Calpamos

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Ronbeo

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Pjotr schreef:
Tony ontwerpt doorgaans op de micrometer nauwkeurig. Kan mij wel voorstellen dat de oorspronkelijke componenten vervangen voor andere (goedkoper?), niet tot een zelfde resultaat gaan leiden. Misschien heeft hij het filter opnieuw ontworpen dan wel aangepast?
Lijkt mij logisch dat bij andere/goedkopere componenten het anders zal klinken.
Hij kan de originele opzet bouwen met goedkopere componenten of een andere opzet. Je kunt zelf je max budget opgeven.
Ik heb bewust voor het originele filter gekozen omdat Tony het zo bedacht heeft. Hij vertelde mij dat het ook afhankelijk is van de kwaliteit van de rest van je installatie, of je dat verschil gaat horen.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ronbeo schreef:
Misschien was dat een paar jaar geleden? Nu zeker wel!
Die mail is van 2 februari dit jaar, maar ik zal het nogmaals vragen.
Ronbeo schreef:
Lijkt mij logisch dat bij andere/goedkopere componenten het anders zal klinken.
Hij kan de originele opzet bouwen met goedkopere componenten of een andere opzet. Je kunt zelf je max budget opgeven.
Ik heb bewust voor het originele filter gekozen omdat Tony het zo bedacht heeft. Hij vertelde mij dat het ook afhankelijk is van de kwaliteit van de rest van je installatie, of je dat verschil gaat horen.
Ik denk dat je hier een fout maakt, het verschil tussen een goede Audyn Cap Plus (van 10 euro) of een Jantzen Cap van 45 euro ga jij in een ABX niet horen ben ik bang - en ik ook niet!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Vaak terugkerende discussie, met believers en non believers. Ik ben ook wel geinteresseerd in een wat meer budget filter, vraag jij dat aan Tony Joram? Voordat we hem allemaal dezelfde vraag stellen. Ik wil het ook wel doen.
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Ronbeo schreef:

Oke, net Tony gesproken en die vertelde mij dat de verhouding breedte x diepte minimaal 10% verschil moet hebben en het liefst 20%.
U ziet, ik heb weinig ervaring met speakers zelfbouwen! :)
Ik ga weer tekenen en rekenen.

Tony heeft wel goedkopere opties voor het filter, dus daarover kan je hem mailen.

De Mezzo Calpamos is inderdaad in de maak, hoorns en units heeft hij binnen. Nu alleen nog het filter fijn-tunen en dan is hij met een maand of wat leverbaar.
Ik keek ook al vreemd op toen ik die opmerking las, bij het samenstellen van het filter voor mijn kolossen heeft hij ook (omdat er inmiddels wat jaren tussen de Oer-G's en mijn MK2 versterken waren) zijn laatste bevindingen meegenomen. Voor een bepaald heel duur onderdeel krijg ik zelfs meerdere alternatieven.
Even los van klank kun je componenten natuurlijk wisselen zolang de waarden maar gelijk blijven en de max. tolerantie gelijk of beter is. Zelfs met die beperking kun je soms toch nog wel goedkoper uit.
Toen ik nog naar de Soup/Soup Sandwich keek waren er zelfs 3 prijsniveaus filters mogelijk.

Aan de andere kant snap ik ook wel dat Tony zijn producten op een bepaald niveau wil hebben. Als er dan DIYvarianten rondzwerven met beduidend mindere componenten........

Ik vind het al heel wat dat hij, naast zijn TG-acoustics, dat hele Humblehomemade-hifi heeft en dat er zo onwijs veel ontwerpen voor "ons" beschikbaar zijn. :goeie:

Die kast-verhouding zou ik inderdaad wel aanhouden, zo zorg je ervoor dat zoveel mogelijk kastonderdelen (even simpel gesteld) zoveel mogelijk onderling verschillen. Schijnbaar vanwege akoestische voordelen, maar daar weten anderen veel meer van.

Die mezzo zie ik t.z.t. wel verschijnen op zijn Insta of Youtube....het liefst die eerste want anders moet ik voor het afspelen op YT niet vergeten het geluid uit te zetten vanwege mijn chronische jazz-allergie :mrgreen:

Ron, weet je al wanneer je gaat bouwen? :rock:
Shadow

Bericht door Shadow »

Barry2001 schreef:
Vaak terugkerende discussie, met believers en non believers. Ik ben ook wel geinteresseerd in een wat meer budget filter, vraag jij dat aan Tony Joram? Voordat we hem allemaal dezelfde vraag stellen. Ik wil het ook wel doen.
Ik heb de mail bij de hand, zal hem eens mailen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ongeacht prijs kunnen bepaalde eigenschappen wel verschillen. Of je dat met PP C's en R's gaat horen in een filter blijft de vraag. Ik ben wel van mening wel dat als je met andere componenten gaat bouwen dan waar mee ontworpen is, dat je dat wel goed moet na-checken. En eventueel aan gaat passen als het minder uitpakt naar je zin.
Shadow

Bericht door Shadow »

MechanicalAnimal schreef:
Ik vind het al heel wat dat hij, naast zijn TG-acoustics, dat hele Humblehomemade-hifi heeft en dat er zo onwijs veel ontwerpen voor "ons" beschikbaar zijn.
Andersom he? Humblehomemade-hifi was er eerder als TG-acoustics 1982 en 2008 iirc. Als mensen de reacties in het topic lezen ben ik benieuwd :roll:
MechanicalAnimal

Shadow schreef:
Ik vind het al heel wat dat hij, naast zijn TG-acoustics, dat hele Humblehomemade-hifi heeft en dat er zo onwijs veel ontwerpen voor "ons" beschikbaar zijn.
Andersom he? Humblehomemade-hifi was er eerder als TG-acoustics 1982 en 2008 iirc. Als mensen de reacties in het topic lezen ben ik benieuwd :roll:
correct, beetje slecht verwoord door me, ik bedoelde het niet ook niet chronologisch, zelfs toen TGAcoustics niet bestond was hij natuurlijk wel bedrijfsmatig bezig en was heel veel, zo niet alles, openbaar beschikbaar voor DIY.
Buiten dat, en natuurlijk verdient hij er zijn brood mee, vond ik zijn service in elk geval een 10 met een griffel waard.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Discussie over componenten blijft een lastige... Ik heb ooit een Chateauxroux condensator vervangen door een gelijke waarde Mundorf Mcap RXF en het verschil was echt enorm ten voordeel van de Mundorf. Dat gezegd hebbende heb ik met condensatoren nooit meer zoveel verbetering kunnen boeken door het wisselen van een C.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ronbeo schreef:
Oke, net Tony gesproken en die vertelde mij dat de verhouding breedte x diepte minimaal 10% verschil moet hebben en het liefst 20%.
bij een binnenbreedte van 45cm en als je je bedenkt dat 1,2 maal 45 ongeveer de 54cm is, die de kast nu diep is, kun je ook de andere kant op rekenen, 45/1,2= 37,5cm en dan kom je uit op een benodigde hoogte van 126cm, dat vind ik te doen...de hoorn zelf is 23,9cm diep dus volgens mij moet dat kunnen...
Ronbeo

Bericht door Ronbeo »

Ronbeo schreef:

Tony heeft wel goedkopere opties voor het filter, dus daarover kan je hem mailen.

De Mezzo Calpamos is inderdaad in de maak, hoorns en units heeft hij binnen. Nu alleen nog het filter fijn-tunen en dan is hij met een maand of wat leverbaar.
Ik keek ook al vreemd op toen ik die opmerking las, bij het samenstellen van het filter voor mijn kolossen heeft hij ook (omdat er inmiddels wat jaren tussen de Oer-G's en mijn MK2 versterken waren) zijn laatste bevindingen meegenomen. Voor een bepaald heel duur onderdeel krijg ik zelfs meerdere alternatieven.
Even los van klank kun je componenten natuurlijk wisselen zolang de waarden maar gelijk blijven en de max. tolerantie gelijk of beter is. Zelfs met die beperking kun je soms toch nog wel goedkoper uit.
Toen ik nog naar de Soup/Soup Sandwich keek waren er zelfs 3 prijsniveaus filters mogelijk.

Aan de andere kant snap ik ook wel dat Tony zijn producten op een bepaald niveau wil hebben. Als er dan DIYvarianten rondzwerven met beduidend mindere componenten........

Ik vind het al heel wat dat hij, naast zijn TG-acoustics, dat hele Humblehomemade-hifi heeft en dat er zo onwijs veel ontwerpen voor "ons" beschikbaar zijn. :goeie:

Die kast-verhouding zou ik inderdaad wel aanhouden, zo zorg je ervoor dat zoveel mogelijk kastonderdelen (even simpel gesteld) zoveel mogelijk onderling verschillen. Schijnbaar vanwege akoestische voordelen, maar daar weten anderen veel meer van.

