Phono dude

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Phono dude

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

douwebakker schreef:
Plak je straks nog een stukje vilt onder de damschijven?

Ja op het laatst van die stoelpoot anti kras dingen.
Laatst gewijzigd door democles op vr 14 aug 2020, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
He,he,eindelijk werken aan het versterker gedeelte :rock:
Een beetje afgekoeld ? Heeft hier begin vd avond wat geregend (geen onweer), is weer te doen :D
Dat doen we met behulp van de PhonoDude Workmate :lol:
Die plaat past toch mooi in de kast ?
Omgekeerd erop kun je er ook mooi aan.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Nee dat gaat niet Anne,

Dit waren de afgeschermde buisvoeten.
Op de kop plet je die zo. :-s
En zonder de kast werkt dit prettiger.

Dit zijn trouwens Belton buisvoeten en die voelen beter aan als alle tot nu toe gebruikte Chinese porseleinen dingen.
Is ook goed voor de 6N3P buis met iets dunnere poten.
Belton buisvoeten zijn ook de nr1 in de gitaar versterkers en ik begrijp nu waarom.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Aangezien de trafo genoeg voltjes levert en ik niet alles wil wegpoetsen met dikke weerstanden wat het ruisgedrag slechter maakt.

Maar bedacht er een Salas HV shunt tussen te zetten.
Zo,n shunt verstookt nogal wat warmte.
Dus een koelblokje er bij is wenselijk.
De eerste FET vervang ik door een ander.
De oorspronkelijke DN2540 begeeft het daar te vaak.
Salas HV shunt.jpg
hv.JPG
Heb het ontwerp wat aangepast op de kastruimte.
Salas HV.jpg
Printje gemaakt.
DSC07966.JPG
Morgen maar even vol solderen.
Of het werkt is nog uitproberen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Aangezien de trafo genoeg voltjes levert en ik niet alles wil wegpoetsen met dikke weerstanden wat het ruisgedrag slechter maakt.
:o :-s
Maar bedacht er een Salas HV shunt tussen te zetten.
Zo,n shunt verstookt nogal wat warmte.
Is 't nog niet heet genoeg ? :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Het koelt al weer wat af Anne :lol:

Met weerstanden verhogen kwam ik op dit......
Simulatie.jpg
Dan ga ik van de oorspronkelijke 3,3K weerstanden na de tweede elco,naar 6,8K een meer dan verdubbeling :shock:
Laatst gewijzigd door democles op ma 17 aug 2020, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door hannesie »

democles schreef:
Het koelt al weer wat af Anne :lol:
Hier net een situatie dat ik dacht wat hoor ik toch in de muziek, bleek het de regen te zijn die met bakken uit de hemel valt. :rofl:

Het koelt echt af. :rock:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Phono dude

Bericht door OpaBert »

hannesie schreef:
democles schreef:
Het koelt al weer wat af Anne :lol:
Hier net een situatie dat ik dacht wat hoor ik toch in de muziek, bleek het de regen te zijn die met bakken uit de hemel valt. :rofl:

Het koelt echt af. :rock:
Gelukkig
Ging gisteravond opeens door mn rug met draaien op mn stoel
En heb mn pyama in bed aangehad Balkondeur open voor wat frisse lucht Heerlijk O:) O:)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Het koelt al weer wat af Anne :lol:

Met weerstanden verhogen kwam ik op dit......

Simulatie.jpg

Dan ga ik van de oorspronkelijke 3,3K weerstanden na de tweede elco,naar 6,8K een meer dan verdubbeling :shock:
Verlies iets van 60V en bij goed 8mA is dat ong ½W warmte.
2W weerstand en (te vlug ?) klaar ! :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Oke,Anne
Vergeet ik eers dat Salas ding en probeer het met weerstanden.
Had ook niet zo snel gedacht aan de lage amperages :shock:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Maar even aan het passen en meten........... :mrgreen:

Dit gaat passen.
Bijlagen
DSC07967.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

En waar begin je dan mee :think:

De gloei bedrading natuurlijk. :wink:
De bedrading is teflon geïsoleerd.

