Tweeter ompolen had ik al geprobeerd. Dan wordt het gat nog dieper.
Ik voel een compleet her-ontwerp van t filter aankomen
Maar, dan blijft deze op reserve. Misschien zijn mijn oren stuk, maar ik vind dit
wel lekker klinken.
Sja - oren zijn nu eenmaal niet zo betrouwbaar als het gaat om het bouwen van luidsprekers. Als er zulke dikke dippen/pieken in een response zitten heb je last van masking etc. De fase zal ook niet echt kloppen zo te zien, omdat de dip assymetisch is.
Je kan het ook zo bekijken, er valt nog veel meer uit de drivers te halen als het filter op orde is!
Maar dit meet nogal anders, dan ik het geluid ervaar.
Hoe ervaar je het geluid?
Het is gewoon erg moeilijk om alleen op je oren af te gaan. Behalve voor die mensen die gouden trommelvliezen hebben natuurlijk. Door te meten maak je gewoon inzichtelijk wat de speaker icm het filter doet. Uiteraard is smaak belangrijk, maar aan dit filter klopt gewoon een hoop niet, en dat is zonde, want als het filter klopt dan klinkt het echt zoveel beter.
Maar dit meet nogal anders, dan ik het geluid ervaar.
Hoe ervaar je het geluid?
Het is gewoon erg moeilijk om alleen op je oren af te gaan. Behalve voor die mensen die gouden trommelvliezen hebben natuurlijk. Door te meten maak je gewoon inzichtelijk wat de speaker icm het filter doet. Uiteraard is smaak belangrijk, maar aan dit filter klopt gewoon een hoop niet, en dat is zonde, want als het filter klopt dan klinkt het echt zoveel beter.
Dat is inderdaad erg vreemd. Ik heb hier een aantal aardig prijzige luidsprekers staan , waarvan ik
ben overtuigd dat ze beter meten, maar daar kan ik toch iets minder van genieten.
Het is gewoon erg moeilijk om alleen op je oren af te gaan. Behalve voor die mensen die gouden trommelvliezen hebben natuurlijk. Door te meten maak je gewoon inzichtelijk wat de speaker icm het filter doet. Uiteraard is smaak belangrijk, maar aan dit filter klopt gewoon een hoop niet, en dat is zonde, want als het filter klopt dan klinkt het echt zoveel beter.
Dat is inderdaad erg vreemd. Ik heb hier een aantal aardig prijzige luidsprekers staan , waarvan ik
ben overtuigd dat ze beter meten, maar daar kan ik toch iets minder van genieten.
De units in dit ding zijn echt niet verkeerd en hebben wellicht eigenschappen die je goed bevallen, en die je door het filter-ontwerp heen nog steeds goed waar kan nemen. Een SPL meting an sich is maar een deel van het verhaal natuurlijk. Zaken als fase en group-delay etc zijn ook allemaal van belang. Maar die zie je niet alleen in de SPL meting terug.
De units zijn echt de moeite waard om een goed filter voor te ontwerpen en dan op smaak te brengen zoals jij ze prettig vind klinken.
Overigens kan zo'n filter-ontwerp zowel goed als simpel tegelijk zijn. Het filter in de Prestigious Two is ook simpel (eerste orde elektrisch) en die meten en klinken erg goed. Omdat de drivers van nature al een nette response hebben kan het filter simpel gehouden worden.
Qua rendement schelen de woofer en de tweeter elkaar niet veel.
De woofer is 90db en 4 ohm, de tweeter is 91db en 6 ohm. De spoel
voor het laag, lijkt mij een erg lage rdc hebben.
Ik sta natuurlijk open voor een nieuw filter. Ik heb nog aardig wat
spulletjes liggen.
Overigens kan zo'n filter-ontwerp zowel goed als simpel tegelijk zijn. Het filter in de Prestigious Two is ook simpel (eerste orde elektrisch) en die meten en klinken erg goed. Omdat de drivers van nature al een nette response hebben kan het filter simpel gehouden worden.
Misschien was dat ook de opzet van degene, die ze ontworpen heeft, en is het later
verpest door het filter te veranderen. Misschien eerst maar eens die extra onderdelen
verwijderen.
Ik heb het filter teruggebracht naar 1e orde. Nu moet de tweeter wel uit fase.
Het plaat je wordt dan als volgt, met in rood 2e orde, en in groen 1e orde.
Ik heb het filter teruggebracht naar 1e orde. Nu moet de tweeter wel uit fase.
Het plaat je wordt dan als volgt, met in rood 2e orde, en in groen 1e orde.
Kun je de groene meting nog eens doen, maar dan de woofer alleen meten, en de tweeter alleen? Dat geeft een beeld hoe de woofer en tweeter zich gedragen, en hoe het x-over punt ligt met het eerste orde filter.
Ik heb het filter teruggebracht naar 1e orde. Nu moet de tweeter wel uit fase.
Het plaat je wordt dan als volgt, met in rood 2e orde, en in groen 1e orde.
Kun je de groene meting nog eens doen, maar dan de woofer alleen meten, en de tweeter alleen? Dat geeft een beeld hoe de woofer en tweeter zich gedragen, en hoe het x-over punt ligt met het eerste orde filter.
Die woofer response is wel redelijk te noemen. Hij valt aardig af, en zo te zien wat membraan-resonanties bij 6khz en 10khz. Maar die tweeter response is echt heel apart en komt niet overeen met het datablad.
Zit er voor de tweeter nu alleen een condensator van 3,3uF?
Zo ziet hij er inderdaad uit. Heb hem proberen los te halen, maar hij zit muurvast.
Ben bang dat ik hem beschadig. Helaas zit de woofer ook zo vast, dus via dat gat
ging ook niet.
Alleen 3,3u in serie voor de tweet ( 6db) geeft xo van 8Khz. Dat zie je ook in de meting. Je kunt niet zomaar straffeloos C's of spoelen weghalen, de waardes van de andere componenten moeten aangepast worden om een zelfde xo frequentie te behouden.
Edit, nou klopt ie.
Laatst gewijzigd door ds23man op do 30 jul 2020, 20:12, 2 keer totaal gewijzigd.