Die mezzo zie ik t.z.t. wel verschijnen op zijn Insta of Youtube....het liefst die eerste want anders moet ik voor het afspelen op YT niet vergeten het geluid uit te zetten vanwege mijn chronische jazz-allergie :mrgreen:

Ron, weet je al wanneer je gaat bouwen? :rock:
De filters zijn met 2 weken binnen als het goed is en dan wil ik de kasten klaar hebben. Begin volgende week ga ik met zagen en frezen beginnen.
Maar morgen eerst de kastafmetingen bepalen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Hoe ga je de kasten eigenlijk afwerken?
Ronbeo

Bericht door Ronbeo »

Shadow schreef:
Ronbeo schreef:
bij een binnenbreedte van 45cm en als je je bedenkt dat 1,2 maal 45 ongeveer de 54cm is, die de kast nu diep is, kun je ook de andere kant op rekenen, 45/1,2= 37,5cm en dan kom je uit op een benodigde hoogte van 126cm, dat vind ik te doen...de hoorn zelf is 23,9cm diep dus volgens mij moet dat kunnen...
Breedte/diepte is idd mooi, maar de hoogte vind ik teveel als je de hoorn bovenin plaatst. Ik wil het hart van de hoorn toch wel op oorhoogte hebben.
Bij 126cm binnenmaat zit je op een 115cm midden van de hoorn. Als je op een bank zit heb je een oorhoogte van +/-95cm. Dan zou je dus idd de hoorn lager in de kast moeten zetten. Ga ik eerst even schetsen, het moet ook wel een beetje 'staan'.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ja dat klopt, ik ben wat langer, zal eens opmeten of die 115cm mij wel goed uitkomen.
Ronbeo

Bericht door Ronbeo »

Barry2001 schreef:
Ik vind de afwerking sowieso helemaal niet belangrijk. Maar ik twijfel óf de panelen koud op elkaar óf in verstek. Koud op elkaar ziet er wat robuuster uit vind ik.
En dan in de blanke lak, of zwart?
Ik ga ze in ieder geval niet fineren.
Ik wilde misschien het front van notenhout maken, maar houd het toch maar simpel.
Eigelijk: Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. :lol:
Ronbeo

Bericht door Ronbeo »

Shadow schreef:
Ja dat klopt, ik ben wat langer, zal eens opmeten of die 115cm mij wel goed uitkomen.
Als je 2meter30 bent zit je precies goed met je oorhoogte. :wink:
richard

Bericht door richard »

Ronbeo schreef:
Barry2001 schreef:
Ik vind de afwerking sowieso helemaal niet belangrijk. Maar ik twijfel óf de panelen koud op elkaar óf in verstek. Koud op elkaar ziet er wat robuuster uit vind ik.
Houdt er wel rekening mee dat bij koud op elkaar de naden zich aftekenen. Zet je de boel in de blanke lak maakt dat ook niets uit.
Jan Deckers
Contacteer:

Bericht door Jan Deckers »

Wat leuk dat je de Calpamos gaat bouwen.

Ik heb ze een paar jaar geleden uitgebreid mogen beluisteren. En ook alle details mogen horen over de zoektocht naar de ideale onderdelen. Tony is daar heel secuur in. Met verbazing en bewondering kan ik luisteren naar zijn luidsprekerontwerpbevlogenheid (3x woordwaarde)

Erg fijne speaker. Heb hem destijds vergeleken met een andere luidspreker (anders maar een zelfde soort principe) en er een verhaaltje over geschreven bij AC.

Veel plezier en ik volg het bouwverslag :-)
Ronbeo

Bericht door Ronbeo »

richard schreef:
Ronbeo schreef:
Barry2001 schreef:
Houdt er wel rekening mee dat bij koud op elkaar de naden zich aftekenen. Zet je de boel in de blanke lak maakt dat ook niets uit.
Klopt, dat is ook mijn twijfel over het koud op elkaar als ik ze toch een keer schilder.
Dan kan ik altijd nog een freesgroefje aanbrengen.
Ronbeo

Bericht door Ronbeo »

Jan Deckers schreef:

Ik heb ze een paar jaar geleden uitgebreid mogen beluisteren. En ook alle details mogen horen over de zoektocht naar de ideale onderdelen. Tony is daar heel secuur in. Met verbazing en bewondering kan ik luisteren naar zijn luidsprekerontwerpbevlogenheid (3x woordwaarde)

Erg fijne speaker. Heb hem destijds vergeleken met een andere luidspreker (anders maar een zelfde soort principe) en er een verhaaltje over geschreven bij AC.

