Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door michelp »

Ik post vrij weinig hier, maar dit redelijke unieke project wil ik gewoon even laten zien. Misschien ook als inspiratie voor anderen.
Vorige week vond ik een kapotte Philips ventilatorkachel bij de kringloop.
Ik had gelijk het idee om het tot speaker om te bouwen. Thuis had ik nog wat oude drivers liggen. Degene die ik gebruikt heb is de Philips AD3690AM die uit een kapotte buizenradio komt.
Daarna bij de Action een bluetooth speaker gekocht. Hier heb ik het versterkerbordje met bluetooth, en de batterij uitgehaald. Deze heb ik hier in gemaakt.
Resultaat is te zien op de foto.

Het geheel klinkt ok voor wat achtergrondmuziek. Hard gaat het niet, aangezien het een 800 ohm driver is, maar dat was ook niet het doel.
Bijlagen
20200810_122916.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door Henkjan »

gaaf!

doen die knoppen nog wat?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door ds23man »

Leuk! Even een 100v trafo'tje er tussen, dan gaat het wat harder.
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door erik1977 »

Leuk ding, mooi 2e leven zo.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door michelp »

Henkjan schreef:
gaaf!

doen die knoppen nog wat?
Nog niet, maar ik ben wel even aan het kijken hoe ik ze wel kan gebruiken. Het versterkerbordje heeft namelijk ook opties voor pause, nummer verder, en nummer terug (werkt iig met streamen vanuit youtube, verder niet getest).
Power zou heel makkelijk kunnen door de schakelaar tussen batterij en versterker te doen, maar dan verwacht ik problemen met opladen via usb.
ds23man schreef:
Leuk! Even een 100v trafo'tje er tussen, dan gaat het wat harder.
Kun je mij een beetje de goede kant op sturen waar ik zoiets kan krijgen en waar deze tussen moet?? Ik heb wel eens van 100v systemen gehoord, maar meer ook niet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door ds23man »

Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door Pcdg »

Ik heb er eentje over uit een oude Philips lijnversterker. Zou helemaal in stijl zijn. Je mag hem zo komen ophalen of tegen verzendkosten laten opsturen.

Ik hoor het wel. Mvg, Paul
20200811_092225.jpg
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door michelp »

Pcdg schreef:
Ik heb er eentje over uit een oude Philips lijnversterker. Zou helemaal in stijl zijn. Je mag hem zo komen ophalen of tegen verzendkosten laten opsturen.

Ik hoor het wel. Mvg, Paul

20200811_092225.jpg
Dat is mooi! Ik stuur je een pb
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door Pcdg »

Kunnen de dames even meedenken? Ik kon de secundaire kant van de lijntrafo nog herleiden aan de hand van de kast. Zie foto:
20200811_161129.jpg
De groene (100 volt) en de witte moeten dan aan de luidspreker. Van de primaire kant zou ik het niet meer weten. Iemand een idee? Doormeten, vast, maar wat en hoe?

Mvg, Paul
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door Pcdg »

Helemaal niemand? Jammer hoor. Op basis van foto’s op internet zou ik gokken op de blauwe en bruine draad. Enfin, met wat gokken komt Michel er ook wel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door Pjotr »

Je kunt het i.d.d. niet echt verkeerd doen. Of er komt meer geluid uit of er komt minder geluid uit :D Zet iig wel een dikke elco van minstens 2200uF/40V tussen de versterker en de trafo. Chipampjes vinden de lage DC weerstand van de trafowikkeling doorgaans niet leuk. En anders vindt de trafo een DC stroom tgv van DC offset niet leuk.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door Pcdg »

Kijk eens aan! Dat wist ik niet Pjotr. Goed om te weten.

Het is nu aan Michel. De trafo is onderweg.

Mvg Paul
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door MechanicalAnimal »

michelp schreef:
Ik post vrij weinig hier, maar dit redelijke unieke project wil ik gewoon even laten zien. Misschien ook als inspiratie voor anderen.
Vorige week vond ik een kapotte Philips ventilatorkachel bij de kringloop.
Ik had gelijk het idee om het tot speaker om te bouwen. Thuis had ik nog wat oude drivers liggen. Degene die ik gebruikt heb is de Philips AD3690AM die uit een kapotte buizenradio komt.
Daarna bij de Action een bluetooth speaker gekocht. Hier heb ik het versterkerbordje met bluetooth, en de batterij uitgehaald. Deze heb ik hier in gemaakt.
Resultaat is te zien op de foto.

