OB omdraaien/aanpassen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door richard »

Die mid is een breedbander, die zou je toch wel lager in kunnen zetten. In principe zou hij het hele spectrum moeten kunnen doen. Wel oppassen dat je de versterker niet te zwaar belast.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door architect »

vaak hebben die een beperkte xmax
mijn seas excel w22 gaat ook meer vervormen richting 100hz

de scheidingsfrequentie is een belangrijk aspect
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door jvenema »

Er zijn calculators waarmee je kunt uitrekenen welke uitslag je speaker maakt voor een. bepaalde SPl bij een bepaalde diameter. Dan kun je een inschatting maken tot hoe laag je een driver zou kunnen inzetten.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door architect »

maurice : je wilt een smallere baffle omdat je dat mooier vindt toch?
je huidige baffle is ter plaatse van tweeter en midwoofer even breed als onder en de baffle is ook vrij hoog; mocht straks blijken dat ripole toch minder goed uuitpakt dan zijn er meer oplosssingen voor een compactere uitstraling :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door jeroen_d »

architect schreef:
vaak hebben die een beperkte xmax
mijn seas excel w22 gaat ook meer vervormen richting 100hz

de scheidingsfrequentie is een belangrijk aspect
Klopt, alleen het valt allemaal best wel mee. Ik zet een SBacoustics polypropyleen mid van 118cm2 gerust in op OB tot 120Hz.

Welke driver is het precies die hier wordt toegepast?
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door Maurice01 »

architect schreef:
maurice : je wilt een smallere baffle omdat je dat mooier vindt toch?
je huidige baffle is ter plaatse van tweeter en midwoofer even breed als onder en de baffle is ook vrij hoog; mocht straks blijken dat ripole toch minder goed uuitpakt dan zijn er meer oplosssingen voor een compactere uitstraling :)
Aan welke oplossing denk jij dan aan?
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door Maurice01 »

jeroen_d schreef:
architect schreef:
vaak hebben die een beperkte xmax
mijn seas excel w22 gaat ook meer vervormen richting 100hz

de scheidingsfrequentie is een belangrijk aspect
Klopt, alleen het valt allemaal best wel mee. Ik zet een SBacoustics polypropyleen mid van 118cm2 gerust in op OB tot 120Hz.

Welke driver is het precies die hier wordt toegepast?
Hoi Jeroen,

Op het moment om te "testen"mijn oude breedbander.

Wat er komt is de http://www.tb-speaker.com/products/w8-1808

Deze bevalt mij echt wel goed, en kan ook nog eens vrij luid spelen :rock:
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door Maurice01 »

richard schreef:
Die mid is een breedbander, die zou je toch wel lager in kunnen zetten. In principe zou hij het hele spectrum moeten kunnen doen. Wel oppassen dat je de versterker niet te zwaar belast.

De versterker kan dit echt makkelijk aan,,,, aan vermogen mega veel gonoeg :sure:
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door jvenema »

Zal nog even de link posten naar een "Piston Excursion calculator": http://www.baudline.com/erik/bass/xmaxer.html
Als je daarmee rekent met de 8 inch tandbang
Met een 8 inch driver om 100dB te spelen op 100Hz, moet die een uitslag maken van ongeveer 1.7mm volgens spec is de xMax van deze driver 5 mm. Dus om 100dB op 100Hz te spelen blijf je dus ruim binnen de opgegeven xmax. Dus lijkt een crossover op 100Hz naar de breedbander geen probleem.
Dus met een "Piston Excursion calculator" kun je redelijk goed inschatten wat een driver aan zou kunnen en wat hij moet doen om voldoende lucht te verplaatsen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door richard »

Maurice01 schreef:
De versterker kan dit echt makkelijk aan,,,, aan vermogen mega veel gonoeg :sure:
Ja, dat kan wel zo zijn, maar als hij in het laag zowel twee woofers (parallel) als de breedbander van stroom moet voorzien kan de gezamenlijke impedantie best wel laag worden. De versterker moet dat kunnen trekken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door jeroen_d »

jvenema schreef:
Zal nog even de link posten naar een "Piston Excursion calculator": http://www.baudline.com/erik/bass/xmaxer.html
Als je daarmee rekent met de 8 inch tandbang
Met een 8 inch driver om 100dB te spelen op 100Hz, moet die een uitslag maken van ongeveer 1.7mm volgens spec is de xMax van deze driver 5 mm. Dus om 100dB op 100Hz te spelen blijf je dus ruim binnen de opgegeven xmax. Dus lijkt een crossover op 100Hz naar de breedbander geen probleem.
Dus met een "Piston Excursion calculator" kun je redelijk goed inschatten wat een driver aan zou kunnen en wat hij moet doen om voldoende lucht te verplaatsen.
En dan moet je ook nog in aanmerking nemen dat je op de overgang -6dB hebt, dus samen met de woofers zou je dan op 100Hz tot 106dB kunnen gaan met deze uitslag.
Ik vind dit trouwens wel een slechte calculator voor OB want de akoestische kortsluiting wordt niet meegenomen.
Om 100dB op 100Hz te maken moet je toch echt wel tot de 5mm gaan en een effectief weglengteverschil van 40cm zien te creeren. Op 120Hz wordt het al de helft en op 160Hz een kwart van deze uitslag. Het gaat met 6dB per 1/3 octaaf namelijk.
En dit is echt wel luid hoor. Met twee mids op 160Hz en de woofers erbij zou je met de 40cm weglengteverschil tot 112dB kunnen gaan met slechts 1,25mm uitslag, dat is niet goed voor je oren.
In de praktijk blijven de woofers toch de beperking, niet de mid.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door OWC »

Je kunt beter die van Linkwitz nemen, of anders even simuleren.
In een OB gaat het echt zeer hard naar beneden tov een gesloten kast.
Deze calculatoren nemen trouwens ook niet de Qt mee, waarbij je akoestisch iets gunstiger uitkomt rond de Fs van de speaker.
Dat scheelt ook weer vermogen en slag.

