SW63 clone voor Quad esl63

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

One World Concepts schreef:
STX levert echt prima kwaliteitsspul!

Als je trouwens nog op zoek bent naar ideeën;
viewtopic.php?f=4&t=6982&p=1928023#p1928023

Vergeet ook niet even bij de CAR-audio woofers te kijken.
Daar is een hoge Qts vrij gangbaar
Thanks :goedzo: ga ik lezen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door richard »

RNacoustics schreef:
... als je voor een passief OB systeem gaat, dan moet je vooral rekening houden met de hogere Qts waarde van de woofer.

.... Een woofer met lage Qts waarde hou je weinig laag over. Echter als je voor een actief systeem gaat, zoals ik, dan speelt de hoge Qts waarde van minder belang...
Je hebt met een Qts van 0,35 wel twee keer zoveel vermogen nodig dan een Qts van 0,70. De woofer moet dat ook kunnen verstoken.
Een lange slag is zowel voor passief als actief van hetzelfde belang.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

Vandaag bij een forum lid 4 stuks Peerless SLS-P830669 opgehaald.
Met deze luidsprekers ga ik een OB H-frame sub bouwen. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
Wat mij opvalt, is dat de membranen heel stijf zijn.
Peerless als-p830669
Peerless als-p830669
Nu eerst een zaagplan uitwerken.
Wordt vervolgt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door Shadow »

Ik heb de 10” variant daarvan, niks mis mee O:)
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

Zo, vandaag begonnen met houtbewerking.
De MDF delen heb ik zoveel mogelijk op maat laten zagen.
Maar met een zelf gemaakte mal, frees ik zelf.
SW kast frezen1.jpg
SW kast frezen2.jpg
SW kast frezen3.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door ray5150 »

Ziet er netjes uitgefreesd uit, maar ik zou dat persoonlijk niet prettig werken vinden, zo'n cirkelgeider met 2 zwabberende draadeinden.
Onlangs een nieuwe gemaakt, deze is wat netter en nauwkeuriger dan de vorige.
Cirkelgeleider.jpg
Lijkt klein, maar voor mijn doeleinden groot zat.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

Valt best wel mee Ray.
Ik heb nog wel een andere uitdaging. Ik moet een frees mal fabrieken met een radius van ruim een meter.
Dat is om de front boging gelijk te maken met de Quad ESL-63.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

Ik bedoel dus dit.
Ik bedoel dus dit.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door Henkjan »

Iets groter uitzagen met de decoupeerzaag, en dan met de copieer frees
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
Iets groter uitzagen met de decoupeerzaag, en dan met de copieer frees
Ik denk dat ie de complete baffle die radius wil geven HJ :think:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

om een beeld te geven.
om een beeld te geven.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

Vandaag weer lekker aan het frezen geslagen.
De bovenplank van de esl-63 als freesmal gebruikt
De bovenplank van de esl-63 als freesmal gebruikt
Hier het resultaat
Hier het resultaat
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

Hier mijn eerste luisterervaring op m'n OTL set:
Ik heb de ESL63 eerst zonder de subwoofer via de OTL versterkers beluistert. Wauw wat een ongelofelijke luisterervaring is dat zeg!
De Quad's klinken in mijn woonkamer op de OTL's heel anders dan op m'n andere kamer via de Quad 33/303 set.
Via de Quad 33/303 versterker set klinkt het al best aardig, maar hoor je toch een bepaalde ruwheid (transistor geluid) in het geluidsbeeld.
Op de OTL's klinkt het ongelofelijk open en transparant, zonder enig randje. Wel zijn de ESL's in mijn huiskamer wat plaatsing gevoelig en hebben aan de achterkant behoorlijk wat ruimte nodig. Voornamelijk rond om de 100 tot 120Hz wordt wat nadrukkelijk weergegeven. Het verbaast mij hoeveel laag uit de enkel de ESL's komen.

Na een tijdje naar de ESL's geluisterd te hebben, heb ik de SW63 clone erbij geschakeld. De Gradient cross-over filter heb ik er tussen gezet.
Met de SW63 clone erbij klinkt het totale geluidsbeeld nog grootser en gaat het laag een octaaf lager. Het valt mij op dat het geheel zo vanzelfsprekend klinkt. Ook valt mij op dat de SW63 en de ESL's als één geheel klinkt. Voordeel is ook dat ik nu het laag kwa volume optimaal kan af stemmen op de luisterruimte. Ik moet nog wat spelen met de luidspreker opstelling. Bij Daudio heb ik Sonic Design damping feets aangeschaft. Daar ga ik ook verder mee experimenteren.

De SW63 clone ga ik uiteraard nog verder afwerken.

Wordt vervolgd.
eerste testopstelling
eerste testopstelling
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

Hoi, van mijn kant een tijdje stil geweest, maar heb niet stil gezeten. Ik heb ondertussen de SW63 clone luisprekers verder afgewerkt.
Ik moet zeggen dat de dipool subwoofers aardig matchen met de Quad ESL63 elektrostaten. Voor goede laag controle, moet je wel een krachtige EV inzetten.
Bijlagen
Quad 63+sw63 1.jpg
Quad 63+sw63 2.jpg
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door ruben1981 »

Gaaf zeg. Dat zou ik wel eens willen horen :-)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door Zweitse »

Knap stukje DIY.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

Volgend project is de Quad 33/303 en de 405 electronica te reviseren. Ik heb bij Dada electronics de onderdelen besteld. Ik zal t.z.t. daarvoor een nieuwe topic voor openen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door wouter »

op je foto van het eindresultaat met de subwoofer & ESL 64 had ik nog niet gereageerd maar ik was echt onder de indruk van deze super fraaie combi. Heel mooi hoe alles matcht!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”