wouter schreef:wellicht dat ik die drie kwartier nog eens ga beluisteren, maar dit is voor luidsprekerchassisontwikkelaars wellicht interessant. Maar voor luidsprekerboxen nou niet bepaald, maar B&C heeft me wel geld gekost
Neem een B&C 8NDL51 en een Oberton 8MB201... redelijk vergelijkbare specs maar een giga verschil in hoe ze klinken op basgitaar. Met simulatie kan ik vrijwel niets, al heeft B&C mooie specs.
Een Oberton 18NXB1600 die gehakt maakt van een Faital 18HP1060, been there, done that.
Het is kostbaar om luidspekerkasten te ontwerpen zo lang ik niet begrijp waardoor de ene woofer nou een dik laag heeft, en de andere niet....
Maar omdat jij het linkje aanraadt wil ik hem nog wel in z'n geheel gaan kijken/luisteren

Vandaar dat ik ook zei;
Het geeft denk ik wel een mooi algemeen beeld.
Vooral de conclusie dat een hoop afhangt van de situatie of iets "beter" is of niet
Focus dus niet op de details, maar meer dat je specs bv ook soms met een korreltje zout moet nemen.
Daarnaast hangt een hoop af van de context en kan het zeker ook wel (zeer) nuttig zijn bij een kastontwerp.
Ik weet niet wat precies je toepassing is en waarom ze zo anders zouden "klinken"?
TSP zeggen sowieso niet zoveel daarover, dan moet je echt naar Klippel metingen kijken.
Frequentie response is iig wel al best wel anders.
In het verleden ook weleens gehad met een vergelijking tussen B&C en volgens mij een Ciare in een dubbele 18 inch subkast.
Met een highspeed camera kon je echter de rolrand en conus van de Ciare zien vervormen/dubbel klappen.
Een absolute no-go voor betrouwbaarheid op lange termijn.
Zoiets haal je ook niet uit specs, en al helemaal niet uit TSP.
TSP zijn voor high-power doeleinden sowieso maar beperkt.
edit:
Ik had ze toevallig in WinISD staan, die twee 8-inchers matchen toch net niet helemaal lekker in dezelfde kast.
Dus daar zit al direct een verschil. Met hogere outputs wordt dat verschil versterkt.