De 5755 buizen gloeien op 12,6v en de 6N3P buizen staan in serie over de 12,6v,zodat ze elk de helft van de spanning voor hun kiezen krijgen 6,3v.Tenminste dat was de bedoeling.
Ook een beetje HS aan de 6N3P,s gesoldeerd.

De massa punten worden de min van de elco,s ,1 elco per buis en van daaruit gaan de massa,s naar het sterpunt.
Bijlagen
DSC07968.JPG
DSC07969.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

De eerste twee buizen voorzien van weerstanden.
Was wel even een gevogel om dat een beetje goed te krijgen :D
Eerst genoeg voor vandaag,morgen de andere twee buizen.............. :mrgreen:
Bijlagen
DSC07970.JPG
DSC07971.JPG
DSC07972.JPG
eerste buis.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door douwebakker »

Je hebt zelfs C1 nog met 1500pF op waarde gebracht, maar dat was toch niet nodig? Soms kun je ook te precies zijn denk ik.
Douwe
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Alles of niets Douwe en ik had het liggen :lol:

De weerstanden zijn trouwens ook uitgemeten uit een aantal van 30.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Phono dude

Bericht door Jan Geert »

de waarde van c1 is, mits 'groot genoeg', volstrekt irrelevant.

Als je hem heeeel groot maakt kan je in theorie blocking distortion krijgen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Bedankt Jan Geert,maar het zit er in :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Toch maar wat doorgepakt.
Morgen de ingang/uitgangs- bedrading er aan :lol:

Moest nog wel even de filterprintjes een cm hoger monteren,ze raakten de weerstanden op de buisvoeten net,maar dat is ook weer gefikst. :)
Bijlagen
DSC07973.JPG
DSC07974.JPG
DSC07975.JPG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Phono dude

Bericht door OpaBert »

Zitten er nu 6 kristallen in of wat zijn het voor dingen ? Demo
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Phono dude

Bericht door Jan Geert »

ziet eruit als moeilijke Russische militaire mica caps. :lol: :lol:

leuke dingen wel.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door douwebakker »

Heren even opletten hoor! Het zijn condensators van 10 nF ze staan parallel met nog 2 (rode) van 1.5nF Samen dus 33nF
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Phono dude

Bericht door Jan Geert »

douwebakker schreef:
Het zijn condensators
Dat zeg ik. :) SilverMica uit Rusland
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Phono dude

Bericht door OpaBert »

Leken net op de kristallen :-k
Bijlagen
9F55BFED-6CF8-4A48-8126-EFB5B08B0C7C.jpeg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Ja Bert zijn Russen 0,3% mica,s.
Een keer tig jaar geleden een zak vol gekocht,deden het prima als SPDIF ingang condensatoren in mijn dac,s.

Ondertussen weer wat opgeschoten.
Eerst wat veranderd aan het filter printje.
De 1M op het laatst er uit geknipt.
De 1M ging anders naar de massa van de eerste buis nu via los weerstandje naar de massa van de tweede buis waar het hoort.
RIAA aangepast....jpg
Dan de eerste buizen voorzien van 1K roosterstop weerstanden,stond niet in het schema,maar wijlen Dalojan berichte daar al eens over.
1M aard punt.jpg
Ik denk dat Zondag de prik er op kan.
(maar even zoeken waar ik die platenspeler in de vorige eeuw heb neergezet :think: )
De printplaten voorzien van koperfolie aan de randen,voor beter contact.
DSC07976.JPG
Wat foto,s van de huidige staat.
Bijlagen
DSC07977.JPG
DSC07982.JPG
DSC07983.JPG
Laatst gewijzigd door democles op za 22 aug 2020, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie