Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Moderator: Beheerdersteam
Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Ik post vrij weinig hier, maar dit redelijke unieke project wil ik gewoon even laten zien. Misschien ook als inspiratie voor anderen.
Vorige week vond ik een kapotte Philips ventilatorkachel bij de kringloop.
Ik had gelijk het idee om het tot speaker om te bouwen. Thuis had ik nog wat oude drivers liggen. Degene die ik gebruikt heb is de Philips AD3690AM die uit een kapotte buizenradio komt.
Daarna bij de Action een bluetooth speaker gekocht. Hier heb ik het versterkerbordje met bluetooth, en de batterij uitgehaald. Deze heb ik hier in gemaakt.
Resultaat is te zien op de foto.
Het geheel klinkt ok voor wat achtergrondmuziek. Hard gaat het niet, aangezien het een 800 ohm driver is, maar dat was ook niet het doel.
Vorige week vond ik een kapotte Philips ventilatorkachel bij de kringloop.
Ik had gelijk het idee om het tot speaker om te bouwen. Thuis had ik nog wat oude drivers liggen. Degene die ik gebruikt heb is de Philips AD3690AM die uit een kapotte buizenradio komt.
Daarna bij de Action een bluetooth speaker gekocht. Hier heb ik het versterkerbordje met bluetooth, en de batterij uitgehaald. Deze heb ik hier in gemaakt.
Resultaat is te zien op de foto.
Het geheel klinkt ok voor wat achtergrondmuziek. Hard gaat het niet, aangezien het een 800 ohm driver is, maar dat was ook niet het doel.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Leuk! Even een 100v trafo'tje er tussen, dan gaat het wat harder.
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Nog niet, maar ik ben wel even aan het kijken hoe ik ze wel kan gebruiken. Het versterkerbordje heeft namelijk ook opties voor pause, nummer verder, en nummer terug (werkt iig met streamen vanuit youtube, verder niet getest).Henkjan schreef:gaaf!
doen die knoppen nog wat?
Power zou heel makkelijk kunnen door de schakelaar tussen batterij en versterker te doen, maar dan verwacht ik problemen met opladen via usb.
Kun je mij een beetje de goede kant op sturen waar ik zoiets kan krijgen en waar deze tussen moet?? Ik heb wel eens van 100v systemen gehoord, maar meer ook niet.ds23man schreef:Leuk! Even een 100v trafo'tje er tussen, dan gaat het wat harder.
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Ik heb er eentje over uit een oude Philips lijnversterker. Zou helemaal in stijl zijn. Je mag hem zo komen ophalen of tegen verzendkosten laten opsturen.
Ik hoor het wel. Mvg, Paul
Ik hoor het wel. Mvg, Paul
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Dat is mooi! Ik stuur je een pbPcdg schreef:Ik heb er eentje over uit een oude Philips lijnversterker. Zou helemaal in stijl zijn. Je mag hem zo komen ophalen of tegen verzendkosten laten opsturen.
Ik hoor het wel. Mvg, Paul
20200811_092225.jpg
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Kunnen de dames even meedenken? Ik kon de secundaire kant van de lijntrafo nog herleiden aan de hand van de kast. Zie foto:
De groene (100 volt) en de witte moeten dan aan de luidspreker. Van de primaire kant zou ik het niet meer weten. Iemand een idee? Doormeten, vast, maar wat en hoe?
Mvg, Paul
De groene (100 volt) en de witte moeten dan aan de luidspreker. Van de primaire kant zou ik het niet meer weten. Iemand een idee? Doormeten, vast, maar wat en hoe?
Mvg, Paul
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Helemaal niemand? Jammer hoor. Op basis van foto’s op internet zou ik gokken op de blauwe en bruine draad. Enfin, met wat gokken komt Michel er ook wel.
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Je kunt het i.d.d. niet echt verkeerd doen. Of er komt meer geluid uit of er komt minder geluid uit
Zet iig wel een dikke elco van minstens 2200uF/40V tussen de versterker en de trafo. Chipampjes vinden de lage DC weerstand van de trafowikkeling doorgaans niet leuk. En anders vindt de trafo een DC stroom tgv van DC offset niet leuk.
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Kijk eens aan! Dat wist ik niet Pjotr. Goed om te weten.
Het is nu aan Michel. De trafo is onderweg.
Mvg Paul
Het is nu aan Michel. De trafo is onderweg.
Mvg Paul
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
ik vind dit echt onwijs hilarischmichelp schreef:Ik post vrij weinig hier, maar dit redelijke unieke project wil ik gewoon even laten zien. Misschien ook als inspiratie voor anderen.
Vorige week vond ik een kapotte Philips ventilatorkachel bij de kringloop.
Ik had gelijk het idee om het tot speaker om te bouwen. Thuis had ik nog wat oude drivers liggen. Degene die ik gebruikt heb is de Philips AD3690AM die uit een kapotte buizenradio komt.
Daarna bij de Action een bluetooth speaker gekocht. Hier heb ik het versterkerbordje met bluetooth, en de batterij uitgehaald. Deze heb ik hier in gemaakt.
Resultaat is te zien op de foto.
