BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Moderator: Beheerdersteam
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Mooi Leo, Ebben fineer?
Als de lak goed doorgehard is kun je het eventueel nog wat opwerken met staalwol. Dan ben je alle stofjes kwijt.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Ik heb ze vanavond maar in elkaar gezet. Het paste allemaal prima.
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Wow, dat ziet er strak uit.
Dit draadje heeft mij in ieder geval zo enthousiast gemaakt, dat ik nu bezig ben met het (na)bouwen van een setje kleine speakertjes.(met ribbon) Niet dat ik twijfel dat de Bebe's klank-matig niet goed zijn, maar ik heb voor een ietsie pietsie groter modelletje gekozen die het zonder sub ook nog goed doen.(zeggen ze)
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Wat ga je er voor ribbon in stoppen? Mijn ervaring met ribbons is dat dat gewoon niet gaat met zulke kleine speakesrs.
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Hoe heb je nu die filterplankjes in de kastjes vastgezet, Leo ?
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Black BeBe's matter. Ik was gezegend als ik zo'n luidsprekers had tijdens mijn jonge dagen, het waren gewoon afgedankte Flipse chassis in een triplex schoenendoos. Dat is trouwens wel een echt referentiebiertje uit Thull.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
ray5150 schreef:Hoe heb je nu die filterplankjes in de kastjes vastgezet, Leo ?
De filtertjes zijn hierna nog aan de onderdelenzijde voorzien van de soldeerlippen die bij de aansluitingen horen; vastgesoldeerd aan het juiste onderdeel en met de gaatjes precies boven de gaatjes van het filterplankje.
De aansluitingen zijn door de achterzijde van het kastje geprikt. Het filtertje er overheen gelegd met het schroefdraad van de aansluitingen door de gaatjes en met moertjes aan de binnezijde vastgezet, de soldeerlip dus geklemd tussen het moertje en het houten filterplankje.
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Fountek NeoCd1.0. Ik zal eens een draadje/bouwverslag opstarten.Pjotr schreef:Wat ga je er voor ribbon in stoppen? Mijn ervaring met ribbons is dat dat gewoon niet gaat met zulke kleine speakesrs.
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Ah ha, dan wens ik je veel succes! 1 ding is zeker, probeer die beslist niet onder de 5 kHz in zetten in een kleine kast en filter minimaal 2e orde, liefst 3e orde. Met de AMT's die Leo hier heeft gebruikt is het resultaat beslist een stuk beter. En eenvoudiger te bereiken.Rick76 schreef:Fountek NeoCd1.0. Ik zal eens een draadje/bouwverslag opstarten.Pjotr schreef:Wat ga je er voor ribbon in stoppen? Mijn ervaring met ribbons is dat dat gewoon niet gaat met zulke kleine speakesrs.
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Die zijn echt wel klein; of dat moeten literflessen zijn.pappaleo schreef:bebe_087.jpg
Klein maar fijn zeg je dan.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Tijdens het gebruik in de testfase is gebleken dat de plate amp warm wordt. Niet bloedheet -hij is nog beet te pakken- maar net iets meer dan handwarm. In de testfase lag de amp gewoon los in de open lucht.
De amp is ontworpen om in dezelfde ruimte als de sub gebruikt te worden, ik had er een apart compartiment voor gemaakt en me niet gerealiseerd dat er ventilatie nodig kon zijn.
Daar heb ik even over nagedacht en het zekere voor het onzekere genomen en enkele AXA 52mm meubelventilatieplaatjes aangeschaft.
Bij nader inzien zagen die er uit als gootsteenafvoerputjes. Ik heb er 2 zwart gespoten om te zien hoe dat stond. Dan moeten er dus gaten geboord worden in mijn mooi afgewerkte kast
.
Bovenin was geen optie. Het gat zou geheel worden afgesloten door een print dwars op de plaat van de amp. Ik heb besloten de gaten allebei aan de zijkant te maken, een helemaal onderin en een helemaal bovenin. Dat zou esthetisch gezien de kast het minst geweld aan doen en ik heb de hoop dat opstijgende warme lucht voor voldoende ventilatie zorgt. De plaatjes worden vastgezet met ieder 3 kleine zwarte schroefjes.
De amp is ontworpen om in dezelfde ruimte als de sub gebruikt te worden, ik had er een apart compartiment voor gemaakt en me niet gerealiseerd dat er ventilatie nodig kon zijn.
Daar heb ik even over nagedacht en het zekere voor het onzekere genomen en enkele AXA 52mm meubelventilatieplaatjes aangeschaft.
Bij nader inzien zagen die er uit als gootsteenafvoerputjes. Ik heb er 2 zwart gespoten om te zien hoe dat stond. Dan moeten er dus gaten geboord worden in mijn mooi afgewerkte kast
Bovenin was geen optie. Het gat zou geheel worden afgesloten door een print dwars op de plaat van de amp. Ik heb besloten de gaten allebei aan de zijkant te maken, een helemaal onderin en een helemaal bovenin. Dat zou esthetisch gezien de kast het minst geweld aan doen en ik heb de hoop dat opstijgende warme lucht voor voldoende ventilatie zorgt. De plaatjes worden vastgezet met ieder 3 kleine zwarte schroefjes.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Te groot. En hebben spanning nodig. Bovendien zijn ze zojuist gecompleteerd. 
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Die gaten zijn veel te klein. Moet minstens een sleuf zijn aan weerszijden. Voor de afdekking van dat soort "gaten" gebruik ik dan een stukkie "Strekplaat" al dan niet ingefreesd: https://www.gamma.nl/assortiment/plaat- ... /p/B528038 En dan gewoon mee schilderen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
En dat klopt. De plate amp schiet na enige tijd de beveiliging in. Haal ik hem er weer uit en leg hem ernaast op de grond, dan blijft ie oneindig lang goed doorspelen.
Balen.
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Balen.
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Kleine fannetjes, grote lawaaimakers
Ik denk niet dat dat naampje veel gaat helpen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
ook kleintjes zijn er in "stil genoeg".
wel raar dat als je de amp gebruikt zoals die bedoeld is dattie er dan mee kapt
wel raar dat als je de amp gebruikt zoals die bedoeld is dattie er dan mee kapt
Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad
Wordt ie dan gebruikt als bedoeld? Dat is n.l. in een bascompartiment waar voldoend luchtstroom/circulatie is.
