de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef:
Ik denk niet dat Leon bang is voor jouw zelfbouw versterker Bert, ik denk dat ie er gewoon genoeg zelf heeft staan :lol:
Aaaah is dat het
Hij is bang dat mijn versterker beter is :lol:
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Ik heb er geen zin meer in om iedere keer de tent te moeten verbouwen omdat iemand zijn eigen versterker op mijn set wil uitproberen.
Gewoon teveel gedoe.

Mvgr Leon
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door OpaBert »

leonidas schreef:
Ik heb er geen zin meer in om iedere keer de tent te moeten verbouwen omdat iemand zijn eigen versterker op mijn set wil uitproberen.
Gewoon teveel gedoe.

Mvgr Leon
Zoiets zou ik ook zeggen Leon :lol:
En ook veel vriendelijke groeten natuurlijk
OpaBert :D
scenic07
Berichten: 3
Lid geworden op: za 05 sep 2020, 8:43

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door scenic07 »

Hallo, ik ben een audiofiel / muziekliefhebber uit Litouwen. Ik heb thuis meerdere sets luidsprekers. Ten eerste: "Reference 3 Royal Master" + twee actieve verzegelde subs "BK XLS-200". Dan zelfgemaakte OB a la "Bastanis Prometheus II" op Bastanis "Crystal" fullrange met "Gemini" tweeters + dezelfde subs. En tot slot zelfgemaakte Onken-box op de Beyma 12XC30 + ESS AMT-1 AIR Motion Transformer-tweeters (pictures attached). Maar twee weken geleden las ik per ongeluk over Li-Audio-stuurprogramma's op internet, raakte erg geïnteresseerd en mijn audiofiel won mijn muziekliefhebber: ik bestelde een paar F-8 omdat ze volgens de Onken-calculator bijna perfect in mijn Onken-boxen pasten met een afsnijfrequentie van ongeveer 28Hz !! Alleen het gebied van de uitvoerpoorten moet worden gehalveerd aangezien er boxen werden gebouwd voor 12-inch stuurprogramma's. Nu las ik over het Leonidas Open Buffle-project op internet en raakte nog meer geïnteresseerd. F-8 zou waarschijnlijk over twee weken komen, en als ze om de een of andere reden niet goed zouden spelen in Onken, wil ik het OB Leonidas-project proberen op F8 + W15, maar zoals ik in detail begrijp, bestaat het Leonidas-project alleen voor Crystal 10 + W15?
 
Bijlagen
Reference 3A Royal master
Reference 3A Royal master
Reference 3A Royal master
Reference 3A Royal master
Bastanis Prometheus
Bastanis Prometheus
Bastanis Prometheus
Bastanis Prometheus
Onken Petite
Onken Petite
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

De Liionidas OB wordt op dit moment al gebruikt met de Crystal-10, Fast-8 en F-15. Binnenkort wordt ook de F-12 getest.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

Welkom op het forum. Geen idee of je dit kan lezen want zo te zien werkt Google translate een beetje gek met luidspreker jargon.

Mooie speakers maar Onken Petite is zeker eufemistisch bedoeld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

Welkom!
richard schreef:
Welkom op het forum. Geen idee of je dit kan lezen want zo te zien werkt Google translate een beetje gek met luidspreker jargon.

Mooie speakers maar Onken Petite is zeker eufemistisch bedoeld.
Zo te zien gaat de vertaling vanuit het Litouws naar het Nederlands perfect i.i.g.! :sure:
TomTest
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 20 mei 2019, 14:52
Locatie: Düsseldorf

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door TomTest »

richard schreef:
Welkom op het forum. Geen idee of je dit kan lezen want zo te zien werkt Google translate een beetje gek met luidspreker jargon.

Mooie speakers maar Onken Petite is zeker eufemistisch bedoeld.
Je hebt helemaal gelijk! Als Duitser kan ik sommige woorden begrijpen, maar sommige woorden zijn voor mij onbegrijpelijk. Met de vertaling door Google ben je dan ANDERS onbegrijpelijk. :think: ](*,)

Maar ik geef nog steeds niet op, daarvoor is het onderwerp te belangrijk voor mij! :wink:
scenic07
Berichten: 3
Lid geworden op: za 05 sep 2020, 8:43

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door scenic07 »

hardbats schreef:
De Liionidas OB wordt op dit moment al gebruikt met de Crystal-10, Fast-8 en F-15. Binnenkort wordt ook de F-12 getest.
Zelfde ontwerp OB voor verschillende luidsprekers :relax: ? En de cross-overs zijn hetzelfde? Gewoon Fast 8 in plaats van Crystal invoegen in OB voor Crystal 10?
scenic07
Berichten: 3
Lid geworden op: za 05 sep 2020, 8:43

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door scenic07 »

richard schreef:
Welkom op het forum. Geen idee of je dit kan lezen want zo te zien werkt Google translate een beetje gek met luidspreker jargon.

