OB omdraaien/aanpassen
Moderator: Beheerdersteam
Re: OB omdraaien/aanpassen
Die mid is een breedbander, die zou je toch wel lager in kunnen zetten. In principe zou hij het hele spectrum moeten kunnen doen. Wel oppassen dat je de versterker niet te zwaar belast.
Re: OB omdraaien/aanpassen
vaak hebben die een beperkte xmax
mijn seas excel w22 gaat ook meer vervormen richting 100hz
de scheidingsfrequentie is een belangrijk aspect
mijn seas excel w22 gaat ook meer vervormen richting 100hz
de scheidingsfrequentie is een belangrijk aspect
Re: OB omdraaien/aanpassen
Er zijn calculators waarmee je kunt uitrekenen welke uitslag je speaker maakt voor een. bepaalde SPl bij een bepaalde diameter. Dan kun je een inschatting maken tot hoe laag je een driver zou kunnen inzetten.
Re: OB omdraaien/aanpassen
maurice : je wilt een smallere baffle omdat je dat mooier vindt toch?
je huidige baffle is ter plaatse van tweeter en midwoofer even breed als onder en de baffle is ook vrij hoog; mocht straks blijken dat ripole toch minder goed uuitpakt dan zijn er meer oplosssingen voor een compactere uitstraling
je huidige baffle is ter plaatse van tweeter en midwoofer even breed als onder en de baffle is ook vrij hoog; mocht straks blijken dat ripole toch minder goed uuitpakt dan zijn er meer oplosssingen voor een compactere uitstraling
Re: OB omdraaien/aanpassen
Klopt, alleen het valt allemaal best wel mee. Ik zet een SBacoustics polypropyleen mid van 118cm2 gerust in op OB tot 120Hz.architect schreef:vaak hebben die een beperkte xmax
mijn seas excel w22 gaat ook meer vervormen richting 100hz
de scheidingsfrequentie is een belangrijk aspect
Welke driver is het precies die hier wordt toegepast?
Re: OB omdraaien/aanpassen
Aan welke oplossing denk jij dan aan?architect schreef:maurice : je wilt een smallere baffle omdat je dat mooier vindt toch?
je huidige baffle is ter plaatse van tweeter en midwoofer even breed als onder en de baffle is ook vrij hoog; mocht straks blijken dat ripole toch minder goed uuitpakt dan zijn er meer oplosssingen voor een compactere uitstraling
Re: OB omdraaien/aanpassen
Hoi Jeroen,jeroen_d schreef:Klopt, alleen het valt allemaal best wel mee. Ik zet een SBacoustics polypropyleen mid van 118cm2 gerust in op OB tot 120Hz.architect schreef:vaak hebben die een beperkte xmax
mijn seas excel w22 gaat ook meer vervormen richting 100hz
de scheidingsfrequentie is een belangrijk aspect
Welke driver is het precies die hier wordt toegepast?
Op het moment om te "testen"mijn oude breedbander.
Wat er komt is de http://www.tb-speaker.com/products/w8-1808
Deze bevalt mij echt wel goed, en kan ook nog eens vrij luid spelen
Re: OB omdraaien/aanpassen
richard schreef:Die mid is een breedbander, die zou je toch wel lager in kunnen zetten. In principe zou hij het hele spectrum moeten kunnen doen. Wel oppassen dat je de versterker niet te zwaar belast.
De versterker kan dit echt makkelijk aan,,,, aan vermogen mega veel gonoeg
Re: OB omdraaien/aanpassen
Zal nog even de link posten naar een "Piston Excursion calculator": http://www.baudline.com/erik/bass/xmaxer.html
Als je daarmee rekent met de 8 inch tandbang
Met een 8 inch driver om 100dB te spelen op 100Hz, moet die een uitslag maken van ongeveer 1.7mm volgens spec is de xMax van deze driver 5 mm. Dus om 100dB op 100Hz te spelen blijf je dus ruim binnen de opgegeven xmax. Dus lijkt een crossover op 100Hz naar de breedbander geen probleem.
Dus met een "Piston Excursion calculator" kun je redelijk goed inschatten wat een driver aan zou kunnen en wat hij moet doen om voldoende lucht te verplaatsen.
Als je daarmee rekent met de 8 inch tandbang
Met een 8 inch driver om 100dB te spelen op 100Hz, moet die een uitslag maken van ongeveer 1.7mm volgens spec is de xMax van deze driver 5 mm. Dus om 100dB op 100Hz te spelen blijf je dus ruim binnen de opgegeven xmax. Dus lijkt een crossover op 100Hz naar de breedbander geen probleem.
Dus met een "Piston Excursion calculator" kun je redelijk goed inschatten wat een driver aan zou kunnen en wat hij moet doen om voldoende lucht te verplaatsen.
