Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dannyehv
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 14:11

Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door dannyehv »

ik heb een originele autoradio in mijn fiat doblo. Helaas komt er alleen een signaal uit de radio voor FL en FR. Ik heb dus niet de mogelijkheid om de versterker voor mijn subwoofer via de high input op de RR en RL aan te sluiten. Kan ik de high input aftappen van de kabels waar nu de front speakers op aan zijn gesloten zonder deze te hoeven ontkoppelen?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Sta evt ook open voor goede alternatieven maar wil graag de originele autoradio behouden als dat mogelijk is.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door hardbats »

Je kunt high input aftakken van de kabels naar FL en FR. Dat is geen probleem.
dannyehv
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 14:11

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door dannyehv »

hardbats schreef:
Je kunt high input aftakken van de kabels naar FL en FR. Dat is geen probleem.
Is dit ook geen probleem als daar de front speakers op aan zijn gesloten?

Ik vraah dit omdat ik.las dat je bijvoorbeeld ook niet 2 speakers op een speakerkabel aan kunt sluiten ivm ohm problemen
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door hardbats »

Nee. De versterker sluit je parralel aan op de speakers, de weerstand van de input van de versterker is bijna niet van invloed op de speakers.
dannyehv
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 14:11

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door dannyehv »

hardbats schreef:
Nee. De versterker sluit je parralel aan op de speakers, de weerstand van de input van de versterker is bijna niet van invloed op de speakers.
Top dit scheelt.me een hoop hoofdpijn. Bedankt voor je antwoord :goeie:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door Henkjan »

Soms zit t mee :yeah:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door douwebakker »

In veel auoradio,s worden eindversterkers in brug geschakeld en dat houd in dat demin van de luidspreker uitgang niet aan massa ligt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door Henkjan »

lijkt me dodelijk in een auto, daar zit te pas en te onpas een min aan de carrosserie vast
dannyehv
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 14:11

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door dannyehv »

hardbats schreef:
Nee. De versterker sluit je parralel aan op de speakers, de weerstand van de input van de versterker is bijna niet van invloed op de speakers.
Nu ben ik de remote kabel aan het zoeken voor het aan/uitschakelen van de versterker middels contactslot. Krijd hem alleen niet gevonden met het schema of opzoeken van de kabelkleuren. Weet jij welke kabel ik hiervoor moet hebben?
Bijlagen
20200725_135141.jpg
20200729_132400.jpg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door hardbats »

41, 15e of 44. Even meten op welke met het contact uit geen spanning staat en met contact aan wel.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
41, 15e of 44. Even meten op welke met het contact uit geen spanning staat en met contact aan wel.
:shock: :shock: :goeie:
Jij weet er wel iets van zo te lezen :goeie:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door hardbats »

OpaBert schreef:
hardbats schreef:
41, 15e of 44. Even meten op welke met het contact uit geen spanning staat en met contact aan wel.
:shock: :shock: :goeie:
Jij weet er wel iets van zo te lezen :goeie:
Ik had in mijn golf 3 ook wel een leuke installatie liggen O:)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door Henkjan »

Fiat Bravo Brava Marea stereo radio wiring.jpg
dannyehv
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 14:11

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door dannyehv »

hardbats schreef:
41, 15e of 44. Even meten op welke met het contact uit geen spanning staat en met contact aan wel.
Heb het net doorgemeten met een multimeter. Buiten de hoofd pluskabel staat er nergens meer dan 0.8 volt op. Dus geen remote aanwezig. Wat een k#t radios zijn dit zeg. Chinese rommel.

Nu dus de vraag hoe ga ik aan een schakelbare 12v komen zonder ergens bij de verlichting af te gaan tappen en het canbus systeem op hol te laten slaan :think:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door hardbats »

Gaat de radio niet automatisch uit als je de sleutel uit het contact haalt?
Als hij wel uit gaat Als je de sleutel uit het contact haalt dan is de rode kabel naar de radio een geschakelde draad.
Anders moet je hem in de zekeringenkast aftappen.
dannyehv
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 14:11

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door dannyehv »

hardbats schreef:
Gaat de radio niet automatisch uit als je de sleutel uit het contact haalt?
Als hij wel uit gaat Als je de sleutel uit het contact haalt dan is de rode kabel naar de radio een geschakelde draad.
Anders moet je hem in de zekeringenkast aftappen.

Hij gaat wel automatisch uit maar ik kan in de instellingen ook instellen dat de radio nog 20 min doorspeelt nadat de sleutel is verwijderd. Er blijft dus gewoon spanning op staan en dit word op een andere manier dan een remote aangestuurd.

Ik.moet nu dus ergens schakelbare 12v vandaan halen voor de remote van de versterker.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door hardbats »

Dan moet je even gaan meten in de zekeringen kast.
De radio wordt dan waarschijnlijk over canbus aangestuurd.
dannyehv
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 14:11

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door dannyehv »

hardbats schreef:
Dan moet je even gaan meten in de zekeringen kast.
De radio wordt dan waarschijnlijk over canbus aangestuurd.
Ik kan dit instellen in de radio zelf. Lijkt.me niet dat dit via canbus gaat..
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Versterker aansluiten op autoradio zonder rca uitgang

Bericht door hardbats »

Het signaal dat de sleutel uit het slot gaat en hij dan uit moet gaan wel. Als er constant 12v op staat iig.
Plaats reactie