En dan ook de woofer gelijk maar even ongefilterd meten, geeft wat meer inzicht in de membraan-resonanties.pappaleo schreef:Ja of nog iets korter. Dat kan vrij zacht zodat je hem niet beschadigt.ds23man schreef:Het wordt eerst eens tijd om die tweeter op te meten zonder filter op 10cm afstand.
Klopt het wat ik meet? (filter)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
100% mee eens.pappaleo schreef:De tweeterkarakteristiek blijf ik vreemd vinden. Volgens de datasheet wel geschikt voor eerste orde filtering, volgens jouw meting zeker niet. Daar moeten we eerst de vinger op zien te leggen.
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
De baffle is 25 cm breed, en 45 cm hoog. En 44 mm dik.
De baffle lijkt ook iets achterover te hellen, en heeft echt flinke facetten eraan.
Ik zit even te denken hoe ik het beste even een meting te maken van de tweeter,
zonder hem terug te moeten zetten / solderen.
De baffle lijkt ook iets achterover te hellen, en heeft echt flinke facetten eraan.
Ik zit even te denken hoe ik het beste even een meting te maken van de tweeter,
zonder hem terug te moeten zetten / solderen.
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Mocht het echt heel verkeerd lopen met de tweeters, heb ik eventueel nog een setje SS d2010?
Alleen zit die bij mijn andere systeem in een 3-weg.
Alleen zit die bij mijn andere systeem in een 3-weg.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Je zal ze toch moeten meten in de kast. Wat ik uit de foto's opmaak is de baffle rond de tweeter klein, dus grote kans op een baffle step.
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Dat klopt. De facetten zijn misschien beter voor de afstraling, maar zorgen daardoor voor een baffle step.ds23man schreef:Je zal ze toch moeten meten in de kast. Wat ik uit de foto's opmaak is de baffle rond de tweeter klein, dus grote kans op een baffle step.
Dan misschien juist niet meten in de kast, eerst kijken of de tweeter zelf goed is?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Als je hem wilt vergelijken met de datasheet, dan moet je hem eigenlijk meten op een IEC baffle. Dat is een heeele grote plank.toetertje schreef:Dan misschien juist niet meten in de kast, eerst kijken of de tweeter zelf goed is?
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Het zal voor een meting op een afstand van een paar centimeter ook wel meevallen.
Dan kan ik in ieder geval zien, of ik met de ferrofluid aan de gang moet.
Eindelijk de woofer losgekregen. Dan wel met een laagje mdf er nog aan vast.
Gelukkig kan ik het wel van de woofer afkrijgen zonder schade.
Tsja, zoals een wijs man ooit zei: "Wat een bende".
Dan kan ik in ieder geval zien, of ik met de ferrofluid aan de gang moet.
Eindelijk de woofer losgekregen. Dan wel met een laagje mdf er nog aan vast.
Gelukkig kan ik het wel van de woofer afkrijgen zonder schade.
Tsja, zoals een wijs man ooit zei: "Wat een bende".
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Ik herken nog een hoop stront op 10 kilometer afstand bij een nieuwe maan.

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Zo, de kast is nu helemaal leeg. Ik ga gelijk maar even een paar nette kabeltjes erin maken. (voor het gevoel)
De demping bestaat dus uit 3 pakketten glas of steenwol, in gewikkeld in baf.
De demping bestaat dus uit 3 pakketten glas of steenwol, in gewikkeld in baf.
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Ik zou het niet in een tweeter defect zoeken, ik ben vrijwel zeker dat het hier niet in zit.
Wat er gemeten wordt is voor mij herkenbaar met de gekozen filtering.
De mensen die dit oorspronkelijk hebben gefilterd hebben een vreemde benadering gehad. Een tweeter met dit rendement moet je in een tweeweg flink dempen.
De klank die je beschrijft van de audiovector is ook gemakkelijk te verklaren. Hij meet te vlak, is zelfs met een licht oplopend midhoog. Op het moment dat je dat met 2-3dB omlaag zou brengen, dan zou deze speaker voor jou veel lekkerder klinken.
Wat er gemeten wordt is voor mij herkenbaar met de gekozen filtering.
De mensen die dit oorspronkelijk hebben gefilterd hebben een vreemde benadering gehad. Een tweeter met dit rendement moet je in een tweeweg flink dempen.
De klank die je beschrijft van de audiovector is ook gemakkelijk te verklaren. Hij meet te vlak, is zelfs met een licht oplopend midhoog. Op het moment dat je dat met 2-3dB omlaag zou brengen, dan zou deze speaker voor jou veel lekkerder klinken.
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Dat klopt wel Jeroen. Die audiovectors, daar blijf ik lekker met mijn handen vanaf.
Maar met de jopie's kan ik naar hartelust experimenteren. En dat ga ik doen ook .

Maar met de jopie's kan ik naar hartelust experimenteren. En dat ga ik doen ook .
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
ziezo, alles zit weer netjes in elkaar. Even aangesloten en geluisterd.
Het is net of er een deken van je tong getrokken wordt, en de instrumenten zijn veel zwarter.
Oh ja, ook nog iets met lucht, of was dat gebakken?
In ieder geval, heb ik nu een paar stevige kasten, die echt wel goed gebouwd zijn.
2 drivertjes met potentie, en veel hulp. Dit kan toch niet meer stuk?
Het is net of er een deken van je tong getrokken wordt, en de instrumenten zijn veel zwarter.
Oh ja, ook nog iets met lucht, of was dat gebakken?
In ieder geval, heb ik nu een paar stevige kasten, die echt wel goed gebouwd zijn.
2 drivertjes met potentie, en veel hulp. Dit kan toch niet meer stuk?
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Is dat nu spygistisch, of verbeelding, maar ik heb echt het idee, dat
het geluid bij de speaker die ik al gedaan heb meer loskomt van de speaker?
Het enige wat ik veranderd heb is de interne bekabeling.
Ik heb het glaswol weggelaten, en het baf in 3 losse proppen terug gedaan.
het geluid bij de speaker die ik al gedaan heb meer loskomt van de speaker?
Het enige wat ik veranderd heb is de interne bekabeling.
Ik heb het glaswol weggelaten, en het baf in 3 losse proppen terug gedaan.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Oh ja?toetertje schreef:Het enige wat ik veranderd heb is de interne bekabeling.
Dat heeft meer invloed dan de bekabeling.toetertje schreef:Ik heb het glaswol weggelaten, en het baf in 3 losse proppen terug gedaan.
Glaswol is irritant spul, maar een zeer goed dempingsmateriaal.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
En BAF is dan weer een minder goed dempingsmateriaalpappaleo schreef:Oh ja?toetertje schreef:Het enige wat ik veranderd heb is de interne bekabeling.Dat heeft meer invloed dan de bekabeling.toetertje schreef:Ik heb het glaswol weggelaten, en het baf in 3 losse proppen terug gedaan.
Glaswol is irritant spul, maar een zeer goed dempingsmateriaal.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Baf is leuk in afzuigkap, in een luidsprekerkast doet het bijna niets.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Ga dat maar eens uitleggen aan een audiofields23man schreef:Baf is leuk in afzuigkap, in een luidsprekerkast doet het bijna niets.
Ik heb ook nog steeds mijn bedenkingen bij het beoordelen van luidsprekers die in een galmbak staan.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Klopt het wat ik meet? (filter)
Niet helemaal mee eens.ds23man schreef:Baf is leuk in afzuigkap, in een luidsprekerkast doet het bijna niets.
In een afzuigkap wordt het erg snel vet.
Wij gebruiken het voor de filters van een warmtewisselaar.
