BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door ray5150 »

Wat Peter zegt, sleufje links en rechts infrezen, met een randje verzonken voor het draadgaas, en het draadgaas zelf zwart spuiten.
Dat levert een behoorlijke convectie op.
Beter zou nog aan de boven en onderzijde zijn, maar ik begrijp dat dat wat moelijker te realiseren is.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door hardbats »

Ik heb hier een noctua 40x40mm fan voor mijn streamer. Die zijn toch wel stil hoor! En zijn er in 5 en 12v.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door ray5150 »

Ik dacht dat ik nog wat standaard printjes voor een 7812 had liggen.
Kan er van de week wel een in elkaar flansen als daar behoefte aan is ?
Voedingspanning zou na de gelijkrichting kunnen worden afgetapt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Barry2001 »

hardbats schreef:
Ik heb hier een noctua 40x40mm fan voor mijn streamer. Die zijn toch wel stil hoor! En zijn er in 5 en 12v.

Maar je hoort ze wel. Altijd. En Zoonleo is qua leeftijd gezegend met nog een goed gehoor vermoedelijk, als het anders op te lossen is...
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door hardbats »

Barry2001 schreef:
hardbats schreef:
Ik heb hier een noctua 40x40mm fan voor mijn streamer. Die zijn toch wel stil hoor! En zijn er in 5 en 12v.

Maar je hoort ze wel. Altijd. En Zoonleo is qua leeftijd gezegend met nog een goed gehoor vermoedelijk, als het anders op te lossen is...
14.9db geeft noctua op, dat is toch wel stil hoor. Als je dan muziek speelt valt het in het niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Pjotr »

Dat is dan zeker op 10m afstand gemeten? Als een 40mm fannetje 15 dBA produceert verplaatst ie echt geen lucht meer hoor. Dat is een geluidsniveau wat net boven de achtergrondruis uitkomt 's-nachts in een stil huis! En Noctua is echt niet stiller dan de rest. Wel een stuk duurder! :-"
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door hardbats »

Ik zeg alleen wat er in het specs sheet staat.
00000041-specs.pdf
(155.21 KiB) 32 keer gedownload
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Aaad »

Ik heb weleens een 12V fannetje (4 cm) met een 7809 aangesloten, die maakte toen aanzienlijk minder geluid.
Wel uitkijken waar je de stroom aftakt anders gaat 'ie storing geven.
Ik heb er voor de zekerheid 2 ferrietkraaltjes(varkensneusjes) tussen gezet.

Aad
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Wordt ie dan gebruikt als bedoeld? Dat is n.l. in een bascompartiment waar voldoend luchtstroom/circulatie is.
ik denk niet dat Leo de enige is die denkt "versterker en pompende bas, dat houden we maar apart"... ik heb nog nooit anders gedaan in elk geval, en dat is nog nooit fout gegaan
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Marp »

Henkjan schreef:
ik heb nog nooit anders gedaan in elk geval
Tot dusver toch iedereen? Wat Hypex hierover aangeeft, lijkt mij van toepassing te zijn op al dit soort plate amps. Al was het alleen al opdat dan het PCB niet maximaal meerammelt.
Hypex schreef:
The FusionAmp is not airtight. For optimal performance the module should be installed in a separate compartment in the speaker cabinet.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Aanpassen van de kast met fannetjes is geen optie. Daarvoor past alles te precies. Ik heb er gewoon niet bij stilgestaan, noem het maar dom.

Toen ik in de testfase de sub gebruikte met de amp ernaast besefte ik wel dat er iets van koeling nodig was. Vandaar dat ik de twee roostertjes nog toegevoegd heb. Ze functioneren wel, je voelt de warme lucht uit de bovenste stromen, de onderste blijft koud, maar het ia allemaal net niet genoeg, vrees ik. Precies als Henkjan zegt, ik wilde de versterker apart houden van de speakerruimte en volgens mij is die plate ook niet 100% luchtdicht (misschien is dat wel het hoofdprincipe van de koeling :mrgreen: ).