Het geheel klinkt ok voor wat achtergrondmuziek. Hard gaat het niet, aangezien het een 800 ohm driver is, maar dat was ook niet het doel.
ik vind dit echt onwijs hilarisch :goeie: :goeie: :goeie:


als je zoiets nog eens wilt maken, dan kun je ook eens kijken naar auto-speakers, ik heb een munitiekistje met een TA2024 en een setje 6,5 JBL's, dat kan flink hard en klinkt echt super goed, stuk beter als die herrie-bluetooth dingetjes.
Dat gaat dan natuurlijk wel met een snoer op 220 maar een ventilator werkte ook niet draadloos vroeger :rofl:


waanzinnig leuk gedaan zo michel, petje af! :goeie:
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door michelp »

MechanicalAnimal schreef:

ik vind dit echt onwijs hilarisch :goeie: :goeie: :goeie:


als je zoiets nog eens wilt maken, dan kun je ook eens kijken naar auto-speakers, ik heb een munitiekistje met een TA2024 en een setje 6,5 JBL's, dat kan flink hard en klinkt echt super goed, stuk beter als die herrie-bluetooth dingetjes.
Dat gaat dan natuurlijk wel met een snoer op 220 maar een ventilator werkte ook niet draadloos vroeger :rofl:


waanzinnig leuk gedaan zo michel, petje af! :goeie:
Ja dat klopt, ik heb een setje autospeakers in de buizenradio zitten waar deze driver uit komt met een chinees versterkertje met kabel :lol: .
De buitenkant had waterschade, alle elektronica aan de binnenkant ben ik niet eens aan begonnen.
Bijlagen
20200805_123839.jpg
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door Pcdg »

En ik heb zelf zo’n module in deze Philips U zitten:
947D5EEA-CE37-45F2-A916-A56E6A956FB1.jpeg
Sommigen noemen het heiligschennis. Echter, deze had alleen AM ontvangst, geen voedingstrafo, dus alles hing direct aan het net en de helft van het vermogen werd weggestookt in een weerstand.

Dan is dit toch iets praktischer :D
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door OWC »

Pcdg schreef:
Sommigen noemen het heiligschennis.
Niks van aantrekken. Ik vind het altijd nogal een negatieve houding.

Liever iets dat werkt en weer gebruikt wordt dan dat het op de vuilstort belandt.
Sowieso zijn zulke projecten heel leuk om te doen, ergens een tweede leven in blazen.
Je kunt er echt hele mooie en creatieve dingen mee maken en toch nog dat stukje nostalgie in huis hebben (soms met nog een stukje emotie) :goedzo:

Ik heb hier ook nog een paar exemplaren staan.
Hoewel deze wel terug gaat naar originele staat (met wat kleine aanpassingen)
Bijlagen
$_86.JPG
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door Pcdg »

Wel een hele mooie! Absoluut!

En je hebt helemaal gelijk. Mooi dat het nog een functie heeft.

Mvg, Paul
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door MechanicalAnimal »

michelp schreef:
Ja dat klopt, ik heb een setje autospeakers in de buizenradio zitten waar deze driver uit komt met een chinees versterkertje met kabel :lol: .
De buitenkant had waterschade, alle elektronica aan de binnenkant ben ik niet eens aan begonnen.
:goeie: wauw die is leuk gelukt ook zeg, ik ga het even in mijn achterhoofd houden mocht ik tegen zo'n oudje aanlopen.

het munitiekistje dat ik heb zit gewoon op 220 en dan met een voeding naar 12 volt voor het versterkerbordje.

leuk tijdens het klussen maar mijn telefoon zit met 3.5mm jack aan de kist en dan kan ik de smartphone al niet laden vanwege een aardlus van hier tot tokyo helaas.

ik moet dus eigenlijk nog eens eens accu en bluetooth variant maken :D
Pcdg schreef:
En ik heb zelf zo’n module in deze Philips U zitten:

947D5EEA-CE37-45F2-A916-A56E6A956FB1.jpeg

Sommigen noemen het heiligschennis. Echter, deze had alleen AM ontvangst, geen voedingstrafo, dus alles hing direct aan het net en de helft van het vermogen werd weggestookt in een weerstand.

Dan is dit toch iets praktischer :D
:goeie: ook een leuke zeg, en ook gered van de stort :D
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door richard »

Pcdg schreef:
Sommigen noemen het heiligschennis...
Ook al zou je het origineel willen laten; wat heb je er dan aan? Dan nog moet je de oude verlopen en versleten onderdelen vervangen door de moderne equivalenten. Jij bent gewoon verder gegaan en hebt hem helemaal up-to-date gebracht.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door Pcdg »

Precies. Het ding was functieloos geworden, maar nu luister ik er elke ochtend weer NPO1 op. :-)

Mvg, Paul
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door Barry2001 »

Leuke projecten. Vormgeving uit die tijd heeft wat, degelijke materialen, oude spullen krijgen een nieuwe bestemming. Geen idee wat er tegenwoordig nog op de AM te horen is, Luxemburg in elk geval al lang niet meer :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Leuke projecten. Vormgeving uit die tijd heeft wat, degelijke materialen, oude spullen krijgen een nieuwe bestemming. Geen idee wat er tegenwoordig nog op de AM te horen is, Luxemburg in elk geval al lang niet meer :mrgreen:
Koop een Philips ventilatorkacheltje op de rommelmarkt en je weet het :mrgreen: :relax:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
Koop een Philips ventilatorkacheltje op de rommelmarkt en je weet het :mrgreen: :relax:
Vroeger was dat toch ook al een prima ontvanger van de buurman op zijn piraat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”