Ronbeo schreef:
Oke, net Tony gesproken en die vertelde mij dat de verhouding breedte x diepte minimaal 10% verschil moet hebben en het liefst 20%.
U ziet, ik heb weinig ervaring met speakers zelfbouwen!
Ik ga weer tekenen en rekenen.
Tony heeft
wel goedkopere opties voor het filter, dus daarover kan je hem mailen.
De Mezzo Calpamos is inderdaad in de maak, hoorns en units heeft hij binnen. Nu alleen nog het filter fijn-tunen en dan is hij met een maand of wat leverbaar.
Ik keek ook al vreemd op toen ik die opmerking las, bij het samenstellen van het filter voor mijn kolossen heeft hij ook (omdat er inmiddels wat jaren tussen de Oer-G's en mijn MK2 versterken waren) zijn laatste bevindingen meegenomen. Voor een bepaald heel duur onderdeel krijg ik zelfs meerdere alternatieven.
Even los van klank kun je componenten natuurlijk wisselen zolang de waarden maar gelijk blijven en de max. tolerantie gelijk of beter is. Zelfs met die beperking kun je soms toch nog wel goedkoper uit.
Toen ik nog naar de Soup/Soup Sandwich keek waren er zelfs 3 prijsniveaus filters mogelijk.
Aan de andere kant snap ik ook wel dat Tony zijn producten op een bepaald niveau wil hebben. Als er dan DIYvarianten rondzwerven met beduidend mindere componenten........
Ik vind het al heel wat dat hij, naast zijn TG-acoustics, dat hele Humblehomemade-hifi heeft en dat er zo onwijs veel ontwerpen voor "ons" beschikbaar zijn.
Die kast-verhouding zou ik inderdaad wel aanhouden, zo zorg je ervoor dat zoveel mogelijk kastonderdelen (even simpel gesteld) zoveel mogelijk onderling verschillen. Schijnbaar vanwege akoestische voordelen, maar daar weten anderen veel meer van.
Die mezzo zie ik t.z.t. wel verschijnen op zijn Insta of Youtube....het liefst die eerste want anders moet ik voor het afspelen op YT niet vergeten het geluid uit te zetten vanwege mijn chronische jazz-allergie
Ron, weet je al wanneer je gaat bouwen?