Filter voor een diy Centerspeaker

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Madrox
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 20:39

Filter voor een diy Centerspeaker

Bericht door Madrox »

Hallo Mannen,

nu mijn TL line 8 inch subwoofer min of meer af is ga ik beginnen met een centerspeaker, gesloten box.
De maten staan al vast en de speaker units besteld.

Hier de link naar het ontwerp van de kast: https://speakerboxlite.com/project-info ... 0a029be755

De volgende speaker units worden gebruikt:

2x een https://www.parts-express.com/dynavox-l ... r--295-624
en één https://nl.aliexpress.com/item/32608983 ... lsrc=aw.ds

Volgens mij kan ik de midwoofers het best in serie verbinden en zal ik de tweeter op 3Khz filteren (is aanbevolen lees ik).
Moet ik nu voor de woofers een hoog en laag filter toepassen of is een laagfilter voldoende?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Filter voor een diy Centerspeaker

Bericht door Henkjan »

De HP filtering voor een center zal toch wel in je HT amp gebeuren?

Die Dynavox woofs zien er goed uit zeg
Madrox
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 20:39

Re: Filter voor een diy Centerspeaker

Bericht door Madrox »

Hallo Henk,

Heb hier geen avr staan. Tenminste, die staat op non-actief. Wil het met de Moon 250i gaan voeden die 2x 50watt aan 8ohm leverd. Op dit moment hangt er dus de diy sub aan (actief) op de enige pre-out en 4 speakers aan de mainchannels (in serie). Dat zijn de Xanadu ds10 en de Dynaudio Emit m20.

Hmm, heb ik nu bij de Moon-amp geen plek voor een center? Omg, haha. Dat is wel een dingetje ...

De woofs lijken nogal op de Dynaudio woofs en ik heb ze deels daarom ook gekozen alsook de looks.
De bedoeling is dat deze center speaker de twee xanadu's gaat vervangen. De center zal dus ook het volle signaal krijgen. De sub stäat afgesteld op 100hz. De Emit m20 speelt de hele range.

Ben even met Xsim aan het stoeien en dit is een 2de order linkwitz voor de woofers en tweeter:
De curve ziet er nog niet zo mooi uit denk ik. Tips zijn welkom!

geel=woofers rood=tweeter blauw=de beoogde curve.
Frequency-center.PNG
ps: de gele curve is de meting van 1 woofer. Weet niet hoe ik 2 woofers kan samenvoegen in één curve met Xsim.
Bijlagen
crossover.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”