We moeten weer terug naar de tekentafel. Compartiment van de Amp aan de onderzijde open houden, een rooster erboven en eventueel nog een fannetje erboven of eronder om de luchtstroom op gang te houden.

Waar ik de voeding voor die fan vandaan moet halen? Het is een class-D met schakelende voeding, dus dat weet ik (nog) niet. Het is natuurlijk maar een amp uit de voordelige klasse die op de bekende wijze in elkaar geprakt is:
Zijkant
Zijkant
Achterkant
Achterkant
Zo'n constructie maakt de sub wel weer groter en ik vind hem al aan de maat voor dat kleine woofertje (wel een hele leuke unit overigens).
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 01 aug 2020, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door ds23man »

Dat ding is gewoon verkeerd ontworpen, hij kan nergens zijn warmte kwijt aan de plaat zelf. Prutswerk.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Shadow »

Zo te zien zitten de torren op de buitenplaat geschroefd? Is het een idee om daar een profieltje op te monteren?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Dat ding is gewoon verkeerd ontworpen, hij kan nergens zijn warmte kwijt aan de plaat zelf. Prutswerk.
Dank voor het advies :P

Helaas levert Hypex geen 2.1 plate-amps. Deze Dayton is ook van de markt gehaald. Er is er alleen nog een speelgoeddingetje met een externe voeding te krijgen.

En misschien is dat wel wat hoor. Maar eens eentje bestellen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 30 jul 2020, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Shadow schreef:
Zo te zien zitten de torren op de buitenplaat geschroefd? Is het een idee om daar een profieltje op te monteren?
Nee, ze zitten op dat plaatje dat in de lengterichting zit, haaks op de buitenplaat. Dat plaatje wordt het warmst. Maar is -warmtegeleidingstechnisch gezien- nergens mee verbonden.

Ik kan daar een koelprofiel aan vastprakken, maar dan past het niet meer.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Shadow »

pappaleo schreef:
Shadow schreef:
Zo te zien zitten de torren op de buitenplaat geschroefd? Is het een idee om daar een profieltje op te monteren?
Nee, ze zitten op dat plaatje dat in de lengterichting zit, haaks op de buitenplaat. Dat plaatje wordt het warmst. Maar is -warmtegeleidingstechnisch gezien- nergens mee verbonden.

Ik kan daar een koelprofiel aan vastprakken, maar dan past het niet meer.
Ah jammer :(
Daarom zou het mooi geweest zijn als je aan de buitenkant een profiel kan schroeven en dat warmtegeleidend door kan koppelen naar dat stripje :|
ds23man schreef:
Dat ding is gewoon verkeerd ontworpen, hij kan nergens zijn warmte kwijt aan de plaat zelf. Prutswerk.
Hypex heeft z’n stagair-met-de-kitspuit aan een collega fabrikant weten te slijten zo te zien?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Pjotr »

Ja, wie laat er nou ook een stagair je spullen klussen? Was vast die stagiair die ook de AS2.100 had ontworpen? Daar flikkerde de trafo af omdat ie met alleen zo'n lullig Chinees M4 boutje vast zat.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Nog even wat plaatjes van de plate-amp:
Achterzijde
Achterzijde
Links de netentree, middenboven de geschakelde voeding, middenonder de versterker en rechts ingang en filtering.
Zijaanzicht
Zijaanzicht
de versterkerprint. In tegenstelling tot wat ik dacht zit de "koelplaat" daarvan toch aan de plate gekoppeld, maar of die thermische koppeling ok is weet ik niet.
Ingangs- en filterprint
Ingangs- en filterprint
Voeding
Voeding
Voeding
Voeding
De koelplaten van de voeding zijn niet thermisch gekoppeld.
Koelplaat versterkerprint
Koelplaat versterkerprint
De koelplaat zit met 2 schroefjes (en een kwak lijm?) aan de frontplaat vast.

