Voor de liefhebbers van breedbanders

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door OWC »

Eens per maand loop ik weer even alle websites, merken en magazines af om te kijken of er weer wat interessante "ontwikkelingen" zijn.

Zo kwam ik een leuke 8" breedbander tegen van SB Acousitcs, SB20FRPC30-8
linkje; https://sbacoustics.com/product/8in-sb20frpc30-8-paper/

Wat deze breedbander wel interessant maakt, is dat het een koperen modulatie ring heeft (lagere vervorming), een phase plug, een xmax van 5,6mm en daarnaast ook nog parameters heeft die prima geschikt zijn voor BR, TL, ML-TL of zelfs een hoorn.
In ongeveer een kast grote van 50-70 liter, is dat best prima.
Off-axies reponse ziet er voor een dergelijke breedbander best ok uit.

Dat alles voor 30-35 euro per speaker.
Bijlagen
8in-SB20FRPC30-8.jpg
8in-SB20FRPC30-8.pdf
(612.66 KiB) 41 keer gedownload
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door Jerommel »

Is dat bedoeld als (semi) HiFi, of (semi) PA?
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door VintageHarry »

Dat ziet er niet verkeerd uit voor die prijs, interessante tip! :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door Henkjan »

leuke mid ook. goed rendement. bijna een 9710 :lol:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door OWC »

Jerommel schreef:
Is dat bedoeld als (semi) HiFi, of (semi) PA?
Is daar een grens dan? ;)
Net wat jij hifi of PA vindt ;)

Maar met 50W max, niet echt PA te noemen.
Zeker op langere termijn ga je dan wel in de problemen komen ivm warmte.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door OWC »

Henkjan schreef:
leuke mid ook. goed rendement. bijna een 9710 :lol:
In dit geval denk ik dat er goed is gekeken naar de user case.
Er zijn best wel een hoop andere breedbanders op de markt, maar die zijn het allemaal net niet.
Vaak veel te hoge Qt en/of veel te weinig xmax of ineens schreeuwend duur.

Een 9710 is ook leuk, maar ook vrij beperkt in xmax bv, zelfs met het rendement (gevoeligheid).
Ik heb er trouwens nog twee liggen die stof liggen te happen (maar ook heel erg kreupel zijn)

Deze als pure mid zou kunnen, maar voor die prijs zijn er betere keuzes denk ik.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door Jerommel »

One World Concepts schreef:
Jerommel schreef:
Is dat bedoeld als (semi) HiFi, of (semi) PA?
Is daar een grens dan? ;)
Net wat jij hifi of PA vindt ;)
Hmmm, universeel dan. :)

Maar met 50W max, niet echt PA te noemen.
Zeker op langere termijn ga je dan wel in de problemen komen ivm warmte.
Mwoah, als topjes vanaf 150 Hz ofzo, kan je toch aardig kabaal maken met 2x 50 Watt.
Zeker als het rendement zo hoog is.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door OWC »

Jerommel schreef:
One World Concepts schreef:
Jerommel schreef:
Is dat bedoeld als (semi) HiFi, of (semi) PA?
Is daar een grens dan? ;)
Net wat jij hifi of PA vindt ;)
Hmmm, universeel dan. :)

Maar met 50W max, niet echt PA te noemen.
Zeker op langere termijn ga je dan wel in de problemen komen ivm warmte.
Mwoah, als topjes vanaf 150 Hz ofzo, kan je toch aardig kabaal maken met 2x 50 Watt.
Zeker als het rendement zo hoog is.
Het gaat niet om de hoeveelheid kabaal, het gaat om warmteontwikkeling in de spreekspoel.
50W is niet echt veel in PA land, zoiets gaat gewoon sneuvelen.
Zeker als je de dynamiek van muziek daar nog eens bijneemt.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door VintageHarry »

One World Concepts schreef:
Deze als pure mid zou kunnen, maar voor die prijs zijn er betere keuzes denk ik.
Nu je dit zo noemt, welke 7 of 8” mid (250-2500 Hz) met zo’n prijskaartje zou jij dan aanbevelen?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door OWC »

VintageHarry schreef:
One World Concepts schreef:
Deze als pure mid zou kunnen, maar voor die prijs zijn er betere keuzes denk ik.
Nu je dit zo noemt, welke 7 of 8” mid (250-2500 Hz) met zo’n prijskaartje zou jij dan aanbevelen?
Dat hangt nogal af wat, waar, hoe, hoeveel enzo ?
In andere woorden, in welke context.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door Forza »

VintageHarry schreef:
One World Concepts schreef:
Deze als pure mid zou kunnen, maar voor die prijs zijn er betere keuzes denk ik.
Nu je dit zo noemt, welke 7 of 8” mid (250-2500 Hz) met zo’n prijskaartje zou jij dan aanbevelen?
http://www.troelsgravesen.dk/midrange-drivers.htm

Zelf koos hij voor de 18 SOUND 8NMB420-8 in een van zn ontwerpen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door OWC »

Forza schreef:
VintageHarry schreef:
One World Concepts schreef:
Deze als pure mid zou kunnen, maar voor die prijs zijn er betere keuzes denk ik.
Nu je dit zo noemt, welke 7 of 8” mid (250-2500 Hz) met zo’n prijskaartje zou jij dan aanbevelen?
http://www.troelsgravesen.dk/midrange-drivers.htm

Zelf koos hij voor de 18 SOUND 8NMB420-8 in een van zn ontwerpen.
Heb je ook even naar prijskaartje gekeken van die drivers? ;)
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door Forza »

Kost wat, maar daar betaal je dan ook voor.

