Klopt het wat ik meet? (filter)

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

toetertje schreef:
satefan schreef:
toetertje schreef:

Tweeter ompolen had ik al geprobeerd. Dan wordt het gat nog dieper.
Ik voel een compleet her-ontwerp van t filter aankomen :rock:
Maar, dan blijft deze op reserve. Misschien zijn mijn oren stuk, maar ik vind dit
wel lekker klinken. :oops:
Sja - oren zijn nu eenmaal niet zo betrouwbaar als het gaat om het bouwen van luidsprekers. Als er zulke dikke dippen/pieken in een response zitten heb je last van masking etc. De fase zal ook niet echt kloppen zo te zien, omdat de dip assymetisch is.

Je kan het ook zo bekijken, er valt nog veel meer uit de drivers te halen als het filter op orde is!

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

Chocomel schreef:
toetertje schreef:
Maar dit meet nogal anders, dan ik het geluid ervaar.
Hoe ervaar je het geluid?
Het is gewoon erg moeilijk om alleen op je oren af te gaan. Behalve voor die mensen die gouden trommelvliezen hebben natuurlijk. Door te meten maak je gewoon inzichtelijk wat de speaker icm het filter doet. Uiteraard is smaak belangrijk, maar aan dit filter klopt gewoon een hoop niet, en dat is zonde, want als het filter klopt dan klinkt het echt zoveel beter.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
Man man, wat een bende...
Heerlijk die opbouwende kritiek. #-o
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

satefan schreef:
Chocomel schreef:
toetertje schreef:
Maar dit meet nogal anders, dan ik het geluid ervaar.
Hoe ervaar je het geluid?
Het is gewoon erg moeilijk om alleen op je oren af te gaan. Behalve voor die mensen die gouden trommelvliezen hebben natuurlijk. Door te meten maak je gewoon inzichtelijk wat de speaker icm het filter doet. Uiteraard is smaak belangrijk, maar aan dit filter klopt gewoon een hoop niet, en dat is zonde, want als het filter klopt dan klinkt het echt zoveel beter.
Dat is inderdaad erg vreemd. Ik heb hier een aantal aardig prijzige luidsprekers staan , waarvan ik
ben overtuigd dat ze beter meten, maar daar kan ik toch iets minder van genieten. :think:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

toetertje schreef:
satefan schreef:
Chocomel schreef:
Hoe ervaar je het geluid?
Het is gewoon erg moeilijk om alleen op je oren af te gaan. Behalve voor die mensen die gouden trommelvliezen hebben natuurlijk. Door te meten maak je gewoon inzichtelijk wat de speaker icm het filter doet. Uiteraard is smaak belangrijk, maar aan dit filter klopt gewoon een hoop niet, en dat is zonde, want als het filter klopt dan klinkt het echt zoveel beter.
Dat is inderdaad erg vreemd. Ik heb hier een aantal aardig prijzige luidsprekers staan , waarvan ik
ben overtuigd dat ze beter meten, maar daar kan ik toch iets minder van genieten. :think:
De units in dit ding zijn echt niet verkeerd en hebben wellicht eigenschappen die je goed bevallen, en die je door het filter-ontwerp heen nog steeds goed waar kan nemen. Een SPL meting an sich is maar een deel van het verhaal natuurlijk. Zaken als fase en group-delay etc zijn ook allemaal van belang. Maar die zie je niet alleen in de SPL meting terug.

De units zijn echt de moeite waard om een goed filter voor te ontwerpen en dan op smaak te brengen zoals jij ze prettig vind klinken.

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

Overigens kan zo'n filter-ontwerp zowel goed als simpel tegelijk zijn. Het filter in de Prestigious Two is ook simpel (eerste orde elektrisch) en die meten en klinken erg goed. Omdat de drivers van nature al een nette response hebben kan het filter simpel gehouden worden.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Qua rendement schelen de woofer en de tweeter elkaar niet veel.
De woofer is 90db en 4 ohm, de tweeter is 91db en 6 ohm. De spoel
voor het laag, lijkt mij een erg lage rdc hebben.

