TMWW-1
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Ik heb 2 nieuwe mid-hoog baffeltjes gemaakt omdat de Beryllium tweeters

niet pasten in de gaten van de ScanSpeaks die er in zaten. De diameter is niet exact gelijk, de SB heeft 6 ipv 3 schroefgaten en het gat heeft "oortjes" nodig op 120° en de ScanSpeak heeft er een "hap" uit waar schroeven van de SB zouden moeten komen. Kortom: niet compatible. De oude baffles voor dit doel grofweg ingekort: De nieuwe baffle aangebracht: Dit is natuurlijk gelijk de gelegenheid om de wat overvloedige demping aan te passen. De top van de piramide zit opgevuld met Flamex. Verder zat er 15 gram Twaron in, hetgeen we wat teruggebracht hebben: De inhoud van de piramide is 4 liter. Verder is er een dun lapje BAF ingegaan om te voorkomen dat de Twaron op plekjes gaat zitten waar het jeukt: Zo ziet het er nu uit: Nu eerst een impedantiekarakteristiek maken en het -nog steeds theoretische- filter aanpassen op het gewijzigde tweetergedrag.
Van de week gaan we eens serieus meten.
niet pasten in de gaten van de ScanSpeaks die er in zaten. De diameter is niet exact gelijk, de SB heeft 6 ipv 3 schroefgaten en het gat heeft "oortjes" nodig op 120° en de ScanSpeak heeft er een "hap" uit waar schroeven van de SB zouden moeten komen. Kortom: niet compatible. De oude baffles voor dit doel grofweg ingekort: De nieuwe baffle aangebracht: Dit is natuurlijk gelijk de gelegenheid om de wat overvloedige demping aan te passen. De top van de piramide zit opgevuld met Flamex. Verder zat er 15 gram Twaron in, hetgeen we wat teruggebracht hebben: De inhoud van de piramide is 4 liter. Verder is er een dun lapje BAF ingegaan om te voorkomen dat de Twaron op plekjes gaat zitten waar het jeukt: Zo ziet het er nu uit: Nu eerst een impedantiekarakteristiek maken en het -nog steeds theoretische- filter aanpassen op het gewijzigde tweetergedrag.
Van de week gaan we eens serieus meten.
Re: TMWW-1
Ben ook wel benieuwd naar de effecten van de demping, heb er hier toen ook op de weegschaal gewogen, net als jij doet, en dan inderdaad op de gram precies. naast wat de tweeter dan ook doet.
Misschien toch nog wel eens kijken of je het losser in de kast stopt, lijkt mij erg gepropt, of zie ik dat niet helemaal goed?
Maar zo werkt naar mijn idee de demping minder goed.
P.S.: die CD die je gebruikte, is dat deze?
Misschien toch nog wel eens kijken of je het losser in de kast stopt, lijkt mij erg gepropt, of zie ik dat niet helemaal goed?
Maar zo werkt naar mijn idee de demping minder goed.
P.S.: die CD die je gebruikte, is dat deze?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Nee, deze:
Waarschijnlijk wel dezelfde registratie.
De demping zit wel behoorlijk uitgepluisd.
De demping zit wel behoorlijk uitgepluisd.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Ik heb wat problemen met mijn metingen.
Dit zegt de fabrikant (SB acoustics): En dit is mijn registratie (van alweer bijna een maand geleden): Ik ben duidelijk nog niet helemaal vertrouwd met mijn huidige meetset. Ik denk dat ik last heb van nabije reflecties (mijn microfoonstandaard).
Om mijn oude microfoon (zo'n lange dunne stengel van 8mm diameter) had ik een hele kegel van akotherm gemaakt om reflecties te voorkomen.
Dat moest ik nu ook maar eens gaan doen. Er zit nu wel een stukje demping omheen, maar dat kunnen we niet serieus nemen.
Ik kan overigens wel zien dat die rare dip bij 1,3 kHz in de midrange waar ik me over verwonderde ook in de fabrieksmeting zit. Die ga ik dus negeren.
Ik heb wel wat met de metingen gedaan (met redelijk succes), maar heb gesjoemeld door heel sterke smoothing toe te passen. Dan was er in de simulatie nog een beetje mee te werken. Ik heb een filter gemaakt dat een betere respons gaf dan het eerste testfilter. Het resultaat (nog steeds met over-gesmoothe karakteristieken) ziet er als volgt uit. De laatste -gefilterde- metingen zijn binnen gedaan dus het laag kan niet heel serieus worden genomen. Ik heb nog op het gehoor nog een aanpassinkje gedaan in de highpass van de mid.
Het klinkt nu best redelijk.
Nu eerst eens proberen of ik de reflecties tijdens de meting zo onder controle kan krijgen dat ik soortgelijke karakteristieken krijg als de fabrieksmetingen.
Dit zegt de fabrikant (SB acoustics): En dit is mijn registratie (van alweer bijna een maand geleden): Ik ben duidelijk nog niet helemaal vertrouwd met mijn huidige meetset. Ik denk dat ik last heb van nabije reflecties (mijn microfoonstandaard).
Om mijn oude microfoon (zo'n lange dunne stengel van 8mm diameter) had ik een hele kegel van akotherm gemaakt om reflecties te voorkomen.
Dat moest ik nu ook maar eens gaan doen. Er zit nu wel een stukje demping omheen, maar dat kunnen we niet serieus nemen.
Ik kan overigens wel zien dat die rare dip bij 1,3 kHz in de midrange waar ik me over verwonderde ook in de fabrieksmeting zit. Die ga ik dus negeren.