Mooie speakers maar Onken Petite is zeker eufemistisch bedoeld.
Ik heb een onken gemaakt voor de oude Russische Kinap-coureurs en ik vond het geluid bij hen niet zo leuk. Daarna heb ik er lang over gedaan om geschikte andere chauffeurs te selecteren. Al 30 jaar heb ik veel verschillende kant-en-klare luidsprekers en subwoofers van 2-5 duizend euro gehad, maar met drivers Beyma 12XC-30 voor buizenversterkers of Eminence CX-12 voor solid state versterkers hoor ik van mijn Onken de beste bas Ik heb ooit mijn huis gehoord. Het is gewoon anders dan in gesloten ontwerpen, of nog meer in een eenvoudige basreflexbehuizing. De bas gaat niet zo diep als bij andere constructies (ergens tot 35Hz), maar het is anders, het is sneller, meer open, luchtiger (als we op deze manier over bas kunnen spreken) en grootschaliger aan de dezelfde tijd! De beweging van luchtstromen is volledig onhoorbaar (zoals vaak het geval is bij eenvoudige basreflex vanwege het kleine uitlaatgebied?) Ik denk dat bas beter dan in Onken alleen mogelijk is in OB (imho).
met vriendelijke groet
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

chauffeurs = Drivers :)

blijft leuk google translate toch ?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

scenic07 schreef:
hardbats schreef:
De Liionidas OB wordt op dit moment al gebruikt met de Crystal-10, Fast-8 en F-15. Binnenkort wordt ook de F-12 getest.
Zelfde ontwerp OB voor verschillende luidsprekers :relax: ? En de cross-overs zijn hetzelfde? Gewoon Fast 8 in plaats van Crystal invoegen in OB voor Crystal 10?
Ja, ja en ja :wink:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

leonidas schreef:
chauffeurs = Drivers :)
Li-Audio-stuurprogramma's zijn ook Lii-Audio-drivers of Lii-Audio-luidsprekerunits in het Nederlands.
blijft leuk google translate toch ?
Ja :mrgreen:
Maar wellicht dat Leon je nog wat wil vertellen over de verschillende filters voor de Liionidas?
scenic07 schreef:
Zelfde ontwerp OB voor verschillende luidsprekers :relax: ? En de cross-overs zijn hetzelfde? Gewoon Fast 8 in plaats van Crystal invoegen in OB voor Crystal 10?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door pappaleo »

Russische Kinap-coureurs. :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

pappaleo schreef:
Russische Kinap-coureurs. :mrgreen:
Als ik daar op Google kom ik bij Fangio uit; een legendarische formule 1 coureur.

Maar Google maakt er wel een potje van; driver laten zoals het is, driver als coureur, chauffeur en zelfs stuurprogramma. Valt me nog mee dat ze er geen heistelling of golfclub van hebben gemaakt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Ik ben vandaag bij Leon op bezoek geweest. Ik ben niet zo van de breedbanders, maar wel van OB natuurlijk!
Twee OB idioten bij elkaar, de hele middag zo vol gekletst. En geluisterd natuurlijk!

Het is duidelijk dat Leon weet waar hij mee bezig is. Wist ik al, vanuit een paar jaar geleden met zijn betrokkenheid bij pureaudioproject, maar hij zat toen natuurlijk binnen de grenzen van hun ontwerp keuzes te filteren. Dat betekende voor mij een lekker klinkend geluid, maar wel met te weinig helderheid in het midden en te weinig definitie in het laag.

Daar heb ik vandaag niets van gemerkt. De Lii drivers zijn ideaal voor de uitgangspunten van Leon. Die komen er kort gezegd op neer dat hij de baffles zodanig ontwerpt dat het laag en midhoog al op een natuurlijke manier in elkaar overlopen. Het filter dient dan nog uitsluitend om te voorkomen dat er teveel geluidsdruk ontstaat in het gebied waarin de drivers allebei veel output leveren. Dat lukt met eenvoudige 6dB/oct filtering en rendement aanpassing. Meer doet het filter niet.

Het resultaat is een tonaal heel evenwichtig systeem. Bij alles wat ik heb gehoord, in beide luisterruimtes, kwamen de verschillende opnames er mooi uit, ook met mijn eigen muziek. Het beeld was wel smaller dan wat ik gewend ben. Het speelt zich voornamelijk tussen de speakers af, met een mooi diep geluidsbeeld. Dat gaat heel goed met normaal stereo.
Roger Waters Amused to Death echter, met Qsound, geeft niet het holografische beeld dat ik gewend ben. Daar waar in het derde nummer normaal stem en piano in het begin links en rechts van je staan, kwam dat niet verder dan 1 meter links en rechts voorbij de speaker.
Ik weet niet goed waar dat aan ligt, de drivers of het baffle ontwerp. Niet aan het filter in ieder geval en ik kan me ook niet voorstellen dat het aan de versterking ligt.