Ik heb de diverse speakers van AC beluisterd en dat was niet helemaal wat ik zocht. Het verschil tussen de Calpamos en die van AC was wel duidelijk vond ik. Dus vandaar voor de C gekozen.
Ik heb het verhaaltje gelezen, maar eerlijk gezegd kon ik daar niet heel veel verschillen uit op maken. Je was wel enthousiast over de speakers!
MechanicalAnimal

Ronbeo schreef:
De filters zijn met 2 weken binnen als het goed is en dan wil ik de kasten klaar hebben. Begin volgende week ga ik met zagen en frezen beginnen.
Maar morgen eerst de kastafmetingen bepalen.
Dat zijn geen halve maatregelen :goeie:

Het is hier vrij normaal dat mensen hier 5+ jaar over een setje doen hoor :rofl:
Ronbeo schreef:

Breedte/diepte is idd mooi, maar de hoogte vind ik teveel als je de hoorn bovenin plaatst. Ik wil het hart van de hoorn toch wel op oorhoogte hebben.
Bij 126cm binnenmaat zit je op een 115cm midden van de hoorn. Als je op een bank zit heb je een oorhoogte van +/-95cm. Dan zou je dus idd de hoorn lager in de kast moeten zetten. Ga ik eerst even schetsen, het moet ook wel een beetje 'staan'.[/quote]

ik ben wel benieuwd naar een eerste schets, want bij zo'n hoge kast zal er nog een stuk kast boven de hoorn uitsteken denk ik?

Beetje ruwweg dit idee:
calpamos.jpg
Geen idee wat daar de gevolgen zijn mbt diffractie of andere invloeden. ben wel benieuwd wat dit gaat doen met het oorspronkelijke ontwerp. Als ik zo dit plaatje bekijk, ziet het er wel dikke prima uit :goeie: :rock:
Jan Deckers schreef:

Hallo Jan,

Welke andere speaker heb jij beluisterd en wat is "AC" ? :D Heb je toevallig zelf ook iets gebouwd? :D
MechanicalAnimal

Ronbeo schreef:
richard schreef:
Ronbeo schreef:

Klopt, dat is ook mijn twijfel over het koud op elkaar als ik ze toch een keer schilder.
Dan kan ik altijd nog een freesgroefje aanbrengen.
Koud op elkaar is idd robuust en past optisch ook prima bij zon grote kast. WIl je iets meer design toevoegen, dan is verstek gewoon erg fraai.

De freesgroef is een van de handigste go-to's om een naad te verwerken en kan prachtig staan.

Zo.n grote kast lijkt me met "boxjoints" overigens ook wel erg gaaf :goeie:
boxjoint.jpg
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 28 aug 2020, 9:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Shadow

Bericht door Shadow »

Boxjoints :goeie: geniaal!

Ik heb zitten stoeien met het ontwerp maar blijf moeite houden met de afmetingen, ik denk niet dat ik dat lekker kwijt kan...of wil. In dit huis dan, ik hou de drivers en evt straks het filter wel op de plank mocht m'n verhuis doorgaan. Voor nu ga ik verder met de DTQWT.
ray5150

Bericht door ray5150 »

AC = Audio-Creative.nl.
https://audio-creative.nl/
MechanicalAnimal

ray5150 schreef:
AC = Audio-Creative.nl.
https://audio-creative.nl/
Thanks Ray,

ik heb het stukje van Jan gevonden :

https://audio-creative.nl/luidsprekers/ ... dsprekers/

Leuk te lezen :D
Shadow schreef:
Boxjoints :goeie: geniaal!

Ik heb zitten stoeien met het ontwerp maar blijf moeite houden met de afmetingen, ik denk niet dat ik dat lekker kwijt kan...of wil. In dit huis dan, ik hou de drivers en evt straks het filter wel op de plank mocht m'n verhuis doorgaan. Voor nu ga ik verder met de DTQWT.
Yup, volgens mij schreeuwt die verbinding "Calpamos!!!" :mrgreen:

Aansteller, anders gewoon op je kluszolder zetten, net als mijn Karlsons :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”