Blijft uiteraard wel een benadering.
Ik heb net even gekeken naar die piston calculator, maar het bedriegt wel tov een simulatie.
Waarbij Fs en piek van impedanie veel kunnen uitmaken voor xmax en ook vermogen.
Ook weer afhankelijk van fullrange tov subwoofer -> filters die gekozen worden.
Bijlagen
spl_max1.xls
(17 KiB) 21 keer gedownload
Laatst gewijzigd door OWC op ma 31 aug 2020, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door jvenema »

Calculator is inderdaad niet voor OB, sorry was ook meer voor de orde grote
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door richard »

In een gesloten box of oneindig klankscherm heeft bij een gegeven frequentie het geluidsniveau een directe relatie met de slag van de luidspreker.

In een basreflex, TL of OB heeft de output van de achterzijde ook invloed en levert een bijdrage of werkt juist tegen (OB). Bij een hoorn is de aankoppeling met de lucht weer efficiënter.

De afstemming van de box heeft weer invloed op het rendement bij de resonantiefrequentie.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door jeroen_d »

One World Concepts schreef:
Je kunt beter die van Linkwitz nemen, of anders even simuleren.
In een OB gaat het echt zeer hard naar beneden tov een gesloten kast.
Deze calculatoren nemen trouwens ook niet de Qt mee, waarbij je akoestisch iets gunstiger uitkomt rond de Fs van de speaker.
Dat scheelt ook weer vermogen en slag.

Blijft uiteraard wel een benadering.
Ik heb net even gekeken naar die piston calculator, maar het bedriegt wel tov een simulatie.
Waarbij Fs en piek van impedanie veel kunnen uitmaken voor xmax en ook vermogen.
Ook weer afhankelijk van fullrange tov subwoofer -> filters die gekozen worden.
Die excell van Linkwitz heb ik gebruikt voor het rekenvoorbeeld ja. Die werkt heel goed.
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door Maurice01 »

Goede Zaterdag Morgen,

Vanochtend even de tijd gehad om de TB erin te plaatsen ,,,beetje rommelen met het filter.
Daarna de tweeter erboven geschroefd, snel high pas filter erop.

En het "klinkt" niet eens slecht, meer als voldoende laag. ( ik hoor iets in de kast mee rammelen) :-s

Dus mijn vraag is eigenlijk nu,( met deze opzet qua bouwen) wat kan ik het beste nu doen :think: :think:


Het hele meten en simuleren is gewoon helaas echt niet aan mij besteed.
Ik ben in het verleden al mega veel zondagen kwijt geraakt om software werkend te krijgen met een meetmicrofoon, en dan werkte het nog niet.
Bijlagen
IMG-20200905-WA0014.jpeg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door richard »

Ik zou er eerst een tijd naar luisteren. Aan bepaalde dingen ga je wellicht wennen, andere gebreken gaan irriteren.
Of toch meten om te bevestigen waar de irritatie zit. Anders blijft het toch een zaak van empirisch bepalen wat de beste oplossing is.

Is het dunne in de stemmen nu weg? er zit wel heel weinig vlees rond die Tangband.
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door Maurice01 »

richard schreef:

Is het dunne in de stemmen nu weg? er zit wel heel weinig vlees rond die Tangband.
Niet helemaal, ik heb de mid zo'n 6db verzwakt nu eventje.
Kantel frequentie is 120Hz.

dit scheelt al een stuk.

Maar speaker is 90% af.
:yeah:
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door Maurice01 »

20201114_164401.jpg

Zo HE HE

Eindelijk een mega stuk verder gekomen.
Nu nog zwarte schroefjes er nog in, ipv bling parkers.

En de speaker eens goed laten meten en een goed filter ontwerpen


Maar pfffffffffffff wat een mega berg zwart mdf stof kom hier vanaf zeg :-s :-s :-s
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door Henkjan »

wow, dat is mooi zo dat zwart met die beige tb
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door Maurice01 »

Henkjan schreef:
wow, dat is mooi zo dat zwart met die beige tb
In het echt nog mooier zelfs :wink: ,,,en met zwarte schroefjes
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door leonidas »

Ziet er erg goed uit !
Volgens mij is de WAF bij een vooraanzicht hoger dan bij een zij aanzicht ?

Goede kleurkeuze ook !

Veel plezier , Leon
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door richard »

Mooi.
Ook leuk dat je van gebaande paden bent afgeweken en tot dit resultaat bent gekomen.
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door Maurice01 »

leonidas schreef:
Ziet er erg goed uit !
Volgens mij is de WAF bij een vooraanzicht hoger dan bij een zij aanzicht ?

Goede kleurkeuze ook !

Veel plezier , Leon

De Waf is er heeeeel blij mee :wink: :wink:

Ook omdat de bafle dezelfde afstand nu van de muur staat als daarvoor.

een gemiddelde speaker oogt al groter als deze nu
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: OB omdraaien/aanpassen

Bericht door erikdebest »

Richard heeft t mooi gezegd: +1!

Ik ga dit draadje opslaan voor al de interessante info's van Jeroen en jouw mooi resultaat!
Erik
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”