Leon vertelde dat onderzoek in het verleden heeft uitgewezen dat je 'hoog' en 'laag' luisteraars hebt. Bijna iedereen neigt meer of minder naar het een of het ander. Daarbij wil de hoog luisteraar vooral laag dat niet irriteert en de laag luisteraar net andersom. Ik kan me daar wel in vinden. Leon is meer een laag luisteraar en ik meer een hoog luisteraar. Daarbij ben ik ook zeer gefixeerd op ruimtelijke afbeelding, vandaar dat de dingen die ik schrijf voor mij opvallende verschillen zijn.

Het midhoog klonk bij luide complexe passages wat vervormd, net alsof er soft clipping plaatsvond. N.B. de drivers hebben een flinke resolutie dus dit valt snel op. Echter, toen Leon een tweetertje bijschakelde voor het tophoog, verdween dit vervormings effect voor mij vrijwel volledig. Deze extra harmonischen waren blijkbaar nodig om het tonaal helemaal kloppend te maken.

Voor mij persoonlijk levert de combinatie van een dure middentoner en tweeter meer finesse, verfijning en microdetail, vooral ook op open baffle, dan de Crystal 10 voor hetzelfde geld. Een aantal mensen hier weten wel dat voor mij de referentie een AudioTechnology midwoofer en een Mundorf AMT tweeter zijn. Daar zit natuurlijk wel een disclaimer bij, op een smalle baffle vraagt zo'n opzet een veel complexer filter en voor de 'gewone' doe-het-zelver is het dan bijna onbereikbaar om eruit te halen wat erin zit. Zeker de goedkopere Lii drivers maken de drempel om een Leonidas OB te bouwen zeer laag, met een hoge prijs/kwaliteitverhouding. Met als groot voordeel dat je later gewoon de breedbander kan wisselen en upgraden.

De grote verrassing was voor mij het laag. Ik heb nog niet voor dat geld eerder zo'n goede 15" driver gehoord. Dit is echt een perfecte driver voor OB! Wat ook wel grappig was, ook bij de OB met de twee 12" drivers bij de koffietafel, bleek dat Leon en ik hetzelfde type laag nastreven, dat was duidelijk. OB of niet, het moet voldoende diepgang, dynamiek en druk hebben.

Leon heeft een heel slimme opstelling. De speakers staan ver in de ruimte, op bijna 40%. Dat geeft een vrijwel ideale verdeling van staande golven met een OB. Walt doet hetzelfde in zijn luisterruimte. De laagste roommode wordt op deze manier optimaal aangesproken en de hogere roommodes juist niet overdreven en mooi verdeeld. De OB wordt dus ook lekker geholpen. Zeker met de luisterplek redelijk dicht bij de wand erachter (op ongeveer 1 meter). Als je een meter naar voren gaat zitten verdwijnt veel van de druk, maar op de luisterplek bij Leon is er een super mooi fundament.

Het was een leuke dag. We hebben veel kennis kunnen uitwisselen, Leon komt vast ook nog eens bij mij langs. En ik heb er weer een driver bijgezet op mijn lijstje, die misschien eens terug gaat komen in mijn eigen projecten!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Mooi verslag!
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shutdown98 »

Inderdaad een mooi verslag!, ik vindt het wel herkenbaar (al had ik het zelf zo niet kunnen verwoorden).
Ik heb 2 maal bij Leon geluisterd en de bas was voor mij ook de verassing. Niet dat mid/hoog slecht is (zeker niet) maar thuis klinkt dat ook heel erg fijn.
Denk dat ik de Lii woofers ga zetten in mijn huidige OB's, lijkt me een mooie upgrade.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door dre »

Is er een linkje naar de woofers?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Dat zou handig zijn inderdaad, en de prijzen erbij. Ik ben een beetje de draad kwijt wat er allemaal beschikbaar is.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

jeroen_d schreef:
Ik ben vandaag bij Leon op bezoek geweest.
En je hebt een mooi verslag gegeven van je ervaring. Bedankt!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

Mooi en helder verslag Jeroen!

Wat betreft die Q-sound. Dat is synthetisch geklooi met fase. Meer effect bejag dan realisme. Wat dat doet met OB lijkt mij volkomen onvoorspelbaar en zo te lezen contraproductief.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

dre schreef:
Is er een linkje naar de woofers?
Googlen op Lii audio is toch niet zo moeilijk? Of krijg je dan alleen je duistere zoekvoorkeuren te zien?
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shutdown98 »

https://www.lii-audio.com/product/15-in ... inet-w-15/

Op dit moment €513,- de set excl. Btw, invoer en verzendkosten
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door dre »

richard schreef:
dre schreef:
Is er een linkje naar de woofers?
Googlen op Lii audio is toch niet zo moeilijk? Of krijg je dan alleen je duistere zoekvoorkeuren te zien?
Ondertussen al gevonden......
Maar ik zag afgelopen week ook zwarte drivers voorbij komen......
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”