Dat "prijskaartje" had ik even gemist ;) .
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door douwebakker »

One World Concepts schreef:
Eens per maand loop ik weer even alle websites, merken en magazines af om te kijken of er weer wat interessante "ontwikkelingen" zijn.

Zo kwam ik een leuke 8" breedbander tegen van SB Acousitcs, SB20FRPC30-8
linkje; https://sbacoustics.com/product/8in-sb20frpc30-8-paper/

Wat deze breedbander wel interessant maakt, is dat het een koperen modulatie ring heeft (lagere vervorming), een phase plug, een xmax van 5,6mm en daarnaast ook nog parameters heeft die prima geschikt zijn voor BR, TL, ML-TL of zelfs een hoorn.
In ongeveer een kast grote van 50-70 liter, is dat best prima.
Off-axies reponse ziet er voor een dergelijke breedbander best ok uit.

Dat alles voor 30-35 euro per speaker.
mooie luidspreker. Bedankt voor de tip.
Douwe
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door jvenema »

Misschien eens een lijstje budget knallers maken. De genoemde breedbander kan denk ik gerust in dat lijstje. Nu heeft SB-Acoustics denk ik wel meer gunstig geprijsde producten en van behoorlijke kwaliteit.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door Mtraxx »

Ik voel een wedstrijd aankomen :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door dre »

Goed idee!
€150 zonder poort,demping,bedrading en hout?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door OWC »

jvenema schreef:
Misschien eens een lijstje budget knallers maken. De genoemde breedbander kan denk ik gerust in dat lijstje. Nu heeft SB-Acoustics denk ik wel meer gunstig geprijsde producten en van behoorlijke kwaliteit.
Ja, ik vind het zelf altijd lastig, zoveel hangt af van context, waar en hoe je het wilt gaan gebruiken, smaak etc.
Dat is dan ook de reden dat ik ook elke maand even een rondje doe, om te kijken wat er te krijgen is.
Dat geldt ook voor elektronica trouwens.

SB Acoustics laat zien dat je voor weinig veel kunt neerzetten.
Sterker nog, ze presteren soms beter tov merken die er 3 keer zoveel voor vragen.
Prijs zegt namelijk niet enkel iets over de kwaliteit, maar ook hoe slim je een productieproces kunt draaien.
(Of hoeveel bepaalde merken aan winst pakken :sure: )

Ik had alleen ergens wat verhalen gelezen dat de conussen wel kunnen verkleuren?
Of is dat weer zo'n extreem verhaal?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door OWC »

dre schreef:
Goed idee!
€150 zonder poort,demping,bedrading en hout?
Ik weet niet zeker of ze direct leverbaar zijn, lead time staat nu op een maandje ongeveer, maar ik heb wel al redelijke korting gezien tot zelfs 22 euro exc btw per stuk. Beetje afhankelijk hoeveel je eraf neemt.
Voor iets minder dan 150 euro zou het zelfs nog kunnen, incl poort, hout en filter als je dat een beetje creatief doet (stereo) :wink:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door beijert »

Een algemene breedbander wedstrijd of gaan we dan enkel voor één groupbuy met speakerwedstrijd?

Ik ben in ieder geval voor. Even over anderhalf jaar plannen of zo..
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door dre »

Eerder gaat er toch niets gebeuren......
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door richard »

jvenema schreef:
Misschien eens een lijstje budget knallers maken..
Een aardige lijst met breedbanders staat op http://www.spectrumaudio.de/
Siehe unter "Produkte" und "Breitbandlautsprecher".

Geen SB in deze lijst overigens.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door jvenema »

Ging mij niet om breedbanders specifiek, maar gewoon wat is relatief veel waar voor je geld. Beginners zullen niet gelijk 300 euro voor een enkele tweeter uitgeven. Wat zijn nou leuke drivers per category, waar je geen buil aan val maar wel iets goeds mee kan neer zetten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door OWC »

jvenema schreef:
Ging mij niet om breedbanders specifiek, maar gewoon wat is relatief veel waar voor je geld. Beginners zullen niet gelijk 300 euro voor een enkele tweeter uitgeven. Wat zijn nou leuke drivers per category, waar je geen buil aan val maar wel iets goeds mee kan neer zetten.
Nou gevorderden ook niet :lol: :lol: :lol:

Ik vind het altijd een beetje lastig.
Zomaar een lijstje geven zonder context en uitleg, en je krijgt weer zo'n scenario dat mensen dingen lukraak voor waarheid gaan aannemen.
Een beetje als in "Give a man a fish, and you feed him for a day. Teach a man to fish, and you feed him for a lifetime"
Ik wil best wel een lijstje geven, maar vooral ook waar je op moet letten en een redelijke schatting kunt maken, zelfs zonder metingen (en luisteren, hoewel dat is altijd kwestie van smaak)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Voor de liefhebbers van breedbanders

Bericht door Henkjan »

dt011227.gif
Plaats reactie