Ik sta natuurlijk open voor een nieuw filter. Ik heb nog aardig wat
spulletjes liggen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

satefan schreef:
Overigens kan zo'n filter-ontwerp zowel goed als simpel tegelijk zijn. Het filter in de Prestigious Two is ook simpel (eerste orde elektrisch) en die meten en klinken erg goed. Omdat de drivers van nature al een nette response hebben kan het filter simpel gehouden worden.
Misschien was dat ook de opzet van degene, die ze ontworpen heeft, en is het later
verpest door het filter te veranderen. Misschien eerst maar eens die extra onderdelen
verwijderen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door ray5150 »

toetertje schreef:
Nu vind ik het setje super lekker klinken
Nou, geen probleem toch ?
Iets dat goed klinkt, hoeft niet perse goed te meten.
En omgekeerd idem dito.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Ik heb het filter teruggebracht naar 1e orde. Nu moet de tweeter wel uit fase.
Het plaat je wordt dan als volgt, met in rood 2e orde, en in groen 1e orde.
Bijlagen
speaker test 1e orde tw uit fase..jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

toetertje schreef:
Ik heb het filter teruggebracht naar 1e orde. Nu moet de tweeter wel uit fase.
Het plaat je wordt dan als volgt, met in rood 2e orde, en in groen 1e orde.
Kun je de groene meting nog eens doen, maar dan de woofer alleen meten, en de tweeter alleen? Dat geeft een beeld hoe de woofer en tweeter zich gedragen, en hoe het x-over punt ligt met het eerste orde filter.

Satefan
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door ds23man »

Klopt nog niet veel van. Teken even het filter uit met de waardes, een simmetje is zo gemaakt.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

satefan schreef:
toetertje schreef:
Ik heb het filter teruggebracht naar 1e orde. Nu moet de tweeter wel uit fase.
Het plaat je wordt dan als volgt, met in rood 2e orde, en in groen 1e orde.
Kun je de groene meting nog eens doen, maar dan de woofer alleen meten, en de tweeter alleen? Dat geeft een beeld hoe de woofer en tweeter zich gedragen, en hoe het x-over punt ligt met het eerste orde filter.

Satefan
Bedoel je dan zonder filter?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Woofer en tweeter apart, maar met filter.

De spoel is een joekeloeres met nog nader te bepalen specs, en de condensator is een 3,3µf.
Bijlagen
woofer en tweeter apart.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

Met filter, zoals je gedaan hebt :rock:

Die woofer response is wel redelijk te noemen. Hij valt aardig af, en zo te zien wat membraan-resonanties bij 6khz en 10khz. Maar die tweeter response is echt heel apart en komt niet overeen met het datablad.

Zit er voor de tweeter nu alleen een condensator van 3,3uF?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Ja klopt. Alleen die 3,3µf van audyn.
Ik hoop dat ik het juiste typenr. dan van de tweeter heb door gekregen. :-k
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

toetertje schreef:
Ik hoop dat ik het juiste typenr. dan van de tweeter heb door gekregen. :-k
Kun je die bekijken? Of even een foto delen hier? Los van welke type het is, de response is vreemd. Hoe ziet de luidspreker er uit? Ook foto?

groet,
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

Hij zou er zo uit moeten zien:
Screen Shot 2020-07-30 at 18.52.13.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door ds23man »

Maak nou eerst eens een schema van het filter, dat niet alle waardes bekend zijn is niet zo'n probleem.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door ds23man »

toetertje schreef:
Ja klopt. Alleen die 3,3µf van audyn.
Ik hoop dat ik het juiste typenr. dan van de tweeter heb door gekregen. :-k
Op de foto van het filter zie ik ook een spoel in de tweeterfiltertak...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
toetertje schreef:
Ja klopt. Alleen die 3,3µf van audyn.
Ik hoop dat ik het juiste typenr. dan van de tweeter heb door gekregen. :-k
Op de foto van het filter zie ik ook een spoel in de tweeterfiltertak...
Klopt, die heb ik er al uit gehaald. Dus nu alleen nog die grote rode spoel,
en die witte condensator.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

satefan schreef:
Hij zou er zo uit moeten zien:

Screen Shot 2020-07-30 at 18.52.13.png
Zo ziet hij er inderdaad uit. Heb hem proberen los te halen, maar hij zit muurvast.
Ben bang dat ik hem beschadig. Helaas zit de woofer ook zo vast, dus via dat gat
ging ook niet.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Oh ja, foto van het geheel. Dames kijk even de andere kant op!
Bijlagen
image-21-07-2020_20-41-10-99.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

Okay. Even voor de zekerheid, als je meet, doen de onderste kasten niet mee neem ik aan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door ds23man »

Alleen 3,3u in serie voor de tweet ( 6db) geeft xo van 8Khz. Dat zie je ook in de meting. Je kunt niet zomaar straffeloos C's of spoelen weghalen, de waardes van de andere componenten moeten aangepast worden om een zelfde xo frequentie te behouden.
1filter.PNG
Edit, nou klopt ie.
Laatst gewijzigd door ds23man op do 30 jul 2020, 20:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie