Driade 33 tweeter

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
denkees
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 07 aug 2020, 20:30

Driade 33 tweeter

Bericht door denkees »

Ik ben een setje Driade 33 aan het opknappen waar volgens mij een keer andere tweeters ingezet zijn en waarvan er een defect is. Er zit nu in Vifa D26TG-05 in 6 ohm. Welke tweeters horen er in te zitten en wat zou ik er als alternatief in kunnen zetten. Ik zag dat bv de Vifa D27TG35-06 leverbaar is als vervanger voor de D25TG-05. Maar ik kan de specs niet vergelijken met de orginele tweeters.
Met vriendelijke groet
Kees van Loon
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Drade 33 tweeter

Bericht door SARK »

:foto:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Drade 33 tweeter

Bericht door Olaf Analogue »

Goedemorgen Kees.
Van origine heeft de Driade 33 een Eton 25DT190C als tweeter.
Deze tweeter heeft een impedantie van 8 ohm.
denkees
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 07 aug 2020, 20:30

Re: Drade 33 tweeter

Bericht door denkees »

Dank je Olaf,
Met een 6 Ohm tweeter (Vifa D26TG-05 in 6 ohm) die er nu inzit zou die iets harder gaan, tenzij het filter aangepast is, wat ik niet verwacht. Heb je een suggestie voor een alternatief want die Eton is niet leverbaar.
groet Kees
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Drade 33 tweeter

Bericht door Olaf Analogue »

De lagere impedantie zorgt er niet voor dat de tweeter harder gaat spelen. Het rendement van de tweeter is hiervoor de bepalende factor.
De lagere impedantie zorgt er wel voor dat met het huidige filter de overgangs frequentie niet meer klopt. Dus het filter werkt met deze tweeter niet zoals het zou moeten.

Ik ken overigens de parameters niet van de originele tweeters, en kennelijk hebben deze een faceplate van 110mm, wat het er ook niet makkelijker op gaat maken om een vervanger te zoeken.

Als dit zo is dan zou dat met de Vifa tweeters zichtbaar moeten zijn, aangezien deze een faceplate van 104 mm hebben.
Zou je eens een foto kunnen plaatsen?
denkees
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 07 aug 2020, 20:30

Re: Drade 33 tweeter

Bericht door denkees »

De Vifa tweeters passen precies in het gat 104mm dus de Eton tweeters moet ook 104mm geweest zijn.
denkees
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 07 aug 2020, 20:30

Re: Drade 33 tweeter

Bericht door denkees »

Foto Vifa tweeter in Driade 33
Bijlagen
Vifa tweeter in Driade 33.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Drade 33 tweeter

Bericht door dre »

104mm is een beetje een standaard maat.......
Heb je al een mailtje naar Eton gestuurd?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Drade 33 tweeter

Bericht door Olaf Analogue »

De tweeter in het pdf bestand zou de opvolger moeten zijn van de 25DT190C , deze is 110mm

Ook sluit ik het niet uit dat er bij Driade zelf ook wel verschillende tweeters binnen één en het zelfde type luidspreker zijn gebruikt.
Bijlagen
25SD1.pdf
(1022.78 KiB) 146 keer gedownload
Screenshot_20200808-152257_Adobe Acrobat.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Drade 33 tweeter

Bericht door ds23man »

Het zou mij niets verbazen dat Driade een eigen aangepaste faceplate gebruikte.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Drade 33 tweeter

Bericht door Olaf Analogue »

ds23man schreef:
Het zou mij niets verbazen dat Driade een eigen aangepaste faceplate gebruikte.
Ook heel goed mogelijk inderdaad.
denkees
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 07 aug 2020, 20:30

Re: Drade 33 tweeter

Bericht door denkees »

dre schreef:
104mm is een beetje een standaard maat.......
Heb je al een mailtje naar Eton gestuurd?
Nee nog niet, wel op de site gekeken maar daar is niets te vinden over de type wat erin gezeten zou moeten hebben.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Driade 33 tweeter

Bericht door RNacoustics »

Je kan het ook aan de ontwerper Arnold Heres vragen.
Mogelijk heeft hij nog spare liggen.
https://www.driadesystems.nl/contact/
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Driade 33 tweeter

Bericht door RNacoustics »

BTW, Driade werkt voornamelijk met Eton drivers!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Driade 33 tweeter

Bericht door Olaf Analogue »

Verkopen is uiteraard ook een optie :mrgreen:
Ik zag je advertentie op marktplaats.
Succes met de verkoop! Heb je al een idee wat er voor in de plaats gaat komen?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Driade 33 tweeter

Bericht door beijert »

Zijn ze al weer klaar dan?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Driade 33 tweeter

Bericht door Olaf Analogue »

beijert schreef:
Zijn ze al weer klaar dan?
In principe is het op marktplaats de norm dat er wat aan de aangeboden producten mankeert, daar voldoen ze aan. :)
Plaats reactie