalt en het prettig vindt is puur een gevoelskwestie. Het kan dan ook nog zijn dat wat je op het eerste gehoor/gezicht mooi vindt, op den duur toch verveelt en niet beklijft. Andersom kun je ook meemaken. Iets wat niet bijzonder lijkt in eerste instantie, je later erg kunt gaan waarderen. Kijk b.v. eens naar de ontwerpjes van Papaleo op dit forum. Zijn allemaal no non sense budget ontwerpen die goed klinken. Verder kan ik je aanraden om eens een paar jaargangen Hobby Hifi en Klang & Ton door te spitten. Dat geeft een mooi overzicht wat er zoal mogelijk is van klein tot groot. Misschien iemand in de buurt die ze heeft liggen?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door pappaleo »

Waar woon jij ergens, Peterl? Misschien is het al gezegd, maar ik vind het zo 1-2-3 niet terug.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door peterl »

In Enschede Leo.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door pappaleo »

Hm, dat is niet naast de deur. :(
Als je nou in de buurt woonde dan had ik gezegd: Ik kom even langs met een paar kastjes, dan kan je vast een indruk krijgen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: luidspreker keuze

Bericht door richard »

pappaleo schreef:
maar ik vind het zo 1-2-3 niet terug.
Staat vaak onder het profiel (niet altijd). In ieder geval wel bij Peter.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door pappaleo »

richard schreef:
pappaleo schreef:
maar ik vind het zo 1-2-3 niet terug.
Staat vaak onder het profiel (niet altijd). In ieder geval wel bij Peter.
Nu wel, ja.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door peterl »

pappaleo schreef:
richard schreef:
pappaleo schreef:
maar ik vind het zo 1-2-3 niet terug.
Staat vaak onder het profiel (niet altijd). In ieder geval wel bij Peter.
Nu wel, ja.
Maar dat staat er al een week onder hoor. :lol:
Ik heb eens wat gezocht en bij bij 4 verschillende speakers gekomen met de goede specs.
Weet alleen niet of de een beter is dan de andere. en weten jullie er nog meer in deze specs? B&W voldoet niet.
Focal aria 906
Klipsch rp500m
Monitor bronze 2
Monitor silver
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: luidspreker keuze

Bericht door richard »

Zelf heb ik een Klipsch R51M. Met eigenschappen wat ik hiervoor over heb geschreven. Wel aan een Bryston 4B, dus stroom genoeg en rendement eigenlijk niet belangrijk.
De RP500M kost meer dan het dubbele. Zijn iets duurdere broertje de RP600M scoort lovende kritieken, misschien dat je daar op kan zoeken.

De recente Focal ken ik eigenlijk niet; in het verleden vond ik de hoogweergave van Focal irritant en scherp. Met Monitor Audio eigenlijk hetzelfde. Die dingen hadden aluminium tweeters die schetterden. Ik zou ze niet kopen voor ze beluisterd te hebben.
Laatst gewijzigd door richard op za 26 sep 2020, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door peterl »

Kijk dat zijn dingen waar ik wat aan heb, vroeger toen ik mijn Allure had gekocht had ik dat met magnat dat die erg scherp klonk in het hoog, niet prettig. Die klipsch R51 zou qua specs ook kunnen. en ligt een stuk lager in prijs.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: luidspreker keuze

Bericht door Ouwebok »

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door peterl »

Als je dit verhaal doorleest hou je niet veel meer over in de range rond de 89db.
Polk audio rti A1 en A3 serie scoort dan nog goed.
Klipsh komt er slecht uit met zijn getallen.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: luidspreker keuze

Bericht door Ouwebok »

Voor zover ik het begrepen heb, kun je -met std dynamische luidsprekers- een kleine kast niet combineren met een diepe bas en hoog rendement. Het is of-of(?)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door OWC »

Ouwebok schreef:
Voor zover ik het begrepen heb, kun je -met std dynamische luidsprekers- een kleine kast niet combineren met een diepe bas en hoog rendement. Het is of-of(?)
Dat kan zeer zeker wel, drivers zoeken met een hoge BL en lage Qts.
Het gaat alleen wel lastig worden om dat passief aan te sturen, maar een actief filter met buizen is zeker ook mogelijk!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: luidspreker keuze

Bericht door richard »

Ouwebok schreef:
Voor zover ik het begrepen heb, kun je -met std dynamische luidsprekers- een kleine kast niet combineren met een diepe bas en hoog rendement. Het is of-of(?)
Van het trio; klein, rendement en diepgang kan je er maar twee kiezen.
Diepgang en rendement maar niet klein, klein en diepgang maar geen rendement of kein en rendement maar geen diepgang.

Volgens mij een natuurkundig gegeven.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker keuze

Bericht door dre »

Misschien dat de Klipsch RB-81 of de Rb81 mk2 wat voor je kan zijn.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: luidspreker keuze

Bericht door peterl »

Ik heb nu eerst een paar zeer goedkope 8ohm speakertjes om te testen dat alles straks goed functioneert en ga dan met de versterker onder de arm een aantal van deze speakers testen bij hifi zaken, denk dat dat het beste resultaat zal geven.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker keuze

Bericht door dre »

Inderdaad geen haast!
Plaats reactie