Het geheel klinkt ok voor wat achtergrondmuziek. Hard gaat het niet, aangezien het een 800 ohm driver is, maar dat was ook niet het doel.
als je zoiets nog eens wilt maken, dan kun je ook eens kijken naar auto-speakers, ik heb een munitiekistje met een TA2024 en een setje 6,5 JBL's, dat kan flink hard en klinkt echt super goed, stuk beter als die herrie-bluetooth dingetjes.
Dat gaat dan natuurlijk wel met een snoer op 220 maar een ventilator werkte ook niet draadloos vroeger
waanzinnig leuk gedaan zo michel, petje af!
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Ja dat klopt, ik heb een setje autospeakers in de buizenradio zitten waar deze driver uit komt met een chinees versterkertje met kabelMechanicalAnimal schreef:
ik vind dit echt onwijs hilarisch![]()
![]()
![]()
als je zoiets nog eens wilt maken, dan kun je ook eens kijken naar auto-speakers, ik heb een munitiekistje met een TA2024 en een setje 6,5 JBL's, dat kan flink hard en klinkt echt super goed, stuk beter als die herrie-bluetooth dingetjes.
Dat gaat dan natuurlijk wel met een snoer op 220 maar een ventilator werkte ook niet draadloos vroeger![]()
waanzinnig leuk gedaan zo michel, petje af!
De buitenkant had waterschade, alle elektronica aan de binnenkant ben ik niet eens aan begonnen.
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
En ik heb zelf zo’n module in deze Philips U zitten:
Sommigen noemen het heiligschennis. Echter, deze had alleen AM ontvangst, geen voedingstrafo, dus alles hing direct aan het net en de helft van het vermogen werd weggestookt in een weerstand.
Dan is dit toch iets praktischer
Sommigen noemen het heiligschennis. Echter, deze had alleen AM ontvangst, geen voedingstrafo, dus alles hing direct aan het net en de helft van het vermogen werd weggestookt in een weerstand.
Dan is dit toch iets praktischer
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Niks van aantrekken. Ik vind het altijd nogal een negatieve houding.Pcdg schreef:Sommigen noemen het heiligschennis.
Liever iets dat werkt en weer gebruikt wordt dan dat het op de vuilstort belandt.
Sowieso zijn zulke projecten heel leuk om te doen, ergens een tweede leven in blazen.
Je kunt er echt hele mooie en creatieve dingen mee maken en toch nog dat stukje nostalgie in huis hebben (soms met nog een stukje emotie)
Ik heb hier ook nog een paar exemplaren staan.
Hoewel deze wel terug gaat naar originele staat (met wat kleine aanpassingen)
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Wel een hele mooie! Absoluut!
En je hebt helemaal gelijk. Mooi dat het nog een functie heeft.
Mvg, Paul
En je hebt helemaal gelijk. Mooi dat het nog een functie heeft.
Mvg, Paul
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
michelp schreef:Ja dat klopt, ik heb een setje autospeakers in de buizenradio zitten waar deze driver uit komt met een chinees versterkertje met kabel.
De buitenkant had waterschade, alle elektronica aan de binnenkant ben ik niet eens aan begonnen.
het munitiekistje dat ik heb zit gewoon op 220 en dan met een voeding naar 12 volt voor het versterkerbordje.
leuk tijdens het klussen maar mijn telefoon zit met 3.5mm jack aan de kist en dan kan ik de smartphone al niet laden vanwege een aardlus van hier tot tokyo helaas.
ik moet dus eigenlijk nog eens eens accu en bluetooth variant maken
Pcdg schreef:En ik heb zelf zo’n module in deze Philips U zitten:
947D5EEA-CE37-45F2-A916-A56E6A956FB1.jpeg
Sommigen noemen het heiligschennis. Echter, deze had alleen AM ontvangst, geen voedingstrafo, dus alles hing direct aan het net en de helft van het vermogen werd weggestookt in een weerstand.
Dan is dit toch iets praktischer
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Ook al zou je het origineel willen laten; wat heb je er dan aan? Dan nog moet je de oude verlopen en versleten onderdelen vervangen door de moderne equivalenten. Jij bent gewoon verder gegaan en hebt hem helemaal up-to-date gebracht.Pcdg schreef:Sommigen noemen het heiligschennis...
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Precies. Het ding was functieloos geworden, maar nu luister ik er elke ochtend weer NPO1 op. 
Mvg, Paul
Mvg, Paul
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Leuke projecten. Vormgeving uit die tijd heeft wat, degelijke materialen, oude spullen krijgen een nieuwe bestemming. Geen idee wat er tegenwoordig nog op de AM te horen is, Luxemburg in elk geval al lang niet meer 
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Koop een Philips ventilatorkacheltje op de rommelmarkt en je weet hetBarry2001 schreef:Leuke projecten. Vormgeving uit die tijd heeft wat, degelijke materialen, oude spullen krijgen een nieuwe bestemming. Geen idee wat er tegenwoordig nog op de AM te horen is, Luxemburg in elk geval al lang niet meer
Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker
Vroeger was dat toch ook al een prima ontvanger van de buurman op zijn piraat.Pjotr schreef:Koop een Philips ventilatorkacheltje op de rommelmarkt en je weet het![]()