Met de amp los naast de sub blijft ie zonder problemen een dag lang doorspelen op stevig volume. Het idee was om wat kleine koelvinnetjes te monteren op de versterkerprint. Ik weet overigens niet of die te heet wordt, of dat de voeding het laat afweten. Dat zou ook nog best kunnen :(

Als het geheel dan in een ruimere koker gebouwd wordt die aan de onderzijde open is en boven de plate-amp een uitvoerrooster krijgt, dan zou de temperatuurhuishouding wel ok kunnen zijn.

Dat wordt wel de kast van de sub opnieuw bouwen. Nog groter. En ik vind het al een fikse kast voor dat kleine woofertje:
Klein woofertje
Klein woofertje
Of toch een kleinere kast en de versterker gewoon in de wooferruimte laten "kijken"

Ik heb overigens ook een Lepai LP210PA besteld. Gewoon om te kijken wat dat is. Maar daar moet weer een voeding aan met specs waar ik van .... :think:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Barry2001 »

Tsja, of niet in je sub inbouwen. Gebruikt je zoon niet een monitor op een voet oid, die je kunt vervangen voor een kastje met de amp erin?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Henkjan »

kan je als test niet een kleine fan voor een van die huidige ventilatie gaten monteren? ik denk dat met de sub onder t buro het best mee zal vallen met de hoorbaarheid
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Ik zoek niet de makkelijkste weg. Anders was ik met hem naar de mediamarkt gegaan en een leuk setje uitgezocht.

Juist omdat het geluid tot nu toe veelbelovend is probeer ik er echt wat moois van te maken zonder teveel lapmiddeltjes (Ja die plate-amp is een lapmiddeltje op zich).
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
kan je als test niet een kleine fan voor een van die huidige ventilatie gaten monteren? ik denk dat met de sub onder t buro het best mee zal vallen met de hoorbaarheid
Gisteren bij Peter een dure en als heel stil bekend staande fan gehoord in zijn Rigol scoop. Gehoord, ja. Dus ik ben geen fan van fans.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door Barry2001 »

Voor mij persoonlijk, nooit maar dan ook nooit een fan in thuis audio. Je doet er alles aan om het goed te laten klinken en stil te laten zijn. En daar past geen ventilator bij, hoe 'stil' zo'n ding zogenaamd ook is, met nog niet gaar gedraaide lagers. Collega kocht een BR speler bij de Media Markt, zet 'm thuis aan, bzzzzzz ventilator. Niet eens verder gekeken, direct weer in de doos en terug dat ding.
Maar in deze tijd van super efficiente en goede klasse D versterkers moet het toch mogelijk zijn dit in een sub in te bouwen zonder warmte problemen..... Als je 'm toch in die sub wilt (begrijpelijk) en niet extern, kijken naar een andere plate amp.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door pappaleo »

Ik ga de Dayton plate amp eens testen in een sub zonder apart compartiment. Dat betekent een kleinere sub, want geen afgesloten ruimte.

Dus hebben we vanmiddag de zaag en de frees ter hand genomen en zijn weer aan de slag gegaan:
Plankjes gezaagd en gefreesd
Plankjes gezaagd en gefreesd
En in de klemmen
En in de klemmen
Vandaag is ook het Lepai LP210PA plate ampje binnengekomen. Wat een schatjes. Een stuk kleiner dan ik verwachtte:
Lief hè?
Lief hè?
Achterkant
Achterkant
De bouwkwaliteit verschilt hemelsbreed met die van de Dayton. Ontzettend netjes. Dat maakt me wel nieuwsgierig.

Er zit alleen geen voeding in, ik heb nu alleen nog een vette externe 20v voeding nodig. Ik heb deze op het oog.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Bericht door hannesie »

Volgens mij heb ik zoiets nog wel liggen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”