Re: OB omdraaien/aanpassen
Ja, dat kan wel zo zijn, maar als hij in het laag zowel twee woofers (parallel) als de breedbander van stroom moet voorzien kan de gezamenlijke impedantie best wel laag worden. De versterker moet dat kunnen trekken.Maurice01 schreef:De versterker kan dit echt makkelijk aan,,,, aan vermogen mega veel gonoeg
Re: OB omdraaien/aanpassen
En dan moet je ook nog in aanmerking nemen dat je op de overgang -6dB hebt, dus samen met de woofers zou je dan op 100Hz tot 106dB kunnen gaan met deze uitslag.jvenema schreef:Zal nog even de link posten naar een "Piston Excursion calculator": http://www.baudline.com/erik/bass/xmaxer.html
Als je daarmee rekent met de 8 inch tandbang
Met een 8 inch driver om 100dB te spelen op 100Hz, moet die een uitslag maken van ongeveer 1.7mm volgens spec is de xMax van deze driver 5 mm. Dus om 100dB op 100Hz te spelen blijf je dus ruim binnen de opgegeven xmax. Dus lijkt een crossover op 100Hz naar de breedbander geen probleem.
Dus met een "Piston Excursion calculator" kun je redelijk goed inschatten wat een driver aan zou kunnen en wat hij moet doen om voldoende lucht te verplaatsen.
Ik vind dit trouwens wel een slechte calculator voor OB want de akoestische kortsluiting wordt niet meegenomen.
Om 100dB op 100Hz te maken moet je toch echt wel tot de 5mm gaan en een effectief weglengteverschil van 40cm zien te creeren. Op 120Hz wordt het al de helft en op 160Hz een kwart van deze uitslag. Het gaat met 6dB per 1/3 octaaf namelijk.
En dit is echt wel luid hoor. Met twee mids op 160Hz en de woofers erbij zou je met de 40cm weglengteverschil tot 112dB kunnen gaan met slechts 1,25mm uitslag, dat is niet goed voor je oren.
In de praktijk blijven de woofers toch de beperking, niet de mid.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: OB omdraaien/aanpassen
Je kunt beter die van Linkwitz nemen, of anders even simuleren.
In een OB gaat het echt zeer hard naar beneden tov een gesloten kast.
Deze calculatoren nemen trouwens ook niet de Qt mee, waarbij je akoestisch iets gunstiger uitkomt rond de Fs van de speaker.
Dat scheelt ook weer vermogen en slag.
Blijft uiteraard wel een benadering.
Ik heb net even gekeken naar die piston calculator, maar het bedriegt wel tov een simulatie.
Waarbij Fs en piek van impedanie veel kunnen uitmaken voor xmax en ook vermogen.
Ook weer afhankelijk van fullrange tov subwoofer -> filters die gekozen worden.
In een OB gaat het echt zeer hard naar beneden tov een gesloten kast.
Deze calculatoren nemen trouwens ook niet de Qt mee, waarbij je akoestisch iets gunstiger uitkomt rond de Fs van de speaker.
Dat scheelt ook weer vermogen en slag.
Blijft uiteraard wel een benadering.
Ik heb net even gekeken naar die piston calculator, maar het bedriegt wel tov een simulatie.
Waarbij Fs en piek van impedanie veel kunnen uitmaken voor xmax en ook vermogen.
Ook weer afhankelijk van fullrange tov subwoofer -> filters die gekozen worden.
- Bijlagen
-
- spl_max1.xls
- (17 KiB) 21 keer gedownload
Laatst gewijzigd door OWC op ma 31 aug 2020, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: OB omdraaien/aanpassen
Calculator is inderdaad niet voor OB, sorry was ook meer voor de orde grote
Re: OB omdraaien/aanpassen
In een gesloten box of oneindig klankscherm heeft bij een gegeven frequentie het geluidsniveau een directe relatie met de slag van de luidspreker.
In een basreflex, TL of OB heeft de output van de achterzijde ook invloed en levert een bijdrage of werkt juist tegen (OB). Bij een hoorn is de aankoppeling met de lucht weer efficiënter.
De afstemming van de box heeft weer invloed op het rendement bij de resonantiefrequentie.
In een basreflex, TL of OB heeft de output van de achterzijde ook invloed en levert een bijdrage of werkt juist tegen (OB). Bij een hoorn is de aankoppeling met de lucht weer efficiënter.
De afstemming van de box heeft weer invloed op het rendement bij de resonantiefrequentie.
Re: OB omdraaien/aanpassen
Die excell van Linkwitz heb ik gebruikt voor het rekenvoorbeeld ja. Die werkt heel goed.One World Concepts schreef:Je kunt beter die van Linkwitz nemen, of anders even simuleren.
In een OB gaat het echt zeer hard naar beneden tov een gesloten kast.
Deze calculatoren nemen trouwens ook niet de Qt mee, waarbij je akoestisch iets gunstiger uitkomt rond de Fs van de speaker.
Dat scheelt ook weer vermogen en slag.
Blijft uiteraard wel een benadering.
Ik heb net even gekeken naar die piston calculator, maar het bedriegt wel tov een simulatie.
Waarbij Fs en piek van impedanie veel kunnen uitmaken voor xmax en ook vermogen.
Ook weer afhankelijk van fullrange tov subwoofer -> filters die gekozen worden.
Re: OB omdraaien/aanpassen
Goede Zaterdag Morgen,
Vanochtend even de tijd gehad om de TB erin te plaatsen ,,,beetje rommelen met het filter.
Daarna de tweeter erboven geschroefd, snel high pas filter erop.
En het "klinkt" niet eens slecht, meer als voldoende laag. ( ik hoor iets in de kast mee rammelen)
Dus mijn vraag is eigenlijk nu,( met deze opzet qua bouwen) wat kan ik het beste nu doen
Het hele meten en simuleren is gewoon helaas echt niet aan mij besteed.
Ik ben in het verleden al mega veel zondagen kwijt geraakt om software werkend te krijgen met een meetmicrofoon, en dan werkte het nog niet.
Vanochtend even de tijd gehad om de TB erin te plaatsen ,,,beetje rommelen met het filter.
Daarna de tweeter erboven geschroefd, snel high pas filter erop.
En het "klinkt" niet eens slecht, meer als voldoende laag. ( ik hoor iets in de kast mee rammelen)
Dus mijn vraag is eigenlijk nu,( met deze opzet qua bouwen) wat kan ik het beste nu doen
Het hele meten en simuleren is gewoon helaas echt niet aan mij besteed.
Ik ben in het verleden al mega veel zondagen kwijt geraakt om software werkend te krijgen met een meetmicrofoon, en dan werkte het nog niet.
Re: OB omdraaien/aanpassen
Ik zou er eerst een tijd naar luisteren. Aan bepaalde dingen ga je wellicht wennen, andere gebreken gaan irriteren.
Of toch meten om te bevestigen waar de irritatie zit. Anders blijft het toch een zaak van empirisch bepalen wat de beste oplossing is.
Is het dunne in de stemmen nu weg? er zit wel heel weinig vlees rond die Tangband.
Of toch meten om te bevestigen waar de irritatie zit. Anders blijft het toch een zaak van empirisch bepalen wat de beste oplossing is.
Is het dunne in de stemmen nu weg? er zit wel heel weinig vlees rond die Tangband.
Re: OB omdraaien/aanpassen
Niet helemaal, ik heb de mid zo'n 6db verzwakt nu eventje.richard schreef:
Is het dunne in de stemmen nu weg? er zit wel heel weinig vlees rond die Tangband.
Kantel frequentie is 120Hz.
dit scheelt al een stuk.
Maar speaker is 90% af.
Re: OB omdraaien/aanpassen
Zo HE HE
Eindelijk een mega stuk verder gekomen.
Nu nog zwarte schroefjes er nog in, ipv bling parkers.
En de speaker eens goed laten meten en een goed filter ontwerpen
Maar pfffffffffffff wat een mega berg zwart mdf stof kom hier vanaf zeg
Re: OB omdraaien/aanpassen
In het echt nog mooier zelfsHenkjan schreef:wow, dat is mooi zo dat zwart met die beige tb
Re: OB omdraaien/aanpassen
Ziet er erg goed uit !
Volgens mij is de WAF bij een vooraanzicht hoger dan bij een zij aanzicht ?
Goede kleurkeuze ook !
Veel plezier , Leon
Volgens mij is de WAF bij een vooraanzicht hoger dan bij een zij aanzicht ?
Goede kleurkeuze ook !
Veel plezier , Leon
Re: OB omdraaien/aanpassen
Mooi.
Ook leuk dat je van gebaande paden bent afgeweken en tot dit resultaat bent gekomen.
Ook leuk dat je van gebaande paden bent afgeweken en tot dit resultaat bent gekomen.
Re: OB omdraaien/aanpassen
leonidas schreef:Ziet er erg goed uit !
Volgens mij is de WAF bij een vooraanzicht hoger dan bij een zij aanzicht ?
Goede kleurkeuze ook !
Veel plezier , Leon
De Waf is er heeeeel blij mee
Ook omdat de bafle dezelfde afstand nu van de muur staat als daarvoor.
een gemiddelde speaker oogt al groter als deze nu
-
erikdebest
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
- Locatie: Zwitserland
Re: OB omdraaien/aanpassen
Richard heeft t mooi gezegd: +1!
Ik ga dit draadje opslaan voor al de interessante info's van Jeroen en jouw mooi resultaat!
Erik
Ik ga dit draadje opslaan voor al de interessante info's van Jeroen en jouw mooi resultaat!
Erik
