TMWW-1

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

10 augustus maar doen dan? :sure:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Mijn eerste werkdag ? :shock: :shock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TMWW-1

Bericht door ray5150 »

Hij zei er niet bij in welk jaar...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

pappaleo schreef:
Mijn eerste werkdag ? :shock: :shock:
Mijn eerste vakantiedag. :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Ik heb 2 nieuwe mid-hoog baffeltjes gemaakt omdat de Beryllium tweeters
Afbeelding
niet pasten in de gaten van de ScanSpeaks die er in zaten. De diameter is niet exact gelijk, de SB heeft 6 ipv 3 schroefgaten en het gat heeft "oortjes" nodig op 120° en de ScanSpeak heeft er een "hap" uit waar schroeven van de SB zouden moeten komen. Kortom: niet compatible.
Nieuwe baffeltjes
Nieuwe baffeltjes
De oude baffles voor dit doel grofweg ingekort:
Kop er af
Kop er af
De nieuwe baffle aangebracht:
Een overdwars naadje erbij
Een overdwars naadje erbij
Dit is natuurlijk gelijk de gelegenheid om de wat overvloedige demping aan te passen. De top van de piramide zit opgevuld met Flamex. Verder zat er 15 gram Twaron in, hetgeen we wat teruggebracht hebben:
9 gram Twaron
9 gram Twaron
De inhoud van de piramide is 4 liter. Verder is er een dun lapje BAF ingegaan om te voorkomen dat de Twaron op plekjes gaat zitten waar het jeukt:
Lapje Baf
Lapje Baf
Zo ziet het er nu uit:
Niet gek
Niet gek
Nu eerst een impedantiekarakteristiek maken en het -nog steeds theoretische- filter aanpassen op het gewijzigde tweetergedrag.
Van de week gaan we eens serieus meten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

Mooi werk Leo!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door hannesie »

Ben ook wel benieuwd naar de effecten van de demping, heb er hier toen ook op de weegschaal gewogen, net als jij doet, en dan inderdaad op de gram precies. naast wat de tweeter dan ook doet.

Misschien toch nog wel eens kijken of je het losser in de kast stopt, lijkt mij erg gepropt, of zie ik dat niet helemaal goed?
Maar zo werkt naar mijn idee de demping minder goed. :hide:

P.S.: die CD die je gebruikte, is dat deze?
orpheus.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Nee, deze:
Tmww_120.jpg
Waarschijnlijk wel dezelfde registratie.

De demping zit wel behoorlijk uitgepluisd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

Hoe staat het er eigenlijk voor Leo?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Ik heb wat problemen met mijn metingen.

Dit zegt de fabrikant (SB acoustics):
SB TW29B-B
SB TW29B-B
SB MR13P-4
SB MR13P-4
En dit is mijn registratie (van alweer bijna een maand geleden):
Rood tweeter, geel midrange
Rood tweeter, geel midrange
Ik ben duidelijk nog niet helemaal vertrouwd met mijn huidige meetset. Ik denk dat ik last heb van nabije reflecties (mijn microfoonstandaard).
Om mijn oude microfoon (zo'n lange dunne stengel van 8mm diameter) had ik een hele kegel van akotherm gemaakt om reflecties te voorkomen.
Dat moest ik nu ook maar eens gaan doen. Er zit nu wel een stukje demping omheen, maar dat kunnen we niet serieus nemen.

Ik kan overigens wel zien dat die rare dip bij 1,3 kHz in de midrange waar ik me over verwonderde ook in de fabrieksmeting zit. Die ga ik dus negeren.

Ik heb wel wat met de metingen gedaan (met redelijk succes), maar heb gesjoemeld door heel sterke smoothing toe te passen. Dan was er in de simulatie nog een beetje mee te werken. Ik heb een filter gemaakt dat een betere respons gaf dan het eerste testfilter. Het resultaat (nog steeds met over-gesmoothe karakteristieken) ziet er als volgt uit.
Totaalrespons
Totaalrespons
De laatste -gefilterde- metingen zijn binnen gedaan dus het laag kan niet heel serieus worden genomen. Ik heb nog op het gehoor nog een aanpassinkje gedaan in de highpass van de mid.

Het klinkt nu best redelijk.

Nu eerst eens proberen of ik de reflecties tijdens de meting zo onder controle kan krijgen dat ik soortgelijke karakteristieken krijg als de fabrieksmetingen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TMWW-1

Bericht door Shadow »

Leuk om te zien dat er weer voortgang is!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Die voortgang was er wel, maar eerst moesten die BB's af. En de vakantie is alweer even voorbij, dus ik moet het doen met de tijd die over is.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

Zo slecht is toch ook weer niet?
Heb je ook metingen dichtbij gedaan?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Ja, ik heb allerlei soorten metingen. Dichtbij metingen staan op de vorige pagina toch? Wel met het oude filter, dat best redelijk klonk, maar toch eea aan mankeerde.

