Klopt het wat ik meet? (filter)

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door satefan »

pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Het wordt eerst eens tijd om die tweeter op te meten zonder filter op 10cm afstand.
Ja of nog iets korter. Dat kan vrij zacht zodat je hem niet beschadigt.
En dan ook de woofer gelijk maar even ongefilterd meten, geeft wat meer inzicht in de membraan-resonanties.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door satefan »

pappaleo schreef:
De tweeterkarakteristiek blijf ik vreemd vinden. Volgens de datasheet wel geschikt voor eerste orde filtering, volgens jouw meting zeker niet. Daar moeten we eerst de vinger op zien te leggen.
100% mee eens.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door ds23man »

Een tweeter kan ook last hebben van een baffle step.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door Henkjan »

Als je m laag inzet, en de kast smal is idd
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

De baffle is 25 cm breed, en 45 cm hoog. En 44 mm dik.
De baffle lijkt ook iets achterover te hellen, en heeft echt flinke facetten eraan.
Ik zit even te denken hoe ik het beste even een meting te maken van de tweeter,
zonder hem terug te moeten zetten / solderen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

Mocht het echt heel verkeerd lopen met de tweeters, heb ik eventueel nog een setje SS d2010?
Alleen zit die bij mijn andere systeem in een 3-weg.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door ds23man »

Je zal ze toch moeten meten in de kast. Wat ik uit de foto's opmaak is de baffle rond de tweeter klein, dus grote kans op een baffle step.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
Je zal ze toch moeten meten in de kast. Wat ik uit de foto's opmaak is de baffle rond de tweeter klein, dus grote kans op een baffle step.
Dat klopt. De facetten zijn misschien beter voor de afstraling, maar zorgen daardoor voor een baffle step.
Dan misschien juist niet meten in de kast, eerst kijken of de tweeter zelf goed is?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door pappaleo »

toetertje schreef:
Dan misschien juist niet meten in de kast, eerst kijken of de tweeter zelf goed is?
Als je hem wilt vergelijken met de datasheet, dan moet je hem eigenlijk meten op een IEC baffle. Dat is een heeele grote plank.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door ds23man »

Een deur van je kledingkast kan ook. :mrgreen:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

Het zal voor een meting op een afstand van een paar centimeter ook wel meevallen.
Dan kan ik in ieder geval zien, of ik met de ferrofluid aan de gang moet.

Eindelijk de woofer losgekregen. Dan wel met een laagje mdf er nog aan vast.
Gelukkig kan ik het wel van de woofer afkrijgen zonder schade.

Tsja, zoals een wijs man ooit zei: "Wat een bende". :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door ds23man »

Ik herken nog een hoop stront op 10 kilometer afstand bij een nieuwe maan. :rofl: :rofl:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

Zo, de kast is nu helemaal leeg. Ik ga gelijk maar even een paar nette kabeltjes erin maken. (voor het gevoel)
De demping bestaat dus uit 3 pakketten glas of steenwol, in gewikkeld in baf.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door jeroen_d »

Ik zou het niet in een tweeter defect zoeken, ik ben vrijwel zeker dat het hier niet in zit.

Wat er gemeten wordt is voor mij herkenbaar met de gekozen filtering.

De mensen die dit oorspronkelijk hebben gefilterd hebben een vreemde benadering gehad. Een tweeter met dit rendement moet je in een tweeweg flink dempen.

De klank die je beschrijft van de audiovector is ook gemakkelijk te verklaren. Hij meet te vlak, is zelfs met een licht oplopend midhoog. Op het moment dat je dat met 2-3dB omlaag zou brengen, dan zou deze speaker voor jou veel lekkerder klinken.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

Dat klopt wel Jeroen. Die audiovectors, daar blijf ik lekker met mijn handen vanaf. :sure:
Maar met de jopie's kan ik naar hartelust experimenteren. En dat ga ik doen ook . :boos: :beer:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

ziezo, alles zit weer netjes in elkaar. Even aangesloten en geluisterd.
Het is net of er een deken van je tong getrokken wordt, en de instrumenten zijn veel zwarter.
Oh ja, ook nog iets met lucht, of was dat gebakken? =P~

In ieder geval, heb ik nu een paar stevige kasten, die echt wel goed gebouwd zijn.
2 drivertjes met potentie, en veel hulp. Dit kan toch niet meer stuk? :yeah:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door satefan »

We benne op de wereld om mekaar te hellepuh nie woar?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

Is dat nu spygistisch, of verbeelding, maar ik heb echt het idee, dat
het geluid bij de speaker die ik al gedaan heb meer loskomt van de speaker?

Het enige wat ik veranderd heb is de interne bekabeling.
Ik heb het glaswol weggelaten, en het baf in 3 losse proppen terug gedaan.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door bert stoltenborg »

ds23man schreef:
Man man, wat een bende...
:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door pappaleo »

toetertje schreef:
Het enige wat ik veranderd heb is de interne bekabeling.
Oh ja?
toetertje schreef:
Ik heb het glaswol weggelaten, en het baf in 3 losse proppen terug gedaan.
Dat heeft meer invloed dan de bekabeling.
Glaswol is irritant spul, maar een zeer goed dempingsmateriaal.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door bert stoltenborg »

pappaleo schreef:
toetertje schreef:
Het enige wat ik veranderd heb is de interne bekabeling.
Oh ja?
toetertje schreef:
Ik heb het glaswol weggelaten, en het baf in 3 losse proppen terug gedaan.
Dat heeft meer invloed dan de bekabeling.
Glaswol is irritant spul, maar een zeer goed dempingsmateriaal.
En BAF is dan weer een minder goed dempingsmateriaal :-).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door ds23man »

Baf is leuk in afzuigkap, in een luidsprekerkast doet het bijna niets.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door bert stoltenborg »

ds23man schreef:
Baf is leuk in afzuigkap, in een luidsprekerkast doet het bijna niets.
Ga dat maar eens uitleggen aan een audiofiel :D :lol:

Ik heb ook nog steeds mijn bedenkingen bij het beoordelen van luidsprekers die in een galmbak staan.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Baf is leuk in afzuigkap, in een luidsprekerkast doet het bijna niets.
Niet helemaal mee eens.

In een afzuigkap wordt het erg snel vet.
Wij gebruiken het voor de filters van een warmtewisselaar.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door satefan »

Flamex. Geniaal spul.
Plaats reactie