Ik heb wel wat met de metingen gedaan (met redelijk succes), maar heb gesjoemeld door heel sterke smoothing toe te passen. Dan was er in de simulatie nog een beetje mee te werken. Ik heb een filter gemaakt dat een betere respons gaf dan het eerste testfilter. Het resultaat (nog steeds met over-gesmoothe karakteristieken) ziet er als volgt uit. De laatste -gefilterde- metingen zijn binnen gedaan dus het laag kan niet heel serieus worden genomen. Ik heb nog op het gehoor nog een aanpassinkje gedaan in de highpass van de mid.
Het klinkt nu best redelijk.
Nu eerst eens proberen of ik de reflecties tijdens de meting zo onder controle kan krijgen dat ik soortgelijke karakteristieken krijg als de fabrieksmetingen.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Die voortgang was er wel, maar eerst moesten die BB's af. En de vakantie is alweer even voorbij, dus ik moet het doen met de tijd die over is.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Ja, ik heb allerlei soorten metingen. Dichtbij metingen staan op de vorige pagina toch? Wel met het oude filter, dat best redelijk klonk, maar toch eea aan mankeerde.
Een van de tweeters heeft ook een beetje een merkwaardig impedantieverloop rondom Fr. Ik hoor niets vreemds, maar ik vond het eerst toch verontrustend. Ik zal vanavond als er wat tijd is kijken of ik die nog kan posten.
Wat je nu ziet is goed gefilterd (het zijn reële metingen en geen simulatie). Het faseverloop in de simulatie is helemaal correct.
Ze klinken nu ook best goed. Misschien nog een beetje sleutelen aan de balans, maar daar moet ik meer voor luisteren. Maar deze bezetting is wel een blijvertje. De aansluiting van midden op hoog is goed en klinkt prachtig gedetailleerd.
Ik kan dus wel aan de definitieve kasten beginnen. En alvast een paar mooie filteronderdelen uitzoeken.
Een van de tweeters heeft ook een beetje een merkwaardig impedantieverloop rondom Fr. Ik hoor niets vreemds, maar ik vond het eerst toch verontrustend. Ik zal vanavond als er wat tijd is kijken of ik die nog kan posten.
Wat je nu ziet is goed gefilterd (het zijn reële metingen en geen simulatie). Het faseverloop in de simulatie is helemaal correct.
Ze klinken nu ook best goed. Misschien nog een beetje sleutelen aan de balans, maar daar moet ik meer voor luisteren. Maar deze bezetting is wel een blijvertje. De aansluiting van midden op hoog is goed en klinkt prachtig gedetailleerd.
Ik kan dus wel aan de definitieve kasten beginnen. En alvast een paar mooie filteronderdelen uitzoeken.
Re: TMWW-1
De exacte balans zou ik pas zoeken kan ook pas als de definitieve kasten af zijn toch?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Wie of wat bedoel je met "ie" ?Shadow schreef:Volgens mij had Troels ook al gepost dat ie minder meet maar beter klinkt?
Ik ga ook nog wat fineer exercities doen op die afrondingen. Bij de definiëren kasten moet dat uiteraard in één keer goed gaan.dre schreef:De exacte balans zou ik pas zoeken kan ook pas als de definitieve kasten af zijn toch?
Arno wilde voor mij wel de baffle maken in zwart MDF. Dat lakt wel wat makkelijker af (en wordt veel netter dan ik dat kan).
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Die meet uitstekend (zie datasheet).Shadow schreef:De Beryllium tweeter?
Ik meet hem alleen niet uitstekend, omdat ik op 70cm meetafstand al hele vroege reflecties heb. En dat kan alleen de klem zijn waar de microfoon in zit en de standaard. Die moet ik onder controle zien te krijgen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Als je enkel de tweeter wilt meten, kun je tijdvenster echt heel kort zetten, 500Hz (2ms) ofzo, zelfs nog wel wat hoger.pappaleo schreef:Die meet uitstekend (zie datasheet).Shadow schreef:De Beryllium tweeter?
Ik meet hem alleen niet uitstekend, omdat ik op 70cm meetafstand al hele vroege reflecties heb. En dat kan alleen de klem zijn waar de microfoon in zit en de standaard. Die moet ik onder controle zien te krijgen.
Dan kun je iig zien wat er gebeurt.
Sowieso kun je een hoop problemen zien in de impedantie grafiek.
Trouwens, en een goed bedoeld idee hoor, maar het jeukt wel dat die Extremis niet actief worden aangestuurd.
Op die manier kun je ze namelijk heel mooi als een sub inzetten (en ook nog allerlei leuke actieve trucs uithalen om je in-room laag wat mooier te krijgen).
Zeker twee per kant hebben zo ongelooflijk veel potentie.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Er zijn er op het betreffende adres nog 2 te koop. Er waren er 10. Misschien nog iemand die er 4 ingezet heeft. 
Ik heb (nog) geen ervaring met actieve filtering. Zit in de pijplijn. Kan dus altijd later nog. Ik wil eerst eens een hele goede speaker thuis hebben in plaats van al dat budget spul waar ik het tot nu toe mee heb gedaan.
Exotische varianten komen later wel aan bod.
Ik heb (nog) geen ervaring met actieve filtering. Zit in de pijplijn. Kan dus altijd later nog. Ik wil eerst eens een hele goede speaker thuis hebben in plaats van al dat budget spul waar ik het tot nu toe mee heb gedaan.
Exotische varianten komen later wel aan bod.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Dit zijn metingen toen ze vers uit de doos kwamen. De fasekarakteristiek hoort bij de groene lijn. Afgelopen maand nog gecontroleerd en dat gaf hetzelfde verschil.pappaleo schreef:Een van de tweeters heeft ook een beetje een merkwaardig impedantieverloop rondom Fr. Ik hoor niets vreemds, maar ik vond het eerst toch verontrustend. Ik zal vanavond als er wat tijd is kijken of ik die nog kan posten.