Een van de tweeters heeft ook een beetje een merkwaardig impedantieverloop rondom Fr. Ik hoor niets vreemds, maar ik vond het eerst toch verontrustend. Ik zal vanavond als er wat tijd is kijken of ik die nog kan posten.

Wat je nu ziet is goed gefilterd (het zijn reële metingen en geen simulatie). Het faseverloop in de simulatie is helemaal correct.

Ze klinken nu ook best goed. Misschien nog een beetje sleutelen aan de balans, maar daar moet ik meer voor luisteren. Maar deze bezetting is wel een blijvertje. De aansluiting van midden op hoog is goed en klinkt prachtig gedetailleerd.

Ik kan dus wel aan de definitieve kasten beginnen. En alvast een paar mooie filteronderdelen uitzoeken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TMWW-1

Bericht door Shadow »

Volgens mij had Troels ook al gepost dat ie minder meet maar beter klinkt?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

De exacte balans zou ik pas zoeken kan ook pas als de definitieve kasten af zijn toch?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Shadow schreef:
Volgens mij had Troels ook al gepost dat ie minder meet maar beter klinkt?
Wie of wat bedoel je met "ie" ?
dre schreef:
De exacte balans zou ik pas zoeken kan ook pas als de definitieve kasten af zijn toch?
Ik ga ook nog wat fineer exercities doen op die afrondingen. Bij de definiëren kasten moet dat uiteraard in één keer goed gaan.

Arno wilde voor mij wel de baffle maken in zwart MDF. Dat lakt wel wat makkelijker af (en wordt veel netter dan ik dat kan).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TMWW-1

Bericht door Shadow »

De Beryllium tweeter?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Shadow schreef:
De Beryllium tweeter?
Die meet uitstekend (zie datasheet).

Ik meet hem alleen niet uitstekend, omdat ik op 70cm meetafstand al hele vroege reflecties heb. En dat kan alleen de klem zijn waar de microfoon in zit en de standaard. Die moet ik onder controle zien te krijgen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door OWC »

pappaleo schreef:
Shadow schreef:
De Beryllium tweeter?
Die meet uitstekend (zie datasheet).

Ik meet hem alleen niet uitstekend, omdat ik op 70cm meetafstand al hele vroege reflecties heb. En dat kan alleen de klem zijn waar de microfoon in zit en de standaard. Die moet ik onder controle zien te krijgen.
Als je enkel de tweeter wilt meten, kun je tijdvenster echt heel kort zetten, 500Hz (2ms) ofzo, zelfs nog wel wat hoger.
Dan kun je iig zien wat er gebeurt.
Sowieso kun je een hoop problemen zien in de impedantie grafiek.

Trouwens, en een goed bedoeld idee hoor, maar het jeukt wel dat die Extremis niet actief worden aangestuurd.
Op die manier kun je ze namelijk heel mooi als een sub inzetten (en ook nog allerlei leuke actieve trucs uithalen om je in-room laag wat mooier te krijgen).
Zeker twee per kant hebben zo ongelooflijk veel potentie.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Er zijn er op het betreffende adres nog 2 te koop. Er waren er 10. Misschien nog iemand die er 4 ingezet heeft. :mrgreen:

Ik heb (nog) geen ervaring met actieve filtering. Zit in de pijplijn. Kan dus altijd later nog. Ik wil eerst eens een hele goede speaker thuis hebben in plaats van al dat budget spul waar ik het tot nu toe mee heb gedaan.

Exotische varianten komen later wel aan bod.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
Een van de tweeters heeft ook een beetje een merkwaardig impedantieverloop rondom Fr. Ik hoor niets vreemds, maar ik vond het eerst toch verontrustend. Ik zal vanavond als er wat tijd is kijken of ik die nog kan posten.
Dit zijn metingen toen ze vers uit de doos kwamen. De fasekarakteristiek hoort bij de groene lijn.
Geel tweeter A, groen tweeter B
Geel tweeter A, groen tweeter B
Afgelopen maand nog gecontroleerd en dat gaf hetzelfde verschil.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

SB.JPG
Dit zou het officieel moeten zijn.......

Het je al een keer opnieuw gemeten?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

dre schreef:
Afbeelding

Dit zou het officieel moeten zijn.......
Nee, dit:
Afbeelding
;)
dre schreef:
Heb je al een keer opnieuw gemeten?
pappaleo schreef:
Afgelopen maand nog gecontroleerd en dat gaf hetzelfde verschil.
Ja dus.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TMWW-1

Bericht door dre »

Heb ik de verkeerde datasheat? :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”